שמענו בין הגפנים 309 – סיפורים ועדכונים מהענף

השמש מתכוננת לבציר ערב-לילה של קברנה סוביניון בכרם שורש של יקב צרעה. צילום דוד סילברמן dpsimages (לתמונה אין קשר לטקסט הכתבה)
השבוע: מינויו של דורון רנד למנכ"ל אמפורה, הילולת יין בשבת בבית רומנו ת"א, סופ"שים של יין ביקבי מטה יהודה, ויין שמשונה ברחבי העולם בקונטיינרים
תמונה מ-2017: דורון רנד שהתמנה עכשיו למנכ"ל יקב אמפורה, עם גיל שצברג – היום סמנכ"ל יקב רקנאטי ובעבר יינן מיתולוגי של אמפורה. צילום גלית רנד

דורון רנד מנכ"ל חדש ליקב אמפורה – האומנם ליקב?

דורון רנד, מי שמינכל את יקב עמק האלה לפני הרבה שנים, מונה למנכ"ל יקב אמפורה במקום אסף עזר שניהל אותו בשנתיים האחרונות. ההודעה לעיתונות אמרה כי "רנד נכנס לתפקיד בימים אלה כחלק מהתוכנית האסטרטגית לפיתוחו של היקב בשנים הקרובות", כאשר מי שגיבש את התוכנית האסטרטגית ומינה את רנד, הוא ד"ר יובל סמואל – בעל רשת מרפאות וטרינריות ובעלים של היקב יחד עם האוליגרך הרוסי-יהודי דובוב.

התקיימו כאן אירועים שמשכו מאות אנשים להרצאות ואירוחי שפים במתחם המפואר של היקב בכרם מהר"ל. צילום מדף הפייסבוק
יקב אמפורה בכרם מהר"ל. צילום מדף הפייסבוק

אין ספק שמינויו של דורון רנד, הוא מינוי ראוי של איש ראוי שבא מתוך התעשייה. אבל המינוי בעצם מסכם את על מה שעבר על תעשיית היין הישראלית בשנתיים האחרונות: היקב כיחידה עצמאית כבר פחות חשוב. ייצור היין הפך למשני. היקב מהווה בסך הכול אכסניה לפעילות האמיתית ממנה היקב שורד ואפילו מרוויח, ואני מדבר בעיקר על יקבים שנמצאים במרכז או על אם הדרך, עם מרכז מבקרים מרשים כדוגמת יקב ויתקין, יקב ברבדו, יקב שאטו גולן ואחרים.

הדגש היה על אירועים ומסיבות פרטיות שמכניסות ליקב כסף מזומן. צילום מדף הפייסבוק
הדגש היה על אירועים ומסיבות פרטיות שמכניסות ליקב כסף מזומן. צילום מדף הפייסבוק

יקב אמפורה שוכן באחד המקומות היפים ביותר בארץ- חוות מקורה בכרם מהר"ל על כביש 4, ובשנים האחרונות היקב עוסק בעיקר בפעילות בעולם האירועים. אלפי אנשים עורכים שם אירועים, מסיבות, מפגשי חברות ועוד. כאשר ד"ר סמואל הצטרף ליקב כבעלים, הוא הבין את העניין מהר מאוד – בעיקר שלא בא מעולם היין ולא היה מוכוון וממוקד יין, ובעצם מאז שהוא שם אנחנו לא ממש מזהים את היקב עם יין.

מאירם הראל יינן מצוין ביקב אמפורה (מימין), הבעלים ד"ר יובל סמואל, והמנכ"ל העוזב אסף עזר. צילום מהיקב

תקופת ארקדי פפיקיאן ומישל רולאן, סגנונם ויינותיהם, נמחקו באכזריות. היקב הצהיר בזמנו על יינן ישראלי מקליפורניה שמגיע ועושה את היין, אבל בעצם גם פה לאף אחד אין מושג מי באמת חתום על הבקבוקים. היין לא עמד למבחן הביקורות, והיח"צ של היקב התעסק במיתוג האירועים, והאמת שגם במפגשים של עיתונאים עם סמואל וצוותו הביר, אבל לא יצא משם מסר ברור ומשכנע לחובבי יין ולענף בכללותו. לכן המינוי של דורון רנד הוא מתאים ונכון. דורון מתמחה בתיירות יין, ובשנים האחרונות עסק בייעוץ עסקי בעיקר בארצות הברית, לאיתור של לקוחות ויצוא מוצרים.

שלושת הרוזה-ים של אמפורה. ניסוי חד פעמי שלא צלח

נחזור רגע לתפיסת העולם של יובל סמואל הבעלים -השותף, שעם כניסתו לפעילות הצהיר שהוא מתכוון להצעיד את היקב להצלחה ולגידול משמעותי. כפי שכתבתי אז, היקב חדל להיות מזוהה עם יינות אזור או יינות שיש להם טביעת אצבע. לפני שנה בערך הם יצאו עם 3שלושה יינות רוזה מאותה שנת בציר – 2017, עם זהות טרוארית שונה. בפועל זה לא עבד, ועובדה שהיקב לא המשיך בכך – היינות לא עמדו במבחן הזמן, והזהות הייתה אחת ותו לא. מנכ״ל יקב אמיתי לא היה משתעשע לחינם בכזו חובבנות, אבל יש מרכז מבקרים ושם שותים הכול.

בקיצור, האם רנד יכול להחזיר עטרה ליושנה ולגרום ליקב אמפורה להיות בין המיוחדים בארץ בתחום היין? את זה אני לא משוכנע שייתנו לו לעשות. מה שבטוח שמצפים ממנו, זה להיות מנהל אירועים הכי טוב בארץ. דורון, קבל מאיתנו איחולי הצלחה – בראש ובראשונה בתחום היין; השאר פחות מעניין אותנו.

 

הסומלייה חי ונושם – כדאי להגיע בשבת 27.11 להילולת היין

בעידן שהסומלייה נעלם מהמסעדות שחלקן שנעלמו מהמפה שבעצמה נעלמה במסעדות רבות, האירוע הקטן הזה מתקיים בלי חצוצרות תקשורתיות אך עם הרכב מעניין ואף מסקרן של מציגי ומוזגי בקבוקיהם.

נראה כי מפגש שבת זה נועד להבהיר לכולנו, שמי שחי ונושם את עולם היין, חייב להיות כאן בבית רומנו בדרום תל אביב. באירוע זה שזכה לתואר 'הילולת יין' ייקחו חלק יצרנים מקומיים ומפיצים משובחים, שאבירם כץ – הסומלייה של  מסעדת הבסטה ואוצר ההילולה, ליקט, טעם והחליט להנגיש אותם.

סארי חורי יקב פילוקליה בבית לחם. צילום דוד סילברמן dpsimages

כמי שכבר שתה כמה יינות שאבירם המליץ עליהם, אני תמיד מופתע גם כשאני לא ממש מתחבר ליין. הפילוסופיה שלו מאוד מסובכת, מאוד שונה בנוף. בבסטה הוא מגיש לפעמים יינות שאף אחד לא שמע עליהם ושהכי קל בעולם להתאהב בהם, ומצד שני אבירם יגיש יין כתום מסריח, מעיק, דוחה, ויאמר זאת בפניו של מזמין היין. כי מי אמר שאין אנשים שמסוגלים לאהוב את זה. אז ברשימה המוצעת יש יינות קיצוניים, שפשוט שווים טעימה.

ניצן סברסקי ייננית יקב אחת. צילום דוד סילברמן dpsimages

יהיו כאן לפי סדר אלפביתי וללא משוא פנים: אחת של ניצן סברסקי, בורגון קראון, בוסר, בכחוס, גיתו, הכפתוריה, וורטמן מחיפה, יוליוס של יובל ג'וב הרגיל – שגם ידג'ה בעוז, כרם שבו של גבע סדן, לה בושון, מנו וינו, מרגלית, סארו, פילוקליה מבית לחם, צ'ירז, קובננט, רזיאל מבית מדרשו של אלי בן זקן, שאטו גולן של אורי חץ – שותף ויינן. כוסות יין אפשר להביא אתכם, או לקנות במקום ולקחת הביתה.

Vin-Yard ● הילולת יין בתדר – שבת 27.11.21 בחצר בית רומנו, דרך יפו 9 תל אביב. הכניסה חופשית מגיל 21 החל מ- 12:00

ציור צביה האריס לבנון ליקב עגור

סופי שבוע של יין ביקבי מטה יהודה – נובמבר דצמבר 

שישי חי ביקב עגור

ביקב שממוקם במושב עגור שבעמק האלה, יקיימו בימי שישי אחת לשבועיים מופע מוזיקה חיה לצד יינות היקב ואוכל מהאזור. בכל אחד מימי השישי יופיעו אומנים אחרים מעולמות הפולק והג'אז, שינעימו את זמנם של המבקרים ויחממו להם את החורף (אם יהיה קר), לצד טעימות מיינות היקב. פרטים נוספים והרשמה 02-9954302  או באתר.

יינות פט-נט של כרם ברק. צילום דוד סילברמן dpsimages

השקה של יינות פט-נט בכרם ברק

כרם ברק הממוקם במושב בקוע, הוא יקב בוטיק חקלאי ומשפחתי  השוכן בתוך חוות רוזנברג המשפחתית ביום שישי 3.12 בין השעות 10:00-15:00, יקיימו כאן השקה של סדרת פט-נט (יין מבעבע טבעי בהתססה ספונטנית וסיום התהליך בתוך הבקבוק) החדשה של היקב, הכוללת מעל 15 סוגי יין באירוע תוסס במיוחד, כשגם תוויות היין מיוחדות ומעניינות – שת"פ של משפיענית היין סתיו כץ ויוסי רוזנברג היינן היקב, בעקבותיו נבחרו תמונות של אנשים שיופיעו על תוויות היין החדש. מי שאיירה את האנשים היא הילה, בתם של יוסי ויעל, והן מופיעות כעת על תוויות סדרת פט-נט החדשה. אירוע ההשקה ילווה בארוחה חלבית עשירה מהמטבח של חוות רוזנברג. יקב כרם ברק – משק 46 בקוע, כניסה בהרשמה מראש. פרטים נוספים והרשמה 052-6288591 ובאתר.

ניר שחם יינן יקב שורק
ניר שחם יינן יקב שורק, צילום דוד סילברמן dspimages

סוגרים נובמבר ביקב שורק

יקב שורק מוכר יותר לרבים כבית ספר לעשיית יין, אך זהו גם יקב מקצועי לכל דבר. בסוף השבוע האחרון של חודש נובמבר, יקיימו בחורשת היקב הירוקה אירוע השקה וטעימה של יינות חדשים המתאימים במיוחד למזג האוויר שהתחיל להתקרר. בין היינות שיוגשו בטעימה: גרנאש 2016, קריניאן 2017, קברנה מרלו 2017, ומרלו 2017. באירוע ניתן יהיה לרכוש גם פלטות גבינות וירקות שילוו את היינות. יקב שורק – קיבוץ נחשון, שישי ושבת 26-27.11, 10:00-14:00. הכניסה והטעימות ללא תשלום. לפרטים נוספים והרשמה (חובה) 08-9450844 ובאתר.

Bulk Wine – יין בתפזורת? יין בצובר?

רני רוגל מדווח: השבוע התקיימה באמסטרדם שבהולנד בהצלחה גדולה תערוכת WBWE הבינלאומית, זו הפעם ה- 13 תוך דילוג אופנתי על תערוכת 2020 עקב הקורונה. השתתפו בה 265 יקבים מ- 15 ארצות, וקהל מקצועי של יותר מ- 4000 קניינים מ- 57 מדינות שונות. המכנה המשותף:  Bulk Wine – יין בבאלקים, שמשונע ברחבי העולם במכלים ובשקי פלסטיק ענקיים באוניות ובאמצעי תחבורה יבשתיים. למה זה חשוב? כי כך מיוצא חלק גדול מהיין בעולם – לפחות 40%, שבחלק מהמקרים מבוקבק וממותג בהמשך כיין של יקבים מארצות המקור, ובמקרים אחרים נמכר בבתי קפה ומסעדות ברחבי העולם בקראפים או בבקבוקים חסרי תווית כיין הבית.

מספרד הגיעו לתערוכה 107 יקבים וקואופרטיבים לגידול ענבים וייצור יין. חשוב לציין זאת  כי יצואנית Bulk Wine הגדולה בעולם – עם 12.5 מיליון הקטוליטר (1 הקטוליטר = 100 ליטרים) של יין משונע בבאלקים ובקופסאות (bag -in-a-box wine) . ארצות מייצרות בולטות כמו צרפת, איטליה, ארגנטינה, דרום אפריקה, צ'ילה, אוסטרליה וארה"ב, נכחו כמובן בתערוכה, אך ארצות מתעוררות בתחום, כמו מקדוניה, רומניה, הונגריה ואוקראינה סגרו גם הן עסקאות.

עניינה מאוד טעימה עיוורת ראשונה שהתקיימה באירופה להשוואת יינות בקופסה מול יינות בבקבוק, בה זכו יינות בקופסה להצלחה לפי התחזית, 10% מצריכת היין ב- 2025 תהיה של יינות בקופסה (אלומיניום, שקית פלסטיק בתוך קרטון, וצורות אחסון חדשות שיתפתחו מן הסתם).

אם אתם מתעניינים בנושא, WBWE USA תתקיים ב- 89.6.2022 בסנטה רוזה קליפורניה, ותצטרף לתערוכות שמתקיימות באמסטרדם ובסין.

 

7 תגובות

  1. תמיד היית איש דוחה, מלא שנאה לכל מי מהיקבים שלא מוכן להתחנף אליך ולהזמין אותך לכל האירועים והחגיגות. גם אף פעם לא היית חזק כל כך בבדיקת עובדות. אבל הפעם התעלית על עצמך עם מניפסט השנאה הזה ליקב אמפורה. אני מאחל לך שכל השנאה הזאת שבך תעלם ותוכל להיות אדם קצת יותר טוב כלפי העולם ובעיקר כלפי עצמך .

  2. אז הבנו שאתה לא אוהב אלון גונן, מה אתה חושב עליו, ושאתה חושש לכתוב את הדברים בשמך האמיתי והמלא (אולי כי אתה חושש שתתבע בגין הוצאת דיבה?). אבל אם כבר מדברים על בדיקת עובדות, אולי כדאי שתכתוב עובדות ולא דעות. יש לך הוכחות לכך שגונן מקבל טובות הנאה מיקבים?

  3. האתר והכתובת הפכו ללא לגיטימיים מאז נהיו קר פורה לאג'נדה של איש אחד. דף שבועי זה אינו אלה שופרו של איש מתוסכל וממורמר. זה בא לידי ביטוי בניתוח הזול והעלוב על עליית המחירים וכן בדעתו הגובלת בבורות בכל נושא אחר. שימו לב כי מרבית היקבים אינם משתפים פעולה עם האתנן שנדרש וגם אינם טורחים להביא את דעתם. או שלא התבקשו כי זה המניפסט של איש אחד מתוסכל.

  4. שוב תגובה בשם בדוי שמעלה את השאלה, ממה אתם מפחדים? הרי אם יש לך הוכחות לכך שעיתונאי מקבל אתנן, לא צריכה להיות לך סיבה לחשוש לכתוב.
    כמובן שיכול להיות שאין לך הוכחות ושכל מטרת התגובה היא הכפשת המדור והכותב.

  5. 1. הכותב הוא שמכפיש כמו שנאמר "המכפיש במומו מכפיש"
    2. קצת הומור אודליה- תשתחררי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר