שום ובצל: הכוח הלבן נגד מחלות החורף

השום והבצל, נציגי קבוצת הצבע הלבן, הם בין הירקות בעלי הריכוז הגבוה ביותר של חומרים פעילים, נוגדי דלקות, חיידקים ווירוסים. הם מהווים נשק יעיל נגד מחלות בכלל, ומחלות החורף בפרט

השום והבצל, נציגי קבוצת הצבע הלבן, הם בין הירקות בעלי הריכוז הגבוה ביותר של חומרים פעילים, נוגדי דלקות, חיידקים ווירוסים. הם מהווים נשק יעיל נגד מחלות בכלל, ומחלות החורף בפרט.

שום – אנטיביוטיקה מן הטבע
בשנת 1851 גילה לואי פאסטר שהשום יכול לקטול חיידקים. הוא אף נודע בשם "הפניצילין הרוסי" בשל יכולתו לריפוי דלקות. כיום ידוע כי האליצין, אחד מהפיטוכימיקלים האחראיים לריחו האופייני של השום, הוא בעל פעילות נוגדת חיידקים ונוגדת נגיפים חזקה, ויחד עם ויטמין C שנמצא בשום, תורם לקטילת החיידקים. הוכח שאליצין יעיל נגד זיהומים שכיחים כמו הצטננויות, שפעת, נגיפי קיבה ופטריית קנדידה, וגם נגד חיידקים גורמי מחלות תוקפניים.
במחקרים נמצא שהשום מקטין במידה מובהקת את פעילותו של מפעיל כימי של דלקות, הנקרא NF kappa-B. מחקרים נוספים הראו שהשום הוא בעל יכולת אנטיביוטית ניכרת, אפילו נגד גזעים שהפכו עמידים לתרופות אנטיביוטיות רבות.
למניעת מחלות כמו מחלות חורף, מחלות לב וכלי דם, סרטן, סוכרת ועוד: יש לשלב לפחות 1 שן שום טרי כתוש באופן יומיומי בתפריט: בסלטים, ממרחים, ובמאכלים נוספים.
לטיפול במחלות חורף: המלצה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי. על פי הרפואה העממית הטבעית, צריכת כ- 1 שן שום טרי כתוש, 3 פעמים ביום, למשך מספר ימים, עשויה לסייע בהתמודדות נגד זיהומים שכיחים האופייניים לחורף, כמו הצטננות ועוד. ניתן לשלב את השום בסלטים טריים, יוגורט, גבינה ועוד.

בצל – נוגד הדלקות
הבצל מכיל שפע של פיטוכימיקלים ייחודיים – מדמיעים ומבריאים. אחד מהם הוא הקוורצטין; נוגד חמצון שנמצא בבצל לסוגיו בכמויות גבוהות. הוא מנטרל רדיקלים חופשיים מזיקים במיוחד, וכך עשוי לתרום למניעת תהליכי הזדקנות ומחלות. בנוסף, הוא מסוגל להילחם בנגיפים שונים, ולהגביר את יכולת ההתנגדות של הגוף בפניהם. הקוורצטין נלחם, יחד עם פיטוכימיקלים נוספים, גם בדלקות. לכן משתמשים בו להקלה על בעיות דלקתיות ולטיפול במצבים אלרגיים כמו אסטמה, חום גבוה ודלקות בעור.
ברפואה העממית והטבעית נחשב הבצל לבעל תכונות אנטיספטיות (מחטאות), ומשפיע לטובה על מערכת הנשימה. לכן משתמשים בו לטיפול בנזלת, שיעול וליחה. גם מחקרים הוכיחו כי הבצל מכיל חומרים אנטיספטיים.
למניעת מחלות כמו מחלות חורף, מחלות לב וכלי דם, סרטן, סוכרת ועוד: יש לשלב בתפריט באופן יומיומי בצל טרי קצוץ .
לטיפול במחלות חורף: המלצה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי. סירופ ביתי לשיעול ולהצטננות – לקצוץ בצל, להוסיף 2 כפות דבש ולהעביר לקערית מכוסה למשך שעתיים. לסנן ולשמור במקרר. ליטול 1 כף, 3 פעמים ביום. לילדים שליש עד מחצית המינון.
ירקות נוספים המכילים רכיבים נוגדי דלקת מקבוצת הצבע הלבן, הם חזרת וזנגוויל (ג'ינג'ר).

מרב מור-אופיר היא יועצת מדעית למועצת הצמחים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר