רגע לפני שנוגסים בסופגנייה…

עמית גנור, מנהלת מחלקת הדיאטה בסטודיו C – הרשת הארצית לעיצוב חיטוב מסבירה על השומנים הטובים והרעים לקראת זלילת הסופגניות בחג החנוכה

חג החנוכה מתקרב. ברשתות השיווק כבר ניתן להריח את הריח של הסופגניות החמות. אז לפני שנוגסים בסופגנייה כדאי לזכור מספר עובדות.

מאכלי חג החנוכה הכוללים את הסופגנייה, הלביבה, הנם מאכלים מטוגנים ובשל כך הם עתירי קלוריות, וגם לא בריאים. תכולת השומן הגדולה במאכלים אלו. וכל גרם שומן מכיל כ- 9 קלוריות לעומת גרם חלבון או גרם פחמימות המכיל 4 קלוריות בלבד.

השומנים
השומנים הנם חלק מרכיבי המזון הבסיסים בתזונת האדם. שומנים מסוגים שונים מצויים במזונות רבים שמקורם מהחי ומהצומח, והם משמשים מקור עקרי לאגירת אנרגיה בגוף, מקור לויטמינים מסיסי שומן (A,D,E,K) ומהווים חלק מקרומי התאים. כמו כן חומצות השומן ההכרחיות הן חומצות שומן שהגוף חייב לקבל מהמזון על מנת לשמור על תפקוד נכון ובריא של הגוף.
השומן מתעכל לאט ומצוי בקיבה זמן רב , מכאן השפעתו על רמת השובע לזמן ארוך יחסית.

השומנים "הרעים"
שומנים רווים – השומנים הרווים הנם השומנים "הרעים" זאת בשל יכולתם להעלות את רמת ה- LDL כולסטרול בדם (הכולסטרול ה"רע"). עם כל עליה של 1% בצריכת השומן הרווי תתכן עליה ב- 2 מ"ג ברמות הכולסטרול.
השומנים הרוויים מקורם במזונות מהחי והן מהצומח: בשרים שמנים, עור שעל גבי העוף, גבינות שמנות, גבינה צהובה, שמנת, קצפת, מרגרינה, בורקס, מלאווח, קוקוס, שוקולד, וכל דברי המאפה שעשויים ממרגרינה.

שומנים מסוג טרנס – אלה הם שומנים מן הצומח שעברו שינוי כימי (עקב טיפול בחום כגון טיגון), לשומנים אלו יכולת להעלות את רמות הכולסטרול ה"רע" בדם ובכך להעלות את הסיכון לחלות במחלת לב. במחקר האחיות הגדול שפורסם בארה"ב שבדק את השפעת צריכת שומנים מסוג טרנס על נשים (אחיות במקצוען), נמצא כי חומצות שומן מסוג טרנס מסוכנות יותר אפילו מהשומנים הרווים.
שומנים מסוג טרנס נמצאים בכל המזון המטוגן, במרגרינה וכל המאכלים שעושים ממרגרינה כגון: בורקסים, עוגות, עוגיות, מלאווח וגם בסופגניה.

השומנים "הטובים"
שומנים חד בלתי רוויים – השומנים החד בלתי רוויים הנם סוג של שומנים בריאים ומומלצים, והם מהווים את השומן העיקרי בדיאטה הים תיכונית. דיאטה זו הנפוצה בקרב אוכלוסיית כרתים, יון, קפריסין ואטליה, מוכיחה את עצמה בהקשר של מחלות לב.
לשומן החד בלתי רווי יכולת להוריד את ה- LDL כולסטרול "הרע", ומאידך להעלות ובודאי לשמר את רמת ה – HDL כולסטרול (הכולסטרול הטוב).
שומן חד בלתי רווי מצוי בשמן זית, אבוקדו, שמן קנולה 6%, אגוזי לוז, שקדים, בוטנים, פקאנים.

שומנים רב בלתי רוויים – שומנים אלו חיוניים לשמירה על בריאות הגוף. שומנים אלו מכילים חומצות שומן חיוניות שהן הכרחיות לתפקוד תקין. חומצות שומן הכרחיות אלו אין הגוף יכול לייצר לבד והוא חייב לקבלן מהמזון. שומנים אלו הם כולם נוזלים בטמפרטורת החדר. ביכולתו של השומן הרב בלתי רווי להוריד את רמת הכולסטרול הרע, ה- LDL כולסטרול. כל עליה של 1% בדיאטה של שמן זה מוריד את רמת הכולסטרול ב- 1.5 מ"ג כולסטרול. מאידך אין להגזים בצריכתן משום שלהן אפקט שלילי על הכולסטרול הטוב (HDL כולסטרול), והן מורידות את רמתו בדם. כמו כן, שומנים אלו בעלי פוטנציאל חמצון גבוה המזיק לגוף הן מבחינת מחלות לב והן מבחינת מחלת הסרטן.
שומנים רב בלתי רוויים נמצא בשמן סויה, שמן תירס, מיונז, טחינה, גרעינים שחורים, גרעינים לבנים, פיסטוק, ואגוזי מלך.

לסיכום: השומנים הם רכיב מזון חיוני בתזונת האדם. עם זאת יש להמעיט מהשומן הרווי ומהשומן מסוג טרנס. יש לצרוך במידה את השומן הרב בלתי רווי ולהגדיל את כמותו של השומן החד בלתי רווי בדיאטה.
כל מזון שעבר טיגון מכיל הרבה יותר קלוריות יחד עם שומנים מסוג טרנס שהם שומנים מאד לא בריאים.
אם כבר לטגן אז עדיף רק בבית, ולשפוך את השמן לאחר כל טיגון (גם אם מדובר בצ'יפסר).
להימנע מקניית מזונות מטוגנים ברחוב.
בחג החנוכה מומלץ לאכול ½ סופגניה במקום אחת גדולה, ולהסתפק בלביבה אחת במקום חמש.

עמית גנור היא מנהלת מחלקת הדיאטה בסטודיו C – הרשת הארצית לעיצוב חיטוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר