הבישול העיראקי של אמא

זיכרונות עמוקים מהמטבח של אמא טבועים ברינה כהן ומלווים אותה. מטבח שכולו שפע, ברכה, נשמה ואהבה. מטבח עיראקי משובח עם ניחוחות וטעמים מגוונים, מלא בכל טוב – תבלינים, קטניות, חמוצים, ריבות ומאפים, ולצדם סלי ירקות ופירות העונה

הבישול העיראקי של אמא
מאת רינה כהן
עריכה: אלינוער רבין
צילום: מוטי פישביין ונועם רונן
הוצאת "קוראים"
המחיר 112 ₪

הבישול העיראקי של אמא, הנו ספר עם מתכונים אותנטיים מהמטבח העיראקי שעוברים מדור לדור.
זיכרונות עמוקים מהמטבח של אמא טבועים ברינה כהן ומלווים אותה. מטבח שכולו שפע, ברכה, נשמה ואהבה. מטבח עיראקי משובח עם ניחוחות וטעמים מגוונים, מלא בכל טוב – תבלינים, קטניות, חמוצים, ריבות ומאפים, ולצדם סלי ירקות ופירות העונה.
בילדותה רינה השכימה לריח התבשילים והמאפים, בעיקר בימי שישי וחג, ניגשת למטבח כדי לעזור – בערבוב בלילת קציצות הירק, בטיגון החצילים, בבירור האורז, בקיצוץ הבצל ועשבי התיבול ובלישת הבצק. כך למדה את כל רזי המטבח של אמא. 

רינה מפרסמת בספר את הסודות של ננה, המועברים לדורות הבאים. מתכונים להכנת מאכלים המורכבים מחומרי גלם בסיסיים וזמינים, עם זמן הכנה קצר, המתאימים להכנת ארוחות משפחתיות גדולות, לאירוח ולארוחות ספונטניות. כל אחד יכול להיעזר בספר זה כדי להכין ארוחות עשירות, טעימות, בעלות ניחוחות מעוררי תיאבון.

ספר הבישול העיראקי של אמא מכיל 82 מתכונים, שנוסו בקפידה, מלווים בצילומים.
פרקי הספר ומתכונים אחדים ממנו (בספר תמצאו גם את שמותיהם העיראקיים):
מנות ראשונות ותוספות – קציצות ירק, סמבוסק במילוי חומוס.
מנות עיקריות: קובה ברוטב שם ונענע, דג ברוטב עגבניות ועשבי תיבול.
מאפים מתוקים וקינוחים: עלי משמשים מיובשים – לדר, מאפה תמרים.

בהקדמה לספר הבישול העיראקי של אמא, כותבת רינה כהן: " זיכרונות עמוקים ממטבחה של אמי טבועים בי ומלווים אותי. מטבח שכולו שפע וברכה, מטבח עם נשמה ואהבה. מטבח משובח עם ניחוחות וטעמים מגוונים. אמי הייתה ידועה בכישרון ידיה ובמטעמיה. כל מי שביקר בביתנו – בן משפחה, אורח ואפילו שכן מזדמן – התכבד במטעמים שאמא הכינה. המטבח היה לב ליבו של הבית, מלא בכל טוב – תבלינים, קטניות, חמוצים, ריבות ומאפים. במרפסת הקטנה היו סלי ירקות ופירות העונה".
"אני מודה לאמי בכל יום על כך שמגיל צעיר לימדה אותי את סודות המטבח והבישול – כיצד לשטוף, לקצוץ, לברור, לבחוש, להפריד, למזוג, לבשל ולטגן, והכול בשפע. גם אצלי למטבח יש מקום נכבד בבית. אני מכינה, מבשלת ואופה בימים רגילים, בשבתות ובחגים. בנותיי, חתניי ונכדיי מגיעים למטבח פתוח ועשיר, מדיף ניחוחות. מהפתח נכדיי שואלים: "סבתא, היום יום חמישי. הכנת כיצ'רי?", "סבתא הכנת את הקובה הצהובה (ערוק ברוז)?", "סבתא אני רוצה לאכול קובה פירורים" הכוונה לכדורי הקובה עם האורז ללא מילוי. "סבתא, הכנת היום שורבה? אני מקוררת", "סבתא, מה הכנת היום, אורז אדום עם צימוקים?" "סבתא, אני רוצה אורז ומרק". עבורם זה האוכל של סבתא, האוכל שקשה לוותר עליו. עד היום משפחתי נהנית ממטבח עיראקי מסורתי, בכך אני משמרת את מה שהסבתות ואמא לימדו אותי.
חיפשתי דרך לשמר את המסורת ולהעבירה לבנותיי ולדורות הבאים וכך עלה רעיון הספר. בספר שיבצתי חלק מהסיפורים שסיפרו לי, מקרים שחוויתי, כדי לשמר את האווירה שהייתה ולא תחזור".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר