רוסו הגלילי גובר על ותיקי איטליה במפגש YOLO 65

ביום חמישי האחרון של 2010, ממש על התפר בין שנה שמסתיימת ושנה שמתחילה, התקיים המפגש ה- 65 של מועדון YOLO. גם הפעם התקיימה טעימה עיוורת המעוררת את כל החושים, מאתגרת, ומאפשרת התרשמות שאינה מושפעת מהשמות המפוצצים

ביום חמישי האחרון של 2010, ממש על התפר בין שנה שמסתיימת ושנה שמתחילה, התקיים המפגש ה- 65 של מועדון YOLO – יולו (צריכים הסבר? קראו בסוף הכתבה).
גם הפעם הלכנו על טעימה עיוורת: היא מעוררת את כל החושים, מאתגרת, ומאפשרת לנו התרשמות שאינה מושפעת מהשמות המפוצצים. היא גם מאפשרת ליהנות פעמיים – פעם אחת בעצם הטעימה והצגת ההתרשמות מהיין ע"י כל אחד מהשותפים לטעימה, ופעם שנייה לאחר חשיפת הבקבוק והיכולת לדבר אודות התרשמותנו והאבחנות שעשינו.
והפעם – הפתענו עצמנו בגדול.

המארח בחר צרור יינות מבצירים מסוף שנות ה– 90, מיקבים איטלקים ואזורים שונים, אשר נרכשו מבעוד מועד אצל אחד מאספני היין בארץ. לצד יינות אלה הוא צירף לטעימה יין ישראלי המורכב בעיקר מענבים ממוצא איטלקי, אותו תרם בעל היקב בכיף ובאומץ, מתוך ידיעה שהוא מתמודד בכפיפה אחת עם יינות איטלקים בוגרים בהרבה (בגיל) ויקרים, ובקבוק יין צרפתי ממקרר היין של המארח, שניתן להשיגו גם בחנות "החברה הסקוטית".
הטעימה הייתה עיוורת לחלוטין, והמשתתפים לא ידעו דבר אודות היינות המופיעים בערב זה.

CA' DEL BOSCO, TERRE DI FRANCIACORTA 1999
יין מאזור לומברדיה. היקב הוקם ב- 1968, החל עם ייצור יינות מבעבעים ונחשב מהטובים בתחום זה. היסטורית, האזור היה בכלל מפורסם בייצור כלי נשק. ליקב גם סדרת יינות אדומים ולבנים הנחשבים טובים, אך נראה כי את היין הנוכחי כבר לא ניתן להשיג, שכן הוא אפילו לא מופיע כיום באתר של היקב, כך שלא ידוע לי מה הרכבו.
בטעימה – מצאנו יין נעים לשתייה, בעל צבע עמוק ונאה עם הילה מוזהבת, גם אם לא צלול לחלוטין. יין מאוזן, בעל גוף קליל, סיומת נעימה אך קצרה. אם תפגשו אותו זה לא יין רע, אין בו פגמים והוא יכול להיות יין שולחני נעים וטעים, אך לא מעבר לכך.
ציון יולו 13.6 (87-88).

PESSAC-LEOGNAN, LA PARDE DE HAUT BAILLY 2004
בלנד בורדו אדום מאזור graves.  עשוי מ- 50 אחוז קברנה סוביניון, 30 אחוז מרלו ו- 20 אחוז קברנה פרנק.
HAUT BAILLY היא אחוזת כרמים המוזכרת כבר במאה ה- 16. CHATEAU HAUT BAILLY, היין הגדול של היקב, זוכה להערכה רבה לאורך שנים רבות. גיל הגפנים הממוצע עומד על 35 שנה.
היין ששתינו הוא היין השני של היקב. הוא מומלץ מאוד ע"י אחד מבתי היין הגדולים יותר באנגליה, המתאר את היין משנת 2004 כיין מוצלח מאוד, נותן טעמי קסיס, טאנינים מעודנים ואיזון מעולה.
בטעימה – חלקנו זיהו את היין כצרפתי, ואחד אף הצליח להעריך נכון את שנת הייצור. היין בעל ארומה נפלאה, צבע אדום כהה ויפה, אף עשיר הנותן בין היתר גם ריחות עור, פלפל, אלון שרוף, פירות יער ופירות יבשים, וצרור פרחים. גוף מלא ועוצמתי. אלכוהול מתובל בתבלינים, וסיומת ארוכה נעימה מאוד עם מעט מרירות בקצה.
ציון יולו 14.7 (89-90).
היין נמכר כיום בחברה הסקוטית ב- 167 ₪ – מחיר מאוד נוח לאיכות זו.

שני הבקבוקים הראשונים התלוו למנות ראשונות טעימות בדמות קרפצ'יו בשר, ועגבניות ממולאות בממרח כבד.

CESARI, BOSAN 1997, AMARONE
הכרמים של יקב CESARI ממוקמים בגבעות באזור ורונה. כרם BOSAN שוכן באזור הגבוה יותר של ולפוליצ'לה, וממנו מייצרים את האמרונה של בוסאן – המורכב מ- 80 אחוז ענבי קורבינה ו- 20 אחוז ענבי רונדינלה.
בטעימה – יין אדום כהה אטום עם טבעת תפוזית סביבו. יין עשיר ועוצמתי הנותן ריחות דובדבן ושוקולד. ריח הדובדבן המשולב בריח טחב, נתן לחלקנו תחושה של יין לקראת סוף דרכו. יין חזק, תוקפני, אלכוהולי. מפגין מתיקות.
ציון יולו 14.5 (89-90).

LUERIA, ROSSO 2008
היין שלהפתעתנו הרבה הוכתר בסופו של עניין כיין היותר טעים בערב זה – יין ישראלי. בלנד של 40 אחוז סנג'ובזה, 40 אחוז קברנה סוביניון ו- 20 אחוז ברברה, מתוצרת יקב לוריא במושב ספסופה שלמרגלות הר מירון.
גידי סיידא, היינן של היקב, לא נבהל מההצעה להעמיד יין צעיר זה בטעימה עיוורת לצידם של יינות איטלקים בוגרים, וראה בכך ניסיון מעניין, ולכן תרם את הבקבוק הספציפי . היין הועבר לדקנטר שעתיים טרם הטעימה, על מנת לאפשר לו להיפתח.
בטעימה – מעניין שמספר חברים העריכו כי המדובר ביין איכותי תוצרת הארץ, ואחרים חשבו כי המדובר ביין צרפתי איכותי. צבע ארגמן צלול ויפה. ריח פירותי משולב בסיגליות. גוף מלא. יין מאוזן ואלגנטי. טאנינים טובים. סיומת ארוכה ומאוד נעימה.
ראוי לציין כי כל הטועמים היו באותה דעה לגבי איכותו ונעימותו ולא היו פערים בציונים שניתנו.
ציון יולו  15.6(91-92). מחירו לצרכן נע בין 100-110 ש"ח.

כיאה לארוחה המבוססת על יינות איטלקים, הצטרפה ליינות מנה של ניוקי עם רוטב ארבע גבינות. אחריה הגיעה מנת תבשיל עוף בפטריות עם היינות הבאים, וסגירת מעגל האוכל עם צרור גבינות מתאימות.

FRESCOBALDI, MORMORETO 1999, CASTELLO DI NIPOZZANO, TOSCANA 
טירת ניפוצאנו נבנתה בשנת 1000 לספירה. היום היא מאחסנת את מרתפי היין של פרסקובלדי, וגם משמשת כמרכז המבקרים שלהם. הכרמים – 240 הקטאר של סנג'ובזה, קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו וקברנה פרנק.
המורמורטו מוגדר כיין המפורסם ביותר של קסטלו די ניפוצאנו. בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו. רוברט פארקר נתן לו בשנת 2002 ציון של 89, והגדיר אותו כיין טוסקני בעל גוף בינוני עד מלא, עם טאנינים "נושכים".
בטעימה – היין יחסית אכזב אותנו. לחלקנו, הן הצבע והן הבוקה נתנו תחושה משונה. היין יצא שטוח ומריר. יתכן שהיין כבר עבר את שיאו, שכן גם לפי פארקר, שנת 2010 כבר קרבה לסוף הדרך של יין זה.
ציון יולו 13.2 (86).

MONTIANO, 1999, FALESCO, LAZIO
יקב FALESCO נוסד ב- 1979. את ה- MONTIANO החלו לייצר מבציר 1993, והוא נחשב, עם הולדתו, כיין חדשני ומעניין מבחינת האלגנטיות, הארומטיות, הריכוז והגוף שלו.
ליקב שני קווי בציר – יינות מאזור לאציו ויינות מאזור אומבריה. היין הנוכחי נמנה על יינות לאציו. 100 אחוז ענבי מרלו הגדלים על אדמה געשית. הענבים משיגים בדרך כלל בשלות מאוד מרשימה, ונותנים יין מאוזן ואלגנטי. היין מיושן בחביות עץ צרפתיות למשך שנה.
רוברט פארקר נתן ליין ספציפי זה 95 נקודות, והעריך כי ניתן לשתות אותו עד שנת 2016. הוא מתאר יין בעל גוף מלא, מגוון ריחות הכולל בין היתר שוקולד מומס, אספרסו, פירות אדומים ושחורים, עשן, ומציין את הרעננות שלו למרות העושר והעומק.
אכן – גם אנחנו אהבנו יין זה. מצאנו יין בעל צבע אדום אך קצת אטום. יין מאוזן, גוף מלא, יין עגול ומורכב. סיומת מאוד ארוכה ונעימה. נתן תחושה שהוא עדיין מתפתח.
ציון יולו 15.4 (90-91).

ELIO GRASSO, BAROLO GINESTRA VIGNA CASA MATO 1997, MONFORTE DI ALBA
יין על טהרת זן הנביולו. פיליפ פור בראק, שזכה בשנת 1992 להכרה כסומלייה הטוב בעולם, מציין בספרו אודות טעימת יינות, כי יינות בארולו הם מאוד מורכבים לטעימה, ואת הנביולו כדאי ללמוד באופן השוואתי ובשלבים, מול זנים כמו גרנאש, קברנה סוביניון ופינו נואר. הוא מגדיר אותו כיין בעל אישיות ייחודית.
אכן היה לנו קושי עם היין. מצאנו יין בעל גוון כהה ומעט עכור. אף תוקפני, יבש, ריח טחב חזק. היין מורכב וטוב אך לא מלהיב. יתכן והייתה בעיה עם הבקבוק הספציפי, שכן יין זה אמור להיות נוצץ, שמנוני. בגילו כבר אמור להיות עם אף מורכב ועשיר, פירותי ופרחוני, וטעמי פרי שחור ואדום.
מעניין שבמקרה זה גם היה שוני משמעותי בציונים, והיה מי שנתן ציון 17 לעומת 13 שניתן ע"י אחרים. פערים ברמה כזו מאוד נדירים במועדון.
ציון יולו 14.2 (88). 


you only live once – YOLO
YOLO הוא מועדון חברים חובבי יין, אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון, ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ-10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות, ולתת ציון על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.
המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר