שובו של סנטה קלאוס: ראיון עם השף ניר צוק

אוטוטו כריסמס, כל העולם מאיר עצמו באורות צבעוניים והסבא של החג כבר החל במסעות הקניות שלו לכל הילדים. אז נכון שזה לא ממש חג יהודי אבל יש בחג הססגוני הזה הרבה אוכל ואותנו עניין איזה. פגשנו את ניר צוק, השף של מסעדת קורדליה, ביסטרו נועה והג'אפה בר ביפו שאוהב לטייל בעולם, להיות במסעדות או להנות ממאכלי רחוב אוטנטיים שיספר חוויות

אוטוטו כריסמס, כל העולם מאיר עצמו באורות צבעוניים והסבא של החג כבר החל במסעות הקניות שלו לכל הילדים. אז נכון שזה לא ממש חג יהודי אבל יש בחג הססגוני הזה הרבה אוכל ואותנו עניין איזה. פגשנו את ניר צוק, השף של מסעדת קורדליה, ביסטרו נועה והג'אפה בר ביפו שאוהב לטייל בעולם, להיות במסעדות או להנות ממאכלי רחוב אוטנטיים שיספר לנו קצת חוויות ויביא ניחוח של החג לישראל.

ספר לנו קצת על חג המולד מבחינתך
אני איש של סיפורים וחוויות ולחג המולד יש סיפור עתיק ויפה בן 2000 שנה. שמרים הנצרתית גילתה שהיא הרה והיא וארוסה יוסף עזבו את העיר לבית לחם ללדת באורווה. כשישו נולד בינות לקש ולאבוס הגיע מלאך להביא את בשורת המשיח. השמועה פרסה לה כנפיים ומכל קצווי הארץ הגיעו מבקרים לחזות בפלא נושאים מתנות. מכאן גם המנהג של לחלק מתנות בחג. באירופה המערבית, בצפון אמריקה ובמיוחד ברוסיה עבר חג המולד חילון. חלק גדול מהטקסים ומהסמלים המאפיינים את חג המולד באזורים האלה הם טקסים שאינם קשורים בהכרח בדת הנוצרית, כך שגם בני דתות אחרות, וגם אנשים ללא השתייכות דתית חוגגים אותו. סיפרו לי שאפילו ביפן אימצו את החג במובן מסוים ולא בהכרח בהקשר דתי על אף שהוא לא נחשב חג מרכזי. אותי החג מסקרן. אם תסתובב בנצרת או ביפו כשערבים הנוצרים מתכוננים לחג תוכל להרגיש את אווירת שמחה, הפתיחות והתחושה שניסים קורים מעבר לזה שהוא מתאבן מצוין לחגיגות השנה האזרחית החדשה.

האם המנהגים שונים במקומות שונים בעולם?
תראה, אני יכול לספר לך על מקומות שהייתי או על הרפתקאות שסיפרו לי. המנהגים בעיקרם הם דומים, על אף שכל אחד התווסף לו במהלך המאות. כמו סבא סנטה שהוא יחסית חדש. הוא מגיע מהמסורת הניו יורקית דווקא מהמאה ה-19. או עץ האשוח שהתחיל בעיקרו בגרמניה לפני 400 שנה אבל היגר משם לאנגליה ומשם לכל העולם הנוצרי. בעיני הייחוד הוא דווקא במאכלים. כל לכל קהילה יש את האוכל שלה ועם השנים התאימו אותו לחג.

למשל…
בוא נתחיל הכי קרוב שיש. בארץ. כי מן הסתם ישראל היא מקום מאד קדוש לנוצרים. יש נהירה צליינית אדירה בימים אלו לכל המקומות הקודשים להם והערבים הנוצרים בארץ על אף שהם קהילה מאוד קטנה יחסית מקבלים את החג תמיד עם איזה שהוא ערך מוסף. קודם כל כהרגלם הם פותחים שולחן וממלאים אותו בכל טוב, כולל הודים ממולאים (בעיקר נקבות), טלה על מגוון צורותיו, (קבב, צלעות). אבל הנשים אינן מוותרות על האוכל המסורתי לחג הנקרא בערבית מוגרביה, שזה בעצם קוסקוס.

מה עם אירופה ?
ממלכת כריסמס אתה מתכוון, הייתי בכל מיני מקומות. תיקח למשל את גרמניה. כבר באוגוסט מתחילים לפטם את דגי הקרפיון לארוחת החג ובברלין מכריזים חודש לפני החג על תקופת ה"אדוונט" – Advent שזו התקופה של כל שווקי חג המולד.
ברלין, העיר הגדולה בגרמניה, מלאה בשווקים כאלה ובשיא ההכנות לחג ניתן למצוא למעלה מ-50 בכל העיר. שם תמצא שקדים קלויים, תפוחי עץ מצופים בסוכר, ענבים מצופים בשוקולד,עוגיות זנגוויל – Lebkuchen ודבש ועוד מיני מתוקים אחרים. בחלק מהשווקים תמצא גריל שבו יהיו נקניקיות (הנקניקיה הברלינאית נקראת Currywurst) ובירה. בחג המולד נהוג לאכול מאכלים מתוקים ולשתות יין חם הכולל בעיקר קינמון, ציפורן, לימון וסוכר, משקה נוסף הייחודי לתקופה זו הוא ליקר ביצים שגם אותו ניתן לחזק כמובן.

חבר טוב שלי חזר מאיטליה שנה שעברה כולו מתרגש. הוא סיפר שחג המולד זו העונה בה שבה מפגינים הפירנצאים את כישרונות המטבח האמיתיים שלהם. מרק ירקות עם לחם, שעועית בתיבול רוזמרין, פפרדלה טריה עם רוטב של חזיר בר, בערב חג המולד, מתחילים יומיים של אכילה, שנפתחים בארוחת ערב ללא בשר, כמה מנות ראשונות כמו ריזוטו פירות ים, רביולי ממולא בלובסטר וספגטי עם צדפות ולמנה עיקרית דגים אפויים במלח. ביום החג הם מתפנקים עם אווז או עוף צלוי ממולא.

בכל מקום יש מגוון של מנות שונות?
אני מאמין שיש מאכלים מסורתיים שמתווספים למאכלים אותם אוהבת בעלת הבית המארחת לעשות. למשל הנורבגים והדנים אוהבים לפטם עצמם עם אווז צלוי ממולא בתפוחים ושזיפים המוגש עם כרוב אדום, תפוחי אדמה מזוגגים ורוטב חמוציות. האנגלים אוהבים להגיש פודינג חג מולד. בכלל יש מן מסורת כזו של עוגות חג. לאנגלים יש את עוגת הפירות המסורתית עשירה בפירות יבשים, שקדים, תבלינים ולעתים גם אלכוהול. ואילו הצרפתים מקנחים את הארוחה שלהם בעוגת חג מולד מיוחדת המכונה "Buche de Noel" והיא עשויה משכבות של עוגת ספוג וקרם חמאתי בצורת בול עץ, לזכר האש החמימה של האח שפעם בער בסלון.


חג המולד וחנוכה נחגגים מאד בצמוד, איך זה שאין קשר בין המאכלים?
האמת שלפעמים יש. ברוסיה נהוג היה לאכול לביבות תפ"א בחג המולד ובחג הפסחא והיהודים אימצו את המנהג דווקא בגלל הקירבה לחגיגות שלנו. נכון שיש עוד סיבות כמו לאכול אוכל מטוגן לזכר נס פח השמן וכן שתפוחי אדמה הן מצרך זול בעיקרו. אבל אם תשאל יהודים מרוסיה זו התשובה שתקבל.

אז מה ניר, לנסוע לחו"ל בחג המולד?

זו תמיד הרפתקה לחוות חגים של תרבויות אחרות. אבל לא חייבים לנסוע כל כך רחוק, טיול קצר צפונה יכול לספק את יצר הסקרנות הבסיסי והרבה יותר בזול.

שנה אזרחית מלאה בשפע, שמחה, בריאות והצלחה

שני מתכונים חגיגיים לחג המולד
Eggnog חגיגי
כבד אווז עם תפוחים וקלבדוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר