קינואה – הפלא הדרום אמריקאי: היזהרו מזיופים

העולם המערבי גילה בשנים האחרונות, מה שהיה ידוע לבני המאיה מאות שנים – הקינואה היא קטנייה בריאה, מזינה ומתאימה לכל נפש. אולם עקב מחירה, התרבו המקומות שמוכרים גרגרי קטנייה בטוענה שזה קינואה- ולא היא

העולם המערבי גילה בשנים האחרונות, מה שהיה ידוע לבני המאיה מאות שנים – הקינואה היא קטנייה בריאה, מזינה ומתאימה לכל נפש. אולם עקב מחירה, התרבו המקומות שמוכרים גרגרי קטנייה בטוענה שזה קינואה- ולא היא.

בשנים האחרונות גילה העולם המערבי שיש צמחים נוספים לדגנים ולאורז, שיכולים להיות מזינים ואולי אף בריאים יותר.
כל מי ששומר על תזונה מאוזנת, ובוודאי הצמחונים שבינינו, יכול לדעת שהחלק היותר קשה בשמירה על איזון בין 3 אבות המזון: פחמימות (לחם, אורז, פסטה, תפוח-אדמה וכו’), מינרלים וויטמינים (ירקות ופירות) וחלבונים (בשר, ביצים, דגים ומעט סוגי קטניות), הוא החלבונים.

המזון עתיר הקלוריות של כל סוגי ה- FAST-FOOD הנו עתיר פחמימות ושומנים, ומעטים בו שאר המרכיבים. הוא אמנם משביע, אמנם נראה ומריח טוב, אבל הבריאות… רואים היום את התוצאות -השמנת היתר הנפוצה כל כך בעולם.
לאחרונה גילינו את הקינואה (Quinoa) – קטניה הגדלה ברמת הרי האנדים שבדרום אמריקה. תנאי הגידול הקשים הם הגורם לכך שהקטניה לא כל כך נפוצה ומחירה גבוה. עקב הפופולריות העולה של הקינואה, התברר שיש מכירה של קטניה אחרת הדומה לקינואה, והרבה יותר זולה ממנה, שנמכרת בשווקים הפתוחים על משקל, ובזול יחסית. היא בעצם לא קינואה, אלא סוג של סויה מהמזרח הרחוק, שבוודאי לא ניחן בתכונות והסגולות של הקינואה.

הקינואה היא קטניה שאינה מכילה גלוטן, ובקטניה המחקה אותה חמורה עובדת תכולת הגלוטן, בעיקר לסובלים מצליאק שאסור להם לאכול מוצרים המכילים גלוטן.

הערכים התזונתיים המוערכים של הקינואה הם:
קלוריות – 375 ל-100 גר’ (דומה לאורז, פסטה וכו’) – לעומת 150 קלוריות בסויה.
שומנים – 6 גר’ ב-100 גר’ – דומה לסויה.
חלבונים – 17 גר’ לכל 100 גרם – לעומת 13 גר’ בסויה או 7 גר' באורז.
סידן – 140 מ"ג לכל 100 גר’ – קצת פחות מסויה המכילה 197 מ"ג ל-100 גרם.
ברזל – 6.6 מ"ג ל-100 גר’ – לעומת 3.6 מ"ג בסויה ו- 0.8 מ"ג באורז.

כפי שכבר ציינתי, הקינואה היא ללא גלוטן, ועל כן גם כשרה לפסח.
מה שהופך את הקינואה לכל כך פופולרית, היא גם תכונת הבישול הקל – קינואה ניתן לבשל כמו אורז. בכל תבשיל של אורז, ניתן להשתמש בקינואה במקם האורז, ולקבל חלבון זמין וטעים.

כל מי שמשתמש בסויה במטבח, מכיר את הקושי בבישול וחוסר הטעם המובהק של הסויה. הקינואה ניתנת ליצירתיות במטבח – כחומר ביד היוצר.

המלצתי: קינואה זולה – מקור לחשד.
קנו במקום אמין ועדיף באריזה ממקור אמין (בית טבע או מותג), והקינואה שווה את מחירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר