שקד ישראלי – חדשנות בת אלפי שנים

פריחת השקד מעטרת את הנוף בט"ו בשבט, ומסמלת את הצמיחה וההתחדשות. מתוך התפרחת היפה יתפתח השקד הישראלי עד הגעתו לשיא – להבשלה מלאה ולקטיף בחודשים יולי עד אוגוסט

פריחת השקד מעטרת את הנוף בט"ו בשבט, ומסמלת את הצמיחה וההתחדשות. מתוך התפרחת היפה יתפתח השקד הישראלי עד הגעתו לשיא – להבשלה מלאה ולקטיף בחודשים יולי עד אוגוסט.

עץ השקד הוא בין העצים הראשונים לפרוח, ופרי השקד הוא מאכל ראשון במעלה בטעם, בפריכות, ובבריאות טבעית.
השקד הישראלי הוא אבן יסוד בתזונה המועדפת כיום – התזונה הים תיכונית. מחקרים מוכיחים שאכילת שקדים ותזונה ים תיכונית מסייעות להפחית את גורמי הסיכון למחלות לב כליליות, ומשפרות את משך ואיכות החיים.

צריכת שקדים הוכחה כמפחיתה את רמות הכולסטרול ה"רע" ב- 10%, ואת הסיכון למחלות לב ב- 30-50%. ארגון המזון והתרופות האמריקני (ה- FDA) אישר הצהרת בריאות על תפקיד השקדים במניעת מחלות הלב. הממצא המשמח ביותר לקהל אוהבי השקדים, הוא שצריכת שקדים בתפריט מאוזן לא רק שאינה מפריעה בתהליך הדיאטה, אלא מסייעת לתחושת השובע ולירידה במשקל.

השקד הישראלי הוא מקור מצויין לסיבים תזונתיים (11%) אשר מסייעים לתחושת שובע, להפחתת רמות הכולסטרול בדם, ולפעילות התקינה של מערכת העיכול.
שקד הוא המזון הטבעי העשיר ביותר ברמות ויטמין E (אלפא טוקופרול), ללא תחרות בקבוצת האגוזים, כך שבחופן שקדים מתקבלת חצי מהכמות המומלצת ליום.
מלבד ויטמין E השקד עשיר בוויטמינים ובמגוון רחב של נוגדי חמצון אחרים המסייעים במניעת מחלות הנגרמות מחמצון, כמו סרטן ומחלות זקנה.

חומצת השומן החד בלתי רוויה שיש לצורכה בכמות הגדולה ביותר, היא חומצת השומן הנפוצה ביותר בשקד. השקד דל בשומן רווי, ועשיר מאוד בחלבון, שגם הוא תורם לשובע ומסייע בתהליך שמירה על הבריאות והמשקל.
החלבון עשיר בחומצת האמינו, ארגינין, ולכן עשוי לתרום להפחתה ביצירת דלקת טרשתית (שלב מקדים בהתפתחות מחלות לב).

איזון של מינרלים הנחוצים לשמירה על לחץ דם תקין מתקיים בשקדים. אחוז הנתרן בהם נמוך במיוחד (1 מ"ג ל- 100 גרם), ולעומתו אחוזים גבוהים של אשלגן ומגנזיום לצד רמה גבוהה של סידן (264 מ"ג ל-100 גרם) המסייע גם לבניית העצם.

השקדים הם חידוש עתיק. הם מוזכרים עוד בתנ"ך כמאכל אהוב. ומחקרים מוכיחים כיום כי למרות תעשיית התוספים, אין תחליף לערך המתקבל מהשקד הישראלי הנאכל, פרי פיתוח של הטבע.

אורית מגלד בן אריה היא דיאטנית קלינית, RD MBA B.sc

על ענף השקד:
ענף השקד בישראל יודע פריחה מחודשת בשנים האחרונות, והגיע להיקף של
כ- 43,000 דונם. ההתפתחות בענף באה בעקבות מחקרים שהביאו את הענף להישגים בתחום היבול ליחידת שטח והאיכות של הפרי. כמו כן, ההתפתחות בשווקי העולם שהביאה לעליה בצריכה בכל העולם בעקבות מחקרים המוכיחים את ההשפעות החיוביות של השקד על מניעת מחלות לב.
השקד הישראלי ידוע באיכותו, ועולה כיום באיכות על רוב הזנים הגדלים ברחבי העולם. גם מראה הפרי וגודל הגלעין הם מהטובים בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר