תוספי תזונה – מדוע הם חשובים לבריאותנו?

פעמים רבות מציעים לנו בבתי המרקחת ובחנויות הפארם לקנות תוספי תזונה. מהם למעשה אותם תוספים? מדוע הם חיוניים לבריאותיו? ומה עלינו לדעת לפני שאנחנו צורכים תוספים אלה?

ידע שהצטבר ממחקרים רבים מראה שלתפקוד מטבולי תקין של הגוף יש צורך בחומרים כגון מינרלים, ויטמינים, חלבונים וחומרים חיוניים אחרים. מחסור באחד ממרכיבי התזונה החיוניים, עלול לגרום לפגיעה מיידית בבריאותנו.
במידה והמחסור נמשך לאורך זמן, הנזק למערכות בגוף חמור יותר.

אבותינו בדורות הקודמים לא צרכו תוספי תזונה כלל. עד לפני כמאה שנים הטכנולוגיה והמדע לא ידעו על קיומם של תוספי התזונה, ועל כן לא הכירו בחשיבותם. לעומת זאת, העובדה שאנו שורדים, מוליכה למסקנה שמזונם של בני הדורות הקודמים הכיל את כל המרכיבים החיוניים.
גופנו מקבל את החומרים החיוניים לו דרך המזון. נשאלת השאלה: האם המזון שלנו מכיל את כל המרכיבים החיוניים לבריאותנו?

על מנת לענות על שאלה חשובה זאת עלינו ראשית לבחון את מצב בריאותה של האנושות. הסטטיסטיקה מצביעה על עלייה מתמדת במחלות לב, סוכרת, סרטן, השמנת יתר, בעיות פוריות, ומגוון רחב של מחלות ובריאות לא תקינה.
המסקנה החד-משמעית היא כי אנחנו בתהליך של התדרדרות לקראת משבר בריאות .

למשבר זה מספר סיבות. נצביע על שתיים מהן:
רעלים (חומרים כימיים המזיקים לגוף)
חסרים במרכיבי תזונה חיוניים

על רעלים:  התעשייה המודרנית מייצרת מיליוני חומרים ותרכובות כימיים, חלקם רעילים, שחודרים למים, לאוויר ולמזון ומרעילים אותנו.

על המזון: במשך מאות אלפי שנים בני האדם ליקטו וצדו את מזונם. החקלאות, כפי שאנו מכירים אותה היום, התפתחה לפני כעשרת אלפים שנה, ועד לפני כ- 150 שנה התקיימה ללא שימוש בחומרים כימיים תעשייתיים.

בתחילת המאה החל ה-20 אופן ייצור המזון להשתנות, והפך בהדרגה לפחות אורגני ויותר מתועש. אדמה דלה במינרלים וחסרת איזון, מגדלת צמחים חולים ודלים  במינרלים וויטמינים. מה שפוגע קשות באדמה הוא השימוש הנרחב בדשנים וחומרי הדברה כימיים, שיטות השקיה פסולות, וגידול יתר של יבולים מבלי להחזיר לאדמה את החומרים החיוניים שנלקחו ממנה.

מהלומה נוספת לאיכות המזון שאנו צורכים היא העיבוד התעשייתי שלו. כך מתקבלים מוצרים כמו קמח לבן, אורז לבן וסוכר מזוקק, המכילים בעיקר קלוריות ריקות. חומרים משמרים, צבעי מאכל ותנורי מיקרוגל, מורידים את איכות המזון, כל אחד בדרכו.
התוצאה היא שאנו אוכלים מזון דל במינרלים, ויטמינים וחומרים חיוניים אחרים. אנו חיים במציאות בה מוצרים אלה הינם חלק עיקרי בהרכב המזון שלנו, ויש צורך במאמץ גדול להימנע משימוש בהם.

במצב בריאותי תקין רצוי לאדם לזהות אם קיימים חסרים בתזונתו, ולהשלים אותם. ניתן לעשות זאת ע"י שיפור התזונה. אם זה לא מתאפשר, ניתן להשלים בעזרת תוספי תזונה.

ישנם חסרים אשר ניתן להבחין בהם תוך זמן קצר. לדוגמא, חוסר סידן קיצוני הגורם להתכווצות שרירים, גירודים בעור וקושי בהירדמות. חוסר ברזל יגרום בטווח הקצר לעייפות מוגברת. לעומת זאת ישנם חסרים הגורמים לנזק מצטבר הניתן להבחנה רק אחרי תקופת זמן ממושכת. דוגמא לכך הוא נזק מצטבר לעצמות כתוצאה של חסר כרוני בסידן.

מצב בריאותי לקוי פירושו נזק לתאים בגוף. נזק זה נגרם, בין השאר, מפציעות, מיקרובים (חיידקים, וירוסים), קרינה אלקטרומגנטית, רעלים. על מנת להבריא יש צורך לנקז את הרקמות הפגועות, להוציא מהן את הרעלים, ולאפשר לגוף לבנות תאים בריאים חדשים.
לביצוע יעיל של משימה זו הגוף זקוק לאנרגיה ולחומרים אותם הוא אמור לקבל מהמזון בקצב וכמות מתאימים. אם האדם אוכל כפי שאכל לפני שנגרם הנזק, קרוב לוודאי שאינו מקבל את החומרים החיוניים להבראתו.

כשהמטרה היא לשפר ולשמור על הבריאות, שימוש מדויק בתוספי תזונה איכותיים, המבוסס על מחקרים וידע, הוא כלי חיוני, זמין ויעיל.
תהליך ההבראה של הגוף איטי יותר או בלתי אפשרי אם אינו מקבל חומרים אלו. לדוגמא: במצב של נזק לשרירים יש צורך גבוה במנגן וויטמין B12. בלי תוספת גדולה של מרכיבים אלה, קצב החלמה יהיה איטי. השלמה בתוספי תזונה תאפשר קצב החלמה מהיר יותר. פעמים רבות האדם אינו מסוגל לאכול את כמות המזון הדרושה לבריאות תקינה של הגוף. לפיכך, במקרים שיש צורך לשפר את הבריאות, תוספי תזונה הם אמצעי עזר חשוב ביותר.

על מנת שהשימוש בתוספי התזונה יהיה יעיל יש צורך בשני מרכיבים: 
דרך לזהות את החומרים שחסרים לגוף להבריא ולתפקד. 
תוספי תזונה איכותיים, אמינים ואפקטיביים.

קינסיולוגיה היא שיטה לקבלת מידע ממערכת העצבים דרך השינוי במתח השריר, המאפשרת זיהוי יעיל של מה שדרוש לגוף על מנת לתפקד. באמצעות הקינסיולוגיה ניתן לקבוע מה חסר, מה יעזור, מה עלול להזיק, הקינסיולוגיה מאפשרת להשוות בין מיני מזונות, סוגי תוספי תזונה, איזה מינון יש לקחת ומתי. ניתן להבחין בשיפור או הרעה במצב ולהתאים את הטיפול בהתאם.

בעולם קיימים אלפי יצרנים של תוספי תזונה. יש מספר קטן של חברות שמפיצות את מוצריהן דרך אנשי מקצוע המוסמכים בתחום הבריאות בלבד. חברות אלה מתחרות ביניהן ביצור תוספי תזונה איכותיים שנותנים את הפתרונות הטובים ביותר לאנשי המקצוע במאמציהם לסייע ללקוחותיהם. הצלחה בתחרות זאת מחייבת בחירה קפדנית של חומרי גלם, בקרת איכות מעולה לאורך כל שלבי היצור, ומחקרים קליניים שיאפשרו חדשנות.

ד"ר (PH.D. DC) גיורא דביר הינו קינסיולוג וכירופרקט, המטפל בבעיות כגון מיגרנות, בעיות לב וכלי דם, מערכת העיכול, בעיות שמקורן בוירוסים, נזקים מקרינה אלקטרומגנטית,עייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים.
הטיפול משלב מספר אלמנטים, ביניהם קינסיולוגיה, כירופרקטיקה תוספי תזונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר