נתוני סטורנקסט: ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק

כחלק מהפעילות לטובת הפחתת נזקי פסולת הפלסטיק החד-פעמי עלה לאוויר לאחרונה קמפיין הסברה לצמצום השימוש בכלים חד פעמיים באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית בכיכובה של השחקנית ניב סולטן
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "מהלך הגמילה מפלסטיק חד-פעמי שהמשרד מוביל מתחיל להראות תוצאות. נתוני הצריכה ברשתות השיווק בחודשים האחרונים מעודדים ומצביעים על שינוי כיוון. גם בליל הסדר כשמארחים הרבה אנשים אפשר להשתמש בכלים רב-פעמיים"

לקראת ליל הסדר וימי חול המועד פסח, המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור להימנע משימוש בכלים חד פעמיים במהלך ארוחות החג ובעת היציאה לטיולים ולבילויים בטבע. כלים חד פעמיים הופכים לרוב, כעבור שימוש אחד, לפסולת הגורמת לנזק של ממש לסביבה. הפסולת תופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות הניקוי ופינוי הפסולת וגורמת לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי.

המשרד להגנת הסביבה מוביל צעדים משמעותיים להפחתת צריכה של כלים חד פעמיים. החל מ-1 בנובמבר 2021 חל מס קנייה על יבוא וייצור של כלים חד-פעמיים המכילים פלסטיק, מהלך שביצע המשרד בשיתוף משרד האוצר ורשות המיסים. נתוני החודשים האחרונים, מאז החלת המס, כפי שנאספו על ידי חברת סטורנקסט, מצביעים על ירידה של כ-50% ברכישות כלים חד-פעמיים ברשתות השיווק, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות (השוק המבורקד), בהשוואה להיקף הצריכה בתקופה שקדמה לפרסום כוונת הממשלה להטיל את המס.

נתונים סטורנקסט

בחודש יולי 2021, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס, היקף המכר הכמותי באלפי יחידות באריזה עמד על כ-486 אלף, אל מול 232 אלף בחודש פברואר 2022 – כלומר, ירידה של כ-50%. בחודשים האחרונים, לפי נתוני סטורנקסט, המגמה נשמרת. המשרד סבור כי נדרש עוד זמן כדי לאפיין את המגמה ארוכת הטווח ולבחון את כלל השוק, נוסף על השוק המבורקד.

לצד המיסוי, המשרד מעניק תמיכה תקציבית לרשויות בסכום של כ-45 מיליון שקל לרכישת מדיחי כלים לגני ילדים והוצאת הכלים החד פעמיים מהגנים, ואלפי גנים ברחבי הארץ נכללים בתוכנית זו.

המשרד מסייע לרשויות המקומיות בכל הנוגע לתחום פסולת הפלסטיק, וכבר ניכרת עלייה במספר הרשויות והערים האוסרות או הנמצאות בשלבי אישור איסור של שימוש בכלים חד פעמיים בשטחים ציבוריים ובחופים שבשטחן.

מסקר ניקיון המרחב הציבורי שערך המשרד להגנת הסביבה ב-80 רשויות, עולה כי 56% מהפריטים המלכלכים את המרחב הציבורי הם מוצרי פלסטיק חד פעמיים, כך שלמניעה במקור תהיה השפעה מהותית. המדד המלא כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר