תחרות הבירה השנתית של מועדון הבירה הישראלי: מי הזוכים?

בתאריך ה- 10.5.2009, הסתיים השלב השני של הסמואל אדמס לונג שוט – תחרות הבירה השנתית החמישית של מועדון הבירה הישראלי. השנה הוגשו לתחרות כ- 70 בירות ביתיות ישראליות

בתאריך ה- 10.5.2009, הסתיים השלב השני של הסמואל אדמס לונג שוט – תחרות הבירה השנתית החמישית של מועדון הבירה הישראלי. השנה הוגשו לתחרות כ- 70 בירות ביתיות ישראליות.

היו שם בירות ג'ינג'ר ובירות עם פרג. היתה שם בירה שהוכנסו בה קליפות חצילים קלויות (והיא אפילו היתה טעימה). היו שם – בפעם השניה בתולדות התחרות – גם בירות לאגר ופילזנר קלות ובהירות – משימה רצינית וקשה לייצור, בתנאים ביתיים. הנקודות סוכמו וההערות נרשמו, ויש רשימת זוכים – מן הסתם – אבל הזמן עוד לא הגיע לחשוף אותה.

מועדון הבירה הישראלי מאגד חובבי ומבשלי בירה ישראליים בכל הארץ. מידי שנה, עורך המועדון תחרות בישול ארצית, בין כל מבשלי הבירה שאינה מסחרית. תחרות זאת, שנערכת בחסות מותג סמואל אדמס, ובשיתוף וסיוע "בירדי – מרכז הבירה המוביל בישראל" נחשבת לתחרות היוקרתית והמובילה בתחום, וזאת השנה החמישית שמוגשות בה בירות.
מה שהחל עם רשימה של כ- 20 בירות ביתיות, הפך, מאז 2003, לרשימת בירות מכובדת של עשרות בירות, במספר קטגוריות:
• איילים בהירים
• איילים כהים
• בירות חיטה
• לאגר
• קטגוריה חופשית
• קטגוריה חופשית ישראלית

כבכל שנה, בין יצרני הבירה יש מי שזאת להם הפעם הראשונה שהם מגישים בירה לתחרות, ויש מי שהם מבשלים ותיקים, ומגישים בירות בפעם השנייה ואפילו בפעם החמישית. להרבה מבשלים משמשת התחרות – ופעילות מועדון הבירה בכלל – קרש קפיצה לשדרוג, ולהפיכת המבשלה הביתית לעסק אמיתי – למבשלת בוטיק ישראלית.

"השנה חסרים לנו כמה מבשלים ותיקים. הסיבה לכך היא שחלקם כבר נמצאים בשלבים אחרונים של פתיחת מבשלה מסחרית," אמר שגיא קופר, מייסד מועדון הבירה הישראלי ויוזם התחרות. "בשנה הבאה אנחנו מתכוונים להתחיל מסורת חדשה, של תחרות בין מבשלות הבוטיק הישראליות המסחריות. כבר היום ישנן לפחות ארבע מבשלות בעלות רשיון יצור – שיהיה תנאי בסיסי להשתתפות בתחרות – ובשנה הבאה צפויות כבר להיות חמש, או אפילו שש. אני בהחלט מקווה שכולן ישתתפו בתחרות, באותה רוח ספורטיבית ושיתופית שאפיינה את התחום עד היום."

דייויד כהן, מהדאנסינג כאמל, ציין לטובה את העובדה שמעט מאוד מהבירות שהוגשו לתחרות היו פגומות או על סף פגומות. זאת גם היתה ההתרשמות של ליאוניד ליפקין הוותיק, איש מבשלת Libira החיפנית, שמלווה את מועדון הבירה ואת התחרות מהסיבוב הראשון שלה, בימי נורמה ג'ין.

בקטגוריית הבירה הישראלית היו השנה מספר בירות מעניינות, שהיו עשויות ברמה גבוהה מאוד. בין השאר, כאמור, היו בירה "עוקצנית", שהיו בה קליפות חצילים חרוכות ("בירה שמתאימה לטחינה", אמר מישהו), בירה מעושנת, בארלי ויין – ולשם שינוי, לא של יוחאי קודלר, בירת פורטר דבש ובירת פרי אדומה, שהיתה עשויה היטב. למרבה הפלא – אולי בגלל התחרות שהיתה השנה בקרלסברג – לא היתה התנפלות על קטגוריית הסטאוט: לרוב, קטגוריה זו היא בין הפופולריות, ואילו השנה הוגשו בה פחות בירות. זה נראה כאילו האתגר לבשל בירות בהירות, פחות סלחניות לפגמים, הוא חלק מההתפתחות הטבעית של המבשלים והמבשלות הקטנות.

את הבירות האלה, ואחרות, באו לשפוט טובי וותיקי השופטים בתחרויות הבירה של מועדון הבירה הישראלי, כמו גם שופטים חדשים: דוד הרלינג – הברו מאסטר של טמפו וגיא צוקרמן – מנהל תחום הבירה בטמפו, נחום מזא"ה – מנהל ההדרכה של טמפו, דייויר כהן – מבשלת הדאנסינג כאמל, ג'רמי וולפלד – מבשלת ה- Source החדשה, אייל להב מקרלסברג, שלמרות "דפש מוד", עשה את המאמץ והגיע, אורן אבראשי מטמפו, העיתונאים אלדד לוי, יאיר גת ורם גלבוע, מ"על השולחן", "ישראל היום" ו-"בלייזר". יוחאי קודלר – מבשלת הנגב, ליאוניד ליפקין – ליבירה ומני המבורגר – מנפרד. חתמו את הרשימה ליאור בלמס מ"בקבוק" וגלית דבירי מ"בירדי". גדי דבירי ושגיא קופר הגישו את הבירות ופיקחו על הטעימה.

ערב ההכרזה על תוצאות התחרות – והערב בו ישפטו הבירות לתואר ה- Best in Show, אל מול הקהל – עדיין לא נקבע. הוא ייערך כנראה בסוף השבוע האחרון של מאי. הודעה על כך תשלח לחברי מועדון הבירה, ותתפרסם באתרים השונים.

על מועדון הבירה הישראלי
מועדון הבירה הישראלי הוקם בשנת 2002 על ידי העיתונאי שגיא קופר. קופר, בשלן בירה ביתית בעצמו, הרגיש שיש צורך בגוף וולונטרי, אובייקטייבי ובלתי תלוי, שיפיץ את בשורת הבירה הביתית בישראל, יעשה לקידום התחביב ויחולל מהפכה בענף הבירה. המועדון פועל כיום להקניית התחביב, ללימוד ולקידום התחום, וגם להורדת המיסוי על בירה בוטיק.

על "בירדי"
המרכז של בירדי הוקם על ידי גדי דבירי. במרכז, שנמצא ברחוב היסוד 4, סמוך לאצטדיון בלומפילד, נערכות סדנאות והדרכות, יש בו חנות לחומרי גלם ליצור בירה ביתית, ציוד לייצור בירה ועוד. פעם בחודש נערך במקום "הפרלמנט של בירדי" – מפגשי בירה ביתית והרצאות שונות. www.beer-d.co.il

על סמואל אדמס
סמואל אדמס היא מותג בירת הבוטיק (Craft Beer) המוביל בארה"ב ובעולם. סמואל אדמס מייצרת כיום מגוון של עשרות בירות מיוחדות וייחודיות וחרטה על דיגלה את קידום תרבות בירות הבוטיק באמצעות תחרות בישול הבירה הביתית סמואל אדמס לונגשוט. ישראל היתה למדינה הראשונה מחוץ לארה"ב שמקיימת את התחרות, עם מועדון הבירה הישראלי.

על אתר "בקבוק"
"בקבוק" הוא פורטל תרבות השתיה של ישראל. הוא עוסק במגוון המשקאות האלכוהוליים – יין, בירה, חריפים וקוקטיילים, בהסטוריה שלהם, במותגים השונים ובאופן היצור שלהם ועוד. כמו כן יש באתר מדור מגזיני, שעוסק בארועים שונים ובכל הקשור במשקאות. www.bakbuk.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר