תחזית: כל הדגים ופירות הים ייעלמו בשנת 2050

מחקר שנמשך ארבע שנים ובחן 7,800 זנים ימיים ברחבי המערכת האקולוגית בעולם, מצא כי המגמה לטווח הארוך הנה ברורה וניתנת לחיזוי: בשנת 2048, ליתר דיוק, המאגרים של כל הדגה ופירות הים הקיימים כיום, ידולדלו בממוצע בלמעלה מ- 90 אחוז ביחס לשנת 1950

מאגרי הדגה ופירות הים בעולם צפויים להיעלם בשנת 2050, זאת על פי הקצב הנוכחי של הרס ע"י דיג וזיהום. כך אומרים מדענים.

מחקר שנמשך ארבע שנים ובחן 7,800 זנים ימיים ברחבי המערכת האקולוגית בעולם, מצא כי המגמה לטווח הארוך הנה ברורה וניתנת לחיזוי: בשנת 2048, ליתר דיוק, המאגרים של כל הדגה ופירות הים הקיימים כיום, ידולדלו בממוצע בלמעלה מ- 90 אחוז ביחס לשנת 1950.

המחקר, שנעשה ע"י קבוצה בינלאומית של אקולוגים וכלכלנים, אמר כי אובדן הגיוון הביולוגי משפיע על יכולת האוקיאנוסים להזין את האוכלוסיות האנושיות הגדלות בעולם – עם תחזית של גידול של 50 אחוז ל- 9 מיליארד אנשים בעולם ב- 2050.

גם דיג מופרז מחבל ביציבות של סביבות ימיות, ומפחית משמעותית את יכולת האוקיאנוסים לייצר דגים ופירות ים, להתנגד למחלות, לסנן מזהמים, ולעמוד בלחצים כמו שינויי אקלים.
כל זן חשוב כאשר מדובר ביכולת האוקיאנוס לרפא את עצמו, אומר המחקר שפורסם בכתב העת Science.

המחבר המוביל של המחקר, ד"ר בוריס וורם מאוניברסיטת דאלוזי בנובה סקוטיה, אמר: "זה מה שצפוי לקרות, אך זו לא נבואה. אני בטוח כי לא נגיע לשם, מפני שנעשה משהו בנושא. אך אם המגמה תימשך בכיוון צפוי זה, כפי שקרה ב- 50 השנים האחרונות, הדגה ופירות הים הנידוגים היום בעולם יגיעו למה שאנו קוראים קריסה ב- 2048. כל שנה, אחוז גבוה יותר של מאגרי הדגה הנוכחיים קורס. אנו מאבדים אותם חלק אחרי חלק".

ד"ר וורם אמר כי הירידה בכמויות דגי קוד באזור חופי קנדה , הובילה שינויים בכל המערכת האקולוגית. אך במחקר יש גם חדשות טובות: יש הוכחה כי בכל מקום בו ננקטו צעדי הגנה, זנים התאוששו במהירות ויכלו להתמודד טוב יותר עם בעיות כמו ההתחממות הגלובלית.
כמות הדגה ליחידת מאמץ – הדרך המדעית התקנית למדידת פעילות דיג – עולה פי ארבעה.

עם הירידה במאגרי דגי בר, צפוי גידול בדגים מתורבתים. כ- 43 אחוז מהדגים הנצרכים כבר גדלים בחוות ובבריכות, על פי נתוני ארגון האום למזון וחקלאות (FAO).
אך שוב בעיה: הדגים הגדלים בבריכות מוזנים בדגיגים הגדלים טבעית בים, ומאגרי אלה הולכים ומידלדלים, כאמור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר