שיתוף פעולה של בקטוכם ומכון וולקני במיפוי גנטי של בקר מאפשר לגלות הונאות בשוק הבשר

מדובר בפרויקט אותנטיקה, המאפשר מעקב גנטי אחר מקורו של בשר הבקר לאורך כל שרשרת היצור והשיווק על ידי שימוש במידע הגנטי המצוי ב- DNA‏, הייחודי לכל פרט ופרט

שיתוף פעולה מדעי בין מעבדת בקטוכם ומכון וולקני במיפוי גנטי של עדרי הבקר מאפשר לגלות הונאות בשוק הבשר. מדובר בפרויקט אותנטיקה, המאפשר מעקב גנטי אחר מקורו של בשר הבקר לאורך כל שרשרת היצור והשיווק על ידי שימוש במידע הגנטי המצוי ב- DNA‏, הייחודי לכל פרט ופרט.

כל עגל שנולד מסומן מיידית בתג אוזן גנטי שמסיר בעת הענידה דגימה קטנה מרקמת האוזן. מדגימה זו מופק ברקוד גנטי ייחודי המוכנס למאגר ממוחשב. בכל שלב עתידי בשרשרת האספקה של הבשר ניתן לקחת דגימה נוספת ולהשוותה למאגר, לזהות את מקור הדגימה ולהשיג וודאות בזהות. בעת השחיטה מורד תג האוזן ולכן אובד הקשר בין הבשר לבין הבקר וקיים חשש לטעויות וזיופים. הפרויקט פותר פרצה זו על ידי שילוב של מעקב ויזואלי באמצעות תג האוזן עד שלב השחיטה והמשך מעקב גנטי משלב השחיטה והלאה, עד הצלחת.

הפרויקט מומן על-ידי המדען הראשי במשרד התמ"ת. מטרותו העיקרית של המיזם היא לפתח כלי מדעי לייעול המאבק בגניבות בקר ולשפר את בטיחות המזון, על-ידי מניעת התפשטות מחלות כגון מגפת הפרה המשוגעת, דרך איתור מהיר של מקור המחלה ובידודה.

המעקב הגנטי מגביר את אמון הצרכנים ביצרני ומשווקי הבשר. ודאות בזהות הבשר מסייעת למנוע את התופעה בה הצרכנים החוששים ממזון מסוים, עוברים לקנות אחר. כך נמנעת הפגיעה הכלכלית ברשתות השיווק וביצרני הבשר.

אביב כהנא, מנהל פרויקט "אותנטיקה" בבקטוכם, מסר שבמחקרים הוכח כי צרכנים ישלמו עד 10% יותר על בשר שמקורו ידוע ומוכח. המיזם החדש מספק צורך זה בעלות קטנה בהרבה ומאפשר את הגדלת ביטחון הצרכנים בבשר. מיתוג רשתות השיווק ויצרני הבשר על-ידי שימוש בטכנולוגית הד.נ.א, יביא להן ערך מוסף כמי שדואגות לבריאותו של הצרכן. בנוסף, המעקב הגנטי מאפשר לאמת מקור בשר ייחודי כגון כשרות, אורגני, פיקוח וטרינרי, בשר פרמיום, אינו גנוב וכדומה.

אתר מעבדת בקטוכם: www.bactochem.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר