שניים על יקב כישור שקיבל חכה וצריך לדוג: אודליה בנאי – ביקור, אלון גונן – ביקורת

ליקב כישור יש 100 דונם כרם ומגדלים בהם 11 זני ענבים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטי ורדו, מרלו, סירה, גרנאש, מורבדר, סוביניון בלאן, ויונייה, ריזלינג ושרדונה. כיום מייצרים ביקב כ- 60,000 בקבוקים בשנה

הכול התחיל כשהחברה מברזיל הגיעה לביקור תקופתי בישראל. אנחנו שלוש חברות, שתיים כאן ואחת שעברה לגור בברזיל, וכשהיא מגיעה אנחנו נפגשות לבילוי משותף, בדרך כלל סביב אוכל או יין. הפעם נסענו ליומיים צפונה, וכללנו את יקב כישור בתוכנית. הבחירה בכישור הייתה די קלה, ולא רק בגלל היינות של היקב, אלא גם מפני שזו הייתה הזדמנות נהדרת לפגוש את ריצ'רד דייוויס – הכורם והיינן, ואת יאיר אונא – מנהל השיווק ומרכז המבקרים, וללמוד עוד קצת על היקב והאנשים. כי מה שווה יין, בלי האנשים שעשו ושותים אותו? רק אז הברזילאית סיפרה שהזמינה בעבר יינות של כישור כמתנות לאנשים בישראל, למרות שלא הכירה את היקב ולא טעמה את יינותיו. כנראה שהביקור הזה היה כתוב בכוכבים.

צילום דוד סילברמן dpsimages

כישור הוא יקב אסטייט (כלומר שהכרמים סובבים אותו), שהוקם בשנת 2010 בגליל המערבי בכפר כישורית. הכפר משמש בית לבוגרים עם צרכים מיוחדים, אשר עובדים בכרם וביקב. הכרמים הראשונים ניטעו עוד בשנת 2007, כאשר הוחלט שיש צורך בעוד ענפים יצרניים לתעסוקת תושבי הכפר. היקב כשר מאז שנפתח, ואנשיו אומרים שהכשרות אינה משפיעה על העסקת תושבי כישורית ביקב, היות ומראש לא היו אמורים לעבוד בעשיית היין. במרכז המבקרים עובדים שלושה מתושבי הכפר, ובעונת הבציר ולקראת החגים מצטרפים אליהם עובדים נוספים לפי הצורך.

ריצ'רד דייויס משקה את יאיר אונא. צילום דוד סילברמן dpsimages

ישבנו עם יאיר אונא וריצ'רד דיוויס במרכז המבקרים שנפתח בשנת 2014, והתחלנו לשתות יין ולדבר (שני דברים שאני טובה בהם). לאורך הביקור טעמנו את כישור לבן 2020, ריזלינג נחל יסף 2019, ויונייה 2019, מורבדר 2019 ו-GSM 2019. כמו במרבית היקבים בארץ, גם בכישור נגמר רוזה 2020, אזל לגמרי ואין אפילו טיפה ממנו. הבציר הסתיים מספר ימים לפני הביקור שלנו, ובמיכלים כבר שהו התסיסות האחרונות של ספטמבר. לדברי ריצ'רד דייוויס, "היה בציר קשה, אבל הענבים טובים והיין יהיה טוב". לכישור יש 100 דונם כרם, ומגדלים בהם 11 זני ענבים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטי ורדו, מרלו, סירה, גרנאש, מורבדר, סוביניון בלאן, ויונייה, ריזלינג ושרדונה.

לבוצרים הידד! צילום דוד סילברמן dpsimages

בעניין מזג האוויר אמר דייוויס שלא היתה לו כל השפעה על תהליך הבציר או איכות הענבים, ולדעתו גם שינויי האקלים אינם משפיעים על הכרמים, ובמיוחד לא על השרדונה שעל מר גורלו היו לאחרונה תחזיות שחורות בעיתונות. "השרדונה לא ייעלם", אומר דייוויס, "השרדונה הוא עינב שמבשיל נורא מוקדם, אז הוא מבשיל לפני החום הגבוה".
בכישור התחילו השנה לבצור ביולי, וסיימו רק לפני כשבועיים לפני ביקורנו, עם בציר המורבדר. "בצרתי כי נמאס לי", אמר דייוויס, "יכולנו לחכות עוד קצת, אבל זהו". הוא בוצר לפי טעם הענבים, ופחות לפי בריקס (רמת הסוכר בעינב), "אם לפני עשר שנים היינו אומרים שאי אפשר לבצור לפני 24 בריקס, היום אני בוצר גם ב- 21-22, ואני מרוצה".

צילום דוד סילברמן dpsimages

ויונייה היה היין הראשון ששתיתי אי פעם מיינות יקב כישור, וזה של בציר 2019 הזכיר עד כמה הזן הזה נפלא. איך אמר יאיר אונא? "העולם מתחלק בעיני לחובבי וללא חובבי ויונייה". עם יין בכוס, המשכנו לדבר על הבציר. בכישור בצרו השנה כ- 95 טון ענבים, מתוכם 75 טון מיועדים ליינות היקב, וכ-20 טון נמכרו החוצה. דייוויס מאמין שבשנה הבאה היקב כבר ישתמש בכל הענבים, לאור הגידול בייצור ובמכירת היינות.

ריצ'רד בבציר 2021

בעוד חברותיי צופות בסרטון על היקב ועל כישורית, סיפר דייוויס שמבחינתו היקב נמצא במקום טוב, הן מבחינת ייצור היין והן מבחינת המכירות. כיום מייצרים ביקב כ- 60,000 בקבוקים, והוא מאמין שיגיעו לייצור של 100,000-120.000 תוך 3-4 שנים, בשילוב עם הגדלת שטחי הכרמים. הם עובדים לאט אבל בטוח בכישור. יש להם תכניות סדורות, והם אוהבים את הקצב הזה. "חלק גדול מהיקב הזה נתרם. קיבלנו חכה, ועכשיו אנחנו צריכים לתפוס איתה דגים", אומר דייוויס. היקב קיים לרווחת החברים, הוא אינו פרטי אלא שייך לכפר, והעובדים הם שכירים של הכפר.

צוות יקב כישור בתערוכה. צילום ישראל פרקר
צוות יקב כישור בתערוכת סומלייה 2020. צילום ישראל פרקר

מה דייוויס חושב על הייננות בישראל? לדבריו הסיפור של היין הישראלי עדיין נכתב. אין לנו זן או כיוון ישראלי מובהק, ויעברו שנים לפני שיהיה כזה. "התחלנו עם זני בורדו, והיום אנחנו זזים לכיוון זני עמק הרון – סירה, גראנש מורבדר. זה הכיוון אליו אנחנו הולכים היום, וכך היה צריך להיות בישראל מהתחלה".
היות שבימים אלה היקב ממתג מחדש את היינות שיקבלו תוויות חדשות בעיצובו של איתמר גור, לא התחמקנו מדיון על התוויות האחוריות, וכמה מידע צריך להיות עליהן. נחכה ונראה מה יחליטו בכישור.

אז מה אני אומרת? סעו לבקר ביקב כישור. מזג האוויר עכשיו אידיאלי, אפשר לשבת באוויר הפתוח וליהנות מהנוף ומיין טוב.

ועכשיו, הבמה לאלון גונן ולביקורת יינות היקב

303 kishor lavan

יקב 

כישור
כישור לבן 2020
סוביניון בלאן וריזלינג. יין עדין, 12% אלכוהול. משחק טוב של ריחות תפוז, אשכולית, ליים ופרחים לבנים. הפה עדין כיאה ליין קייצי.

תמורה לכסף (VFM): 

70

ציון: 

88

מחיר: 

85

 ש״ח

303 kishor adom

יקב 

כישור
כישור אדום 2019
קברנה פרנק, מרלו וקברנה סוביניון. יין קשוח, עוצמתי, שופע פרי. טאנינים טובים והמון תיבול.

תמורה לכסף (VFM): 

75

ציון: 

88

מחיר: 

85

 ש״ח

303 kishor viogner

יקב 

כישור
ויונייה 2020
ריחות של חמאה מומסת ומעט משמש. זעתר ומרווה בקצוות. פה שופע, עם מתיקות עדינה ועקצוץ של עשבי תיבול. מינרליות מדהימה. אפטר טייסט ארוך ומענג.

תמורה לכסף (VFM): 

שווה אף יותר.

ציון: 

90

מחיר: 

95

 ש״ח

303 kishor cf

יקב 

כישור
קברנה פרנק 2019
14 חודשי חבית. הזן הזה הופך ליותר ויותר פופולרי, ובצדק. אף ופה מאוד ירוקים, פרחוני, פרי מעט טאני. מדובר בחלקה מאוד צעירה, עם פוטנציאל אדיר אם מקבלים כזה יין אחרי 3 בצירים בלבד

תמורה לכסף (VFM): 

85

ציון: 

88

מחיר: 

100

 ש״ח

303 kishor gsm

יקב 

כישור
GSM 2019
גרנאש, סירה ומורבדר. 14 חודשי חבית. כוס שופעת ניחוחות פרחוניים. בפה יש נוכחות של המורבדר, עישון קל וסלמי. עשבוניות צצה אחרי כמה דקות בכוס, טאנינים מאוד נעימים. יין לאוכל.

תמורה לכסף (VFM): 

בהחלט שווה את מחירו

ציון: 

89

מחיר: 

95

 ש״ח

303 kishor mezudat tefen 18

יקב 

כישור
כרם מצודת תפן 2018
קברנה סוביניון, קברנה פרנק וסירה. 18 חודשי חבית. יין מאוד חמאתי. טאנינים עדינים שמתמזגים נפלא עם חמיצות מעודנת ומינרליות מרשימה. פרי יושב טוב בפה, ממאן לעזוב, ניואנסים קלים של שוקולד ואספרסו. תוספת הסירה עשתה עבודה מאוד מרשימה. יופי של יין.

תמורה לכסף (VFM): 

בהחלט תמורה לכסף

ציון: 

90

מחיר: 

140

 ש״ח

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר