השבוע בענף היין 148: אחרי החגים יתחדש הכל

הנה הסתיים עוד בציר. צילם בכרם של יקב רמת הגולן דוד סילברמן dpsimages
הפעם רק יין. היקבים סיימו לבצור, בחול המועד סוכות היו מרכזי המבקרים של היקבים עמוסים במטיילים, שלפעמים גם קנו יין. אלון גונן קפץ לרמת הגולן ונכנס לכמה יקבים לטעימת הפתעה. היה מרתק. וגם סצנת הברים של מגדל שאמס
אסיף באסף. צילום אלון גונן
אסיף באסף. צילום אלון גונן

עופרה חזה שרה את שירה של נעמי שמר המוכר כ'אחרי החגים' אך שמו 'התחדשות', והפזמון שלו אומר כך:  'אחרי החגים יתחדש הכל, יתחדשו וישובו ימי החול. האוויר, העפר, המטר והאש, גם אתה, גם אתה תתחדש'. אנחנו בישורת האחרונה של חג סוכות, והפעם רק יין. היקבים סיימו לבצור. יקב אסף היה האחרון שבצר את חלקת הקברנה הצפונית שלו, ואורן קדם משך אחריו את העגלה עמוסת הארגזים לסחיטה. החיוך על פניו אמר הכל: הייתה זו שנה נפלאה, הענבים נראים טוב. שאר הכורמים באזור סיפרו באנחות רווחה גדולה כי הענבים נבצרו לפני שווירוס ליפרול 3 עשה בהם שמות, ועכשיו המטיילים הרבים יכולים ליהנות מהעלים האדומים והכתומים, שנראים כל כך יפה – אבל זה רק תעתוע בעיניים, כי ככה בדיוק נראה הווירוס.

עלים נגועים בליפרול 3
המראה המתעתע של עלים נגועים בליפרול 3. צילום רמי בר מאור

סוכות והיקבים שיש להם מרכז מבקרים עמוסים במטיילים על טפם. כולם מחפשים שירותים, ולפעמים גם קונים יין. אני קפצתי לרמת הגולן ונכנסתי לכמה יקבים לטעימת הפתעה. היה מרתק. את הבירה שתיתי במגדל שאמס, וזו הייתה  הפתעה מדהימה. בכל רחוב יש בר שכונתי, עמוס גברים ונשים, שותים בירות ומרימים צ'ייסרים; ברים מעוצבים עם מוזיקה עכשווית. מי שנמצא בצפון חייב להגיע לאחד מהברים הפזורים בכפר הגדול הזה. משווקי יין אזוריים צריכים לתת תשומת לב לאזור הזה.

צילום אלון גונן
צילום אלון גונן

1: קצרין 2014 – על המדפים

בשירות המטאורולוגי קבעו ב- 2014 שמדובר בקיץ "מתון". בחורף נרשמה טמפרטורת שיא בצפון: מינוס 16.5 מעלות באחד הכרמים של יקב רמת הגולן, באביב היו לילות בהם הטמפרטורות קרסו למינוס שש-שבע. כמה חלקות נפגעו מהקרה, והענבים בהן לא הצליחו לעמוד במשימת ההבשלה. אבל ויקטור שונפלד היינן הראשי קבע שזו שנה נפלאה, והחליט כי גם ב- 2014 הקצרין צריך לצאת לשוק ולככב, כי רק בשנה נפלאה חסרת פגמים הוא יעניק ללקוחות קצרין את הטוב ביותר, בדיוק כפי שעשה זאת בקצרינים הקודמים מ- 2008, 2011,2010, 2012, 2013. אז קצרין 2014 על המדפים – 490 ₪ בחנויות דרך היין.

בטעימה: טאנינים גסים שמתמודדים עם חומציות מתונה ביין רב עוצמה ועשיר. גוף מלא, מרוכז היטב עם ליקריץ ותבלינים, ארז, וטעם מרוכז של פרי שחור עמוק ומורכב. אפטר טייסט של טאנינים שריריים. היין מזכיר את הקברנה סוביניון המשובח 2014 מסדרת ירדן, שנמצא עכשיו בשיאו ומחירו 119 ₪, רק שהתווית נראית אחרת. אולי השיווק לחץ, אולי תזרים המזומנים לחץ, אולי יחסי ציבור לחצו, אבל אני כבר מחכה לקצרין 2015 שהייתה שנה נפלאה גם כן, חרף סופת החול. דרך אגב, גם 2016 הייתה שנה נפלאה, שלא נדבר על 2018. 'פלישתים עליך שמשון'  צעקה דלילה באוזני בן זוגה. 'קצרינים עליך' צועק יאיר שפירא המנכ"ל באוזני ויקטור.

גיל שצברג יקב רקנאטי. צילום דוד סילברמן dpsimages
גיל שצברג יקב רקנאטי. צילום דוד סילברמן dpsimages

2: קצת מיינות 2014 שאפשר למצוא על המדפים

יקב רקנאטי פטיט סירה רזרב 2014 – מהסדרה הים תיכונית של היקב. יין עוצמתי חרף החבית המינורית. חומציות נפלאה שמשתלבת נפלא עם הפרי הבשל. מחוספס משהו, ולכן דורש אוכל לצידו. יין עם המון פרי שחור ותבלינים. מחירו 119 ₪.

יקב מרגלית קברנה סוביניון 2014 כרם קדיתא – קברנה סוביניון עשיר בריחות של פירות שחורים בשלים עם עקצוץ של אקליפטוס יין מוצק עם טעמי דומדמניות, אוכמניות ורמזים של שוקולד. טאנינים לעיסים וסיום עסיסי. קברנה מדהים. מחירו 199 ₪.

יקב מרגלית קברנה סוביניון SR 2014 צבע סגול. ארומות של אוכמניות, קסיס, אדמה חרוכה ותבלינים. בפה טעם עמוק, עשיר. בעל גוף מלא ומאוזן להפליא. אפטר טייסט של זיתים שחורים וטעמים של אניס מעושנים, השופעים טאנינים גדולים אך מלוטשים. מחירו 295 ₪.

בשנת 1988 נטע אלי בן זקן את הכרם הראשון בחצר ביתו ברמת רזיאל
אלי בן זקן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קסטל Castel Grand Vin 2014 – היין של אלי בן זקן משנת 2014 יפה מכל הבחינות. גדול ועשיר, אך נשאר חלק ומהנה על החך. השילוב המשובח של פירות בשלים ושחורים עם מינרליות גירית ועמידות חלקה, הופכים אותו ליין מפתה. אלון מבושם, מוקה, תמציות פרי כהה טהור, תבלינים, חצץ וארז, והטאנינים המשובחים עוטפים את כל היצירה הזו למושלמות. מחירו 270 ₪.

יקב קסטל Petit Castel 2014 – פירות שחורים אינטנסיביים, עם ניחוחות של דובדבן שחור, ציפורן, עלי דפנה, שוקולד. בחך טאנינים מעודנים ופירות צפופים, המחוברים יחד בחומציות רעננה. יין שמתנהג עדיין כצעיר ועסיסי. מחירו 123 ₪.

יין קלאסי משובח. המחיר 250 ₪ - VFM. זה יין הדגל של היקב, אז מותר להם
צילום ישראל פרקר

יקב יתיר יער יתיר 2014 – צבע סגול עמוק. יין גדול, מפואר, סקסי. ניחוחות וטעמי הפרי הירוק והשחור של היין, מצטרפים לליקוריץ ותבלינים מלוחים. בחך ובאף היין מורכב, עם קרם דה קסיס, אדמה רטובה, עלה טבק ועץ. הטאנינים מתוקים. שאפו. מחירו 260 ₪.

יקב בנימינה המערה 2014 – עמוק, עשיר ומובנה להפליא. ניחוחות של אוכמניות, קסיס ושוקולד, יחד עם רמזים של אספרסו, אניס ועשבי תיבול. על החך – עץ אלון, שמנת, גרגרי יער מרוכזים ודובדבנים שחורים, מודגשים על ידי טאנינים קטיפתיים ותווים עדינים של ציפורן וליקריץ. מחירו 300 ₪.

זריחה ברמת הגולן. צילום נאוה גולדשטיין
זריחה ברמת הגולן. צילום נאוה גולדשטיין

3: קפיצה קלה לרמת הגולן ולגליל בדרך – ההפתעות שוות את הנסיעה

צילום אלון גונן
צילום אלון גונן

יקב שאטו גולן – טעימת יינות "ספרייה"

לפעמים צריך רק קצת מזל. אתמול נכנסתי להגיד שלום ביקב שאטו גולן בדרכי חזרה לתל אביב, וכדרך אגב אמרה לי גילת ריבאק מבעלי היקב, כי אורי חץ היינן השאיר כמה בקבוקים מטעימה שערך ליינות מתיישנים של היקב, ושאלה האם אני רוצה לטעום. נשארתי עם ארשת פנים חתומה, בלי להסגיר את ההתרגשות והרצון שלי לצעוק: ברוררררררררררררררררררררררר. אז היא הוציאה מהמקרר ארבעה בקבוקי יין מסדרת גשם: 2004, 2006, 2007, 2009.

התחלתי עם הגשם 2009 – גרנאש, מורוודר וסירה. יין שופע ריחות של אדמה, קסיס, הל ותבלינים אקזוטיים. בחך יש חומציות תוססת עם תווים מינרליים, שפע של אוכמניות, שזיף ופרחים יבשים. גימור מתמשך. יין בן 9 שנים, בועט ועדיין לא הביע את כל יכולתו ומורכבותו. שאפו.

גשם 2007 – גרנאש וסירה. יין נדיב, עם טעמי דובדבנים, וניל, תבלינים מיובשים. מרקם משי חלק ומענג, נתמך על ידי טאנינים עוצמתיים המשולבים היטב בחומציות שמעניקה טריות ועסיסיות נפלאה.

גשם 2006 – גרנאש וסירה. פטל ודובדבנים שחורים, סיגליות. טאנינים מרשימים, עדינים אך חזקים על החך, עם טעמי פטל שחור וחומציות עצבנית, שדורשת אוכל עם היין המרשים הזה. יופי. פשוט יופי.

גשם 2004 – גרנאש, מורוודר וסירה. האף שופע מנטה ואקליפטוס, פאי דובדבן חמאתי, אדמה וניחוחות חורף. החך מלא ברעננות נעימה ומרקם עשיר, חושני וקטיפתי. 14 שנים והיין חי, בועט, ופשוט מדהים.

לסיכום: היינן הוא אורי חץ, וכל מילה מיותרת כנראה.

נעמה סורקין יקב אורטל. צילום מדף הפייסבוק
נעמה סורקין יקב אורטל. צילום מדף הפייסבוק

יקב אורטל – ייננית נעמה סורקין

היינות הראשונים שנעמה חתומה עליהם ביקב אורטל.

ויונייה רוסאן 2017 – 6 חודשי חבית. צבע קש מבריק עם גוונים ירוקים. ניחוחות של פריחה לבנה וג'ינג'ר טרי. רמזים של יערה, בקצוות אננס טרי ותאנים מיובשות. הפה מאוזן להפליא, עם מרקם רך ומענג.  מחירו 68 ₪ – VFM (תל"כ – תמורה לכסף) יופי.

רוזה 2017 – קברנה סוביניון וסירה. טעמתי את הרוזה ממש עם ביקבוקו, ולהלן הטעימה השנייה עם השינוי שחל בו. ורוד בהיר בצבע הסלמון. ניחוחות טריים וארומטיים של תות שדה ואוכמניות. לצערי החך לא מאוזן, והמתיקות משתלטת. אם ציפיתי לרוזה פרובנס בגלל המראה והניחוחות, אז הפה מעיק ומשתלט. מחירו 68 ₪.

אדום 2017 – קברנה סוביניון, סירה ומעט מרלו. אף שופע פטל ופלפל לבן. בפה אספרסו, שזיפים וסלק. מאוזן להפליא, חמאתי ושופע. יופי של יין. מחירו 79 ₪ – VFM לחלוטין.

גבי סדן כרם שבו. צילום עמרי יצחק
גבי סדן כרם שבו. צילום עמרי יצחק

כרם שבו – יינן גבי סדן

ברברה 2015 – ניחוחות של פירות אדומים בשלים, עם תווים של דובדבנים משומרים, קקאו, פלפל שחור ואלון קלוי. החך יבש, חם. החומציות טובה וממקדת את היין מעולה. ברברה צעיר עם הבטחה טובה. מחירו 80 ₪ – VFM לחלוטין.

יקב לוטם, נביולו 2015 –שילוב מעולה לנקניקיות חריפות ולנתחים שומניים
יקב לטם. צילום מדף הפייסבוק

יקב לטם – יינן יונתן קורן

ALLEGRO 2017 – בלנד של קברנה סוביניון, קברנה פרנק ונביולו. ארומה בשפע, ועוצמה של פלפל, פטל, ורדים מיובשים, יחד עם זפת קלאסית. בפה שפע טעמי פרי שמאוזן היטב. יין קליל ומהנה. מחירו 75 ₪ – VFM לחלוטין. יופי של יין.

חיים גן איש הענבים ואלון גונן. צילום איל גוטמן
חיים גן איש הענבים ואלון גונן. צילום איל גוטמן

4: פסטיבל היין 2018 של איש הענבים במתחם התחנה

מזג אוויר נפלא, ארגון מקצועי. רק חבל שהיקבים מוציאים מהבוידם את השאריות.

יקב גוש עציון סוביניון בלאן 2016 – יין שהתפתח לא טוב בבקבוק, ונכון להיום איבד מהטעמים והריחות שהיו בו לפני חצי שנה. מחירו 65 ₪ – VFM לא.

יקב גוש עציון נחל הפירים – רוסאן, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר. חצי יבש. מתיקות מוגזמת ולא מאוזנת. מחירו 60 ₪ – VFM לא.

יקב טפרברג דבוקי 50%, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר 2017 – דבוקי על מה ולמה? ועל זה גוורצטרמינר מתוק, והסוביניון בלאן שלא מסוגל להתמודד עם המתיקות של שניהם. חוסר איזון וחוסר חומציות. חבל. דבוקי על מה ולמה, כבר שאלתי. מחירו 65 ₪ – VFM לא.

דורון ועינת יצחקי – פיוז'ן. מהליגה של הגדולים

יקב היוצר ויונייה 2017 – ניחוחות של אפרסק, יסמין, יערה, שיפון ולימון. בפה תפוח ירוק טרי, מלון דבש וליקוריץ. סלט פירות מעיק ולא מאוזן.מחירו 60 ₪ – VFM לא.

יקב היוצר רוזה גרנאש 2017 – גם פה רוזה מתוק ומעיק ולא מאוזן. מחירו 60 ₪ – VFM לא.

יקב פיוז'ן (Fusion) ריזלינג 2016 – היינן דורון יצחקי. לימונית מתוקה וניחוחות של תפוזים. מינרליות  עדינה. החומציות בפה מאוזנת היטב. יופי של יין מחירו 79 ₪  – VFM לחלוטין. יין מהליגה של הגדולים.

יקב אמפורה Med white  ויונייה וקולומבר 2017 – משמש בשל, פרי הדר, ומגע מתמשך של מינרליות מענגת. מחירו 80 ₪ – VFM לא. אומנם יופי של יין, אבל במחיר של 55-60 ₪.

 

 

2 תגובות

  1. איפה בדיוק מצאת את הקסטלים בכתבה בחנויות שנת 2014 נעלמה קליל.בהחלט בציר משובח של קסטל

  2. סוף סוף מישהו צועק "המלך הוא עירום", אם קצרין הפך ליין שיוצא בכל שנה ללא קשר לאיכות יוצאת דופן, אזי זה מראה שהיקב חושב בעיקר על תזרים המזומנים.
    לגבי שנות הבציר של קצרין, אני לא זוכר שיצא קצרין בשנת 2010 ולגבי המחיר של המערה, בשופרסל הוא נמכר ב-200 שח, ללא הנחת 3+1.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר