זן עגבניות חדש בישראל: הראשון שעמיד בפני וירוס ToBRFV המשמיד חצי מיבול העגבניות בעולם

הזן החדש מטופח בחממות עוטף עזה שנפגעו קשות מהווירוס הקטלני ומהווה פריצת דרך לזרעים גדרה-סינג'נטה במרוץ העולמי. יביא לצמצום ייבוא עגבניות לישראל ולהורדת המחיר לצרכן

בתום חמש שנות מחקר, הצליחו חוקרי קונצרן הזרעים הבינלאומי סינג'נטה להביא לפריצת דרך בטיפוח זן עגבנייה חדש – לנסור (Lansor) שהינו  הראשון בעולם העמיד בפני נגיף ToBRFV שפגע בשש השנים האחרונות ביותר מ- 50% מיבול העגבניות בישראל ובעולם. ישראל הינה הראשונה בעולם שהחלה לגדל את הזן החדש בחממות החקלאיות בעוטף עזה. הצפי הוא כי הזן העמיד ישקם את שטחי הגידול וחממות העגבניות שחוסלו עקב הנגיף, ירחיב את הענף עם כניסה חדשה של מגדלים, יביא לגידול משמעותי ביבול העגבניות בארץ, וכן לצמצום ואף ביטול ייבוא עגבניות לישראל ולהורדת מחירן לצרכן.

החקלאי עידן אלון ותמיר בסון- מנהל שיווק זרעים גדרה

על פי נתוני משרד החקלאות, ייבוא העגבניות נמצא במגמת עלייה, כאשר בשנת 2019 עגבניות היוו כמעט 40% מכמות הייבוא של הירקות הטריים. על פי נתוני מועצת הצמחים, בשנת 2014 יובאו כ-3,000 טון עגבניות לישראל, ובשנת 2019 הגיע יבוא העגבניות לכ- 40,000 טון  בעקבות ירידה מתמשכת בכמות היבול במרבית אזורי הגידול בארץ – בקעת הירדן, הנגב, מרכז הארץ, וחבל אשכול. במקביל השפיע המשבר על המחיר הממצע של עגבניות לצרכן – מ- 5.16 שקלים ב- 2013 ל- 6.46 שקלים ב- 2019.

מעבדות סינג'נטה בהולנד

כאמור, הציפייה היא כי הזן החדש יבטיח עלייה של כ- 50% בכמות יבול העגבנייה בארץ במהלך השנים הקרובות, ויביא להתייצבות הענף בארץ, הן מבחינת צמצום הייבוא והן מבחינת הורדת המחיר לצרכן. עידן אלון, מגדל עגבניות בעוטף עזה שמגדל עתה את עגבניית לנסור, אומר: "בשנים האחרונות חבריי החקלאים ואני מתמודדים בחוסר אונים מול הנגיף שפגע במחצית מיבול העגבנייה. נאלצנו להשמיד כמויות רבות של פרי, וחלקנו עברו לגידולים חקלאיים אחרים. הבשורה של זרעים גדרה-סינג'נטה נותנת לנו תקווה וציפייה שנוכל לחזור ולגדל עגבניות בריאות ועמידות לצרכן הישראלי. כבר עכשיו אני מבחין בצמחי העגבנייה החדשים שגדלים באופן מבטיח ועמיד, הצמחים במצב טוב מאוד ובעלי פוטנציאל לגידול יעיל ובריא".

עידן אלון

צוות אגרונומים של זרעים גדרה-סינג'נטה בשיתוף מגדלי העגבניות בעוטף עזה, הקימו חממות לגידול וטיפוח הזן החדש, המשתרעות על שטח של כ- 10 דונם. החודש החלו בשיווק ראשון של העגבניות לרשתות השיווק בארץ, ובמקביל תחל זרעי לנסור-Lansor למדינות ברחבי העולם, בהן נפגע גידול העגבניות כתוצאה מהנגיף. באמצע שנת 2021 צפוי שיווק של מעל 100 טון עגבנייה חדשה, ובסתיו 2022 יהיו בארץ כ-400 דונם חממות גידול עגבניות מזן זה, מה שיביא לאיזון בכמות יבול העגבנייה בארץ, כאשר היבול יעלה בכ- 50% לכל דונם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר