מיץ רימונים – תרופה טבעית למניעת מחלות לב

מסקנות מחקר מובילות להמלצה של שתיית כוס מיץ רימונים ביום. כוס ביום לא תוביל לעצירות תופעת לוואי העלולה להיגרם עקב שתייה מרובה של מיץ רימונים


מחלות לב וכלי דם מהוות את גורם התחלואה והתמותה העיקרי בעולם.
בשל כך, חוקרים רבים מנסים לעלות על הגורמים למחלה ועל הטיפול בה, הן בשלב המניעתי והן בשלב הטיפולי – כשהיא כבר קיימת ומוכחת.

אחד מגורמי הסיכון למחלת לב הוא רמות כולסטרול גבוהות בדם. כבר לפני עשור שנים בדק פרופ' מיקי אבירם, אנשים שמגיעים לביה"ח עם התקף לב או שבץ, והתברר ש1/3שליש מהם מגיעים עם רמות כולסטרול תקינות. אז נולדה ההשערה כי שלא רק כמות הכולסטרול חשובה, אלא גם איכותו.
כולסטרול מחומצן הנו כולסטרול "מקולקל". חימצון הכולסטרול מגיע מרדיקלים חופשיים היודעים לחמצן והמצויים בעשן, בעישון, זיהום אויר, חיידקים ווירוסים – לכל אלה אנו חשופים כל הזמן.

מה יש במיץ רימונים?
להורדת רמת הכולסטרול בדם, כמו גם למניעת חימצון הכולסטרול, תפקיד מרכזי בטיפול במחלות אלו. מיץ הרימון הוא המיץ העשיר ביותר בנוגדי חימצון (אנטיאוקסידנטים) מסוג האנטוציאנינים והטנינים. כך על פי מחקריו של פרופ' מיכאל אבירם, מנהל המעבדה לחקר ליפידים ויו"ר אגף המעבדות בבית החולים רמב"ם.

לאחרונה הראו אבירם וצוות מעבדתו, כי בנוסף לאנטיאוקסידנטים, שהם קו ההגנה הראשון כנגד חימצון הכולסטרול, מצוי בגופנו קו הגנה שני כנגד חימצון יתר של הכולסטרול. מדובר באנזים המכונה פאראאוקסונאז הקשור בדם ל- HDL ("הכולסטרול הטוב").
ככל שרמת הפראראאוקסונאז בדם גבוהה יותר, כך קטן יותר הסיכון לפתח טרשת עורקים.

פרופ' אבירם הראה כי לפאראאוקסונאז יש יכולת לפרק כולסטרול מחומצן בתנאים שבהם קו ההגנה הראשון, האנטיאוקסידנטים מהמזון, אינם בכמות מספקת. במטרה לבחון את השפעת מיץ הרימונים על התפתחות טרשת העורקים נחקרו עשרה חולים עם חסימה חלקית של עורקי הקרוטיס (העורקים המובילים דם אל המח), אשר שתו כוס אחת ליום, למשך 4 שנים ברציפות.
בחולים אלו ניתן לעקוב אחר שינויים בגודל החסימה שבעורקים באמצעות אולטראסאונד דופלר, אשר הראו כי שתיית מיץ הרימונים גרמה לעיכוב משמעותי בחימצון הכולסטרול, ובמקביל לירידה ב- 30% בגודל החסימה שבעורקי הקרוטיס. ללא טיפול יש עלייה בחסימה בכ- 10% לשנה.

מסקנות המחקר מובילות להמלצה של שתיית כוס מיץ רימונים ביום.
כוס ביום לא תוביל לעצירות תופעת לוואי העלולה להיגרם עקב שתייה מרובה של מיץ רימונים.

10 סיבות למה לשתות כל יום מיץ רימונים
על פי המחקרים של פרופ' מיקי אבירם, נמצא כי במיץ רימונים יש כמות גדולה מאד של אניטוקסידנטים העשויים להגן מפני מחלות לב ושבץ.
1. מיץ רימונים מיכלים ריכוז גבוה מאד של אנטיאוקסידנטים.
2. הסוג המיוחד המצוי ברימון קרוי טאנינים ואנטוציאנינים, והנו חומר פעיל יותר מהחומרים המצויים ביין אדום, מיץ אשכוליות, מיץ חמוציות, ותה הירוק.
3. החומרים הללו הנם תופסי חומרים מחמצנים חזקים, ובכך מנטרלים את פעילותם המזיקה של המחמצנים.
4. הם מעכבים את חמצון הכולסטרול הרע – LDL.
5. הם מעכבים את החמצון של הכולסטרול הטוב HDL, ובכך מאפשרים לו לפעול בצורה אפקטיבית יותר בהוצאת עודפי הכולסטרול מהעורקים.
6. הם מגבירים את פעילות האנזים פארוקסינאז הגורם לחמצון ליפידים בעורק.
7. מעכב את ההצטברות של טסיות הדם.
8. מוריד לחץ דם בחולים של יתר לחץ דם ופועלים כמו תרופות להורדת לחץ דם.
9. הם מורידים את גודל הנגע הטרשתי בעורקי הדם.
10. מוריד את הנגע הטרשתי בעורקם המובילים דם למוח.


עמית גנור היא דיאטנית קלינית ומנהלת מחלקת הדיאטה בסטודיו C

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר