שמפניה: אמת ואמיתות

לקראת ראש השנה האזרחית, כל מסעדות העיר והברים שלה מציעים תפריטי יין וארוחות זוגיות מיוחדות, שרובן ככולן מציעות "כוס" או יותר של שמפניה. עיון מדוקדק בהצעה, יגלה לכם ששמפניה זה לא, אלא – במקרה הטוב – יין מבעבע כלשהו

לקראת ראש השנה האזרחית, כל מסעדות העיר והברים שלה מציעים תפריטי יין וארוחות זוגיות מיוחדות, שרובן ככולן מציעות "כוס" או יותר של שמפניה.
עיון מדוקדק בהצעה, יגלה לכם ששמפניה זה לא, אלא – במקרה הטוב – יין מבעבע כלשהו.
במקרה הרע זה עלול להיות משהו מוגז, כלומר כזה שדחפו בו CO2 בזמן הביקבוק כדי ליצור בועות ביין. בועות אלה יהיו גדולות ו"קשות", ולא יביאו איתן את כל ניחוחות היין.

אז קודם כל, בדקו טוב-טוב מה מציעים לכם: האם מדובר בשמפניה – כלומר הדבר האמיתי, תוצרת חבל שמפיין אשר בצרפת, או שמא מדובר באחד מהתחליפים השגורים: קווה למיניה, לסוגיה ולשאר מרעיה, "ברוט" תוצרת הארץ, או בלאן דה בלאן. לא שהיינות האלה הם לא טובים – נהפוך הוא, לעתים, אבל שמפניה – זה לא.

כדי להיות ממש בעניינים בכל הקשור בסוף השנה האזרחית – או תחילת השנה הבאה, תלוי מה אתם חוגגים, פנינו לאנשי פרייה-ז'ואה, כדי לשמוע מהם קצת אמיתות בכל הקשור בשמפניה.

Perrier-Jouet, זאת יש לדעת, הם הראשונים שהכניסו את סגנון ה"ברוט" המוכר לנו, בסביבות שנת 1880. הבית נוסד בשנת 1811, והוא נחשב למאמץ ומייצג את סגנון ה-"Belle Epoque" והאר-נובו. הם כבר שמעו הרבה "המלצות" וגם לא מעט "אמיתות".

• אמיתה: יש שמפניה – ויש יין
אמת: שמפניה היא יין, לכל דבר ועניין. למעשה, שפים רבים בוחרים בה כיין האולטימטיבי, בגלל ההתאמה שלה לסוגי מאכלים רבים. החומציות של שמפניה מאפשרת לה ללוות ולהתאים לפריטים רבים בתפריט. למעשה, אין צורך אפילו לבחור בין לבן לאדום כאשר מזמינים שמפניה, מכיוון שהיא מכילה (לרוב) ענבים משני צבעים.

• אמיתה: שמפניה היא ממש רק לחגיגות ומתאימה רק לקינוחים
אמת: ממש לא: שמפניה אפשר לשתות בלי קשר לחגיגה. באשר לקינוחים, אלה יהיו לעיתים רבות מתוקים מדי בשביל שמפניות יבשות (ברוט), ולכן רצוי להגיש אותם עם שמפניות חצי יבשות או מתוקות (אם הקינוח אינו מתוק מדי).

• אמיתה: שמפניה צריכים להגיש כשהיא קרה מאוד
אמת: למעשה, ככל שהשמפניה קרה יותר, ניתן להרגיש בה בפחות טעמים וארומות.

• אמיתה: כדי לקרר שמפניה בצורה היעילה ביותר, יש לשים אותה בדלי עם קרח
אמת:
  למעשה, תערובת של מים וקרח תעשה את העבודה מהר יותר (תוך
כ- 20 דקות).
 
• אמיתה: הדרך הנכונה לפתוח בקבוק שמפניה היא לתת לפקק לעוף בשמחה
אמת
: למעשה, כדי למנוע פציעה או נזק, יש להחזיק יד אחת על ה"כלוב" ולתפוס בו ובפקק, על מנת שהפקק לא יעוף.

• אמיתה: ברגע שפתחתם בקבוק שמפניה – חייבים לשתות את כולו

אמת: אנשי פרייה-ז'ואה מבקשים להזכיר, שאם פוקקים את הבקבוק כהלכה – ויש כל מיני פטנטים לשם כך, ולא, לא מדובר בכפית כסף – השמפניה לא תאבד מבועות ה- CO2, בגלל "כרית" גז שתיווצר מעל ליין, ותשמור על מיגוז מאוזן.

• אמיתה: שמפניה מייצרים מענבי שמפניה, כמו שפרוסקו מייצרים מפרוסקו
אמת: פרוסקו מייצרים מפרוסקו, אבל שמפניה מייצרים משרדונה, פינו נואר ופינו מונייה, ביחסים שונים.

• אמיתה: יש שמפניה מכל מיני מקומות בעולם
אמת: שמפניה יש רק משמפיין; חבל ארץ בצרפת.

שגיא קופר הוא עורך אתר bakbuk.co.il, פורטל היין והמשקאות 
העוסק ב
יין ישראלי ומיובא, בירה ומשקאות אלכוהוליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר