צרור יינות לבנים מבורגון

הטעימה הייתה על טהרת היינות הלבנים מאזור בורגון, רובם מאפלסיון 'Pouilly Fuisse שממוקם בדרום הבורגון באזור Macon

עם צפירת ההרגעה שבישרה על האפשרות לחזור ולקיים מפגשים מעבר למשפחה הגרעינית (יולו – YOLO, קראו בסוף מה זה, אמנם הפך למשפחה אבל עדיין כבודה של המשפחה הגרעינית במקומו מונח), הזדרזנו לחזור לשגרה וקיימנו ערב יולו ראשון לאחר הקורונה, ה- 155 במניין מפגשינו.

הערב התאפיין בהיותו על טהרת היינות הלבנים, כולם מאזור בורגון, רובם מאפלסיון Pouilly Fuisse' (להלן פואי פויסה) שממוקם בדרום הבורגון באזור מאקון (Macon). היינות על טהרת ענבי שרדונה. באזור זה אין דירוג במתכונת פרמייה קרו ודומיו, והייינות פשוט מזוהים על פי היצרנים והכרמים. ליינות אלה יש יתרון גדול מבחינת יחס עלות/תמורה. הם נמכרים במחירים צנועים ביחס לאיכותם, והיינות שטעמנו בערב יולו זה העידו על קביעה זאת והדגישו אותה. יינות פואי פויסה יהיו בדרך כלל מינרליים, עם נטייה לגוף מלא ונדיבים. אין קשר בין יין זה ליין הנקרא פואי פומה (Pouilly-Fumé), השייך בכלל לגדות נהר הלואר באזור ה- Loire.

צילום יגאל ברנע

Vilmart et cie Champagne Coeur de Cuvee 2011

כמובן שמפניה, ואינו קשור לאזור המדובר בערב זה. פשוט פתחנו בקבוק זה לרגל איחודנו מחדש סביב שולחן טעימות היין. אין לנו הרבה ניסיון באיפיון שמפניה, אולם אם לתאר בכל זאת – היא בעלת אף המשלב פירותיות ומתיקות, פרחים לבנים, טקסטורה חמאתית חלקה, גוון של אגוז בפה. איזון טוב מאד. שמפניה עדינה ונעימה לשתייה, עם חמיצות טובה. ציון יולו – 15.2 (90). מחיר מדף 650 ₪ – יקר לטעמי האישי.

Jules Desjourneys Pouilly Fuisse 2015

פביין דופרה , היזם והבעלים של יקב זה, הוא סוחר יין שהתמחה שנים רבות ביינות בורגון, אך ב -2007 החל לרכוש חלקות באזור בוז'ולה ובאזור מאקון, ממנו באים בין היתר יינות פואי פויסה. הוא הפך למגדל, כורם ויצרן יינות, ונמנה כיום על היצרנים  הנחשבים באזור בוז'ולה ובאזור מאקון. רשמי טעימה – צבע צהוב זהב קצת חיוור. אף פירותי ופרחוני. שילוב של פרי לבן המזכיר אגס, מעורב בניחוח קיוי ומתובל באשכולית אדומה. בפה – שילוב של פרי הדר עם קיוי. גוף בינוני פלוס. חמיצות עדינה ונעימה מאוד. סיומת טובה ונעימה. מעוררת את החך. ציון יולו – 15.3 (91). מחיר מדף 260 ₪.

Jules Desjourneys Vignes Blanches 2015

חלקה אחרת של שרדונה. צבעו זהוב. האף מזכיר אפרסק לבן ודשא קצוץ. גוף מלא. מינרליות טובה. חמיצות בולטת ונהדרת. פרי הדר מעורב בגוון טרופי בפה. אדמתי, עגול, חמאתי. סיומת ארוכה שאתה מתפלל שלא תיגמר לעולם. יופי של יין. ציון יולו – 16.2 (92). מחיר מדף 300 ₪.

Jules Desjourneys Pouilly-Loche 2015

הכפר לושה נמצא במרחק של שני קילומטרים וחצי מהכפר פואי, וכך יינות שרדונה המיוצרים מהחלקות באזור לושה זכו לשם זה. הם נחשבים כנמנים על הטובים באזור מאקון. רשמי טעימה – צבעו זהוב עם גוון ירקרק, צבע אופייני ליין זה בצעירותו, כאשר בדרך כלל עם התבגרותו מקבל צבע הנוטה לגוון הענבר. גם טעמיו משתנים; הוא מפתח מורכבות נוספת עם טעמי מישמש ולעיתים חבוש ופירות יבשים. היין שלנו, שעדיין שמר על נעוריו, נתן טעמי אגס (הזכיר לי דווקא את האגס עם הקליפה החומה-זהובה) ואשכולית. שמנוניות רבה בכוס. תערובת חמיצות ומרירות נעימות ביותר לחך. יין עם נוכחות. הסיומת ארוכה וטובה. ציון יולו – 16 (92). מחיר מדף 250 ₪.

צילום יגאל ברנע

Verget Pouilly Fuisse Terroirs de F 2017

ז'אן מארי גופנס הבלגי הקים ב- 1991 יקב מתקדם טכנולוגית בעיירה Sologny  שבאזור מאקון, והחל לרכוש ענבים ולייצר מגוון יינות לבנים. בהמשך הפך גם למגדל, והוא נחשב כיום על היצרנים הבולטים באזור. היין הספציפי הזה מיוצר מגפן הצומחת על קרקע חרסיתית-סידנית, עשירה בשרידי מאובנים של קונכיות ויצורים ימיים אחרים. רשמי טעימה – צבע זהב בהיר וצלול. אף מאופק, ניחוחות מלון ופרחים לבנים. בפה – גוף מלא ועשיר בפרי, מינרלי, נעים לשתייה אבל חסר לו עומק, יש בו מעין חדגוניות. הסיומת ארוכה וטעימה מאוד. ציון יולו –  15.3 (91). מחיר מדף 280 ₪.

Verget Pouilly Fuisse Les Combes Vieilles Vignes 2017

מהיינות הבולטים של יצרן זה. היין עובר תהליך יישון בחביות עץ אלון, כרבע מהן חדשות. הגפנים בוגרות, שהוותיקות ביניהן ניטעו בשנת 1915. השאר נוטות יותר לגיל 60. רשמי טעימה – אף מאופק. גוף מלא ומורכב. יין אנרגטי, מינרלי, מעט מתיקות מעורבת בעשבוניות. חמיצות נעימה. סיומת בינונית פלוס. ציון יולו –15.6 (91).מחיר מדף 280 ₪.

Guffens Heynen Macon-Pierreclos 1er jus de Chavigne 2015

היין מיוצר מהמיץ הראשון של חלקת כרם זו ששטחה 33 דונם. רשמי טעימה – אם לשפוט לפי הציון שניתן לו, זה היין הכי מוצלח בערב זה. צבע זהב לבן בהיר וצלול המקסים את העיניים. אף סוב-טרופי. בפה – יין נהדר, הרמוני, מורכב ורב שכבתי. חמיצות מעולה משולבת במתיקות עדינה. הסיומת ארוכה ונעימה. יופי של יין. ציון יולו –16.6 (93). מחיר מדף 400 ₪. אין מה לומר, חגיגת יינות לבנים מרגשת.

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום עד 7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע”י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר