בין גשם לשמש בגליל העליון ובמלון בוטיק קאמי

החיים היפים – לשבת על המרפסת מול הנוף המקסים. צילום איריס לוי
מזג האוויר שונה כל כך השנה. החורף מתמשך למרות שעל פי היומן כבר אמור להיות אביב, והחלפת השעון ל"שעון קיץ" גורמת לכולנו לחייך, ולטבע ליהנות מעוד סבב של גשם שמחזק ומאריך את הפריחה יוצאת הדופן בחוץ. אז יוצאים לטיול
הגליל העליון עכשיו בשיא פריחתו. צילום איריס לוי

גשום אצלכם או שעכשיו השמש זורחת? מזג האוויר שונה כל כך השנה. זקני צפת עוד מנסים להיזכר מתי היה שלג בעיר בסוף חודש מרץ, באיזה שנה היה שני מטר שלג במפלס התחתון של אתר החרמון, והכינרת כל כך מלאה עוד לפני הפשרת השלגים. החורף מתמשך למרות שעל פי היומן כבר אמור להיות אביב, והחלפת השעון ל"שעון קיץ" גורמת לכולנו לחייך, ולטבע ליהנות מעוד סבב של גשם שמחזק ומאריך את הפריחה יוצאת הדופן בחוץ.

יוצאים מהבית בבוקר קריר, ענני סערה מתקבצים בשמיים, ועושים את דרכנו צפונה לכיוון הגליל העליון. מחפשים מסלול הליכה נחמד העומד בקריטריונים שקבענו לעצמנו – מסלול קצר העובר לצד נחל זורם, עם הרבה פריחה. לאחר התלבטויות בחרנו בנחל צלמון.

במרכזה של בקעת בית הכרם – בין הגליל העליון לגליל התחתון, זורם נחל צלמון. לפי הגדרתו באתרי הטיולים באינטרנט – "מסלול נעים וקליל בין שרידי טחנות קמח, שפע של נקודות קסומות ומעיינות נובעים" – מתאים לנו בול! שמורת נחל צלמון נמצאת על כביש 804, וממוקמת בין צומת ראמה לצומת חילזון.

פריחה עשירה בנחל צלמון. צילום איריס לוי

נחל צלמון מתחיל את זרימתו אי שם בהר הלל שבהרי מירון. אורכו כשלושים ק"מ. לאורך מסלול זרימתו הוא זוכה למים גם ממעיינות נובעים עין פרוד ועין רמיאל, בחלקו התיכון – עין צלמון, ובחלקו התחתון – עין רביד מה שמבטיח את זרימת המים בו לאורך כל השנה.

מסלול ההליכה נוח וקליל – 3 קילומטר לכל כיוון בהליכה נינוחה, לצד שפע צמחיית נחלים ומים, שמשתלבת עם נטיעות בוסתנים – עצי חרוב עתיקים, , תאנים ועוד. הכול מסביב פורח בעוז, ובאוויר ריח נהדר של אביב וקולות צפרדעים ה"משוחחות" ביניהן בלהט.

מסלול הליכה נוח בלב הצמחייה. צילום איריס לוי
עצי חרוב עתיקים משמשים נקודות מנוחה נעימות. צילום איריס לוי
הנחל זורם כל ימות השנה. צילום איריס לוי

לאורך הנחל פזורות מספר טחנות קמח, מרובן נותרו רק שרידים. חלק מהטחנות עדיין נראות בשטח, ויש שאפילו פעלו עד שנת 1948. חלק מהשביל ממש מגיע אל שפת הנחל, ומאפשר לאמיצים לחלוץ נעלים ולשכשך רגליים במים הקפואים. לאורך הנחל יש מבחר נקודות עצירה ומנוחה נהדרות – מתחת לעץ חרוב עתיק או לצד בריכת מים קטנה , רק לשבת בשקט וליהנות מהיופי לקול המים הזורמים.

בסופו של המסלול מגיעים לטחנת קמח נוספת שנשמרה די במלואה, היא טחנת אלמשרבה (מקום השתייה), בסמוך ליישוב הבדווי סלאמה. מכאן ממשיכים המים עוד מעט דרומה באפיק. היה נהדר לפגוש קבוצה גדולה של בני נוער מטיילים בנחל. כאן חזרנו על צעדינו באותו מסלול יפה אל הרכב. מסלול מקסים – מומלץ.

שרידים של טחנת קמח עתיקה. צילום איריס לוי
שרידי טחנת הקמח האחרונה שפעלה בנחל. צילום איריס לוי

שעת צהרים כבר לפנינו, והבטן דורשת את שלה. אנחנו עושים את דרכנו עכשיו צפונה, לכפר הצ'רקסי ריחניה הממוקם במרום הגליל העליון, 8 קילומטר צפונית לצפת. הדרך יפהפייה, מתפתלת דרך הר מירון עד הכפר, מלאה כרמים, שדות מוריקים ונוף עוצר נשימה.

ריחניה  הינו אחד משני כפרי הצ'רקסים בישראל, ומציע למבקרים בו חוויה מעניינת שמהווה חלק בפסיפס האתני של הגליל. הכפר נוסד בשנת 1880 כשהגיעו אליו משפחות צ`רקסיות משבט אבזח מצפון הקווקז. הכפר הוקם בסיוע האימפריה העותומאנית, כדי להשתמש בכישורי הלחימה ואומץ הלב הידועים של העם הצ'רקסי.

הדרך היפהפיה לכפר ריחניה רצופה בכרמי זיתים. צילום איריס לוי

המטבח הצ'רקסי משלב השפעות רבות: יש בו כיסונים שמזכירים את המטבח הרוסי, מאפים שמזכירים את המטבח הגיאורגי והבוכרי, נגיעות של המטבח הבלקני המסורתי, ותבשילי בורגול ואורז כמו במטבח הערבי.

גולת הכותרת של האוכל הצ'רקסי היא ללא ספק הגבינה המיוחדת שעשויה מחלב בקר; גבינה בעלת 16% שומן וטעם עדין מאוד. המרקם מזכיר ריקוטה, ובמראה היא דומה בכלל לגבינה צפתית. הזעתר של הצ'רקסים נקרא שיבג'ישו – תערובת שמכילה שומשום קלוי, אגוזים, שקדים, שום, כוסברה ופפריקה, והוא משתלב מעולה עם הטעמים של הגבינות הצ'רקסיות העדינות. התבלין הכי פופולרי במטבח הצ'רקסי הוא פפריקה.

מתחם לימודי המנגיש את המסורת הצ'רקסית לאורחי הכפר ריחנייה. צילום איריס לוי

התיישבנו במסעדה נלצ'יק, על שם עיר צ'רקסית בדרום רוסיה שבקווקז, והיא בירת הרפובליקה קברדינו-בלקריה. נלצ'יק בצ'רקסית זו "פרסה של סוס", והעיר נקראת כך עקב מיקומה בעמק בין רכסים בצורת פרסה, שהפכה גם לסמלה של העיר. מעבר לעובדה שמגישים בה אוכל מצוין, מסעדת נלצ'יק הינה גם מרכז תרבותי המנגיש לאורחיו את המסורת והתרבות הצ'רקסית המגוונת.

את המסעדה פתח ב- 2003 האני מאדני, אחרי שפרש משרות ארוך כקצין במשמר הגבול. את האני פגשנו חייכן ומסביר פנים, גאה לפתוח בפנינו את חדר התצוגה בו הוא מקבל אורחים – קבוצות וגם יחידים. במקום ניתן לראות את הכלים המסורתיים, הביגוד המסורתי, וגם האומנות המיוחדת של הצ'רקסים.

התמזל מזלנו לפגוש במסעדה גם את סבתא יוסרה – אמו של האני, המבשלת את כל האוכל במסעדה. יוסרה בדיוק היתה בשיאו של תהליך הכנת הגבינה הצ'רקסית המיוחדת. "הכול אני מכינה כאן בדיוק כמו שהיינו מכינים בהרי קווקז", היא מספרת. "הגבינה היא רכיב מרכזי במטבח הצ'רקסי. רוב האוכל שלנו מגיע מהטבע – מהפרות שאנחנו מגדלים ומהצמחים שאנחנו מלקטים" המאפים המיוחדים נאפים בטאבון הענק שמחוץ למטבח המסעדה.

סבתא יוסרה מכינה גבינה צ'רקסית טרייה. צילום איריס לוי
גבינה צ'רקסית שהוכנה בדרך המסורתית. צילום איריס לוי

בחרנו לטעום את המתאזה  – כיסונים במילוי גבינה ובצל ירוק ברוטב יוגורט עשיר, המגיעים בתיבול של פפריקה – טעים מאוד. כך גם חצ'פורי במילוי בשר שנאפה בטאבון הגדול, והגיע רותח וטעים לשולחן. כמו כן הזמנו חומוס בטעם צ'רקסי – חומוס מצוין המגיע עם רוטב לימוני חריף, עונג ממש. המפגש עם המשפחה והעם המיוחד הזה, הינו חוויה מיוחדת המחזקת את תחושת המיוחדות של החיים שלנו במדינה כל כך מגוונת.

חצ'פורי במילוי בשר – עוד רגע יהיה מוכן. צילום איריס לוי
מתאזה – כיסונים במילוי גבינה. צילום איריס לוי
החצ'פורי מוכן ומוגש לשולחן. צילום איריס לוי

עם בטן מלאה בטוב יצאנו למקום הלינה שלנו – מלון בוטיק גלילי קאמי הנמצא במיקום מושלם, על פסגת ההר בגובה 680 מטרים מעל פני הים, בין ראש פינה לצפת מול נוף פנורמי הצופה אל הכנרת הרי הגולן ורכסי נצרת. זה המקום בו נוריד דופק, ננשום עמוק ונירגע.

הווייז מעיד בקול ניצחון "הגעתם אל היעד", אבל אנחנו לא מזהים דבר המעיד שהגענו ליעד. מתקשרים, ומיד דורי פותחת לנו את דלת המבנה היפה שאנחנו עומדים מולו, ועם חיוך רחב מזמינה אותנו פנימה. חמים ונעים כאן, ריח טוב באוויר. מרגישים אווירה של בית מחבק, וחלון נק הצופה אל נוף עוצר נשימה. " אני דורי, כמה טוב שבאתם" היא אומרת.

נוף חלומי ממרפסת מלון קאמי רגע לפי שהחושך יורד. צילום איריס לוי

דורי אלשיך היא מלון קאמי – אישה מיוחדת שכולה אור ושמחה, בעלת לב ענק. לפני ארבע שנים החליטה לעשות מהפך בחייה, ורכשה את המתחם שנבנה על ידי בת אורן פולק, אשר יצרה בעיצוב ייחודי תוך שימוש ברהיטי גלריה ויצירות אומנות, הרמוניה ארכיטקטונית עשירה. העין מגלה בכל מבט עוד יצירה מיוחדת, פסל שלא ראינו קודם. עם הכניסה למתחם יורדת עלינו תחושה של רוגע ושלווה. המקום דוגל באירוח זוגות בלבד. הכיבוד במתחם ממוקד באירוח בריא וטרי, תוך הקפדה על אוכל טבעוני בלבד, ומתן מענה לאנשים הזקוקים לתזונה ללא גלוטן.

בכל חדר יש פינת ישיבה נוחה. צילום איריס לוי
מיטה ענקית נוחה במיוחד. צילום איריס לוי
פסלים ואומנות בכל פינה במלון. צילום איריס לוי

החלק הציבורי כולל חדר אירוח, ובו פינת ישיבה נוחה מבחר משחקי קופסה וספריה – "הכול כאן לשימושכם" מסבירה דורי. חלק מרכזי במתחם היא פינת אוכל מעוצבת, הפתוחה למרפסת נוף מדהימה, ובה מבחר מתוקים (רק טבעוניים כמובן), מרק חם, מבחר חליטות תה, וקפה נהדר. כל הטוב הזה זמין למתארחים 24 שעות ביממה. ארוחת הבוקר מוגשת בחדר האוכל הכללי, ואם אתם בוחרים לאכול אצלכם בחדר – גם זו אפשרות.

הקפה של הבוקר טעים יותר בנוף עוצר הנשימה

ארוחת הבוקר הייתה עשירה במיוחד. חשבתי לעצמי – מה כבר אפשר להגיש לארוחת בוקר בארוחה טבעונית, חוץ מסלט ירקות ולחם – כאן הופתעתי בגדול. ארוחה עשירה, צבעונית וטעימה במיוחד הוגשה לנו. מבחר גדול של מטבלים – פסטו , פלפלים, שום ועוד. סלט אבוקדו מצוין, סלט ירקות, מאפה של בצק עדין במילוי תרד בר, ולחם באפייה עצמית מקמח כוסמין. הוגשה גם מנה חמה של חומוס מעורב עם חציל קלוי, שהייתה נהדרת. אכן ארוחת בוקר טעימה ומרשימה מאוד – הכול טרי והוכן במקום.

מבחר גדול של מנות מיוחדות. צילום איריס לוי
חציל קלוי עם חומוס חם ולחם תוצרת בית. צילום איריס לוי
סלט ירקות הכי טרי שיש. צילום איריס לוי

במתחם קאמי 5 סוויטות יפהפיות, הפונות כולן לנוף עוצר הנשימה של הרי גליל תחתון, הגולן והכינרת. כל סוויטה מעוצבת באופן ייחודי והאורחים יכולים לבחור עם איזה מהסוויטות הם מתחברים – ביניהן הרומנטית, השמחה, השופעת. החדרים מרווחים, וכולם מאוד רומנטיים. לא משנה איזה עיצוב נגע ללבכם ובחרתם, בכול הסוויטות החוויה יוקרתית, מרגיעה ושלמה. החדרים מאובזרים בכל הנדרש לחופשה רגועה ונוחה, תוך הקפדה על הפרטים הקטנים כגדולים. ג'קוזי ענק הצופה לנוף, תמרוקים ריחניים, קפה איכותי לצד עוגה קטנה ותות שדה. פשוט פינוק. יש כאן בריכה הפועלת בקיץ, וגם ניתן להזמין טיפולי ספא המתבצעים על ידי צוות מקצועי ומוסמך בחדר טיפולים אינטימי ונוח, בהזמנה מראש.

אחרי יום ארוך של נסיעה וטיול רגלי, כל מה שהתחשק לנו לעשות היה להתענג בחדר עם מקלחת טובה ומנוחה. לא היה לנו חשק לצאת מהמלון לארוחת ערב. דורי הציעה את האפשרות שהארוחה תגיע אלינו לחדר. שמחנו על כך מאוד. נשארים בבגדים הנוחים של אחרי המקלחת, אין צורך להתאפר, לנעול נעליים ולצאת לאוויר הקר בחוץ. מזמינים ארוחה זוגית מסנאא הייב, שגרה בכפר טובה זנגרייה השכן.

סנאא הייב מכפר טובה זנגרייה מבשלת אוכל בדואי נהדר. צילום איריס לוי
כרוב ממולא טעים כל כך לא טעמנו מעולם. צילום איריס לוי
ארוחה נהדרת עד החדר. צילום איריס לוי

סנאא מבשלת אוכל בדואי אותנטי, אותו למדה להכין מאימא שלה. תפריט רחב של מנות מיוחדות הוצע לנו, והיה ממש קשה לבחור . החלטנו לתת לסנאא את הבחירה כי אנחנו אוהבים הכול, רק ביקשנו שהארוחה תהיה טבעונית כדי לכבד את המקום. ביקשנו גם שהקובה יגיע עם רוטב יוגורט חם – על זה היה קשה לנו לוותר. סנאא הכינה לנו עלי גפן נהדרים ומלפופ – כרוב ממולא ממש אלוהי – בלי הגזמה, קובה במילוי פטריות ברוטב, סלט כרוב נהדר, סלט חצילים קלויים – באבא גאנוש ממש מעולה, וגם סלט טאבולה משובח. כל הארוחה הייתה טעימה מאוד, עם תיבול עדין ומדויק – אפילו מלח לא נזקקנו להוסיף. סנאא כל כך צנועה ומתקשה לקבל את המחמאות שהרעפנו עליה. "אין כאן שום דבר מיוחד, זה האוכל הרגיל שלנו. בחגים אנחנו עושים הרבה יותר, היא אומרת. סנאא מכינה ארוחות בהרכבים שונים למספר משתנה של משתתפים, אז אם אתם באזור דברו איתה יומיים לפני, והיא תכין לכם ארוחה מיוחדת, שממש תזכרו להרבה זמן. סנאא – 054-4687086

הגשם כבר כאן. צילום איריס לוי

הלילה עבר עלינו בנעימים. המיטה הענקית עם המזרון המצוין, הבטיחה וגם קיימה שנת לילה נהדרת. בבוקר אחרי ארוחת בוקר מאוחרת נעימה וטעימה, ארזנו את התיק הקטן ונפרדנו בקושי מהסוויטה המקסימה. רגע לפני שיצאנו לדרך השמש נעלמה, והגשם חזר למופע נוסף (אולי המלקוש?). מדורי המיוחדת היה כל כך קשה להיפרד. הבטחנו לה להגיע שוב, האמת, הבטחנו במיוחד לעצמנו לחזור ולשחזר את החוויה המוצלחת במלון הבוטיק הגלילי קאמי.

הכותבת היא שף איריס לוי קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר