תשע"ג: מה היה לנו השנה בתעשיית היין הישראלית

ה'תשע"ג (5773) או בקיצור תשע"ג מסתיימת לה, ואנו בפני שנת תשע"ד. אז מה היה לנו השנה בתעשיית היין הישראלית? לאן פנייה ומה יהיה בשנה הבאה? אלול גונן ומערכת אכול ושאטו מאחלים שתשע"ד תהיה שנה נפלאה, עם הרבה יין ואוכל משובחים

ה'תשע"ג (5773) או בקיצור תשע"ג מסתיימת לה, ואנו בפני שנת תשע"ד. אז מה היה לנו השנה בתעשיית היין הישראלית? לאן פנייה ומה יהיה בשנה הבאה?

ארבעת היקבים הגדולים; רמת הגולן, ברקן, טפרברג וכרמל, עדיין אוחזים במושכות, ולכאורה שומרים על יציבות. אני כותב 'לכאורה', כי בעצם אף אחד לא באמת יודע מה קורה. ישראל איבצן נפטר, והשאיר ביקב כרמל חור ענקי. המשקיעים החדשים עדיין לא החליטו מה עושים, ובינתיים יש בכרמל שקט תעשייתי. השמועה אומרת שיש רכש חדש בדמות יינן מייעץ מחו"ל, אז אולי יש עתיד. בסוף השנה השיקו כאן יין חדש בסדרת כרם יחידני של היקב, מכרם סומקה שברמת הגולן (צומת ווסט).
יקב ברקן המשיך בשנה המסתיימת את הקו של קודמתה, והמשיך בנטיעות הרבות ובטיפוח הכרמים החדשים.
יקב רמת הגולן מינף את עצמו השנה עם סדרת הר חרמון החדשה שנפרדה מסדרת ירדן, מיתוג מוצלח מאוד שמעניק תמורה טובה למחיר.
ביקב טפרברג מוכיחים שאפשר לייצר יין איכותי במחיר שפוי, ועובדים במקביל על המיזם של מרכז המבקרים החדש שלהם.

מהיקבים הבינוניים כמעט ולא שמענו השנה, ובעיות תקציב וחיסכון כנראה מנעו מהם לעשות יחסי ציבור מסיביים. שף מאיר אדוני עם אלון גונן
יקב בנימינה עדיין צף מעל המים, כשכל הזמן יש שמועות לגבי מכירתו. היינן המוכשר אסף פז עזב את בנימינה לטובת יקב סגל והחליף את היינן אבי פלדשטיין, וכולנו ציפייה לראות מה הרכש החדש יעניק לסגל, אם יתנו לו, כמובן.
יקב תבור נחשב אומנם ליקב גדול, אבל עדיין הוא לא בליגה של הגדולים. תבור העניק לנו השנה את הרוסאן, וסוף סוף יכולתי לפרגן ליקב.
יקב תשבי שמייצר מיליון בקבוקים משווק שוקלד ולרונה נפלא, ותנור הפיצות החדש שהוכנס למסעדה הצמודה ליקב פשוט מדהים.
יקב דלתון מייצר לפי נתוני הרשות לפיתוח הגליל, 1.2 מיליון בקבוקי יין בשנה, ומשווק על ידי החברה הסקוטית שעל פי הודעת רשת טיב טעם לבורסה, עומדת לרכוש את הסקוטית. מעניין איך המהלך ישפיע על שיווק היין.
יקב רקאנטי עם כמיליון בקבוקים, חזר ליינות המוכרים והטובים עם פחות חומציות, וגם הם כבר רוצים לעבור למשכן חדש ופחות תעשייתי מזה שהם נמצאים בו כיום.

האמת היא שביקבי הבוטיק והקצת יותר גדולים מהם, לא היה שום דבר מרגש שאפשר אוליבייה פרתי מטפרברג מוזגלדווח עליו, מלבד יקב טוליפ שכל הזמן מפתיע, בו היינן החדש דוד בר אילן הצליח להשתלט על העגלה, והמושכות נמצאות בידיים טובות. היקב הולך להגדיל את הייצור לכמה מאות אלפי בקבוקים, וזה מן הסתם יכניס את היינות לרשתות השיווק השונות. הולך להיות מעניין.
יקב קסטל נפרד ממנהלת השיווק סתיו דרורי אברהמי המדהימה, והאמת שגם מאלי בן זקן, שהעביר את ההנהגה לבניו וסוף סוף הוא נושם אוויר ים במסעותיו על היאכטה. תהנה יקירי (לא לטעות; הוא ביקב).
יקב שאטו גולן קצת נעלם מהרדאר, והם עסוקים בלפתור בעיות וחילוקי דעות בבית המשפט (על פי פרסומים בעיתונות, התגלו ליקויים חמורים ואי סדרים כספיים).
יקב צרעה מקבל יעוץ מז'אן קלוד ברואה – היינן משאטו פטרוס, ויחד עם היינן ערן פיק בונים לאט לאט קלאסיקה.
יקב פלם הוא יקב מרשים ומדויק. יופי של יינות עושים בו. צביה ליאור (רעייתו של דן ליאור, הסקוטית) עם אלון גונן
יקב עמק האלה והייננית לין גולד מפתיעים ביינות נגישים וטובים.
יקב גבעות ממשיך להפגיז עם יינות מצוינים.
יקב ויתקין מעניק לנו מסעות ישראלים מרתקים וריגושים חדשים.
יקב כהנוב התאושש מהשריפה, והיינות הצעירים שהושקו לאחרונה מרתקים ומלאי אהבה. יקב ברבדו הפתיע אותי עם מרלו משובח, אך אני חושב שטוב יעשו הפרופסורים המכובדים, שאכן מבינים בגפן יותר מכל אדם אחר, אם ייקחו יועץ יין טוב. יותם תציל אותם.

מה עם יקב מרגלית? אני שואל אם מישהו יודע. אשמח לקבל תשובות מה קרה ליקב הטוב הזה. יינות צעירים שלא מוכנים לשתייה נמצאים על המדפים, עולם חדש שמנסה אורנה צ'ילאג עם אלון גונןלהתמזג עם עולם ישן. תשובות בבקשה.
יקב מוני עובר מיתוג חדש בשנים האחרונות, וחוץ מהיינות שהוא עושה, מכונת הביקבוק שלו עובדת שעות נוספות ומייצרת עוד יקבים שמתהדרים ביין טוב עם מדבקה מרשימה. הרשימה ארוכה, והאמת שזה מאוד משעשע.
סוסון ים מרגש אותי תמיד. אורנה צ'ילאג משתבחת עם הזמן. יקב רות בונה קו מאוד מרתק ביינות שלו. יקב שילה פשוט לא הורס את חומר הגלם המדהים שיש לו, ומעניק כל פעם יינות טובים ומשובחים.
יקב עגור החליט השנה לא להוציא בלנקה ורוסה, ולא ברור לי מי נתן לשוקי את האישור לעשות זאת. חוצפה.
(תגובתו של שוקי ישוב יינן עגור:אשמתי בגדתי, אבל המפקד: לא ישנתי. בלנקה מתה. כרם היוהנסברג ריזלינג המופלא הלך לעולמו. יין נולד חי ומת. בעולם המותגים אכן זה פשע גדול להמית מותג. לעומתה רוסה חיה ובועטת, אלא שאנשים רעים וחוצפנים אבל רואים את הנולד, קנו הכל לפני הקיץ. רוסה 2013 תוססת בחביות והמלאכים נהנים מחלקם ואנחנו מהפלוצים הנפלאים שלהם).
לגבי יקב פלטר דעותי משתנות תמיד, ועדיין לא הצלחתי לגבש עמדה לאן נושבת הרוח ביקב הזה. מרוב עצים לא רואים שם את היער.
יקב פסגות מייצג אותנו נפלא בעולם עם יינות מרתקים.
ביקב צובה היינן הפך למנכ"ל. לדעתי צריך בדחיפות יינן ביקב, ויפה שעה אחת קודם (יותם, תעשה להם ילד).
יקב אמפורה הוציא לשוק את היינות הראשונים בסדרת מקורה עליהם חתום יועץ-העל מישל רולאן, ובהחלט יש כאן כיוון אחר ויינות מעניינים ואיכותיים.

יש עוד עשרות יקבים, ובמהלך כל השנה אני ומערכת אכול ושאטו כותבים עליהם ומבקרים מישל רולאן עם אלון גונןבהם.
תעשיית היין כבר לא צריכה הנחות, ולא צריך כל הזמן ללטף ולפחד שמשהו יישבר או יקרה ליקב בגלל ביקורת יין לא מפרגנת. הגיע הזמן וראוי גם לתת לייננים וליקבים ביקורות אמיתיות, ואני מדבר על ביקורות שהיקבים לא צריכים לשלם עבורן, כפי שקורה עם מספר מצומצם מאוד של כתבי יין. זה לא ראוי , לא מכובד, וגובל בשערורייה.
אני מאחל שתשע"ד תהיה שנה נפלאה, עם הרבה יין ואוכל משובחים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר