צפרירים 1 בחיפה – המרחק בין רצוי ומצוי קרוב מתמיד

לסיום הארוחה טארט לימון – קראמבל וקולי תות. טעמים מאוזנים של חמיצות ומתיקות נוסטלגית על תחתית פריכה. צילום כפיר גליקו
היופי במקום שכזה הוא שלא פשוט כלל להציב אתגר שבנוי על הקצוות גם מבחינת רמת ומקצועיות האלכוהול וגם מבחינת רמת האוכל והשירות, ואז להתמודד עם האתגר החשוב ביותר – השילוב ביניהם

למרגלות חג השבועות – חג ההתזה הספונטנית, הגיעה אליי בריזה ייחודית שלא ניתנת להסבר. מעין רוח  קלילה וקרירה ביום חמישי, היום שאהוב עליי ויתכן גם על כולנו. וכאשר הרוח מגיעה מגיעות המחשבות, וכאשר אלה מגיעות יוצאת ההשראה למשהו ייחודי קרוב וטוב – שנות ה- 80. קרוב לוודאי שכולנו אוהבים את הפלייליסטים האלה, שמחזירים אותנו אחורה או מעמידים אותנו במקום.

צילום אנטולי מיכאלו

20:00 – מתחילים לטפס למסעדה שכבר עשור מכתיבה קצב ייחודי והשראה לאחרות. על רחוב צפרירים בכרמל שבחיפה, בדיוק בפינה במספר 1, שוכנת מסעדת צפרירים 1. נסיעה של 40 דקות בהן התרכזו המון שיחות, תובנות ובעיקר סקרנות, הביאו אותנו בדיוק ב- 20:40  לדלת הראשית. טוב,  מיותר לומר אך אכתוב בכול זאת – המסעדה מלאה, מלאה. זמן רב לא הייתי באזור, וזה פשוט כיף גדול.

צילום אנטולי מיכאלו

דור מנהלת המסעדה, שעוד נדבר עליה, מקבלת אותנו. מרחוק ניתן לראות ולהבין "מסעדה מהודקת". מה זה אומר? ניואנסים קטנים, היות ואני חי שנים בשנים את העולמות האלו: סינרים מהודקים, פלייליסט משגע, תאורה נכונה,  ובעיקר השתדלות גדולה של כולם.

"מה תזמינו?", "אנחנו לא נזמין כלום. אתם תזמינו כל מה שתרצו עבורנו, ואנו נפליג עמכם", בדיוק כמו שאני אוהב. יש משהו בלהעניק לאחר את ההובלה, ולהשאיר אצלך את חוסר הוודאות. והסיפור מתחיל.

צילום אנטולי מיכאלו

מגיעה אלינו ג'בטה קמח מלא ומזטים חריפים – לא אופייני  לכולם להגיע רק עם מגוון חריפים בהתחלה, אך בהחלט חכם ביותר. סלסת צ'ילי, פלפל ירוק חריף ושלם, ואחד קצוף ועוד שום קונפי. מינימליסטי וחכם ביותר, מעורר את מיצי הקיבה, מלווה את התאבון ופותח אותו לעולמות שונים. אהבתי! (28 ₪).

"היופי במקום שכזה", אני מסביר לחבר איתו הגעתי הנה, "שזה לא פשוט כלל להציב מולך אתגר שבנוי על הקצוות. מה הכוונה? גם מבחינת רמת ומקצועיות האלכוהול, וגם מבחינת רמת האוכל והשירות, ואז להתמודד עם האתגר החשוב ביותר – השילוב ביניהם".

צילום כפיר גליקו

ג'ק דניאלס מתובל עם אפרסק וביטרס – קוקטייל  שלקח אותי לאיים הקריבים שם הרחק בשקיעה. אליו הצטרף  מלפפון בקרדי – שרטרז ירוק, אננס  וסן ז'רמן – קוקטייל טרופי ייחודי למקום. רמת ביצוע גבוהה מאוד הן במראה והן בשילוב המרכיבים ורמת האלכוהול (49 ₪).

צילום כפיר גליקו

התחלנו בסלט ירוקים – מנה  שמשלבת בתוכה מגוון עלים של ארוגולה, סלרי, תרד וחסות בשלל מרקמים. במרכזה מגיעה גבינת בושה (עיזים) המיוחדת, צרובה קלות, שעומדת בפני עצמה מול מרקמים רבים וטעמי בזיליקום ולימון – שילוב הטעמים היה נכון. מטרתו של השף לבחור בגבינה זו  בצורת הבחלה שכזו, הייתה ליצור איזון טעמים ושמירת כל צד על הקיים, וכך היה. שאפו! (54 ₪).

צילום כפיר גליקו

קרודו מוסר ים – אחד הדגים האהובים עליי. סוג של סשימי איטלקי שנכבש בעדינות עם פיסטוקים, ליים ופלפל חריף.  חיתוך הדג בצורה ובעובי היה נכון. מצד אחד לא היה ניתן לפספס את טעמו העדין של הים, שנשען ברכות על  חוף מבטחים עשוי פיסטוקים טבולים בליים – פשטות וענווה. פשוט הפלגה (67 ₪).

הפסקה קלה לסיפור שלהם: צפרירים 1 הם קבוצה של אנשים מוכשרים, שבשנת 2012 הגו רעיון וטיפחו אותו שנים, גדלו לצידו ואף גיבשו צוות נהדר של אנשים מוכשרים,  שמבינים איך לעשות קולינריה ואיך לבטא אותה טוב ולא בפזיזות. עם מעט חוצפה מרשימה.

צילום כפיר גליקו

חציל קלוי על אש פתוחה – אש שחרכה אותו קלות וקידמה עבורו את הטעמים המעושנים. מנה שנהנתה מטחינה, שקדים, צנוברים, צ'ילי וחריף הבית – מהמנות האלה שחייבים לקחת ביססס שלם מהכול, ולא לפספס כלום. ממש כמו פאזל של המון חלקים, שרק כאשר מתרחקים רואים את התמונה בשלמותה, וכך היה כאן- הרמוניית טעמים  ושילוב טוב (46 ₪). בשלב זה נפתח ונמזג לשולחן שרדונה ללא עץ של יקב לוריא. עם חמיצות ותסיסה קלילה וממכרת. אנחנו ממשיכים:

צילום כפיר גליקו

סביצ'ה סלמון יפני – בשילוב חסות לליק הפרחוניות, מרינדה יפנית, קריספי שאלוט, עלי חזרת, בזיליקום ושמן צ'ילי – מנה גאונית שהביאה אותי לפעולה שתמיד מגיעה באיזה שלב בהתחלה ולעתים באמצע ובסוף – לאכול עם הידיים. סליחה, אך למנה זו פחות שייך נימוס, ולדעתי השף חיכה שאארוז את הכול בביס אחד עשיר שצרב בי רגעים של אושר ורוטב על השפתיים (62 ₪).

צילום כפיר גליקו

ארטישוק צלוי עם ויניגרט עגבניות, צ'ילי מותסס, גבינת פטה ופסטו ג'רג'יר – טעמים עזים של חמיצות ומרירות. מנה פשוט טובה, ומביאה ביטוי מעולה של ידיים נכונות. הארטישוק היה עם פסי צריבה, וטעמיו המרירים של הג'רג'יר כאילו ניצחו על כל התזמורת שהתנגנה שם בקפידה (32 ₪).

צילום כפיר גליקו

הפלייליסט שברקע מרקיע שחקים, והכול זורם. הראש יושב בעננים והרגליים בשורשים. ברזאולה ארמנית – פילה בקר כבוש  בתבליני מטבח שסובבו אותנו. כבישה נכונה ומדויקת, פרוסות דקיקות, רמיזות של עמבה ומעט חריף. שוב ביצוע של ענווה ופשטות, עם דגש על חומר גלם במיטבו ללא כמות גדולה של מרכיבים, בכדי שלא יגנבו ולו מעט מההצגה. שיטת כבישה שמגיעה ממטבח חבל לומברדיה – כבישה במלח, תבלינים ואוויר פתוח. גם זו מנה שהידיים מומלצות עבורה לעבודה צולבת בדילוג על סכין מזלג (68 ₪).

צילום אנטולי מיכאלו

איזה כיף שקיבלנו את הדעת בכדי להבין הרבה מהעולם הזה ואולי מהעולם הבא, ואם כבר אז אחר מקביל ומיוחד: שווארמה דגים – מוסר וסלמון, טחינה, עמבה, שאטה, לימונים, פיסטוק ועשבי תיבול, מוגשת עם פיתה בשומן אווז -גם כשסביבי לילה אני מרגיש שמש! מנה עשירה בטעמי ים וחיתוך גס, מרהיבה בצבעים ותיבולים. למי שאוהב דגים וקצת לצאת מהשגרה המוכרת, שייקח ויפרוץ ויבין ששווארמה זו רק צורת חיתוך ולא חומר גלם. מהר לים! (67 ₪).

זו חוויה ואלו רגעים טובים של Good Vibes, ועוד שתי כוסות של  גרנד ויטל האדום של יקב לוריא. אלו רגעים טובים  שחשוב לזכור.  יש כאן אנשים מיוחדים שמדברים בשפה מיוחדת, מתוקים מדבש.

וזה הסוף ואולי רק ההתחלה; החלטנו לסיים עם טארט לימון – קראמבל וקולי תות. טעמים מאוזנים של חמיצות ומתיקות  נוסטלגית, על תחתית פריכה. מרקם קרם הטארט היה חלק  וקטיפתי, כאילו שמר על כול הסודות בפנים וגילה רק את המעטפת בחוץ (39 ₪).

דור היקרה, תודה על אירוח מקסים. "אנשים חושבים שמיקוד פירושו להגיד כן למה שאתה צריך לעשות, כשלמעשה מיקוד הוא להגיד לא למאות רעיונות טובים אחרים שיש בנמצא -עלייך לבחור בקפידה" (סטיב ג'ובס).

נראה שאתם פשוט חצים שעפים גבוה גבוה תוך כדי בחירות נכונות. נראה שכדי להחזיק את מערכת ההפעלה הענוגה הזו, הייתם צריכים לומר הרבה לא בכדי למקד אתכם לעבר  הצלף – היורה הטוב שיירה אתכם הכי גבוה שאפשר. המשיכו לדאוג שהמרחק בין הרצוי והמצוי ימשיך להיות קצר וקטן מתמיד.

צפרירים 1 – צפרירים 1 חיפה, 04-8112235. ראשון – שבת 12:00-00:00

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר