פסטיבלים בסוכות בעמק המעיינות ובבית שאן – כמעיין המתגבר

פסטיבל המעיינות ופסטיבל לילות שאן שיתקיימו בסוכות, מציעים שפע של אירועים קולינריים, מופעי מוזיקה, תיאטרון, סיורים, תערוכות, ומיצגי אמנות

בדומה לחגים אחרים מן המקרא, לחג הסוכות יש גם היבט חקלאי נרחב. סוכות הוא חג האסיף, שבו אוספים את היבול החקלאי מן השדה ומן הכרם, מצוין בו סיומו של מחזור חקלאי, ועל-פי המסורת, בחג זה נקבע גורל השנה מבחינת המשקעים " :ובחג [הסוכות] נידונים על המים (=הגשמים)" (משנה, מסכת ראש השנה, פרק א משנה ב).
אז מה יותר טבעי מאשר לחגוג את החג הנפלא בעמק המעיינות, חבל ארץ קסום בבקעת בית שאן ולמרגלות הגלבוע, עתיר נופים, שדות, מטעים, קיבוצים ומושבים, וכמובן מעיינות.
לא פחות מ-30 מעיינות זורמים בשטחה של המועצה האזורית עמק המעיינות, שתקיים בין התאריכים 19 עד 26 בספטמבר את פסטיבל עמק המעיינות השלישי.

מעירים ומאירים את מגדלי המים
שפע המים והמעיינות, בהם בורכה הבקעה, משכו אליה מתיישבים לאורך כל ההיסטוריה. שרידים ארכאולוגיים שנמצאו בה מאשרים את קיומה של התיישבות נרחבת באזור כבר בתקופת האימפריה הרומית, במאה הראשונה והשנייה לספירה. ההתיישבות היהודית באזור חודשה בשנת 1901 עם הקמת המושבה מנחמיה, ותפסה תאוצה כעבור 35 שנה עם הקמת ישובי "חומה ומגדל", בהם ניר דוד ושדה נחום. מגדלי המים שסיפקו מים לבתי החברים ושימשו כמגדלי שמירה, היוו מרכיב מרכזי בהתיישבות החדשה בעמק המעיינות. עם השנים ננטשו חלק מהמגדלים, ואילו אלה שהתמזל מזלם, שינו יעוד והיום משמשים לפונקציות שונות.

הפרויקט המיוחד של שימור המגדלים החל בעקבות סדנת אדריכלים בינלאומית שהתקיימה במועצה האזורית עמק המעיינות, והביאה לקדמת הבמה את נושא המבנים הנטושים ביישובים. המבנים, בעלי ערך אדריכלי, היסטורי ותרבותי, משקפים את תולדות האזור, את אופיו ואת אופי תושביו, ומאפשרים פעילויות שונות בתחומי התרבות, הקהילה, התיירות והעסקים.

פסטיבל המעיינות יתמקד השנה לראשונה בסיפורם של מגדלי המים ביישובים, ויאיר ויעיר אותם לחיים חדשים. בנוסף יוערו ויוארו מבנים ציבוריים-קהילתיים נוספים שננטשו עם השנים ברחבי המועצה,במטרה לחבר את הקהילה למבנים הישנים, לחבר את הצעירים לעבר ולהעניק ערך מוסף למבנה, למעמדו ולפעילות המתחדשת ביישוב ובאזור כולו.

במהלך הפסטיבל תתקיימנה פעילויות מסוגים שונים לצד ובתוך המבנים, כמו מופעי מוסיקה, תיאטרון, סיורים, תערוכות, מיצגי אמנות.
מבנים נוספים שיקבלו זרקור במהלך הפסטיבל הם בית המדרש בקיבוץ עין הנצי"ב, הסילו בחמדיה, ובית הילדים המשוחזר בגשר הישנה, שם תוצג תערוכת צילומי מבנים נטושים ברחבי המועצה, של תלמידי מגמת הצילום מבית הספר 'גאון הירדן' – 'מבנים מחפשים אהבה'.

בין האירועים המיוחדים שיתקיימו במבנים המשוחזרים ובסביבתם: מופע משותף של ישראל גוריון ואסף אמדורסקיישראל גוריון ואסף אמדורסקי (בתמונה), מופע של צמד הפרברים וחבורת הזמר שדות שבעמק, מופע של אריק סיני וסיוון טלמור, מעגלי שיח ולימוד, מופע של מועצת השירה העברית – ישי לפידות מארח זמרים ונגנים בשירה יהודית חסידית, צעדת 'בשביל המעיינות' (מסלולים של 5 ו-10 ק"מ סביב מעיינות ומגדלים), חגיגת סהרנה בכפר הכורדי בירדנה, תערוכת אוספים הקשורים לחגים במוזיאון עקבות בעמק בגן השלושה, פעילויות באתרי התיירות כולל משחק ניווט אינטראקטיבי בפארק המעיינות ופעילות במרכז התמר בטירת צבי, סיורי טבע במרכז הצפרות כפר רופין, ואירועי שמחת תורה.
מידע נוסף באתר האינטרנט

שלמה ארצי ואיל גולן ב"לילות שאן"
במקביל לפסטיבל המעיינות תחגוג בחול המועד סוכות בית שאן הממוקמת בטבורה של המועצה האזורית עמק המעיינות, את פסטיבל לילות שאן, שיכלול שלל אירועים מיוחדים, ובמרכזם מופעי הענק שיתקיימו באתר התיאטרון הרומי העתיק הנמצא בלב הגן הלאומי: שלמה ארצי ביום הפתיחה [22.9] ואייל גולן [23.9], לצד שלל אירועי חוצות ומופעים נוספים.

אחד האירועים הבולטים שיתקיים מדי יום יהיה הסקיתומרקט – יריד האוכל והאומנות ססגוני בבית שאן שיפעל במהלך חול המועד סוכות בין השעות 17:30-23:00 במתחם הסראיה.
בסקיתומרקט [הכניסה חופשית] יוצגו מעל 20 דוכני אומנות ואוכל מתוצרת מקומית, ביניהם תוכלו למצוא אומנים ויוצרים מקומיים עם עבודות יד, תכשיטים, תמונות, וויטראז', יצירות מעיסת נייר ועוד, בנוסף, תוכלו ליהנות מדוכני אוכל אוטנטיים עם מטעמים מתוצרת בית, החל מקובה עיראקית, קוסקוס, אוכל פרסי, ריבות, עוגות מיוחדות, יין בוטיק מתוצרת יקב מקומי ועוד.

לצד הדוכנים והיריד, יתקיימו מדי יום במתחם גם מופעי חוצות פתוחים לקהל הרחב מהשעה 18:00: יום א' – 22.9 – אמן הקלרינט חנן בר סלע והרכב הכליזמרים, יום ב' – 23.9 – התזמורת האנדלוסית מעלות והפייטן חיים לוק, יום ג' – 24.9 – אריאל זילבר במופע חגיגי.

עוד יתקיימו במסגרת הפסטיבל מופעי הרכבים מקומיים, דוכנים, אטרקציות לילדים במתחם 'צים סנטר' ושלל פעילויות לכל המשפחה. מדי לילה לאחר המופעים יתקיימו ערבי טברנה בפאבים באזור ובאתרי התיירות של העיר יתקיימו סיורים מודרכים לאורך היום.

מי שמעוניין להכיר מקרוב את התרבות המיוחדת של יהודי אתיופיה מזוויות חדשות ובלתי מוכרות לחברה הישראלית, מוזמן לסור אל מרכז גרמאצ'ין כפר ביתא ישראל בעיר. המארחת חווה אלמו לוקחת את אורחיה (בתיאום מראש בלבד) לביקור חווייתי מרתק החושף את התרבות והמסורת של ביתא ישראל, הסיפורים המרתקים, האנשים המיוחדים, הצלילים והטעמים המדהימים. טווח מחירים 35- 95 ש"ח בהתאם לפעילויות המרכז (אפשרות גם לארוחה אותנטית וכשרה למהדרין).
מידע נוסף באתר האינטרנט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר