תזונה נכונה לחיזוק מערכת החיסון של ילדים

תחלואת החורף הינה תוצאה של היחלשות מערכת החיסון בגופנו. כיום ידוע שלגורמים שונים, ובהם אורח חיים בריא, מצב נפשי, תזונה ופעילות גופנית, יש השפעה ישירה על מערכת חיסון חזקה

בחורף יש עלייה בשכיחות מחלות שונות, המאופיינות בנזלת, שיעול, כאבי גרון, חום, והן מופיעות בכל הגילאים, בעיקר אצל ילדים הרגישים יותר להידבקות. חלק ניכר ממחלות החורף נגרמות מנגיפים (וירוסים). שלא כחיידקים, הנגיפים אינם מושפעים מתרופות אנטיביוטיות,
חשוב לדעת כי ניתן למנוע מחלות נגיפיות אלו, והטיפול בהן הוא בדרך כלל מנוחה, שתייה מרובה, טיפול תומך והשגחה.

תחלואת החורף הינה תוצאה של היחלשות מערכת החיסון בגופנו. כיום ידוע שלגורמים שונים, ובהם אורח חיים בריא, מצב נפשי, תזונה ופעילות גופנית, יש השפעה ישירה על מערכת חיסון חזקה.

לתזונה נכונה יש השפעה מכרעת על תפקודה התקין של מערכת החיסון. הקפדה על תזונה עשירה בויטמינים ומינרלים תעזור לעבור את החורף בשלום. על כן:
העדיפו מזונות מדגנים מלאים העשירים בסיבים ודלים בסוכרים פשוטים כמו: לחם ופסטה מקמח מלא, דגני בוקר מלאים , קטניות ודייסת קוואקר. פחמימות מורכבות מעלות את רמות הסרוטונין, מה שמחזק באופן ישיר מערכת החיסון.

מומלץ להפחית ואפילו להימנע מאכילת שומן רווי, המתחמצן בקלות וגורם ליצירת רדיקלים חופשיים הפוגעים בתפקוד מערכת החיסון. שומן רווי נמצא בשפע בבשרים שמנים ומעובדים כמו המבורגר ושניצלים מוכנים, בחטיפים מלוחים ועוגות ועוגיות מוכנות. אפשר להציע לילדים תחליפים המכילים מעט שומן רווי, כגון: המבורגר מהודו טחון – הודו גם עשיר בברזל התורם לשיפור תגובת נוגדנים לווירוסים, שניצל ביתי, חטיפים עד 5% שומן או פופקורן ביתי, עוגיות משיבולת שועל, ושוקולד מריר רגיל כשמתחשק משהו מתוק.

יש להרבות באכילת ירקות ופירות. הללו מכילים נוגדי חמצון רבים, ויטמינים ומינרלים, המחזקים את תפקוד ועמידות מערכת החיסון. ילדים רבים לא נענים לאכילת ירקות ופירות בהתלהבות, על כן יש נסות להציע ירקות במגוון צורות טריים, מוקפצים, במרק או כפשטידות. פירות – יש להכין צלחת עם פירות יבשים ופירות העונה חתוכים, מוכנים לאכילה על שולחן מרכזי בבית. תתפלאו לגלות שעם הזמן הצלחת מתרוקנת, הילדים עוברים, ומבלי לשים לב כל פעם אוכלים.

כדאי לשלב בתזונת ילדינו, כפעמיים בשבוע, מנת דגי ים צפוני, כגון סלומון, מקרל, הרינג וסרדינים, העשירים באומגה 3 שלה תפקיד אנטי דלקתי מונע מחלות. ילדים רבים לא אוהבים דגים. על כן אפשר לבקש לטחון את הדג ולעשות קציצות דגים מבושלות, או לפלט את הדג, לחתוך אותו לרצועות דקות ולהקפיץ אותו עם אטריות.

ויטמין C – בעל יכולת אנטיאוקיסדנית (נוגדת חמצון) חזקה, הוא מזרז ייצור של תאי דם לבנים, עוזר בהחלמת פצעים, ועוזר בהרחקת רדיקלים חופשיים מהגוף. הדרך הטובה ביותר לקבלת ויטמין C היא מהמזון, ואין צורך בתוספים. הוא נמצא בעיקר בברוקולי, פלפל אדום, עגבניות, קיווי ותותים.

הציעו לילדים מעדני חלב על בסיס יוגורט ביו, המכילים חיידקים ידידותיים. כמו כן ניתן להוסיף ליוגורט ביו רגיל מנת פרי כמו בננה או תותים, עם כפית דבש או ריבה כארוחת ביניים.

ביצה מכילה אבץ והחלמון עשיר ב- ויטמין A. השילוב ביניהם הכרחי לפעילות בלוטות החיסון וליצירת הנוגדנים. ניתן לגוון את החביתה הרגילה בשקשוקה או חביתה עם תוספות כגון גבינה, ירק או תירס.

מומלץ להשתמש במזונות המכילים סלניום. סלניום הינו יסוד קורט המצוי בשום, בצל, קמח חיטה, אגוזי ברזיל ודגים, הוא משמש כקוטל חיידקים טבעי, המסייע למערכת החיסון.

שתייה מרובה של מים, גם בחורף כשקר ושלא מרגישים בתחושת צמא, מאפשרת לכל מערכות הגוף, גם למערכת החיסון, לפעול כראוי. מומלץ גם לשתות תה צמחים המכיל פולי-פנולים, וכן תרופת הסבתא הוותיקה שהיום כבר מוכחת במחקרים כמועילה – מרק עוף.

פעילות גופנית – במיוחד אירובי, כגון חוגים של משחקי כדור לבנים או חוגי ריקוד לבנות, משפיעה על חיזוק מערכת החיסון בשני מישורים: האחד- פעילות השרירים והספקת האנרגיה לגוף משתפרות, גוברת תחושת חיוניות הגוף, זרימת הדם ולחיזוק פעילות מערכות הגוף, השנייה- פעילות גופנית גורמת להפרשת אנדורפינים במוח, הללו מחזקים את מערכת החיסון באופן ישיר.

כשמגיע החורף כולנו מוציאים את המעילים שלא יהיה קר ושהילדים לא ייחלו, חס וחלילה. על אחת כמה וכמה יש לדאוג לחיזוק פנימי של מערכת החיסון , ולספק תזונה עשירה במרכיבים חיוניים לתפקוד תקין של הגוף.

אלונה אזאגי ירון, דיאטנית קלינית ,B.Sc.Nutr, רשת סטודיו C

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר