תערוכת כחול על גבי לבן במוזיאון ישראל: מסמכים חשובים בתולדות המדינה

תערוכה במוזיאון ישראל בשיתוף המטה לציון 60 שנה למדינה וגנזך המדינה. בין המסמכים מגילת העצמאות המקורית, דפים מיומנו של האסטרונאוט אילן רמון, מכתב מימי בר-כוכבא, תלוש מזון מתקופת הצנע, ושיר השלום שנמצא במקטורנו של יצחק רבין לאחר שנרצח

הנה רעיון לטיול חינוכי עם הילדים בזמן הסוכות – פחות שעשועים וקניונים, ויותר קשר עם ההיסוטריה של כולנו:

התערוכה "כחול על גבי לבן: מסמכים חשובים בתולדות מדינת ישראל" מוצגת במוזיאון ישראל, ירושלים, במסגרת החגיגות לציון שישים שנה למדינה.
כל המוצגים בתערוכה הם מסמכים מקוריים, ייחודיים ונדירים. רוב המסמכים שיוצגו שמורים בדרך כלל בגנזך המדינה – הארכיון הממלכתי של מדינת ישראל אשר מכנס תיעוד יקר ערך של מוסדות השלטון.

מתוך האוסף העשיר של הגנזך, הכולל מאות מיליוני פריטים, נבחרו לתצוגה מסמכים מעניינים במיוחד, חלקם תעודות מכוננות מההחלטות המכריעות בגורל המדינה והחברה, ובראשן מגילת העצמאות המקורית של מדינת ישראל שמזה כשישים שנה לא הוצגה בציבור, ותוצג בפעם הראשונה בליווי מסמכים נלווים כמו טיוטות נוסח, מכתבים וחפצים שונים כמו נרתיק הכסף בעיצוב "בצלאל" שנועד לאחסונה.

מסמכים אחרים: הפקודה להקמת צה"ל; הסכמי שביתת הנשק בין ישראל למדינות ערב מ-1949; טופס מקורי חתום של חוק השבות מ- 1950; חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל; הסכם השלום בין ישראל למצרים; עותק מקורי של ההצהרה הרשמית בדבר הפסקת מצב הלוחמה בין ישראל לממלכה הירדנית ההאשמית, חתום בידי יצחק רבין, ראש-ממשלת ישראל, המלך חוסיין הירדני וביל קלינטון, נשיא ארצות הברית והעט בו חתם המלך חוסיין את ההסכם; פקודת מבצע להעלאת יהודי אתיופיה.

חשיבותם של מסמכים אחרים בתערוכה נובעת ממרכזיותו של האירוע שהם מעידים עליו בתולדות המדינה: דגל ישראל שהונף מול בניין האו"ם, ביום קבלתה של ישראל לארגון ב- 12 במאי 1949; תעודה רשמית בדבר העלאת עצמותיו של בנימין זאב הרצל; דף מפרוטוקול משפט קסטנר; איגרת רשמית ששיגר ניקולאי בולגאנין, ראש-ממשלת ברית-המועצות, אל דוד בן-גוריון, בעקבות "מבצע קדש", ובה מחאה על "תוקפנותן של ישראל, כמו גם בריטניה וצרפת, כנגד מצרים", והודעה על סגירתה הרשמית של שגרירות ברית-המועצות בישראל או דף מיומן רשימות שניהל האסיר אדולף אייכמן בעת ששהה בכלא רמלה.

מסמכים אחרים נבחרו בשל היבט אנושי וציבורי מרגש שלהם, למשל דו"ח על מציאת שלדו של אבשלום פיינברג עם עץ הדקל שצמח מכיסו; דף מוכתם בדם עם מילות השיר "שיר לשלום", אשר נמצא בכיס מקטורנו של ראש-הממשלה יצחק רבין ז"ל, בערב שבו נרצח בכיכר מלכי ישראל.

כמה מסמכים עוסקים בשאלות מרכזיות של זהות לאומית, למשל מכתבו של דוד בן גוריון ל"חכמי ישראל" שבו שאל אותם את השאלה "מיהו יהודי?". יוצגו תשובותיהם של הסופרים חיים הזז וש"י עגנון, והרב מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביץ'.

מרגשים במיוחד הם שני דפים מיומנו של אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנהרג בהתרסקות מעבורת החלל קולומביה בשנת 2003, באחד מהם ברכת קידוש יום שישי שהעתיק רמון לעצמו ביומנו. שרידי היומן נתגלו בטקסס חודשיים אחרי ההתרסקות ועברו תהליכי שימור מורכבים במעבדות מוזיאון ישראל בשיתוף עם המחלקה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל.

התערוכה ערוכה נושאים-נושאים. מסמכים עתיקים מוצגים בצד מסמכי המדינה ומאפשרים השוואות מרתקות.
בתערוכה יוצגו בנוסף למסמכים וחפצים מקוריים גם צילומים, סרטים ויושמעו הקלטות היסטוריות.

בתמונות מתוך התערוכה: הצעות לדגל ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר