תזונה נכונה לחורף

מלח בצורה מדודה, הרבה דגנים וקטניות, ותשומת לב באכילת כריכים. זה מה שממליצה הרפואה האלטרנטיבית לעונה הקרה

עונת החורף מסמלת בטבע את תחילתו של מעגל החיים, אותו זרע שנשתל באדמה בסתיו, ובגשם הראשון מתחיל לבצבץ מעליה.
אחד מספרי הפילוסופיה הסינית החשובים עליו נשענת הרפואה הסינית, המכונה ני ג'ינג, מתאר את החורף כך: "את שלושת חודשי החורף מכנים תקופת סגירה ואחסון… האדם אינו צריך
להפריע בזמן זה לחלק היאנגי שבו. אנשים צריכים לישון מוקדם ולהקיץ מאוחר ולאחר שהשמש זרחה. עורם לא צריך להזיע והם צריכים להשתדל שלא לנשום את הקור. אלה שלא יצייתו לחוקי החורף, יסבלו מפגיעות בכליות. עבורם האביב צופן בחובו אין-אונות, והם לא יוכלו להוליד".

ברפואה הסינית, לפי אסכולת חמשת האלמנטים, החורף קשור לאלמנט המים. הוא מיוצג על-ידי אנרגיית הכליות ושלפוחית השתן. הכליה אחראית ברמה הפיזית והאנרגטית גם יחד על חוסן גופנו ותפקודם התקין של מערכות הגוף.
היא משולה לשורש האברים של הגוף, ומלווה אותנו לאורך כל מסע החיים שלנו, מרגע ההתעברות, בלידה, בצמיחה, בזקנה ועד למוות.

הכליות מובילות את הגוף מבחינה פיזיולוגית. כפי שמוסבר בספרות הרפואית, הכליות קשורות לתפקוד בלוטת האדרנל. מיקומה של זו מעל לכליות, והיא אחראית על חום הגוף, מיניות, ועוד פעולות חיוניות של תפקוד הגוף. החשובה בהן היא מתן אפשרות לתפקודה התקין של הכליה.
בריאותה של הכליה מתבטאת באוזניים ובשמיעה. לא במקרה נראה, כי רוב מקרי דלקות האוזניים פורצים דווקא בחורף, וקשורים להיחלשות אנרגיית הכליות. אחד ההסברים לכך הוא הקשר של הכליות עם מערכת החיסון.

בכדי לחזק את אלמנט המים, חשוב להקפיד על תזונה נכונה בחורף, לבוש חם ומתן תשומת לב ללבוש בגב התחתון. מי שראה תלבושות יפניות מסורתיות, הבחין אצל נשים בחגורה הכרוכה בבד סביב הגב התחתון. זאת כדי לחמם את אזור הכליות.

למה חמין
התזונה בחורף צריכה להיות חמה, גם באיכות המזונות וגם בטמפרטורה של הגשת המזון. הבישול צריך להיות איטי, רצוי בכלי חרס ובתנור. מומלצים תבשילי קדרות למיניהם.
דוגמה הולמת לכך הוא החמין המסורתי. החמין מתבשל באיטיות בתנור או על פלטה, למשך 15 שעות.
בקדרת החמין אנו משלבים דגנים (למשל, גריסי פנינה), חיטה, אורז מלא, לצד קטניות (שעועית, חומוס, אזוקי) וירקות: בטטה, תפוח אדמה. כל אלה נותנים שילוב מנצח גם של חלבון מלא, החיוני לצמחוניים ומחמם.

אצל יוצאי מרוקו נהוג לאכול לאחר החמין סלט חסה טרי. אין זה מקרה: הטעם המר והמלוח מתאימים לעונת החורף. הכיוון האנרגטי של החסה נע כלפי מטה ופנימה לתוך מערכת העיכול, ומנקה את המעיים. לסובלים מעצירות, ניתן להוסיף לסלט אגוזים ושומשום, שיחזקו את רמות הדם.

מה לשים בסנדביץ'?
לחובבי הכריכים, חשוב להקפיד בחורף על מבנה נכון של הכריך. ריבוי אכילתם של כריכים וסלטים טריים, הבנויים מירקות טריים ולא מבושלים, או מאודים, יגרמו לחדירה של קור למערכת העיכול. קור זה יוצר חולשה אנרגטית בגופנו, שתפגע במערכת החיסון, ומכאן פתוחה הדלת לוירוסים ולחיידקים לרווחה.
מי שבכל זאת לא יכול בלי כריך במשך היום, חשוב שירכיב את מילוי הכריך ממזונות מועילים. למשל, כריך עם חביתת ירק המכילה בצל, כוסברה, פטרוזיליה, פלפל אדום חריף, טופו שהושרה קודם ברוטב סויה ונאפה בתנור בכדי לשנות את איכותו. אפשר להכין גם כריך עם גבינת עזים ורוטב פסטו עם ג`ינג`ר
מוחמץ.

תוסף לא בריא
הטעם המלוח מאפיין אף הוא את החורף, וקשור לאלמנט המים. מים מזכירים לנו ים, והים טעמו מלוח. לכן טבעי שבחורף, הטעמים המלוחים יהיו בולטים יותר בארוחות. עם זאת, יש להיזהר: מלח נחשב כתוסף לא בריא ומזיק למערכות הגוף, במיוחד לסובלים מלחץ דם גבוה ומבעיה בכליות. מומלץ להוסיף טעמים מלוחים לתפריט, אך בזהירות, כיוון שאיכותם קרה בדרך-כלל: רוטב סויה, אצות ים, אומבושי (שזיפים מלוחים), רוטב מיסו (ממרח שחור ומלוח העשוי מסויה), חמוצים למיניהם שהוחמצו במלח, ללא חומרים משמרים.

את בוקרו של יום חורפי אני ממליצה לפתוח בדייסת דוחן או קווקר, על בסיס מים. זו דייסה משביעה, בריאה ומחממת. ניתן לזרות על הדייסה לאחר הכנתה קוקוס טחון, אגוזים ושקדים טחונים, צימוקים, שומשום ודבש.
חורף נעים.

אודות ד"ר אביטל סבג חורש:
ד"ר אביטל סבג חורש- מומחית לרפואה טבעית, נטורופתית מוסמכת Li.ac.N.D המתמחה בתזונה ודיקור סיני באסכולת הגזעים והענפים ושיטות מגע שונות, מרצה בנושאי תזונה ורפואה טבעית ושיטות מגע שונות, מתמחה בטיפול בנשים בהריון וילדים.
עוסקת במשך שנים רבות במחקר אודות הצלחה בטיפול תוך מעקב אחר התהליך אותו מיישם המטופל, והשינוי אשר מצליח להביא אל חייו. השינוי התזונתי הינו כלי גדול בחשיבותו במהלך הטיפול , היות והאני מאמין של אביטל הוא בחשיבות והתרומה הגדולה של התזונה לתפקודן התקין של מערכות הגוף. ובמיוחד בחשיבות התזונה בעיכול המזון והפיכתו לאנרגיה אשר מזינה את האברים, בונה את הדם ואת האנרגיה בגוף.

ד"ר אביטל סבג חורש היא מרכזת מגמת בישול בריא ומנחת הקורס שייפתח במרץ 2006 לקהל הרחב-"בישול בריא גורמה" ב"קמפוס ברושים", ביה"ס להסמכת מטפלים במועדון הספורט באוניברסיטת ת"א.




























כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר