קפריסין ארץ יין – פחות משעה מישראל

5,000 שנה כבר מייצרים בה יין. המושג "יין קפריסין" מופיע בתלמוד כיין בעל ניחוח חזק המתאים לקטורת, ודרך היין של קפריסין עוברת באזורים מרהיבי עין בפלך לימסול המגיע עד לכפרים למרגלות הרי הטרודוס ומורדותיהם, ובפלך פאפוס. נראה כי הדעות חלוקות בדבר טיבם של יינות קפריסין. אנחנו, בכל אופן, נהנינו מאוד.

5,000 שנה כבר מייצרים בה יין. המושג "יין קפריסין" מופיע בתלמוד כיין בעל ניחוח חזק המתאים לקטורת, ודרך היין של קפריסין עוברת באזורים מרהיבי עין בפלך לימסול המגיע עד לכפרים למרגלות הרי הטרודוס ומורדותיהם, ובפלך פאפוס. נראה כי הדעות חלוקות בדבר טיבם של יינות קפריסין. אנחנו, בכל אופן, נהנינו מאוד.
ביקרנו בשני יקבים שונים זה מזה – אחד בכל אזור. האחר יקב תעשייתי גדול – ואפילו גדול מאוד, והשני יקב כפר4י קטן, שבכל זאת מייצא, ואפילו לישראל, הנמצאת בטווח של פחות משעה טיסה מהכרמים.

SODAP
סודאפ הוא אחד היקבים הגדולים בקפריסין. מדובר בקואופרטיב יין שהוקם ב- 1947 ומאחד 10,000 משפחות מ- 144 כפרים מגדלי יין (!).בבציר, שנמשך חודשיים, נבצרים בכרמי הקואופרטיב 5 מיליון ק"ג ענבים (5,000 טון). המארחת שלנו סיפרה כי הממשלה קובעת את אחוז הסוכר בענבים ונמדדת העמידה בכך – כשהענבים המאושרים מקבלים 2% מהתשלום מהממשלה ו- 98% מסודאפ.

סודאפ מפעיל שני יקבים – האחד בלימסול והשני, בו היינו, בקרבת פאפוס. יקבים אלה מייצרים מגוון גדול של יינות אדומים, לבנים, רוזה, מוסקט קינוח, יין ליקר קומנדריה מתוק, זיווניה – האלכוהול המקומי, וודקה, וויסקי, אוזו – מה לא…
היקב גאה ביצוא שלו, המהווה כ- 40 אחוז מכלל ייצוא היין מקפריסין, ליעדים כמו בריטניה, גרמניה, שוויץ, ארה"ב, יפן, קנדה, אוסטרליה, בלגיה, לבנון, צ'כיה, פולין, פינלנד, סלובקיה, ואפילו ליוון, "מדינת האם" של קפריסין.
יקב סודאפ זכה עד היום בתחרויות בינלאומיות ב- 10 מדליות זהב, ו- 24 מדליות כסף, ומדליות ארד ותעודות הוקרה רבות.

היקב בפאפוס ממוקם בפאתי הכפר פולמי (כביש B7 מפאפוס לפוליס). היקב החדש הוקם ב 2004, ויש בו חוות מכלים מרשימה – כ- 40 מכלים בגובה מוערך ב- 10 מטרים כל אחד. היין בפאפוס נשאר במכלים – אין להם חביות – עד שמועבר ללימסול לביקבוק. את היינות מהכבישה השניה משאירים ליינות זולים יותר או לאלכוהולים.
65% מהיינות של סודאפ מיוצאים, כולל מותגים מיוחדים עבור רשת קו-אופ בבריטניה.
כאמור, ליקב יש מבחר עצום של יינות. צפינו בתצוגה שכללה מעבר למגוון אדום/לבן/רוזה גם יינות פולחן, יינות מתוקים – דסרט מוסקט, 3 סוגים של שרי, מספר סוגי ברנדי, וברנדי אדוניס המחקה בבקבוקו את רמי מרטן, וודקה, וויסקי מקומי, וכמובן אוזו.

בחנות היקב נמכרים היינות בטווח מחירים של 1.65 לירה קפריסאית (ליר"ק – הכפילו ב- 10 לקבלת נצחיר בשקלים) עד 4 ליר"ק, כשהקאלה (שמפניה) נמכרת ב- 5.75 ליר"ק.
קוניאק אדוניס: 8.35 – 6.55 ליר"ק, אוזו: 4.60 – 2.80 ליר"ק (לא זול במיוחד), "סקוץ וויסקי" רויאל קאסל: 4.95 ליר"ק.

SODAP
Lemesos
Tel. #357-2556465


יקב LINOS
יקב לינוס ממוקדם בפאתי עיירת הקסם ההררית אומודוס. היקב המשפחתי, שכרמיו ממוקמים סביבו, נהנה ממזג אויר אידיאלי של אזור הררי, עתיר מים, חם ביום, קר בלילה.
היקב מייצר 200,000 בקבוקים בשנה – יינות לבנים, אדומים העשויים מזני מוברדר, גרנאש שחור, וקפריסאי שחור, רוזה (מגרנש שחור), ויין קברנה סוביניון מעורב בקברנה פרנק.

ביקב ישמחו לארח אתכם לטעימה, ותוכלו גם לראות את מחרוזות הממתק היווני העשוי משאריות ענבים מיובשים העוטפים שקדים שלמים, התלויות להן לייבוש (תמצאו בכל העיירות והכפרים וגם בחנות המעדנים בדיוטי פרי בלרנקה).
יין אדום טעים ממוברדר, גרנאש שחור וקפריסאי שחור, קנינו ביקב ב- 2.5 ליר"ק (25 ₪). מחיר חבילה של ממתק הענבים/שקדים (500 גרם): 3.5 ליר"ק.

ליקב לינוס יש גם נציג בישראל המייבא את יינותיו לארץ: נתיבי יין (אבן גבירול 154 ת"א, טל. 03-5469614). בן המשפחה שאירח אותנו במקום היה גאה לציין את עובדת שיווק יינות היקב בארץ, ואף צייד אותנו בתווית של היבואן.

Linos Winery
Omodhos
Tel. #357-25-422700
Fax. #357-25-421354


במסעדות שתינו רק יינות קפריסאים, ונהנינו מאוד, בטווחי מחירים של 3.5 ליר"ק עד 7 ליר"ק (70-35 ₪). יינות עשירים וחזקים, בהחלט ברמת היקבים הישראליים התעשייתיים והבוטיקיים –ואף יותר. ראו הכתבה על המסעדות בקפריסין: לאכול בפאפוס קפריסין ולהיזהר מהמלכודות –
https://www.foodis.co.il/feature.asp?sec=13&featid=4874.


אתר יקבי קפריסין, בו תמצאו פרטיהם של 30 יקבים:
www.cyprusholidayguide.com/cyprus_winery_listings.cfm





כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר