קפה אמיל – שוק מחנה יהודה זה המחסן שלהם

'קפה אמיל' הוא חלק מהטרנספורמציה של שוק מחנה יהודה, או יותר נכון – הסינרגיה של השוק המסורתי עם הירקות והפירות, החמוצים והגבינות, התבלינים והעופות, ובין שורה של חנויות מעצבים – כמו השכנים הצמודים של אמיל, חנות סבונים, גלריית צילום, ועוד מספר מסעדות ובתי קפה

בתוך סמטאות שוק מחנה יהודה בירושלים, מול הבאסטות הצבעוניות, הריחניות והרועשות, פועל לו קפה אמיל שהוקם ע"י שני בני זוג מקסימים: אהליה רוטן ואבי בודרהם.

'קפה אמיל' הוא חלק מהטרנספורמציה של שוק מחנה יהודה, או יותר נכון – הסינרגיה של השוק המסורתי עם הירקות והפירות, החמוצים והגבינות, התבלינים והעופות, ובין שורה של חנויות מעצבים – כמו השכנים הצמודים של אמיל, חנות סבונים, גלריית צילום, ועוד מספר מסעדות ובתי קפה משודרגים מעבר לחומוס, מרק שעועית, קציצות ואורז – וסליחה אם נשמעת כאן נימה של זלזול ברחמו, למשל, שבילדותי הירושלמית נחשב למקום שווה ביותר לאכול בו במהלך מסע קניות עם אימא בשוק.

אהליה, בוגרת הקורס לבישול של הקורדון בלו בפאריז, חלמה במשך שנים לפתוח מקום קטן באמצע שוק מחנה יהודה. אבא שלה נולד במקום, וגדל שם יחד עם חמשת אחיו, כך שהיא הייתה מעורה באווירת השוק. אבי, בן זוגה, עבד במשך 20 שנה במלונאות בירושלים, והתמחה בתחום המזון והמשקאות.

השולחנות בתוך בית הקפה עשויים זכוכית ומעוטרים בברזל, ובמרפסת בחוץ המשתלבת ישירות עם השוק, שולחנות עץ פשוטים. בקומה השנייה גלריה קטנה עם תערוכה מתחלפת של צילומי ירושלים, פרי מצלמתו של הצלם יורם אמיר.

בקפה אמיל מבדלים עצמם מהשוק, כי אין להם אוכל של השוק. כפי שאהליה ואבי אומרים: הטרנד של אוכל צמחוני חלבי – יותר טרי ויותר בריא. ואכן, התפריט בבית הקפה הוא חלבי, ועם זאת מוקפד: כריכים, קישים, סלטים ומרקים חורפיים כמו עגבניות ועדשים אדומות, גריסים ופטריות, ומרק ארטישוק.
במגזר השקשוקות יכינו לכם במטבח הפתוח ומול עיניכם, מחבת אישית מכובדת עם שקשוקת תרד ירקרקה או שקשוקת ביצים-עגבניות מסורתית, משודרגות בגבינה, מהבילות וטעימות.
גם בגזרת הקישים לא תצאו מקופחים, ותוכלו ליהנות גם מחצ'פורי – מאפה גרוזיני במילוי גבינה המוגש עם טחינה וזיתים. וכמובן הסלטים – טריים ועשויים במיוחד עבור כל סועד עם קבלת ההזמנה שלו.

חסרים ירקות? אין בעיה. אמנם לקפה אמיל הקטן אין מחסן, אבל כפי שאומר אבי: "כול השוק זה המחסן שלי. זמינות וטריות מוצרים הם בעדיפות מס' 1 אצלנו".
ואכן, הנה נגמרה הנענע. המלצרית החביבה (כולן כאלה באמיל) יצאה, ואחרי שנייה חזרה עם צרור נענע ירוק וטרי. נגמר לחם? אין בעיה. יש מספר נגלות של הבאת לחם טרי ביום ממאפיות השוק.
מה מכינים מראש? מאכלים כמו קיש ולזניה, ושטרודל התפוחים המעולה.

ומי הלקוחות? זה מתחיל עם דיירי השוק הפעיל כבר משש בבוקר – סוחרים ובעלי חנויות, שבאים לשתות קפה ופותחים פרלמנטים של שיחות ודיונים. במשך היום מגיעים הירושלמים עם עגלות הקניות, ועכשיו רוצים בקפה אמיל את תיירי השוק: לא-ירושלמים שבאים מכל הארץ לבקר בשוק, ותיירות חו"ל.
אבי אומר כי היום כמעט כל מדריך תיירים לא יכול לעצמו שלא לבוא עם קבוצותיו לשוק מחנה יהודה – הגדול בארץ.

כאמור, השוק פעיל מ- 6 בבוקר. בימי ראשון רוב השוק לא נפתח, אך קפה אמיל נפתח כי יש הרבה מטיילים. רוב פותחי הדוכנים ביום ראשון הולכים הביתה כבר ב- 17:00, ועם התקדמות השבוע השוק נסגר מאוחר יותר. בקיץ מדובר גם ב- 21.00-22.00.
בימי שישי השוק מתחיל מוקדם יותר, וכך אמיל פותחים ב- 6 בבוקר לעומת 7.30-8.00 בימים האחרים. "אנחנו משתדלים לעבוד בחפיפה עם השוק, וממשיכים לפי האמרה: עד הלקוח האחרון", מסכם אבי.

קפה אמיל בשוק מחנה יהודה זה הסך הכול של האנשים (אהליה, אבי והצוות), המנות והחומרים הטריים, והמיקום. שווה.


קפה אמיל,
רח' התות 8, שוק מחנה יהודה, ירושלים
טל. 077-7003047, 054-2405654
פתוח: א'-ה' 08:00 עד אחרון הלקוחות, ו' עד שעה וחצי לפני כניסת השבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר