קפה עם בן עמי ברתיני-שביט

השנה מציין בן עמי 19 שנים במקצוע הקונדיטור, אך הדרך לכך עברה דרך המדגרה המשפחתית, כפריית כפר ויתקין, ואפיית עוגות לפי הזמנה

הקונדיטור בן עמי ברתיני-שביט נולד בכפר ויתקין במשפחה עם ייחוס מקומי: הורים ילידי המושב וסבא וסבתא מהמייסדים. להורים יש רפת ומדגרת אפרוחי הודים, ומאחר ואביו של בן עמי היה איש הקומנדו הימי בשירות קבע, בן עמי החזיק את הרפת ואת המדגרה מאז היותו בן 10.

השנה מציין בן עמי 19 שנים במקצוע הקונדיטור, אך הדרך לכך עברה דרך ערוצים אחרים. אחרי השירות הצבאי למד בן עמי באוניברסיטה כלכלה ומנהל עסקים, ולקראת סיום הלימודים הקים עם חבר את כפריית כפר ויתקין – מוצרים מהכפר ומוצרי טבע. אחרי שנתיים הוא מיצה פרק זה, כשבמקביל ניהל את מדגרת ההורים.

כשנולדה הבת הבכורה נוצר מנהג של בראנץ' לחברים בימי הולדת. רעייתו אורית בישלה, ובן עמי אפה וזכה למחמאות. ביום הולדת 5 של הבת אמרו לו האורחים שהוא מוכרח לעשות עם זה משהו.
אחרי שבוע ביקשה ממנו חברה לאפות עוגות ליום ההולדת של בתה. בן עמי נענה ברצון, ואז הבין שבעצם הוא נהנה מזה. לפיכך החליט לנסות על חברים אפיית עוגות לפי הזמנה.

ככה זה התחיל. ההזמנות עלו וגדלו לאור השמועה מפה לאוזן על האופה מכפר ויתקין. אחרי כחודשיים ישבה אורית עם חברים בבית קפה "הפורום" בצומת כפר שמריהו, ואכלה עוגה. בעלת המקום שאלה איך העוגות, אורית ענתה שהן טובות, אבל בעלה עושה טובות יותר. בעלת בית הקפה ביקשה שבן עמי יאפה ויביא מעוגותיו, וכך הוא עשה והצליח שם.

מהפורום התפשטה השמועה ברחבי הארץ. האפייה הייתה כולה במטבח הבית. אחרי כשנה, כשכל הבית היה קונדיטוריה, כולל המקרר, המזווה, והמדפים בבית, עבר בן עמי למבנה משופץ בחצר. לאחר חצי שנה נוספת גם מקום זה היה קטן, בן עמי שיפץ מבנה גדול יותר בחצר ועבר אליו, כשהוא מטפל בנושא הסבוך של רישוי לפעילויות שאינן חקלאיות, במטרה לעבוד בראש שקט.

חשבת שהסיפור של קונדיטוריה בן עמי יתפתח להיקף הזה?
לא, יש לי מזל כזה. אני לא מתכנן קילומטרים קדימה. יש לי חלומות, ואני מגשים אותם בדרך כלל.
כזאת הייתה גם ההתפתחות לבתי קפה, בעיקר זה שברחוב נחמני בתל-אביב  – הכי בית קפה, הסניפים האחרים יותר חנויות.
מזה שנה יש לי שותף, אודי סגל; לשעבר בתנובה, מנהל טנא נוגה וסמנכ"ל שיווק בורגרנץ', ומנכ"ל רשת חנויות צליל בשבע השנים האחרונות.

מה החלום שלך קדימה?
היה לי חלום להעביר את המאפייה המרכזית של הקונדיטוריה למקום נכון יותר. החלום הוגשם, והיום אנחנו במבנה של 900 מטר באור עקיבא.

כמה עובדים יש לכם?
באור עקיבא עובדים כ- 30 איש בכל התחומים, כאשר בכל הרשת כ- 100 עובדים. יש עובדות שכבר 15 שנה נמצאות איתנו. יש אצלנו אווירה משפחתית, ואנחנו עם העובדים בשמחות ובצרות.

מה אתם מייצרים במקום?
אנחנו מייצרים את כל מגוון הקונדיטוריה, שגדל עם הזמן: עוגיות, עוגות בחושות, קרואסונים, קישים, עוגות מוס, קינוחים אישיים, מנות אחרונות, כיבוד לאירועים וישיבות.
הכול מיוצר מרכזית באור עקיבא, והאפייה נעשית בנקודות המכירה עצמן.

מה אנשים אוהבים במיוחד?
לימי הולדת – עוגות מוס עגולות. ביום-יום – עוגות בחושות. זהו תחום מפותח מאוד אצלנו, עם מגוון גדול של 30 סוגים, בעיקר לקראת סוף שבוע.
גם העוגיות הן תחום מפותח – אנשים אוהבים עוגיות לנשנוש של אחה"צ, משהו קטן ליד הקפה, אז הם בוחרים פרוסת עוגה בחושה או עוגייה.

מה אתה אוהב הכי הרבה?
הכי הרבה אני אוהב עוגות שמרים, לאו דווקא שלי. ביומולדת 50 שלי, אשתי שימחה אותי עם עוגות שביקשה מכל האורחות שיביאו, לא של בן עמי. איזה כייף זה היה.

מה הדבר הבא?
קודם כל להתמקם בקונדיטוריה החדשה ואחר כך להתפנות לפיתוח. צריך להיות סניף של בן עמי בחיפה, ובאזור רעננה כפר סבא גם כן.

ומה עם מסעדה?
לא, בישול לא מדבר אלי. אולי רק אם החותנת שלי תסכים להיות השפית, אבל אני לא חושב שזה יקרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר