שמענו בין הכרמים 308 – הסיפורים שליקטנו עבורכם השבוע

בין גפני השרדונה של יקב ברבדו. צילום איל גוטמן (לתמונה אין קשר לטקסט הכתבה)
לא נעים לראות שטח כרם עקור: בחוזה נאמר ליקב אסף כי יש להחזיר את חלקת האדמה נקייה מכל צמחיה וללא גידור – וכך עשו

המערכה בין היקבים בזלת הגולן ואסף – כי בתחבולות תעשה לך מלחמה

איך שלא תסתכלו על זה, מדובר בטלנובלה צפונית שממאנת להסתיים כבר שנים. מדי פעם צצה לה עוד פרשה, והפעם הריב הישן בין יקב אסף ליקב בזלת הגולן עולה מדרגה, ומה שהתחיל כשותפות פסטורלית בין אסף קדם ויואב לוי, רחוק כנראה מלהסתיים.

כל צד כמובן רואה את הדברים אחרת, והפעם מדובר על ניסיון של יקב בזלת הגולן ויואב לוי הבעלים, להשתלט על חלקת כרם 'מואיסה' בגובה 890 מטרים בצפון רמת הגולן, על מצע בזלת ייחודית, שהייתה שייכת ליקב אסף מאז 2007. יקב אסף גידל שם עד לפני מספר שבועות את ענבי הקברנה סוביניון מהם הפיקו את יין המואיסה מהכרם היחידני, ורק במהדורה מוגבלת.

השטח הוחכר ליקב אסף על ידי רווה יעקב, תושב קדמת צבי. בסוף השנה היו אמורים להאריך את החוזה, וכשאנשי יקב אסף הגיעו לחדש את החוזה, התברר  כי יואב לוי מבזלת הגולן ניהל לפני מספר חודשים משא ומתן עם רווה, והצליח להעביר את החוזה על שמו, כשהוא מציע פי שלושה מהמחיר שאסף שילמו.

אסף עקרו לפי החוזה. בזלת עמדו המומים

כל הניסיונות להמשיך לגדל שם ענבים, ואפילו לעוד שנה שנתיים, לא צלחו. על פי החוזה נאמר ליקב אסף כי יש להחזיר את חלקת האדמה נקייה מכל צמחיה וללא גידור. כשהתברר ליואב לוי כי כנראה אסף רוצים לעקור את הכרם ולא להשאיר את הגפנים שיואב חשק בהן, הוא הציע להם לשלם את המחיר שהוא הציע לבעל הקרקע על מנת שהוא יוותר על החלקה. כאמור כל הצעה של אסף להמשיך להחזיק בכרם, נתקלו במכתב ממשרד עורכי הדין של בזלת.

יקב אסף החליט להיצמד לחוזה המקורי, ולעקור את הכרם. דרך אגב, לא מזמן כשנשאל יואב על יין שהוא ממליץ מיקב אחר, הוא ציין שהמואיסה של אסף הינו היין המשובח ביותר. לא יכולתי להאמין כאשר נשלחו אלי התמונות של הכרם המדובר, הכרם שנעקר בלית ברירה, הכרם שהפיק את אחד היינות הטובים ביותר בארץ.

המנכ"ל החדש של יקב בזלת הגולן, איש צבא קבע בעברו, כנראה ממשיך לחשוב כאיש צבא, "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה". לא יודע אם הוא חשב על הקונטרה של אסף. בכל מקרה נראה כי הפרשה הסתיימה, הכיעור נשאר.

צילום ועיצוב pixabay

הסכמים על הקרח – איפה הענבים שקניתי?

תביעת ענק על סך 1.5 מיליון שקלים מוגשת בימים אלו לבית המשפט, על ידי יקב בוטיק מאזור גזר כנגד כורם שעל פי כתב התביעה מכר את הענבים שהובטחו ליקב התובע בחוזה ארוך טווח, ליקב אחר שנתן לו תשלום גבוה פי שניים וחצי מהחוזה המקורי.

שנת השמיטה וחוסר בענבי יין, היוו השנה מקור להרבה בעיות וסכסוכים בין מגדלים לבעלי יקבים. הכורמים שמרוויחים על פי הכמות והאיכות, הפסידו יותר מ -30% חומרי גלם.

כתב התביעה שיוגש על ידי יקב הבוטיק נגד הכורם, מפרט את ההפסדים עקב איבוד הענבים, וכן את חוסר האמון שנגרם לענף היין על ידי אי כיבוד הסכמים. מטרת היקב היא בין היתר היא להתריע ולומר 'עד כאן' – אי אפשר להיות שבוי רגע לפני בציר בידי כורמים שמפרים הסכמים וחוזים תוך כדי ניצול מצוקה.

כאשר מגרדים קצת את השטח, מבינים שהדבר קורה לא פעם לפני בציר בו מגלים בעלי יקבים כי אין להם ענבים או שיש להם ענבים מסוג אחר או חלקה אחרת, ומחוסר ברירה הם נאלצים להתכופף. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הפרשה.

הכורם משה אוחנה – מחפש קונים לענבים. צילום פרטי

200 טון ענבים מרמת הגולן למכירה – ובא לציון גואל

הכורם משה אוחנה מרמת הגולן, פרסם את הפוסט הבא ב- 16.11 בקבוצת הפייסבוק 'ציוד ליקבים והכנת יין': כ- 200 טון ענבים לרציניים בלבד, היתר מכירה. עדיפות ל-20 טון ומעלה, עם אפשרויות לקליטת בציר מכני. הענבים מרמת הגולן ליד תל סאקי, לבציר 2022. הזנים: קברנה סוביניון, מלבק, סירה, שיראז, מרלו, מוסקט קנלי, קברנה פרנק, פטי ורדו. לפרטים נוספים עדיף לשלוח הודעה: משה 052-6556489.

כמובן שהתקשרנו אל משה אוחנה כדי לבדוק את הסיפור, ועוד כשמדובר בכמות שאינה מתפרסמת בדרך כלל בפוסטים בפייסבוק. אז הנה התמונה המלאה: מדובר בענבים שמתוכננים להיבצר בשנה הבאה – 2022. מאחר וזו שנת שמיטה, יקב ציון שהענבים יועדו לו, לא ימשוך אותם ב- 2022. מאחר שביקב ציון לא ייצרו יין, הכורם מציע את הענבים ליקבים אחרים. אז מדובר ב- 200 טון ענבים, שמהם יפיקו בסביבות 200,000 בקבוקי יין.

דייויד גרוניך מנהל היצוא של יקב ציון – לא ייצרו ב- 2022 וגם לא ייצאו משנה זאת. צילום מדף הפייסבוק

הכורם משה אוחנה לא רצה לציין שמות של יקבים איתם מתקיים משא ומתן על מכירת הענבים, אך גורמים אחרים בענף העריכו כי היקבים הגדולים שמנהלים משא ומתן בשלב זה הם רקנאטי וכרמל. לשאלתנו האם המחיר יעלה בגלל המחסור בענבים שהיה בבציר 2021, ענה משה אוחנה בשלילה. אז יקבים מוזמנים לפנות ולקפוץ על המציאה. היינות של יקב ציון בשנים האחרונות מהחלקות שצוינו בפוסט של הכרם, מדברים בעד עצמם.

החביות מגיעות מהנמל. צילום אבינעם בר

הידד, 160 החביות הגיעו!

רני רוגל מדווח: ב- 29.10 פרסמנו במדור זה את סיפורו העגום של מסע התלאות 160 חביות יין תוצרת World Cooperage ו- TW Boswell (חברה-בת) מארה"ב, שהוזמנו על ידי אבינעם בר מ'סוד היין' עבור 15 יקבים, שהיו לחוצים לקבל אותן ולהזרים פנימה את היינות. הסיבה? החביות נפלו קורבן לתלאות הלוגיסטיקה של ההובלה הימית העולמית בעקבות אותו וירוס, שהחל את דרכו בסין וכבש את העולם – כן, COVID19 המוכר כ'קורונה'.

החביות מוכנות למשלוח ליקבים. צילום אבינעם בר

אז האונייה שהייתה אמורה להגיע סופית לנמל חיפה ב- 31.10, לאחר שהוסטה אליו מנמל אשדוד, הגיעה בשעה טובה לנמל אשדוד ב- 14.11. כפי שכתב לי אבינעם בר, שראוי לשבח על מענה מהיר בימי העיכוב הארוכים, מן הסתם גם ללקוחותיו היקבים שכססו ציפורניים בחיכיון לחביות: "אז זהו. אחרי ציפיות אין קץ, אכזבות, תקוות ושוב מפח נפש, הן הגיעו היום (14.11) סוף סוף. משלוח החביות האחרון מארה"ב פה בארץ, וממחר (15.11) הן ישלחו ליקבים המצפים. שיהיה יין מצוין. לא פחות!".

 

 

תגובה אחת

  1. אסף ובזלת – הקורא התמים מבין שבזלת פישלו בגדול ובאופן מגעיל שאינו מתאים ליחסים בין יקבים ואנשי יין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר