חיים גזית עושה שמן זית טוב

נשים יאהבו לדעת כי בשמן הזית תכונות מסייעות רבות לעור. כף שמן זית אחת ביום, מפחיתה את רמת הכולסטרול בגוף ומחזקת את ההגנה על הלב. שמן הזית חיוני לתזונה נכונה, ועובדה זו מתבססת על מחקרים רפואיים

חיים גזית עושה שמן זית טוב. לחיים גזית מטעי זיתים בני 22 שנה אותם קיבל בירושה מחמו. המטעים נמצאים בישוב מכ'ר – אל מכ'ר שהוא כפר ערבי הנמצא בגליל המערבי כ-5 ק"מ מצומת עכו על כביש כרמיאל עכו. הכפר נוסד לפני כ-500- שנה בידי ערבים נוצרים שהגיעו מלבנון.

השמן שמייצר חיים גזית הוא שמן טבעי, עם פירותיות מאופיינת בחריפות וארומה חזקה, עם תחושת מרירות נעימה ולא משתלטת בסיום.
הפירותיות הגבוהה מושגת בשמן של גזית מזיתים שנמסקו מוקדם, ופירותיהם עדיין ירוקים. הארומה והטעם דומיננטיים ומתאפיינים בזית הסורי, וזאת בניגוד לזני השמנים האיטלקיים שטעמם והארומה שלהם עדינים יותר.

יש המאמינים בסגולותיו הטבעיות התזונתיות והבריאותיות של שמן הזית, ובשנים האחרונות הוא מהווה מרכיב חשוב במטבח הים התיכוני, אך גם כחלק בלתי נפרד מכל מטבחו של שף המכבד את עצמו.
לשמן של גזית טעם משובח. לשמן של גזית ניחוח נפלא. לטעמי, השמן יכול לשדרג כל תבשיל ממוצע לכדי ארוחה איכותית.
אומר חיים גזית :"בכדי לקבל שמן טוב, המטע צריך להיות מטופל ומרוסס כדי למנוע תולעים בפרי (חלק מהמשפיעים על החומציות), ומרגע שהתחיל תהליך המסיק, חשוב להגיע בפרק זמן קצר לבית הבד, בכדי לא לאבד את הערכים הבריאותיים והתזונתיים של הזיתים".
לפיכך, ביום המסיק מופק השמן בבית הבד בתהליך הנעשה ללא התערבות חיצונית או הוספת חומרים זרים כלשהם, על טהרת הטבעיות. כמובן שהתהליך מתבצע בטמפרטורה שאינה עולה על 35 מעלות, וזו המשמעות של כבישה קרה. אם היו מחממים את העיסה שכוללת פרי עם הגלעינים לטמפרטורה של 80 מעלות, היה מתקבל הרבה יותר שמן, אבל אז היו פוגעים בתכונות הבריאותיות והתזונתיות, והארומה הייתה מתנדפת.

מבית הבד מובל השמן ליצרן ומאוחסן במיכלי נירוסטה, בהם מתבצעת שקיעה טבעית של מרכיבי הזית, כולל הגרעינים, וכל זאת בכדי לקבל את מקסימום הערכים התזונתיים.
השמן המתקבל הינו צלול, ללא מעבר במסננים כלשהם. בתנאי אחסון טובים ומבנה קריר עם מיכלי נירוסטה, השמן יכול לשמור על איכויותיו כשנתיים (לאחר מכן חל תהליך של התחמצנות).

מהמיכלים עובר השמן לבקבוקי זכוכית כהים (נגד קרני השמש) ולפחים. חשוב לא לאחסן שמן זית במיכלי פלסטיק, שכן אלה אינם מונעים את הליך ההתחמצנות.

מאותו מטע ממנו נמסקים הזיתים לייצור השמן, כחודש לפני הפקת השמן, כשהזית עוד ירוק, נמסקים כ-10% מהיבול לצורך ייצור זיתים למאכל. אלו עוברים תהליך מיון, ניקוי, ביקוע, והוספת חומרים טבעיים כלימון, מלח, פלפל חריף ומעט שום, ללא כל תוספת של חומרים משמרים.
טעמתי מהזיתים של גזית. הם מצוינים וטעימים ומרירים, ומזמינים אבטיח, וגבינה מלוחה, ופיתות חמות טבולות בשמן הזית, עם תיבול של זעתר ריחני עם עגבנייה אדומה בשלה.

שמן הזית של גזית זכה ארבע פעמים בתחרות האיכות של מועצת הזיתים. ב-2004 גם זכה במקום הראשון. השמן עומד צמוד לתקן האירופאי והישראלי. לצרכנים מומלץ לקנות שמן נושא תווית האיכות של מועצת הזיתים.
המועצה מפקחת בצורה בלתי אמצעית על איכות השמן הנמכר ברשתות השיווק, ע"י רכישת בקבוקי שמן ישירות מן המדפים, ובודקת בעצמה עמידה בתבחינים של כתית מעולה או כתית. בשמן הזית כבר הוכח קיימות תכונות רפואיות המשפיעות לחיוב על מחלות לב השפעה על מערכת העיכול והורדת לחץ דם.

נשים יאהבו לדעת כי בשמן הזית תכונות מסייעות רבות לעור. כף שמן זית אחת ביום, מפחיתה את רמת הכולסטרול בגוף ומחזקת את ההגנה על הלב.
שמן הזית חיוני לתזונה נכונה, ועובדה זו מתבססת על מחקרים רפואיים.

כמה מונחים:
שמן זית כתית – המונח כתית מתאר תהליך בו מופק השמן מעיסת הזיתים באמצעות דחיסה והידוק בלחץ בלבד. כלומר, תהליך מכני וללא תוספת של חומרים כימיים, וכן לא הוספת שמן זית מתהליך ייצור אחר זיכוך או זיקוק.
השמן נמדד בדרגות איכות המבחינות בין איכויותיו של השמן לבין טעמו וצבעו.
איכות השמן נקבעת בבדיקות מעבדה וכן ע"י טועמים מקצועיים. דרגת האיכות נקבעת על פי ערכים כימיים קבועים לקביעת רמת החמיצות שלו ותבחינים אחרים המדרגים את שמן הזית כתית לשתי רמות:
כתית FINE VIRGIN – זהו שמן בעל חמיצות בשיעור של עד 2%.
מעולה EXTRA VIRGIN – זהו שמן באיכות הגבוהה ביותר בעל חמיצות בשיעור של עד 0.8% .

חשוב לדעת: שמן זית כתית יכול להיות צלול או עכור כתוצאה מסינון או אי סינון המשקעים שנותרו בו בתהליך הכבישה. אין בגורמים אלה בכדי להשפיע על טעמו של השמן או להעיד על איכותו.
מעניין לדעת: צבע השמן מושפע בעיקר מצבע ומזן הזיתים בזמן ההפקה. ככל שהזיתים יהיו שחורים יותר, השמן יהיה בהיר יותר ונוטה לצהוב. שמן שצבעו ירוק, הופק מזיתים ירוקים.

את שמן הזית הסורי של גזית ואת הזיתים הסוריים המבוקעים תמצאו בחנויות המובחרות וברשת "דרך היין".
חיים ישמח אם תבואו לבקר אותו בתיאום טלפוני 052-3780485.





כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר