קצרין 2004 – מאין מים ליש יין

שווה להשקיע כל כך הרבה בבקבוק יין? כאשר מחירו 330 ₪ והכמות שיוצרה ממנו מסתכמת ב- 12,000 בקבוקים, יש כאן אמירה עוצמתית של יקב גדול ומוביל, בכמות כמו גם באיכות וביחס הבינאישי המיוחד של צמרתו הניהולית

למעלה מ- 60 עיתונאים הצפינו בשילוב של טיסת ישראייר לראש פינה ואוטובוס תיירים שעשה דרכו אל הר פסגת בנטל השרוי בעננים, ואל "קופי ענן" – קפה-מסעדה שהפך ליום אחד למסעדת שפים בכיכובם של חיים כהן ועמוס שיאון ממסעדת הלנה בקיסריה, על צוותיהם, עם תפריט פסגה ממנו מתאים ליהנות בפסגת ההר עם פסגת היין, שהרי זו הסיבה למסיבה: חנוכת יין ירדן קצרין 2004.

שווה להשקיע כל כך הרבה בבקבוק יין? כאשר מחירו 330 ₪ והכמות שיוצרה ממנו מסתכמת ב- 12,000 בקבוקים, יש כאן אמירה עוצמתית של יקב גדול ומוביל, בכמות כמו גם באיכות וביחס הבינאישי המיוחד של צמרתו הניהולית, עם הרוח שאפיינה את המנכ"ל הקודם שלום בלייר, ועתה את המנכ"לית הסופר-סימפטית, ענת לוי רושנסקי.

ביום בו מי רמת הגולן זכו למוניטין לא חיובי במיוחד, בלשון המעטה, עם פרשת עצירת מילוי המים המינרלים ע"י מי עדן, פותחת ענת לוי רושנסקי המנכ"לית (בתמונה עם ויקטור שונפלד, היינן הראשי) ומדברת על הסוגיה הכאובה של המים ברמת הגולן: "כל המים של הגולן, גם מי שתייה וגם לחקלאות, הם ממקורות עצמאיים מקומיים, כאשר החקלאות מקבלת את מרבית המים מ- 13 מאגרים מלאכותיים של מי-גשם בעיקר, ובנוסף ממספר קידוחים של מי-תהום. נכון לעכשיו, בהיבט של מים המצב בגולן אפילו יותר דרמטי ממה שקורה ברחבי המדינה. המצוקה מאוד גדולה, המאגרים כמעט ריקים. זה מהותי, וכבר עתה יש דיבורים על קבלת החלטות קשות כמו ייבוש מטעי תפוחים עד כדי הורדה של כ- 60%-70% מהכמות, וזאת בהנחה שחודש מרץ לא יהיה גשום.
למזלנו, אם תרצו לכנות את זה כך, כרמים הם צרכנים הרבה יותר קטנים של מים ממטעי תפוחים, וכרמים בודדים גם לא מושקים בכלל, ולכן גם המדינה מעודדת כיום נטיעה של כרמים.
הגולן נמצא באחת מהתקופות הכי יפות שלו מבחינת לוח השנה. הוא ירוק, הוא רחב, הוא מרהיב ביופיו אבל אין מים וזה עצוב".
ומאין מים, ליש יין ומהטובים ביותר, שיש ליקבים בארץ להציע לצרכן מלוא הטנא של טעם וארומה ואיכות משובחת.

כאמור, השקת ירדן קצרין 2004 של יקבי רמת הגולן התקיימה במסיבת עיתונאים ענקית ששודרה LIVE דרך הרשת הסלולארית אל האינטרנט באמצעות חברת PressCut בה שותף גדי סוקניק, ובאמצעותה ביקשו אנשי יקבי רמת הגולן, בפעם המי יודע כמה, לשבור את רף הציפיות ולעלות עוד יותר גבוה, כשבכל פעם אתה מוצא את עצמך משתומם על ההכנה, ההשקעה, התזמון, והכי חשוב: קבלת הפנים המזמינה והיינות הנפלאים.

וכך עמדנו על פסגת הר בנטל, כאשר ויקטור שונפלד, היינן הראשי של היקב, עומד ומדבר על הכרמים ועל הנטיעות ועל הענבים, במקום שצופה אל נוף מרהיב ועוצר הנשימה, והקור מקפיא עצמות לצד עמדות ומוצבי קרב אל מול הגבול עם סוריה. כשלמטה נשקף עולם ומלואו, בו ירוק וחום ומגוון צבעים שזורים להם יחד, אפשר לדבר רק על יין ועל החיים הטובים.

המשחק המקדים: שמונה גביעים עם יין ואחד ריק
על השולחנות במסעדת קופי ענן סודרו לכל אורח תשעה גביעי יין איכותיים כששמונה מהם מכילים לטעימת השוואה את היינות הבאים : ירדן מרלו 2000, ירדן קברנה סוביניון 2000, ירדן קצרין 2000, ירדן מרלו 2003, ירדן קברנה סוביניון 2003, ירדן קצרין 2003, ירדן מרלו 2004, ירדן קברנה סוביניון 2004. אפשר לכנות את השפע העשיר הזה במשפט אחד" "מלוא הטנא מטובה של הארץ".

אם תשאלו אותי מהם היינות המועדפים עלי בשמינייה זו, אציין את הירדן קצרין 2003 כמושלם מתוכם, מאוזן מהם, טעים מהם, וכל סופרלטיב של הנאה יהלום אותו היטב.
דווקא ברמת הציפיות, גיל, התיישנות, השתבחות, היה הירדן קצרין 2000 שלא הכי במיטבו ,ובהחלט ייתכן שדווקא הבקבוק על השולחן שלי החסיר פעימה. מאידך אציין את הירדן קברנה סוביניון 2004 כחביב עלי עד מאוד, ובלי הרבה יומרות אסדר אותו בסדר העדיפות האישי שלי מיד אחרי הקצרין 2003. ועכשיו בטח תשאלו מה עם חתן השמחה, הירדן קצרין 2004 .

הגביע הריק לכוכב היום
 לא לחינם הותירו אנשי היקב את הכוס התשיעית ריקה. היא נועדה לקצרין 2004, וביקשו להשאירה לסוף על מנת שטעימות ההשוואה שקדמו לה יטביעו את חותם טעמם וניחוחם של היינות אצלנו.
ובכן, הירדן קצרין 2004 נמצא בראשית דרכו. ההבדל כרגע בינו לבין קודמו מהבציר הקודם בשנה אחת בלבד מ- 2003, הוא ממשי.
אבל באותה נשימה, אי אפשר מבלי כמה מילים טובות ואמיתיות: מדובר ביין שמפגין תחכום ללא סיבוך, יין שכבר בטעימה ובהרחה ראשונה משאיר אצלך את הרושם שמדובר ביין קלאסי. לטעמי, זה בדיוק ההבדל בין טכניקה לבין אומנות. הטכניקה של עשיית יין ידועה לרבים, אבל את האומנות של ואיך להביא את היין לרמה שכזו, כנראה שאת היכולות הללו יש לויקטור שונפלד היינן של היקב, בפרי ובידיים.

ולפני שיצאנו לקור המקפיא, שהפך לקשה יותר בגלל סיכות הגשם שירדו להן בשעת אחרי צהרים על פסגת הר בנטל, והיכו בפנים – ספק גשם ספק טיפות קר – ניתן לכם לטעום מהתפריט של השפים חיים כהן כהן (בתמונה עם שלומי אילון, סמנכ"ל שיווק ומכירות של היקב) ועמוס שיאון, או לפחות להתרשם ממנו:
מנות ראשונות: רביולי בצל ולימון במרק צח (קונסומה) עדין; קרפצ'ו לוקוס על לבבות ארטישוק וארוגולה; סינטה כבושה עם בלסמי, שמן זית ובזיליקום; מנה מדהימה קרפצ'ו דלעת עם גבינת מוצרלה, מבטי חמנייה, גרעיני דלעת קלויים, וצ'ילי; סלט ירוק מרענן – אלה בליווי גמלא סוביניון בלאן 2008 וירדן גוורצטרמינר 2008 (יין מומלץ).
מנת ביניים: ריזוטו זעפרן ומח עצם; מנה עיקרית: ראגו לחי על פולנטה מתירס טרי (הברקה) וכמהין. אלה בליווי יין ירדן קצרין 2004.
קינוחים: כנאפה עם אגסים ביין, חלבה משכם, טראפלס – בליווי גולן מוסקטו 2008 (קליל כיין קינוח).

כה מספרים ביקבי רמת הגולן על ירדן קצרין 2004 – יין הדגל של היקב
זו הפעם הראשונה שהיקב מנפיק את יין הדגל בשנים עוקבות, 2003 ו- 2004, המעידות על איכות הבציר ברמת הגולן.
ירדן קצרין, מיוצר רק בשנים יוצאות דופן במיוחד מבחינת הבציר ואיכות הענבים והוא אחרון היינות האדומים של יקבי רמת הגולן מבציר שנת 2004, אשר הוכתרה  כאחת השנים הטובות ביותר של יקבי רמת הגולן.

ירדן קצרין 2004 הנו יין סופר פרימיום המהווה את הביטוי המובהק ביותר לפילוסופיה ולחזון של יקבי רמת הגולן.
"ירדן קצרין משקף את האיכות הנדירה של יקבי רמת הגולן. זהו יין החובק בתוכו כרמים שונים וזנים שונים ומשקף במיטבו את היצירה והמצוינות, שהם לב ליבו של היקב והאנשים העוסקים בעשייה", אומרת ענת לוי רושנסקי, מנכ"לית יקבי רמת הגולן. "אנו מאמינים כי השלמות נמצאת בפרטים הקטנים. תהליך היצירה של היקב הנו עתיר השקעה; מרמת הכרם, עד הטיפול הפרטני בחלקותיו השונות, וכלה בייצור המוקפד של היין".

ירדן קצרין מבציר 2004 הינו השישי בשושלת יינות קצרין. קדמו לו היינות המובחרים מבצירים 1990, 1993, 1996, 2000 ו-2003, אשר זכו לשבחי הביקורת בארץ ובעולם. 

ההרכב הזני הסופי של היין הנו תוצאה של טעימה ומיזוג, ואינו ידוע מראש. ירדן קצרין 2004 מורכב מ- 94% ענבי קברנה סוביניון ו- 6% ענבי מרלו. הענבים הגיעו מהכרמים המובחרים ביותר של היקב במרכז ובצפון הגולן, ביניהם אל רום, אלוני הבשן, תל פארס ואורטל, וכן מכרם רמות נפתלי הממוקם בגליל העליון.
היינות מהחלקות השונות יושנו בנפרד בחביות עץ אלון צרפתי חדשות במשך 18 חודשים. לאחר מכן בוצע המיזוג של היין, והבלנד הסופי הוחזר לחביות ל- 6 חודשים נוספים.

ירדן קצרין מבציר 2004 מפגין ניחוחות של פרי שחור בשל עם רבדים של אדמה וטבק, בשילוב רמזים של קליפת תפוז ועשבי תיבול טריים. היין עמוק, מורכב, עשיר בטעמים ובעל גוף מלא.
היין טעים ומהנה לשתיה בשעת שחרורו, ועם התיישנותו ישתפר וישתבח.
ירדן קצרין 2004 יישמר במצב מצוין 15 עד 20 שנה מהבציר. זהו יין המתאים לאירועים חגיגיים, ומומלץ להתאים ליין מנה ראויה כמו כתף טלה מושרית במרינדה, ממולאת בפטריות בר, ועשויה בצלייה איטית על גחלי עץ.

ירדן קצרין 2004 יוצא לשוק במהדורה מוגבלת וממוספרת של כ- 12,000 בקבוקים בלבד.
היין ישווק בחנויות היין המובחרות ובחנות היקב בקצרין שברמת הגולן , וישתלב בתפריטי יין של מספר מסעדות יוקרה.
מחירו המומלץ לצרכן כ– 330 ₪.

רענן רוגל השתתף בכתיבה
צילומים: דני רובין, מני וידר, דניאל לילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר