שליטה במתוקים – זה אפשרי

במאמר הבא רוצה נכותבת לשכנע אתכם כן לשלב מתוקים ומזונות אהובים כחלק מהדיאטה ומתהליך הירידה במשקל, ולהסביר כיצד לשלב אותם בצורה חכמה כך שלא יוצאים משליטה

המחשבה על התחלת דיאטה מאלצת אותנו להימנע ממתוקים, לפעמים אנחנו מצליחים לקנות פחות, לאכול פחות, ולעתים להימנע לחלוטין מתוך מחשבה שכל דבר מתוק הוא מיד משמין. ההימנעות הממושכת הזאת והפחד מלאכול מתוקים נמשכים עד שאנחנו נתקלים בהם באירוע או מסעדה או סתם אצל חברים, ולא מצליחים לעמוד בפיתוי, נשברים ומתחילים לאכול ללא שליטה כאילו זאת הפעם האחרונה שאי פעם נרשה לעצמנו שוב לאכול.

במאמר הבא אני רוצה לשכנע אתכם כן לשלב מתוקים ומזונות אהובים כחלק מהדיאטה ומתהליך הירידה במשקל, ולהסביר כיצד לשלב אותם בצורה חכמה כך שלא נצא משליטה.

קודם כל אני רוצה לציין שעל מנת לעלות או לרדת 1 ק"ג במשקל, אנו צריכים לגרוע או להוסיף 7000 קלוריות למה שאנחנו אוכלים בדרך כלל כדי לשמור על משקל, וממה שידוע לי לא קיים אף ממתק שמכיל כל כך הרבה קלוריות. נתון זה בא להראות שלא עולים במשקל מכל מתוק שאוכלים. נכון שאם נפריד ונאכל על בסיס יומי מתוקים וללא שליטה, זה עלול בסופו של דבר להביא לעלייה, ולכן אסביר כיצד מומלץ לאכול כדי לדעת גם לעצור.

שלב 1
השלב הראשון הוא שלב פיסיולוגי – בכל פעם שאנחנו רעבים, הסוכר שלנו בדם יורד ואנחנו חשים צורך במתוק או בפחמימות. עם זאת, אם נאכל מתוק כשאנחנו רעבים, נצטרך לאכול הרבה ממנו על מנת לשבוע, ואז נרגיש פחות בשליטה. לכן אני ממליצה: קחו מתוק רק לאחר ארוחה, כך המתוק יהיה בשביל הטעם הטוב ולא במטרה להשביע, ויהיה לכם קל יותר לעצור אחרי כמות קטנה.
דבר פיזיולוגי נוסף: נסו להקפיד על ארוחות מסודרות ומאוזנות (המכילות חלבון פחמימה וירק) כל כ-3-4 שעות, כך תייצרו רמות סוכר קבועות בדם, תרגישו יותר אנרגטיים, והחשק למתוק ירד משמעותית.

שלב 2
השלב השני הוא התנהגותי – יש לנו נטייה לאכול מתוקים על הדרך, לא לתת להם את תשומת הלב הראויה להם, לגנוב, ליישר, לחטוף בדרך לאוטו, לקחת קובייה מהמקרר. אולם כל ה"גניבות" הקטנות הללו מצביעות על כך שאנחנו לא באמת מרשים לעצמנו לקחת 2 שורות שוקולד, להתיישב ולהתענג על כל ביס, או לקחת פרוסת עוגה בצלחת עם הקפה.
קבעו עם עצמכם, "בא לי, עכשיו זה זמן טוב למתוק". קחו ממתק מספק, שימו בצלחת, שבו ותתענגו על כל ביס. ברגע שתתנו את תשומת הלב הזאת גם למתוק, ולא רק לארוחות, תרגישו סיפוק רב יותר, ויהיה לכם קל לעצור.
דבר שני: הקניות. הקניות שלנו קובעות מה נאכל ואיך. זה לא אומר שצריך להימנע מלקנות מתוקים. להיפך, אך רצוי לקנות אותם בחוכמה, מה זה אומר? לקרוא תוויות מזון גם במתוקים, אנחנו נוטים לקרוא כשמדובר על אוכל, אך במתוק אנחנו מוותרים מראש, וחבל. קנו באריזות קטנות והימנעו מאריזות משפחתיות שבדרך נפתחות ונאכלות על ידי בן אדם אחד. הפעילו שיקול דעת גם בכמות שאתם קונים.

שלב 3
השלב השלישי הוא פסיכולוגי – הימנעות ממושכת ממתוקים עלולה להביא להתקף אכילה. נסו להבין כי המתוק הזה שבא לכם, מספק גם טעם טוב והרגשה טובה, שגם הם חשובים מאוד להמשך הדיאטה. ברגע שתרשו לעצמכם מתוק אחרי האוכל מתי שבא לכם ולא תמנעו, לאט לאט הצורך יירד ותשימו לב שלא תמיד בא לכם.
גם המיקום של המתוקים בבית מראה הרבה. רצוי לא להחביא את המתוק, מאחר שהחיפוש אחר המתוקים המוחבאים בבית הופך את המתוקים למשהו אסור ומגביר את חוסר השליטה. מצד שני, גם לא מומלץ שהמתוקים יהיו מונחים על השולחן מול העיניים, וכל פעם שתעברו תקחו. רצוי לאחסן מתוקים בארון או במגירה, במקום קבוע וידוע לכולם.
בהצלחה.

אורנית יונה, תזונאית קלינית B.Sc, ברשת סטודיו C , סניף רמת-גן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר