שמענו בין הגפנים 307 – סיפורים גדולים וקטנים שיעניינו אתכם בסופ"ש

ב- 11.11.21 צולם צימוח שני זה של עלווה ירוקה בגפני שיראז בכרם יקב הים האדום ליד אילת. דיווח על ביקור בית ביקב בשישי 19.11. צילום פאפא רצי
השבוע: חיידק חדש והמחלה שמביא איתו לגפנים, זנים חדשים (של גפנים) הגיעו ונמצאים בבידוד, להיות יקב כשר ופתוח בשבת, האם שותי היין יתנתקו מהכתום? טרה וינו – הוכחה שהמשבר מאחורינו? גם טרה קיסריה בפסטיבלים, בוז'ולה 2021 – לא נורא אם נפסיד
גפן יין נגועה במחלת פירס

זן חדש של מחלה מחיידק בכרמי הגליל העליון

בחודשים האחרונים נמצאו בכרמים בגליל העליון גפנים הנגועות בחיידק הקסיללה פַסטידיוסה (Xylella fastidiosa), הגורם ל- Perce's disease. מדובר במחלה ידועה מאוד בארה"ב, שעלולה לגרום לנזקים משמעותיים בגפנים. אגף אקולוגיה בשירותים להגנת הצומח עסוק כרגע בסקר רחב שינסה לאפיין את אזורי הנגיעות. כאמור, מחלת פירס נגרמת על ידי חיידק קסיללה, וגורמת לתמותת גפנים ליין ולמאכל. החיידק גורם נזקים במספר מיני צמחים, צמחי בר וצמחי תרבות, אך עד לאחרונה נמצא רק באמריקה. בשנת 2012 התגלה טיפוס של החיידק הגורם למחלה קשה בזיתים בדרום איטליה, ולפני כחמש שנים נראו במטעי שקדים בארץ סימני התייבשות הקשורים אליו.

חיידק הקסיללה מתחת עדשת המיקרוסקופ

בקיץ האחרון התגלו בארץ גם גפנים נגועות, עד כה רק בצפון הארץ. דרכי ההתמודדות עם החיידק בארה"ב כוללות זיהוי והדברה של החרקים המעבירים את המחלה, חיזוק הגפנים בעזרת השקיה ודישון. מאידך, יש לקחת בחשבון שהחרקים נמשכים בדרך כלל לצימוח חיוני ושימוש בזנים עמידים, כמו זנים שלהם 'דם' של גפנים אמריקאיות ומספר זני ויניפרה שנפגעים פחות אך אינם עמידים,  נראה שגם לכנה יש השפעה על עוצמת המחלה.

גפן נגועה במחלת פירס

 

במקרים של נגיעות התחלתית יש משמעות לזיהוי מוקדם של גפנים נגועות ועקירתן, כך שלא יהוו מקור הדבקה לגפנים שכנות. בשלב זה חשוב לגלות ערנות לבעיה ו'לפקוח עיניים' לאיתור ולגילוי תסמינים חשודים. במקרה שיתגלו כאלה, יש לשלוח חומר צמחי נגוע לבדיקה בשירותים להגנת הצומח. התסמין האופייני והייחודי ביותר, הוא התעצות לא מושלמת של השריגים ויצירת 'איים ירוקים', תסמין נוסף, הבולט בעיקר לפני הבציר, הוא אשכולות שהגרגרים בהם הצטמקו לגמרי. ד"ר תרצה זהבי, מדריכה להגנת הצומח בגפן – אגף ענפי שירות, שה"מ, עוקבת אחרי המחלה ואפשר להתייעץ איתה בנושא.

ענבי אליקנט בושה – אחד הזנים שבקרנטינה

זנים חדשים כבר בארץ – בקרנטינה

בימים אלו הגיעו זנים חדשים מדרום אפריקה לקרנטינה של מועצת גפן יין. הקרנטינה מחולקת לשני חלקים: זנים שישתחררו  בפברואר 2022, וזנים שישתחררו  באוקטובר 2022.

ענבי אסירטיקו

לכאורה הודעה קטנה ומשמחת, אבל רשימת הזנים מאוד מעניינת: לא תמצאו בה את הזנים שכולם מחפשים, אבל מצד שני מדובר בזנים שחלקם לא בטוח שהטרואר בארץ יחבק אותם – אליקנט בושה, אסירטיקו, סהסאו נואר, רובי קברנה, זינפנדל. יש מוכרים יותר כמו גוורצטרמינר, קריניאן, פינו נואר וסנג'ובזה. כפי שציינתי, חלק גדול מהזנים לא ממש התאקלמו פה, והיינות שנעשו כמו סנג'ובזה ופינו נואר למשל, לא מככבים ולא יוצאים מהם יינות גדולים.

מאידך, הזנים הללו נבחרו על ידי מועצת גפן יין והוועדה המייעצת, כזנים שווירוס ליפרול 3 פחות משפיע עליהם – צריך לזכור שהוירוס עדיין משתולל בארץ.

שמעון אדרי (מימין) ויואב לוי – בזלת הגולן. צילום פאפא רצי

ללכת עם להרגיש בלי – יקב כשר וגם פתוח בשבת

כנראה שחוק הכשרות החדש כן משפיע על תעשיית היין הישראלית, או לפחות יש כבר מי שמצא פתרונות מאוד יצירתיים להיות כשר ואף להיות פתוח בשבת. יקב בזלת הגולן של יואב לוי מאז ומעולם היה כשר, ובשנה האחרונה שיפץ את מתקני היקב, והקים מרכז מבקרים גדול שמאפשר לערוך בו אירועים גדולים, ואף מתוכננת הקמה של בית מלון. נראה כי אלה חלק מהמהלכים בעקבות כניסתו לעבודה לא מכבר של המנכ"ל שמעון אדרי, איש צבא ותיק קודם לכן.

חצר מרכז המבקרים של בזלת הגולן. צילום איריס לוי

לפני שנתיים עלתה במוחו הקודח של יואב לעשות יין עם כשרות מהודרת. לשם כך פנה ליהודה כמיסה מיקב דלתא, על מנת לעשות שימוש ביקב שלו ובכשרויות המהודרות שלו ואכן בציר 2020 וחצי בציר 2021 של יקב בזלת רמת הגולן יוצרו בדלתא. אבל בגלל שמרכז המבקרים פתוח בשבת, הכשרות המחמירה לא הייתה רלוונטית, ולכן החליט יואב להפסיק את עשיית היין בדלתא. הוא משך משם את המלאי והמיץ של בציר 2021, ועושה כרגיל את היינות חזרה אצלו ביקב.

צילום איריס לוי

אז לסיכום העניין: יקב בזלת הגולן כשר, מרכז המבקרים פתוח בכל ימות השבוע כולל שישי שבת, והוא מנותק מהיקב שנעול על בריח והמפתח נמצא אצל משגיח הכשרות.

תודה לאיריס לוי שהביאה לידיעתנו את הסיפור וצילמה במרכז המבקרים של בזלת הגולן

פט נאט כתום של יקב ברק

מי יקבע את טרנד הכתומים בישראל?

אז יש היום בשוק יינות טבעיים – כתומים וכל מיני צבעים. כאשר מבקרים את היינות הללו מבחינה מקצועית כאשר מבקרים את היינות הללו מבחינה מקצועית, המונח טעים או לא טעים או כל פרמטר אחר אינם רלוונטיים. בשלב זה, היינות האלה או מקדימים את זמנם, או שהם גימיק כזה או אחר של ייננים שרוצים שיכתבו עליהם עוד שורה ותו לא. מבחינת טעים או לא טעים, אין לי עניין להיכנס לוויכוח הסובייקטיבי הזה. לי באופן אישי היינות הללו לא טעימים. יש מי שיטען שהם מעניינים, אבל גם פה אני ארשה לעצמי לחלוק על כך.

לא סיסמאות גיוס – שמות יצירתיים ליינות של יעקב אוריה. צילום רן בירון
יעקב אוריה – נביא או אבי היינות הכתומים. צילום רן בירון

מבקרי יין מקצועיים לא יכולים לבחון את היינות הללו על פי הפרמטרים המקובלים, היין נעשה בשיטות שלא נמדדות על פי הפרמטרים המקובלים, הייננים שמייצרים אותם גם הם לא תמיד יודעים מה יצא להם. בשלב זה מדובר בגימיק, במוצר שמאתגר בעיקר את משרדי יחסי הציבור, מעצבי התוויות. היין לא ממש מתאים לאוכל, לא ממש אפשר לשתות ממנו הרבה, הוא בעיקר יין שמדברים עליו.

צילום גיא פרל אצל ג'יאקונדה. צילום מדף הפייסבוק

בשלב זה מי שאומר שהוא אוהב אותו, מנסה למצוא חן ולהיות שונה ומתוחכם בחבורה שהוא מסתובב בה. "אני שותה כתום", "אני שותה רק טבעי" – זה העניין. יעקב אוריה היה הראשון שביקבק נוזל כתום, ובעקבותיו מנסים אחרים. הג'יאקונדות הביאו את זה ראשונות לארץ, ובחנות הקטנה שלהן הנוזל הזה כיכב אצל כל המי ומי. הג'יאקונדות אכן חיפשו מתחת לאדמה כל מיני יקבים בעולם וייננים מיוחדים שהוציאו תחת שרוולם יינות כתומים או טבעיים, משהו שגם הן יכלו לסבול – זה כאמור יין נישתי.

אורי שקד בראש משפחת שקד קובעת הטרנדים. צילום שרון אלוני

משפחת שקד הביאה לפני מספר חודשים מכל העולם עשרות מותגים של יינות טבעיים ושל כתומים, בסוג של הצפת שוק מתוך מחשבה שזה הדבר הבא. תמיד אמרתי שיכולת הזיהוי של טרנדים שבסופו של דבר משתרשים, שייכים בלעדית למשפחת שקד. לכן צריך לשים לב טוב טוב לאן המגמה הזו מובילה. האם בעקבות הצפת השוק יתחילו בכל יקב ישראלי לייצר יין כזה, או שמא ימתינו לראות איך הציבור מגיב.

חיים גן איש הענבים – יזם ומוביל טרה וינו. צילום איל גוטמן

 TERRAVINO 2021 – עוד הוכחה שהמשבר מאחורינו?

משנת 2006 מקיים חיים גן איש הענבים, מקיים את תחרות היין הבינלאומית זו בארץ, שרבות כבר נכתב עליה. מדובר בתעודת ציון מאוד מכובדת ליקבים ששולחים את היינות שלהם לתחרות. אם בוחנים לאורך השנים את הציונים והמדליות, ואף את מי שנבחר ליקב הבוטיק הטוב ביותר וכולי, רואים שהנבואה מגשימה את עצמה.

יפתח פרץ היינן הראשי של יקב כרמל – משופטי טרה וינו 2020. צילום איל גוטמן

היינות שמקבלים מדליות זהב וכסף – אכן עומדים במבחן הזמן. היקבים שזוכים בציונים ובמדליות, מוכיחים שהיו ראויים לזכיות, וזה דוחף אותם למעלה להתמקצע ולהשתבח. גם יקבים שלא זכו או קיבלו ציונים נמוכים, יושבים ובודקים את עצמם. התוצאות בטרה וינה הן שפיטה של קבוצה על פי פרמטרים בינלאומיים, והיינן מתחשב בכך ובודק ומתייעץ. ואם הוא חכם, הוא לוקח את המקום של להיות טוב יותר בפעם הבאה.

המסכה היא הביטוי המתאים ביותר לאיך נזכור את טרה וינו 2020. צילום איל גוטמן

השנתיים האחרונות היו מטורפות בענף היין הבינלאומי, וכמובן בארץ, ותחרויות בינלאומיות רבות התבטלו. טרה וינו 2021 דווקא השנה צריכה להיות כזו שאומרת 'יצאנו ממשבר והנה ההוכחה לכך'. יש מאות יינות חדשים בשוק, לצד יינות מתבגרים, שהציבור הישראלי ייחשף אליהם בתחרות זו. אז מי יהיה היקב הטוב ביותר השנה? איזה יקב בוטיק כיכב וראוי לתשומת לב? מי יוכרז כיינן השנה? וכמובן, הדובדבן שבקצפת: פרס מפעל חיים יוענק השנה ל….

טרה וינו 2021 – 20-23.12.2021, בית איש הענבים ביפו

מטרה וינו לטרה קיסריה

"טרה קיסריה” – פסטיבל היין של מועדון היין של עופר יוכלמן בשיתוף עם נתי נעים (MyYain), יתארח במתחם האירועים הנושא באופן מפתיע אותו שם, וממוקם בפארק העסקים קיסריה. זה יקרה ביום חמישי 16.12 משעה 17:00 עד 23:00 בהשתתפות יותר מ-35 יקבים.

איתי מוניץ – מנהל ומשווק יקב מוניץ. קל יהיה לזהות אותו בקיסריה.. צילום יונתן לבני

יגיעו ל”טרה קיסריה": אביבים, אבנר, אובליס, איש הפסיפלורה, אלונה, בית אל, בן חיים, בן עמי, בת הרים, גבעות, גוש עציון, דני, טורא, טפרברג, יפו, ירושלים, מבצר עלית, מוניץ, מייזון סרלה, מלבק קומפני, מרשה, נעמן, סופרנובה, סימון, סלוקיה, פאר, פרסקו, רקנאטי, שבעים, שור, תבור, תל אפק, תשבי, והיבוא מאיטליה של  Fantini .

טוב, האמת שווה להגיע לשם רק כדי לגלות מי אלו חלק מהיקבים, שאני ומן הסתם גם אחרים לא שמעו עליהם מעולם. לכו תדעו, אולי חלקם יפתיעו ואולי לא. לי בכל אופן יהיה על מה לכתוב. המחיר למשתתף (רק מעל גיל 18) 135 ₪. פרטים מלאים והרשמה כאן

בוז'ולה 2021 – לא נורא שנפסיד את חגיגת חמישי בלילה בחנויות היין

בלילה בין חמישי 18.11 לשישי 19.11.21, תחזור צרפת  לחגוג את חג היין הצעיר – Beaujolais Nouveau, שבוקבק אחרי תסיסה של ענבי גאמיי מאזור בוז'ולה במשך מספר שבועות בלבד, ונמכר ביום חמישי השלישי של חודש נובמבר.  'בוז'ולה נובו' זוכה לפרסום רב, כשמתקיימת תחרות להשיג את הבקבוקים הראשונים בשווקים השונים ברחבי העולם. ההצלחה המסחררת של שיווק יינות צעירים בכמויות אדירות בפרק זמן קצר, הביאה גם מדינות אחרות לרצות לנגוס חלק מהחג הצרפתי הזה:  'וינו נובלו' באיטליה (Vino Novello) ,  'וינו נואבו' בספרד (Vino Nuevo) , ובארצות הברית Nouveau Wine.

משפחת משק אופיר – 17 שנים של יין סנג'ובזה צעיר. צילום מדף הפייסבוק

בצ'כיה ידוע מאוד יום סנט מרטין, בו היין הצעיר הזה נפתח באופן מסורתי ב-11 בנובמבר בשעה 11.00 בבוקר. הוא נעשה רק מזני ענבים מסוימים, ויכול להיות אדום, לבן או רוזה. בישראל, משק אופיר (יקב יפתחאל מאלון הגליל) מייצר יין צעיר כמעט 17 שנים. היין משווק מספר שבועות לאחר הבציר, ועשוי מענבי סנג'ובזה, כשהוא מאופיין בחמיצות מרעננת ובאף תות שדה, שמאפיין היטב את הזן, והיין מיועד לצריכה מיידית משחרורו.

צילום סטודיו צ.

אצלנו, יקב רמת הגולן מציע יחד עם מלון הבוטיק אדמונד בראש פינה, סופ"ש חגיגת יינות צעירים של היקב, וסדנת יין שיעביר מדריך מהיקב. היינות שיוגשו הם מסדרת גמלא, גם ירדן מציץ שם בתמונה, אבל בסדר – בואו נגיד שאלו יינות בסגנון צעיר וקליל.

לצערנו, חוק איסור מכירת אלכוהול אחרי 23:00 יסרס את החג של היין הצעיר הזה בחמישי ה- 18.11, בעוד ה- 19.11 נופל ביום שישי כך שהחגיגות יסתיימו עוד לפני שיתחממו, בגלל כניסת השבת. תכלס, זה לא נורא. יינות הבוז'ולה המיובאים לארץ הינם ברובם באמת יינות צעירים, שהקשר ביניהם ובין יין טוב הוא מקרי בהחלט.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר