טעימת יינות בורגון לצנועים – הכול יחסי

חלק משמעותי מיינות בורגון נמכר כיום במחירים בלתי סבירים בעליל. יש לזה הסברים אבל זו המציאות. צילום יגאל ברנע
היינות שהוטעמו היו משלושה אזורים – קוט דה נוי, קוט דה בון ומאקון, והיה מאוד מעניין לפגוש אותם ולהתרשם מהם. בסך הכול מקבץ מרתק של חמישה יינות לבנים ולסיומו של הערב בקבוק אדום

חלק משמעותי מיינות בורגון נמכר כיום במחירים בלתי סבירים בעליל. יש לזה הסברים אודות הצטמצמות היבולים, הביקוש הסיני ועוד, אבל מה זה משנה – זו המציאות.

המפגש ה-181 של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה) הנוכחי, שהציג בפנינו מגוון יינות בורגון איכותיים במחירים יחסית שפויים ונגישים, היה מאוד מעודד בעינינו.

צילום יגאל ברנע

היינות שהוטעמו היו משלושה אזורים – קוט דה נוי, קוט דה בון ומאקון, והיה מאוד מעניין לפגוש אותם ולהתרשם מהם. בסך הכול מקבץ מרתק של חמישה יינות לבנים, ולסיומו של הערב – בקבוק אדום "יין מועדון" (בקופת המועדון מצטברת רזרבה כספית לאורך השנה, והיא מנוצלת מפעם לפעם לרכישת יין יקר ויוקרתי לטובת הקבוצה והטעימה, במחירים שלא כולנו מוכנים להוציא מכיסנו הפרטי לבד. זה אחד מיתרונות המועדון).

צילום יגאל ברנע

Domaine de L'Arlot, Nuits st Georges Premier Cru, Clos de L'Arlot 2014

האחוזה שהייתה בבעלות משפחתית במאה ה-19 ועיבדה כרמים בחלקה הנקראת קלו דה ל'ארלו, נמכרה בסוף המאה ה-19 לסוחר יין שהגדיל את ההיקף על ידי רכישת שתי חלקות נוספות – Clos des Forets St Georges, ו-Clos du Chapeau. ברבות השנים נמכרה כל הפעילות לחברה בת של חברת ענק בתחום הביטוח המחזיקה ביקבים נוספים ונכבדים מאוד, החל מאזורי פויאק שבבורדו, סוטרן, עמק הדורו בפורטוגל ועד אזור טוקאי בהונגריה, ועוד חלקות נכבדות בבורגון כמובן.

רשמי טעימה – צבע קש זהוב בהיר וצלול. אף מלא הדרים, אגס מתקתק, פירות מיובשים, אבן צור. בפה חשים קודם כל בחמיצות גבוהה השולטת ביין. טעמי אשכולית ופירות לבנים, וככול שהטעימה מתקדמת כך גם היין נפתח והטעמים הולכים ומתעצמים. מעט גוון חמאתי. סיומת ארוכה ונעימה מאוד. ציון יולו 15.7 (91). מחירו 420 ₪.

צילום יגאל ברנע

Olivier Leflaive, Saint Aubin, Champlots 2011

פרמייה קרו. היקב עצמו יקב משפחתי, שלא מסתפק רק ביין אלא נותן חוויה שלמה כולל מלון ומסעדה, למעוניינים. ככלל, היקבים מיצרים מה-Climat ('קלימה' – המונח בבורגון שמבטא טרואר מוגדר גאוגרפית מזה עידן ועידנים, ובו חלקת כרמים עם שם, היסטוריה, טעם, והגדרה מבחינת הקלסיפיקציה ההיררכית. ה'קלימה' מתחלק בדרך כלל לתת חלקות של הבעלים השונים) של שאמפלו יין לבן, אבל יש גם מעט פינו נואר ויין אדום. יקב לפלב נמנה על טובי היצרנים של שאמפלו.

רשמי טעימה – צבע זהוב בהיר. אף עשיר של אשכולית, אגס ואפרסק, פרחוני, בעל גוון פטרול-מעושן. בפה מורגש יין בוגר, מאוזן, אלגנטי וחמאתי. טעמי אשכולית משולבים בפירות טרופיים. רענן ומלא אנרגיה. סיומת ארוכה וטעימה עם חמיצות מרעננת. יופי של יין. ציון יולו 16.3 (93). ציון גבוה ממה שראיתי בביקורות למיניהן משנים קודמות. נראה שהשנים עשו לו טוב. מחירו 400 ₪.

צילום יגאל ברנע

Jean Claude Ramonet, Puligny Montrachet, 2014

ז'אן קלוד הוא נכדו של מי שהתמקם בשנת 1920 בעיירה Chassagne Montrachet במגמה לייצר יינות איכותיים, וייסד את היקב. היקב מחזיק כיום במגוון חלקות איכותיות במגוון של 'קלימה'.

רשמי טעימה – צבע קש מאוד בהיר. אף מלא הדרים, אגס, פירות יבשים. בפה – יין מורכב ועשיר. מגוון טעמים של אגס, ליצ'י ופרי הדר. יין מינרלי, גוון עשבוני. הסיומת ארוכה וטובה. חמיצות ומרירות קלה. רובנו מאוד נהנינו ממנו. ציון יולו 16.2 (92). מחירו 300 ₪.

צילום יגאל ברנע

Guffens-Heynen, Pouilly-Fuissé, Les Hauts des Croux 2011

הפתעת הערב. היקב שייך לבני זוג בלגים, שהתמקמו באזור Macon  לפני קרוב ל-50 שנה. הם בעלים של מגוון כרמים, בין היתר ב-Pouilly-Fuissé. ככלל אלו יינות מורכבים ועשירים ומאוד נעימים לחך, ובמחירים מאוד נגישים יחסית לאזור בורגון. המארח של הערב העניק לנו את החוויה של היין מהיותר נחשבים בסוגו, אם לא מס' 1 ביניהם, וגם המחיר היה בהתאם. יין שמומלץ בדרך כלל לחכות שיגיע לפחות לגיל 10 כדי ליהנות ממנו במלוא ההנאה, ואכן זה בא לידי ביטוי.

רשמי טעימה – צבע זהב בהיר. אף עשיר המשלב ניחוחות פרחוניים, אגס חום, תאנים מיובשות, יערת דבש. היין בעל גוף מרשים, מינרלי, חמיצות מאוד מעניינת שאני מתקשה להגדירה, מעט ירקרק, עשיר בטעמים כולל גוון טרופי, סיומת ארוכה ומעולה. עדיין מרגיש שיחזיק יפה ואולי עוד יתפתח בשנים הבאות. חוויה. ציון יולו 16.4 (93). מחירו 750 ₪.

צילום יגאל ברנע

Bonneau de Martray, Corton-Charlemagne Grand Cru 2012

קפצנו כיתה למגרש הגראן קרו. יקב משפחתי מפואר שהולך חמישה דורות אחורה בהיסטוריה שלו. היום הוא כבר בבעלותו של מיליארדר אמריקני, שממשיך ומשמר את ההיסטוריה הייננית שנוצרה ביקב לאורך הדורות. היקב מייצר שני יינות בלבד, שניהם גראן קרו – קורטון (האדום), והיין ששתינו (הלבן).

רשמי טעימה – צבע זהב לבן. ניחוח דבש, אגסים, פירות יבשים, פרחי שקדיה. לחלקנו הוא קצת הזכיר ניחוח ריזלינג. בפה – יין עם חמיצות נפלאה, עשיר בשכבות של טעמים הולכים ומתפתחים בפה, חלק, סיומת ארוכה נהדרת. ציון יולו 17.2 (94). המארח רכש אותו תמורת 630 ₪ בקנייתו בעבר. עיון במחירי השוק הנוכחיים מצביע על מחירים סביבות פי שלושה בחו"ל. בהחלט משקף מה שקורה עם השנים.

צילום יגאל ברנע

Comte Georges de Vogue, Bonnes Mares Grand Cru 2013

היין האדום של הערב. הדומיין ממוקם ב – Chambolle Musigny. הוא מחזיק ב 70% משטח הכרמים של ,Musigny ומפורסם קודם כל בזכות הגראן קרו בעל אותו שם, מבלי לפגוע בזכויותיו של היין ששתינו.

רשמי טעימה – צבע רובי עמוק. אף מלא פרי שחור, דובדבן ושזיף, ניחוח ורדים, אדמתי, מתובל ועטוף בגוון קפה. הגוף בינוני. יין מורכב ועם הרבה נוכחות. חמיצות נעימה, ובניגוד לתחושות הריח היא נותנת מתיקות עם גוון של תותים. הפרי מתובל בעדינות רבה. היין מרגיש מרוכז, ועם זאת שומר על עידון ואיפוק. סיומת ארוכה וטובה מאוד. תענוג לסיים ערב עם כזה יין. ציון יולו 17.3 (95). מחירו 2,300 ₪.

באמת מקבץ מרגש של יינות מהבורגון, ואני חייב לציין שהמנות שהתלוו ליין, שלא לדבר על הדגים ופירות הים, רק הוסיפו ותרמו לשלמות הנאתנו.

והערה קטנה לאלה שמקפידים לעקוב אחרי מספר מפגשינו – מקומו של יולו 180 נפקד, וכך גם יולו 182 בהמשך, כי בשניהם לא הצלחתי להשתתף. יולו 180 היה טעימה מרתקת של יינות Cornas – אפלסיון קטן יחסית מצפון הרון (צרפת). יולו 182 היה מפגש חוויתי עם שלומי צור מיקב תל אפק, כולל כמובן טעימת מגוון היינות שהוא מייצר. אפגש עם שלומי בהזדמנות קרובה, ואדווח על הטעימה.

מה זה YOLO

YOLO (you only live once), הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש; בכ-10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש את היינות. נוהגים לטעום 6-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים מוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל מייחסים חשיבות קודם כל לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר