קוסקוס ו"הכי טוב שיש" – מה הקשר?

קוסקוס מכינים מסולת, אז קודם כל, מה זה סולת? בעברית מדוברת, הכוונה של צמד המלים "שמנא וסולתה" היא "הכי טוב שיש". שמנה וסולתה, השמן והסולת, כלומר: יותר טוב מזה לא יכול להיות…

קוסקוס מכינים מסולת, אז קודם כל, מה זה סולת?
בעברית מדוברת, הכוונה של צמד המלים "שמנא וסולתה" היא "הכי טוב שיש". שמנה וסולתה, השמן והסולת, כלומר: יותר טוב מזה לא יכול להיות…

מזל וברכה
במסורת הצפון אפריקאית הקוסקוס מסמל מזל וברכה. נהוג להכין קוסקוס בכניסה לבית חדש. כמו-כן קוסקוס הינו אחד מן המאכלים המוגשים בחג המימונה כסמל לשפע ופריון.

קוסקוס זה סולת טחונה גס מחיטה מובחרת
הסולת, חומר הגלם ממנו עשוי הקוסקוס, מופקת מטחינה גסה של גרעיני חיטה מובחרת. מקורה בליבת גרעין החיטה, החלק בעל החלבון האיכותי של גרעין החיטה.
הסולת נחשבת לחלק האציל, העדין, המשובח ביותר של החיטה. לכן אך טבעי הוא, שהסולת היא החומר ממנו מבשלים את דייסות-הבוקר, דייסות התינוקות, דברי המאפה והקינוחים המתוחכמים. וכמובן את הקוסקוס.

הדרך הייחודית שפיתחו עמי המזרח לאדות את הקוסקוס בתוך סיר מיוחד המורכב משני חלקים: מסננת וסיר תחתון.
בסיר התחתון התבשל המרק, הירקות והבשר ואדי התבשיל בישלו את גרגירי הקוסקוס במסננת שמעל. בצפון אפריקה, מקום הולדתו של הקוסקוס היו לעתים מגלגלים בעבר את הקוסקוס לצורת הגשה של כדורים.

הדרך המקובלת לאכול קוסקוס היא לצרף אליו ירקות מבושלים, בשר בבישוליו השונים וקטניות. הקוסקוס מתאים לכל הגילאים, מרגע שתינוק מסוגל לאכול אוכל מוצק ועד למבוגרים מאד. הקוסקוס יכול להיות מוגש כמנה עיקרית וכתוספת לכל תבשיל.

אחת התכונות של קמח סולת היא ספיגת טעמים וריחות. הודות לכך ניתן להכין אותו בצורות שונות, ולהקנות ע"י שילובי מרכיבים שונים של ירקות וקטניות גווני טעם מיוחדים.

הדרך הערבית היא לאדות את הקוסקוס בתוך סיר מעל מחבת גדולה המכילה את תערובת התוספת, כדי שיספוג את הטעמים וישמור על חום התבשיל. במרוקו (מקורו של הקוסקוס במרוקו) יש המגלגלים בידיהם כדור קוסקוס לאחר שלקחו קומץ מהמגש הגדול. אפשר גם לאכול אותו כמו אורז.

בדרך כלל לא אוכלים את הקוסקוס לבד, מצרפים אליו מיני ירקות ותבלינים. אפשר לאכול זאת בארוחה צמחונית או בתוספת בשר, קטניות וכדומה. יש אפילו הממלאים פלפלים וחצילים עם קוסקוס, עם או בלי בצל, סלרי ופטריות.

הרכב תזונתי:
בכוס קוסקוס מבושל יש בערך כ- 180 קלוריות, 15% מחלבונים, 75% מהפחמימות, ורק כ- 2% קלוריות מהשומנים.
כוס קוסקוס תורמת כ- 35% מכמות הסיבים התזונתיים המומלצת ליום.
כמו מאכלי דגנים אחרים, הקוסקוס מצויד באופן טבעי בויטמינים מקבוצת ה- B ובמינרלים הדרושים לעיכולו בגוף.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר