שמענו בין הגפנים 19.4.24: פסח 2024 – איך אפשר לחגוג? בכל זאת יינות לפסח, וגם על קביעת עיתוי זמירת חורף 

שלוש כוסות יין שצילם איל גוטמן בשדה שיבולים – היכן שהחיטה צומחת שוב, בחג פסח בו כיסא ריק ייצג בליל הסדר 133 חטופות וחטופים שאינם כאן ואת החללים הרבים ורבות מספור החל מ-7.10.23 ועד מתי. קשה לומר חג שמח השנה אבל ננסה
השבוע: אלון גונן שואל איך אפשר לחגוג השנה את ליל הסדר ומציג מקבץ יינות שהוקדשו לנופלים ולחללים, יינות שיונתן לבני מציע לשתות בפסח, ד"ר ישי נצר על קביעת העיתוי של זמירת חורף, יוני 2024: קורס שטח בצרפת לכורמות ביודינמית ואיכות בתנאי יובש, יגאל ברנע בטעימת יינות שאטונף דו פאפ, עולֵלות בקצרה: יין זיכרון לליאור זיו ז"ל, הרשמה לקורסי עשיית יין ביקב שורק, שת"פ בין יקב רקנאטי ל'זמן אמיתי'. לרגל החג מדור היין הבא יתפרסם בשישי 3.5.24

אנחנו במערכת אכול ושאטו כואבים ואבלים על כל החיילים והחיילות שנפלו במלחמה, על כל האזרחיות והאזרחים שנטבחו, מאחלים החלמה לפצועים, ומייחלים לשובם של החטופות והחטופים

צולם ביקב טוליפ. פורסם בדף הפייסבוק

לרגל חג הפסח לא יתפרסם 'שמענו בין הגפנים' בשישי 26.4. מדור היין הבא יתפרסם בשישי 3.5.24

פסח 2024 – מעבדות לחירות? איך אפשר לחגוג?

אלון גונן: מעבדות לחירות זו המהות של ליל הסדר וחג הפסח, אז איך אפשר בכלל לחגוג השנה את ליל הסדר? כולנו עבדים השנה, ויש מי שהחירות רחוקה מהם שנות אור. החטופות והחטופים שנמקים במרתפים חשוכים או בבארות עמוקות, בדיוק כמו יוסף שנזרק לבור על ידי אחיו; נזרקו על ידי מי שאמור היה לשמור על חייהם.

איך בכלל אפשר לחגוג את ליל הסדר, לקרוא בהגדה, להסתכל אחד לשנייה בעיניים ולספר על יציאת עם ישראל לחירות? אני לא יכול לשבת לשולחן ליל סדר, להתלבש יפה, לבשל לחג, לעבור ממנה למנה, ולהקריא את הטקסטים האלה.

זה לא חג חירות, כי איזו חירות יש לנו? להחליט כמה קינוחים נכין או איזה יין לפתוח? איזו חירות אנחנו חוגגים? באיזה עולם אנחנו יכולים להעז להשאיר את משפחות החטופים לבד ביום הזה? אין לנו זכות! זה לא יהודי, וזה לא ישראלי!

בראייה שלי יש לציין כבר יותר מ-181 ימי זיכרון, ובוודאי לא לחגוג בעת הזו, כאשר כל מדינת ישראל נמצאת בטראומה אחת גדולה, ואנחנו לא יודעים מתי יגיע הסוף לכאוס הזה. אי אפשר לייצר שמחה בלב כאשר אחיותינו ואחינו נתונים בצרה ובשבי, ואם אני צריך לחשוב על יין, אז אלה יהיו רק יינות שהוקדשו לנופלים, לחיילים לחטופות והחטופים, ויש עשרות בקבוקי יין שמנסים להנציח חיוך או תמונה שתישאר צעירה לנצח, מאושרת לנצח.

"כשהקרב באבנים סוף סוף שכך

הנמרים הגוססים פרצו בצחוק.

והמצור הוסר פתאום מעברים

וייתכן שיש שמיים אחרים"

דוד אבידן (מלחמה אבודה)

יקב דרימיה

תוית קדמית ואחורית של יין עוז המוקדש לחבריו של אלעד מובשוביץ שנפלו בקרבות. צילום מיקב דרימיה

אחרי חודשים ארוכים של שירות מילואים ואירועים קשים שחווה במהלכו, החליט היינן אלעד מובשוביץ מיקב דרימיה להנציח את חבריו שנפלו עם יין שנקרא 'עוז'. "זוהי דרך להנציח אותם, לתת להם מקום, לאנשים שהם ולסיפורי הגבורה, ולהשאיר אותם בחיים של כולנו", אומר אלעד. "היין הינו שיראז 2022, שהיקב ביקבק מתוך כבוד לחברים שנפלו, חיילי היחידה שלחמו ב-7.10. הרווחים יוקדשו לפעילות עמותת בוגרי היחידה, עם חיבוק למשפחות היקרות, אנחנו איתכם.

היין מפרי ארצנו מוקדש ללוחמים ההולכים בראש בעוז ובענווה: אריאל בן משה, אדיר גאורי, יפתח גורני ,עילי זיסר, טל כהן, נווה אלעזר לקס, דוד מאיר, אמיר סקורי, אמיר צור, הדר קמה – נופלי היחידה זכרם לברכה. תודה לדב על העיצוב הרגיש והיפה, תודה למנחם הלברשטט על הציור המדהים".

את יין עוז של יקב דרימיה ניתן לרכוש באתר  – המחיר לבקבוק 100 ₪, ולארגונים וחברות. 0505325025

יקב נטופה אִיּנְתָּ עומְרִי – יין מוקדש לעומרי לביא ז"ל

תוית יין נטופה המוקדש לעומרי לביא ז"ל

וכך אומרים ביקב: "לאור ההיענות ולבקשת המשפחה, אנו מעמידים למכירה את היין לזכרו של עומרי לביא – רוזה מבציר 2023 ללא יישון בחביות עץ, פירותי קליל ונעים. ניתנה לנו הזכות להנציח את עומרי לביא. בעומרי היה קסם מיוחד וחד פעמי שגרם לכל מי שהכיר אותו להישבות בו. הוא פיזר אהבה ושמחת חיים סביבו, ציני, עם חוש הומור חד ומשובח. הצטיין בכל מה שעשה, בלי הרבה מאמץ ובלי לעשות מזה עניין. יפה תואר, חתיך אמיתי! עם חיוך ממיס ונשמה כובשת. צעיר שאפתן, ממוקד מטרה, מלא כישרון ורצון לטרוף את העולם.

עומרי נרצח בבוקר 7.10.23 במסיבה סמוך לקיבוץ רעים. הוא הגיע לשם עם חברים לחגוג את החיים, ליהנות ולרקוד. בן 25 לנצח. לכבודו, לזכרו ולמען משפחתו היקרה, נוצרה תווית המעוטרת בדמותו ובמילים שקעקע על גופו"trust your vibes”; משפט שליווה אותו כמוטו לחיים ואיפיין אותו מאוד. יהי זכרו ברוך".

מחיר היין 100 ₪ לבקבוק. פרטים והזמנות באתר

יינות "יין וחברים" שמוקדשים לזכר נופלים וחללים

אחדים מיינות 'יין וחברים המוקדשים לנופלים.ות ולנרצחים.ות. צילום מהחברה

ב-22.3.24 פרסמנו חלק מיינות המיזם של חברת Wine & Friends, סדרה מיוחדת של בלנדים שיוצרו ביקב מוניץ וביקב גוש עציון, המוקירה חיילים ואזרחים שנפלו ונרצחו החל מ-7 באוקטובר 2023. היינות נעשו בשיתוף משפחות הנופלים ומוקדשים לזכרם, כשעל כל תווית תמצית מידע על מי שהיו.

יין אדום ניתאי – מוקדש לסרן ניתאי עמאר ז"ל

סרן ניתאי עמאר ז"ל. צילום צה"ל

יין בלנד אדום ניתאי מבציר 2022 (היתר מכירה) מורכב משילוב של חמישה זני ענבים: קברנה סוביניון, גרנאש, סירה, מורבדר ומעט גוורצטרמינר. היין עבר התיישנות כפולה של כ-16חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות מובחרות. 13.5% אלכוהול 125 ₪..

סרן ניתאי עמאר ז"ל, ע' קצין הנדסה חטיבתי באוגדת עזה, נולד בקיבוץ עלומים ב-30.6.2001 ונפל ב-7.10.23 בקרב עם המחבלים בכניסה לבסיס רעים. ניתאי היה ילד יפה מבפנים ומבחוץ, טוב לב, אוהב את הזולת, שאף להצטיין בתחום המחשבים ולהיות יזם של סטארט-אפ. הוא כתב לחיילים שלו: ״ייחוד המחלקה שלי יהיה רעות, משמעת וצדקת הדרך". ביומן האישי שלו הוא כתב: "על הסטיקר שלי יהיה כתוב ‘תעבוד בשקט, ההצלחה כבר תעשה את הרעש”.

יין אדום הדר – מוקדש לרב"ט הדר מרים כהן ז"ל

רב"ט הדר מרים כהן ז"ל. צילום צה"ל

בלנד ייחודי מבציר 2022. מורכב משילוב של 65% ענבי מרלו, 30% ענבי קברנה סוביניון ו-5% ענבי קברנה פרנק. עבר התיישנות כפולה של כ-16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות מובחרות. 14% אלכוהול. 125 ₪ לבקבוק.

רב"ט הדר מרים כהן ז"ל, בקרית איסוף יבשתי בגדוד 414 שבחיל הגנת הגבולות, נולדה במושב זיתן ב-2.12.2004, נפלה בגיל 18 ב- 7.10.23 בקרב על מוצב נחל עוז. בני המשפחה אמרו עליה: "כמה אהבה שכולם יחד. הדר הראתה את זה בחיוך הענק ובצחוק המדבק, כזה שמגיע מבפנים ומראה לכולם כמה הכול באמת בסדר".

יין אדום ברק – מוקדש לסמ"ר ברק יעקב בן דוד ז"ל

סמ"ר ברק יעקב בן דוד ז"ל. צילום מאינסטגרם

 

יין אדום קלאסי המורכב משילוב של 55% ענבי קברנה פרנק ו- 45% קברנה סוביניון מכרמים במזרח גוש עציון באזור איבי הנחל, אשר נבצרו בבציר ידני וסלקטיבי . הענבים התיישנו בנפרד כ-12 חודשים בחביות עץ אלון מובחרות בטרם עשיית הבלנד, ולאחר מכן כחודשיים נוספים כבלנד לפני הביקבוק. 14% אלכוהול. מחיר בקבוק 125 ₪. מחיר בקבוק ברק אדום ובקבוק ברק לבן (100% סוביניון בלאן) שיוצר גם כן: 220 ₪.

סמ״ר ברק יעקב בן דוד ז"ל מדימונה, נפל ב-7.10.23 בגיל 19תשרי תשפ״ד, 7.10.2023, בן 19 בנופלו. כלוחם בגדוד 13 של גולני בקרב ההגנה על מוצב נחל עוז. ברק נאבק להתגייס לשירות קרבי בחטיבת גולני כדרכו של אביו, ולאחר מאמצים רבים השיג את מבוקשו. במשפחה אומרים עליו: "היה מיוחד בשמחת החיים שלו ובאור שהפיץ לסובבים אותו, תמיד עם חיוך וצחוק שלא נגמר, טוב לב, חברותי, אהוב על כולם, בעל מידות טובות ואהבת ה׳. נצור בליבנו לעד גיבור ישראל"

יין רוזה דניאל – מוקדש לדניאל משה דנינו ז"ל

סמ”ר דניאל משה דנינו ז"ל. צילום מפייסבוק

בלנד של 49% ענבי מורבדר, 30% גרנאש ו-21% סירה. השריה קצרה (כשעתיים) על הקליפות לפני הסחיטה.  עבר תסיסה קרה של כל זן בנפרד, עד סיום התסיסה של הסוכר השיורי (הרוזה יבש), ולאחר התסיסה בוצע הבלנד. רוזה בעל צבע ורוד אפרסקי וקל, המאפיין את יינות דרום צרפת. ליין חמיצות מאוזנת ופירותיות נעימה, וטעמים ים תיכוניים. מחיר בקבוק רוזה דניאל 100 ₪.

סמ”ר דניאל משה דנינו ז"ל מחיפה נולד ב-19.12.2001. שירת בגדוד 13 של חטיבת גולני. ב-7.10.23 דניאל נאבק מול חוליית מחבלים שחדרה לישראל במעבר ארז, ונלחם עד הרגע האחרון תוך שהגן בגופו על חייליו והציל את הבנות בחמ״ל ובמגורים. המשפחה אמרה עליו: "דניאל היה עם שמחת חיים ואופטימיות, חיוך כובש ולב ענק. אהב כל אדם באשר הוא, ודאג לחבר ולאחד את כולם".

רוזה לורי – מוקדש ללורי ורדי ז"ל

לורי ורדי ז"ל. צילום פרטי

בלנד המורכב מענבי מורבדר, גרנאש וסירה, שעברו השריה קצרה על הקליפות לפני סחיטת, ובעקבותיה תסיסה קרה של כל זן בנפרד), ולאחר התסיסה בוצע הבלנד. רוזה יבש בעל צבע עדין, טעמים של פירות קיץ קלילים, עשבי תיבול וירקרקות מדהימה.

לורי ורדי מרעננה שנרצחה במסיבה ברעים ב-7.10.23, נולדה ב-7.3.1999. החבר שלה ג'ימי נסים התחבא איתה במיגונית, ונפגע בעינו מרימון יד. לורי יצאה החוצה ונורתה למוות. חבריה אמרו עליה: ״אומרים שהוא לוקח את הטובים שם למעלה, הפעם הוא לקח את הטובה ביותר. לא היה צריך לקרות הרבה כדי לראות את לורי מחייכת חיוך אופטימי ושמח, כדי שנחייך אליה בחזרה".

יין לבן גיל וענבר – מוקדש לגיל וענבר בויום ז"ל

גיל (מימין) וענבר בויום ז"ל. צילומים פרטיים, קולאז' גל"צ

יין מ-100% ענבי סוביניון בלאן, שנבצרו מוקדם יחסית ובאחוז סוכר נמוך כדי לשמור על חומציות וארומטיות. הענבים עברו תסיסה קרה וארוכה ולאחר מכן ייצוב בקור. ליין טעמי פירות טרופיים עם חמיצות נהדרת, שופע וגסטרונומי. מחיר בקבוק 95 ₪. מחיר 3 בקבוקים לזכרם: לבן רוזה אדום – 310 ₪.

גיל וענבר בויום הם אב ובן שיצאו ב-7.10.23 להגן על קיבוץ בארי – על הבית, המשפחה והקהילה. שניהם נרצחו בבוקר בשני מקומות שונים. בחייהם ובמותם ציוו: ״להמשיך לשמוח בכל הכוח״. על גיל, בן 55 חבר כיתת הכוננות בקיבוץ בארי, נאמר: "אדם עם לב רחב כחול אשר על שפת הים. טוהר אהבתך וצניעותך יאירו דרכנו לעד". על ענבר, בן 22 יוצא סיירת גולני, נאמר: "תכול עיניך וצחוקך המתגלגל, מנגינת חייך לעד בליבנו תתנגן".

יין אדום ניראל וניב – מוקדש לניראל זיני וניב רביב ז"ל

ניראל זיני וניב רביב ז"ל. צילום פרטי

בלנד מבציר 2022 המורכב משילוב של ענבי מרלו, קברנה סוביניון וקברנה פרנק  מחלקות מובחרות. עבר התיישנות כפולה של כ- 16חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות מובחרות, תחילה כל זן במשך שמונה חודשים בנפרד, ולאחר הרכבת הבלנד כשמונה חודשים נוספים עד הביקבוק. יין אלגנטי בעל גוף בינוני וסיומת נעימה המשלב ארומות של אוכמניות, פלפל אדום, עשב, שוקולד מריר וקפה. מחיר בקבוק 125 ₪.

ניראל זיני בן 31 וארוסתו ניב רביב בת 27, נרצחו באכזריות בשבת שמחת תורה 7.10.23 בקיבוץ כפר עזה. ניב הייתה סטודנטית לפסיכולוגיה, ניראל עמד להתחיל את לימודי המשפטים שלו. הזוג תכנן להינשא ולהקים משפחה. חבריהם אמרו עליהם: "הם היו מלאי תקוות וחלומות לעתיד. שמונה שנות אהבתם שהיו כמו יין והשתבחו עם הזמן, נגדעו בכאב בין רגע באופן אכזרי ומזעזע באותו יום נורא. מותם הטראגי ציווה לנו אחדות ואהבה".

יינות של יין וחברים' בשיתוף עם חברת רואי החשבון KPMG סומך חייקין. מוקדשים לעובדים רס"ר מיל. נתי הרוש ז"ל וסהר אטואן ז"ל

מחירי יינות "יין וחברים" לזכר נופלים וחללים והזמנות באתר

אלה רק אחדות ואחדים מתוך רבים. הרשימה והתמונות הן אינסופיות. פסח 2024. יהי זכרם נצור ושמור אצל כולנו לעד

עם עליית מדור היין לאוויר נודע לנו על פטירתו של מלכיאל הדרי ז"ל מיקב גִּתּוֹ

מלכיאל הדרי ז"ל – מייסד כורם ויינן יקב גתו. צילום סמי טוויג

אלון גונן כתב בשם כולנו: צוות אכול ושאטו משתתף בצער משפחת הדרי על מותו של מלכיאל. יינן מעולה שבשנים האחרונות הפך גם לכורם, שהקים עם משפחתו האוהבת יקב מדהים עם יינות איכות יחודיים. תמיד עם חיוך, תמיד עם עיניים בורקות ותשוקה עזה ליין טוב, ואירוח מכל הלב ביקב גִּתּוֹ בהוד השרון. מלכיאל נאבק בחודשים האחרונים במחלה קשה. נוח על משכבך בשלום מלכיאל איש יקר.

דבר היקבים: יינות לפסח תשפ"ד 2024 – ארבע כוסות ואפילו יותר. קראו כאן

יינות שיונתן לבני מציע לשתות בפסח

חג הפסח, חג ארבע כוסות יין (לפחות..), הוא סיבה טובה לשלוף יינות ולהוציאם לשוק "לכבוד ליל הסדר וחג הפסח". אלו הם יינות שטעמתי בימים האחרונים – לא רק במסגרת תערוכת 'סומלייה 2024', שיצאו לשוק לפני או לכבוד החג. דבר נוסף: התייחסתי בעיקר לטעמים ולאיכויות ופחות למחירים, למרות שלפעמים יש אורחים רבים ואנו רוצים אולי לחסוך בהוצאות, ודי לחכימא ברמיזא.

אבי פלדשטיין בתערוכת סומלייה 24. צילום יונתן לבני

יקב פלדשטיין – דבוקי 2023: דבוקי הינו זן ענבים פלסטיני, או בשפה מכובסת "זן מקומי קדום, שנתגלה בגיתות העתיקות שהתגלו בארץ, רובן מהתקופה הביזנטית, במאה הרביעית לספירה ועד הכיבוש המוסלמי". מאז הוא קיים בעיקר אצל בעלי כרמים פלסטינאים באזור בית לחם.

עתה הוציא פלדשטיין לשוק את הדבוקי בציר 2023 שלו. ביין זה השתמש פלדשטיין  בענבים ממקומות קרובים לבית לחם או לגוש עציון. הגפנים גדלות בהדליה של סוכה חברונית, כמו שהפלסטינאים מגדלים, דהיינו אשכולות הגדלים כשהם חבויים בצל העלים. האשכולות נבצרים בשני סבבים, כשהם מגיעים לצבע זהוב. ביקב תוסס מיץ הענבים במספר מיכלים ועם מספר סוגי שמרים. לאחר תום התסיסה נשמר היין עד לביקבוק על משקעיו ועל השמרים שבו, וכך נשמרה רעננותו . זו לא השנה הראשונה שבה פלדשטיין מייצר יין לבן מזן הדבוקי. גם יקב טפרברג ויקב סגל ייצרו יין מאותו זן. בשנים קודמות, לא אהבתי את יין הדבוקי שלו, שהיה קליל מדי וחסר מיוחדות לטעמי.  הדבוקי 2023 של פלדשטיין שינה לחלוטין את תחושתי באשר לטעמים שטעמתי בו; יין רענן, פירותי ביותר, עם טעמי פירות מוכרים מהארץ: בננות, מלון, לימון, ליים ומעט תאנה. 110 ₪.

יקב פלדשטיין – גילגמש 2022: עוד חוויה מיוחדת מהיינן המצטיין. בלנד שעשוי משישה זנים משלושה אזורי אקלים שונים – גליל, הרי יהודה ומורדות הכרמל: קברנה סוביניון, מעט גרנאש , קריניאן, סירה, והארגמן שפלדשטין היה זה שגילה את ייחודו  בעשיית יין, כשהיה יינן יקב סגל. נוסף לו גם רוסאן, זן לבן שמוסיף עיגול טעמים, כמו בעמק הרון שבצרפת. השם גילגמש, הוא שמו של גיבור אשורי שפלדשטין מכיר את סיפורו. לטעמי זהו בלנד בורדולזי-ישראלי-ים תיכוני, שמזכיר מה קורה ליין המיוצר ממקומות שונים ומזנים שאינם משמשים בדרך כלל ייננים מקומיים. זה לא רק יין – זו חוויה מיוחדת בשתייה. יין מאוזן עם טעם שונה ומיוחד. 120 ₪.

דנה בני ייננית טוליפ (משמאל) עוזר היין גלעד מרגולין שהגיע מהמילואים והאקס-יינן דוד בר אילן שהגיע מחו"ל – בטעימת בלנדים במהלך המלחמה. צילום פאפא רצי

יקב טוליפ – סירה 2022: יין סירה יוצא דופן בטעמו, מאדמת טרה רוסה ובזלת בכפר יובל. סירה איכותי , מאוד אלגנטי. ליין טעם אופייני של זן הסירה, שייצר היינן הקודם של היקב, דוד בר אילן. היין שהה 14 חודש בחבית, שכנראה נתנה לו את העומק והאיזון הנכון. סיומת ארוכה ונעימה למרות האלכוהול הגבוה – 15%. 129 ₪.

ערן גולדווסר יקב יתיר. צילום דוד סילברמן dpsimages
ערן גולדווסר יינן יקב יתיר. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב יתיר – AVANT GARDE חלוץ 2022:  שילוב של 85% שנין בלאן עם רוסאן  מכרמי יער יתיר. יין לבן שהתבגר לא בנירוסטה כמקובל בדרך כלל, אלא שהה 7 חודשים במיכלי עץ גדולים (פודרים), שהיקב מרבה להשתמש בהם לאחרונה. חלוץ היא סידרה חדשה של יינן היקב ערן גולדווסר, שעושה רבות לשילוב זנים חדשים מאזור יתיר עם טכניקות התיישנות חדשות. זהו שנין בלאן יבש ומאוד איכותי, עם עומק ונעימות בפה, כשהרוסאן מבליט את טעמיו ויוצר לו איכות שונה מזו של יינות שנין בלאן שמיוצרים על ידי ייננים אחרים באזור הנגב הצפוני. כאמור, עבר התבגרות במיכלי העץ, ועוד מספר חודשים ביקב עצמו. יין לבן עשבוני, עם טעמים של אגס ומלון, ומינרלי. מומלץ. 130 ₪.

הצוות המוביל של יקב עגור: אייל דרורי (משמאל) – יינן, שוקי ישוב – יינן ובעלים, אלעד כץ – מנכ"ל ובעלים. צילום חיים יוסף

יקב עגור – לים לבן 2022: יין לבן מקומי כיפי. אחד היינות החדשים של אייל דרורי, היינן המוכשר של היקב. מבוסס על ענבי רוסאן, סוביניון בלאן וויונייה מהרי יהודה, אזור שהוכר  לאחרונה כאזור יין  בסגנון אפלסיון מיוחד, כמו בצרפת. שהה 9 חודשים על המשקעים בחביות עץ אלון צרפתי, חלק מהן חדשות וחלק ישנות יותר. יין עם טעמים טרופיים וחמיצות בפה וסיומת נעימה וארוכה. 135 ₪.

יקב עגור – ורוד 2023: יין נוסף של יקב עגור שגם ממנו מאוד נהניתי, ואם הפסח יהיה מאוד חם השנה, אני ממליץ עליו ביותר. עשוי מענבי מורבדר, גרנאש, מרסלאן וקברנה פרנק, שכול אחד מהם תרם לו טעמים שונים. ערוב מעניין, שנוצר בתסיסה קצרה על המשקעים, וכל זן שהה תקופה קצרה בחביות עץ אלון. יש לו חמיצות נעימה, הנותנת גם ארומות של פירות הדר, ומינרליות האופיינית לענבים מאפלסיון הרי יהודה. 94 ₪ – מומלץ.

יפתח פרץ היינן הראשי של יקב כרמל. צילום איל גוטמן

יקב כרמל – אקספרימנט Verdelho 2022: סדרת יינות ארטיזנליים חדשים של יקבי כרמל תחת השם 'אקספרימנט' – ניסיון בלעז, או מגרש המשחקים של היינן הראשי יפתח פרץ.  יין  שיוצר בכמות קטנה, עשוי מענב שחשבתי בטעות כי הוא ורדחו ספרדי, אך הזן הזה דווקא אופייני לפורטוגל. הענבים באשכולות שלמים נבצרו מכרם צעיר במבוא ביתר ליד ירושלים, ותססו כ-6 חודשים בחביות אוסטריות וצרפתיות בנפח 300 ליטר, במשך כ-6 חודשים. יין טרופי בטעמיו העדינים, שכמותו לא שתיתי בארץ. 120 ₪ – יין מעניין ביותר.

קובי ארביב יינן ראשי יקב רקנאטי. צילום יוהנס פלטן

יקב רקנאטי – קברנה סוביניון כרם אודם 2020: קברנה סוביניון של רקנאטי שמגיע מצפון רמת הגולן, שם מייצרים יינות קברנה סוביניון מצוינים ביקבים רבים באזור. הענבים נבצרו  ידנית, והוכנסו ללא סחיטה ליישון ארוך של 18 חודשים בחביות עץ צרפתיות  גדולות בנפח 500 ליטר. יין עוצמתי ביותר של היינן הראשי קובי ארביב, וכמו בצרפת יש לו טעמים של פירות יער שחורים, קסיס וסיומת שלא מסתיימת. לאוהבי קברנה סוביניון כבד הוא טיפוסי ביותר, ודומה למקור הצרפתי של הזן. 190 ₪ – טוב אבל יקר.

אלעד מובשוביץ יינן יקב דרימיה. צילום דור קדמי

יקב דרימיה  – SFAR 2021: יקב נוסף מאזור יתיר, שהפך בשנים האחרונות לאזור מעניין של הפקת ענבים ויין בדרום. אלעד ונאוה מובשוביץ עושים יינות מצוינים מאזור בו הכרמים גדלים בגובה של כ-800 מטר מעל פני הים בחבל יתיר. זהו יין הדגל של היקב, העשוי מ- 80% ענבי קברנה סוביניון ו-20%  פטי ורדו, שהתיישנו 18 חודשים בחביות עץ אלון. יין בצבע כהה, בעל גוף עשיר ומלא בטעמי פירות שחורים, שוקולד וקפה מריר. מוצע לפתוח אותו ולהניח לו להתאוורר כמה שעות בטרם שתייתו. לדעתי יתיישן במשך השנים, ואז עוד יהיה טוב  עוד יותר. יין איכותי אם כי יקר – 195 ₪.

לורי לנדר ייננית יקב צפרירים. צילום יונתן לבני

יקב צפרירים – סירה פראית 2022: אני מסיים עם מספר יקבים קטנים ואיכותיים, שלא תמיד תמצאו את יינותיהם בחנויות ותאלצו לפנות אליהם ישירות – אך לדעתי זה כדאי בהחלט. לורי לנדר הייננית המצוינת ובעלה שייקה הם בעלי היקב, ועושים יינות מיוחדים במושב צפרירים. ענבי הסירה הפראיים גדלו על נחל האלה והותססו ספונטנית על שמריהם הטבעיים, כפי שעושים היום ייננים רבים באזור. היין התיישן 4 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בנות 3 שנים. יין סגלגל, עם טעם רענן וצעיר. סירה מאוד שונה מטעמי הסירה לה הורגלנו בארץ. 96 ₪.

רביב אופיר. צילום יונתן לבני
אופיר רביב יינן יקב רביב. צילום יונתן לבני

יקב רביב – פטי ורדו 2020: לא אחת אני מתרשם מטעמי הפטי ורדו מהרי יהודה. יקב מוניץ, למשל, עושה יין נהדר מענבי פטי ורדו מהרי יהודה. גם ליקב יתיר יש יין מעולה מאותו אזור ואותו זן. הפטי ורדו של  אופיר רביב, היינן שלמד להכין יין בעצמו, היה הפתעה נעימה כששתיתי אותו לראשונה. יין כהה, מאוד מאוזן בטעמו, עם מרירות עדינה ומיוחדת וסיומת ארוכה. טעמי אלון וטבק, עם פירות כמו אוכמניות ושזיף אדום. תבלינים נעימים כגון קינמון. לא להחמיץ. 90 ₪.

זאב דוניה יינן יקב סוסון ים. צילום יונתן לבני

יקב סוסון ים – בלזק 2020: הבלזק של חברי הטוב זאב דוניה, עשוי משלושה זני ענבים: שנין בלאן, סוביניון בלאן ורוסאן. אני מחסידי זן השנין בלאן, והשנין בלאן  של סוסון ים הנקרא ג'יימס, על שמו של רוני ג'יימס ז"ל, היינן הראשון של יקב צרעה, הוא מהטובים בארץ. הבלזק הוא בלנד נעים, קריספי ומאוד ארוך, ולא קצר כמו לבנים רבים. השנין מורגש ביין, אך אינו משתלט עליו.  בשתי מילים: קליל וטעים. 110 ₪.

ערן פיק יינן ראשי ומנכ"ל יקב צרעה. צילום יונתן לבני

יקב צרעה – שורש לבן 2023: אני מסיים עם יין לבן מיקב צרעה, בו מככב היינן ערן פיק. הייתי יכול לבחור יינות רבים של היקב, שאת כל יינותיו – אני מודה,  אני אוהב. בכול זאת בחרתי את השורש הלבן משום שהוא יין חדש משנת 2023, ובהיותו יין לבן הוא גם מסמל את התקופה אליה אנו נכנסים – עונת הקיץ הישראלי החם. היין הופק מענבי סוביניון בלאן, שרדונה וסמיון, הגדלים על טרסות בגובה 700 מטר מעל פני הים, באדמת טרה רוסה על סלע גיר. הענבים התיישנו 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. אם יש את נפשך לדעת מהו יין אופייני להרי יהודה וליינן ערן פיק, זהו היין. טעם נעים, צעיר ומאוד מהנה. 179 ₪ – יקר ומיוחד כאחד.

כותב אורח: ד"ר ישי נצר על קביעת העיתוי של זמירת חורף

במסגרת יום עיון גפן יין שהתקיים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בבית דגן, הרציתי בנושא קביעת העיתוי של זמירת החורף.

בתמונה המסטרנטית נועה חיים שמנהלת את המחקר עם צוות הטכנאים בבציר בנווה שלום. צילום ישי נצר

הזמירה היא פעולה רוטינית המתבצעת כל שנה, ומטרתה הפחתת כמות הניצנים בגפן על ידי קיצור הזמורות והפחתתן. מקובל להשאיר כ-16 זמורות מקוצרות (סעיפים) לכל גפן, כאשר כל סעיף נושא 2 ניצנים.

הזמירה מבוצעת בחלקו השני של החורף לאחר שהניצנים צברו מנה של לפחות 200 שעות קור (מתחת 7 עד 10 מעלות צלסיוס). בעבר היה מקובל להתחיל לזמור זנים לבנים ואחריהם אדומים.

במחקר הנוכחי, אותו מנהלת המסטרנטית נועה חיים, נבחנו 7 זנים, שנזמרו ב-4 מועדים שונים מאמצע דצמבר עד סוף פברואר. המחקר נערך ב-3 העונות האחרונות ויימשך עוד שנתיים.

בתמונה הגפנים המסומנות בחץ שנזמרו "בזמן" לעומת גפנים מפגרות בחלקת שרדונה באביב 2024. צילום ישי נצר

מסתבר שישנם זנים אדישים למדי למועד הזמירה, כך שהמועד לא משפיע על מספר האשכולות ועל סך היבול. הזנים האדישים הם קברנה סוביניון, שיראז וסירה. זנים אחרים מושפעים מאוד ממועד הזמירה, ולכן יש לזמור אותם בתחילת פברואר על מנת לקבל יבול מקסימלי.

הזן הבולט ביותר הוא פטי ורדו, אבל גם טמפרניו ומרלו רגישים למדי. השרדונה נראה כרגיש, אולם יש להמתין עוד כשנתיים לתוצאות מוחלטות. בכרמים נראה כי זמירה בתחילת פברואר ממריצה את הצימוח ביחס לכל שאר המועדים.

המחקר מומן על ידי יקב כרמל ויקב ברקן, וכיום ממומן על ידי מועצת גפן היין והמדען הראשי של משרד החקלאות.

יוני 2024: קורס שטח של 'אדמה חיה' בצרפת לכורמות ביודינמית ואיכות בתנאי יובש

דומיניק מסנוט הוא אגרונום כרם ותיק שמסייע בסיור להעמיק את הקשר בין טכניקות אגרונומיות, ניהול חנקן בקרקע וגידול הכרם

חברת 'אדמה חיה' שהוקמה בשנת 2014, מעידה על עצמה שהיא מספקת תשתיות להתפתחות חקלאות ביודינמית יצרנית וקהילתית בישראל. הסיסמה שלה היא "רתימת כוחו של הטבע לחקלאות", וחמשת חברי הצוות שלה עוסקים בפיתוח מערכות אגרו-אקולוגיות, ליווי כרמים ביודינמיים, וגם הספקת תשומות כמו תערובות גידולי כיסוי ותכשירים ביודינמיים.

אחד מתחומי הפעילות המסקרנים של החברה, הוא קורס השטח שלהם שנקרא "ניהול חיוניות בכרם", ומחזור רביעי שלו יתקיים בדרום צרפת ביוני 2024. בין השאר יענו בקורס זה על שאלות כמו איך פעולות אגרונומיות ביודינמיות תומכות באיכות יינות ביודינמיים המוכרים בחיוניותם וטעמם, איך ניתן לשמור על חיוניות הכרם באקלים היבש של הים התיכון, וכיצד ניתן להגיע לגידול כרם איכותי ובר קיימא.

יקב Château Romanin עובד ביודינמית מ-1988. היקב בנוי בארכיטקטורה מיוחדת שמרכזת את נקודת האנרגיה של ההר בו היקב חפור לכדי השפעה על הבשלת היין

לירון ישראלי, מייסד ומנכ"ל אדמה חיה, אומר כי "בתוכנית הקרובה שתתקיים בצרפת בין 2 ל-8 ביוני, נלמד מהכורמים הביודינמיים המובילים בדרום צרפת, בתהליך למידה מעשי בתנאי יובש והעמקה בנושא האיכות. אנחנו חברים כבר שנים רבות בפורום הבינלאומי לכורמות ביודינמית, ויחד עם האיגוד הצרפתי בוחרים את הכרמים המצטיינים להצגת תכלית של הטובים ביותר".

ביקור עם אליקס בחלקה של Mas d’Alezon בין גפנים בנות יותר מ-170 שנים

"הרעיון לסיורים עלה כאשר בתור מדריך חקלאי צעיר ראיתי כיצד המחסור בדוגמאות חקלאיות מסחריות מקשה על היכולת של חקלאים לאמץ כיווני פעולה חדשים. קורס שטח הראשון שלנו יצא ב-2016 לאיטליה ודרום גרמניה, במהלכו בנינו סידרה של פגישות לימודיות עם חקלאים וותיקים המשתפים מהידע המעשי הרב שלהם."

נעמה כהן, רכזת ההכשרות בחברה, אומרת: "מה שהופך את הסיורים הללו לכאלו שיש להם ביקוש שנה אחרי שנה, זה המפגש הבלתי אמצעי של כורמים בעלי תחומי עניין ומטרות משותפות. לסיורים מגיעים משתתפים מכל מדינות אגן הים התיכון בהן אתגרי הגידול והאקלים בעלי דמיון רב. כפי שתיאר אחד המשתתפים, "הארה קטנה של כורם על טכניקה או ניסיון מצטבר וקיבלתי מידע שעם התאמה קטנה יכולה להיות בלתי יסולא בפז".

לירון מציין שכול התוכניות של אדמה חיה נובעות מהשטח, מצרכים ואתגרים של כורמים ישראלים שהוא מדריך לאורך השנים. "ביחד עם קולגות מחו"ל אנחנו מציעים למגדלים הישראלים דוגמאות יישומיות לניהול מיטבי של כרם ביודינמי. למשל, השנה ניפגש עם אגרונום כרם ותיק, דומיניק מסנוט (Dominique Massenot)  אשר יעזור לנו להעמיק לקשר בין טכניקות אגרונומיות, ניהול חנקן בקרקע וגידול הכרם. מצד שני ניפגש עם יקב מונטריוס (Domaine Montirius)  שמגדלים 800 דונם כרמים, ומובילים את תקן האיכות Biodyvin. עוד מפגש חשוב בתוכנית יהיה עם מרטינה וידמר (Martina Widmer) , שתציג תהליכים של ויניפיקציה ללא תוספים.

האב מישל קסטיון והבן ז'רום בעלי יקב Château L’Ermite d'Auzan בכרם

אחד הכרמים המיוחדים ביותר הוא של משפחת קסטיון, בעלי יקב Château L’Ermite d'Auzan, אשר מגדלים חלקות של צמחי מרפא ליד הכרמים שלהם, ומכינים מהם את כל חומרי הגנת הצומח שלהם, כך שהם יכולים לנהל את הכרמים ללא חומרי הדברה כימית בכלל.

חלקת צמחי המרפא והארומה מהם מכינים את חומרי הגנת הצומח ב-Château L’Ermite d'Auzan

נשאלת השאלה האם לסיורים אלה בצרפת, מעבר לחוויה והמפגש עם אנשי מקצוע בארץ יין כמו צרפת, יש השפעה על ענף הכרם בישראל. נעמה כהן עונה על כך: "יש הרבה סוגים של מסעות למידה לחו"ל, ורבים מהם טובים וחשובים. מניסיון מצטבר אנחנו רואים שבסיורי הלמידה המקצועית של אדמה חיה אנחנו בונים רשת מקצועית, שנשארת הרבה מעבר לסיור עצמו. אנחנו רואים איך יותר ויותר טכניקות שנלמדו בחו"ל משפיעות על אופן הגידול בארץ. ולבסוף הלמידה עם הראש, הידיים והלב, היא מתהליכי  הלמידה המיטביים והמעמיקים שיש. הביודינמיקה פיצחה את הקשר בין אגרוטכניקה וטרואר. צריך לפגוש את המגדלים הללו כדי להבין לאיזו איכות הם מגיעים".

פרטים נוספים באתר אדמה חיה ואצל נעמה כהן 052-8288380

דבר היקבים: יינות לפסח תשפ"ד 2024 – ארבע כוסות ואפילו יותר. קראו כאן

כדאי לקרוא גם את זה

יינות שאטונף דו פאפ – גם רוברט פארקר מעדיף

יינות הטעימה. צילום יגאל ברנע

באזור מגדלים 18 זני ענבים אדומים ולבנים והאפלסיון מחייב שילוב אך ורק של ענבים מבין הזנים הללו. בעבר היה מותר לכלול 13 זנים בלבד. יגאל ברנע טעם כתב וצילם. קראו כאן

לרגל חג הפסח לא יתפרסם 'שמענו בין הגפנים' בשישי 26.4. מדור היין הבא יתפרסם בשישי 3.5.24

עולֵלות בקצרה

(עוֹלֵלָה – פרי שלא היה בָּשֵל בזמן הבציר ונשאר על הגפן)

על מעגל הדמים בעזה ועל יין זיכרון לליאור זיו ז"ל

ליאור זיו ז"ל. צילום דוד זיו

גיל אופיר – טנקיסט לתמיד בנשמה ויינן יקב אופיר הביתי באבן יהודה, פרסם השבוע פוסט זה: "לפני 21 שנה נהרג ליאור זיו בקרב ברפיח. ליאור היה צלם ושירת בדובר צה"ל, נפל תוך שהוא מתעד את פעולת הלוחמים במצלמתו. לאחר נופלו הוקמה חטיבה ייעודית לתיעוד קרבי בדובר צה"ל. ליאור הוא בנם של מימי ודוד זיו. דוד חבר בן מחזור בצבא. יחד לחמנו כמפקדי טנקים במלחמת יום כיפור 73. דוד היה מנכ"ל יקב כרמל.

צילום דוד זיו

בין יתר פעילויות הזיכרון מייצרת המשפחה מדי שנה כמה עשרות בקבוקי יין לשתייה, בעיקר לאירועים משפחתיים, חגים וחלוקה לקרובים להם. השנה בחר דוד ביין שלנו יקב אופיר. היין שנבחר הוא מלבק 2022 האהוב על דוד. את התווית שהוצמדה לבקבוקים עיצבה המשפחה, כשעל המלאכה מנצחת אם המשפחה מימי, שהיא אומנית מוערכת ומרצה בשנקר בי"ס גבוה להנדסה ולעיצוב .

לא הכרתי את ליאור אך למדתי שהיה מנהיג מלידה, מרכז חברתי, מוכשר, בעל חיוך סוחף והמצלמה הייתה חלק מגופו. אי אפשר היה שלא לחשוב לאורך כל הפרויקט על הלחימה בימים אלה בעזה, על הלוחמים, על הנופלים ועל החטופים. אי אפשר שלא להיות  עצוב על כך שמאז נפילתו של ליאור לפני 21 שנה, גלגל הלחימה והשכול בכלל ובעזה בפרט ממשיך לנוע. מי יידע עד מתי?"

החלה ההרשמה לקורסי עשיית יין ביקב שורק שייפתחו ביולי 24

ניר שחם – בעלים יינן ומדריך ראשי, בשפייה ביקב שורק. צילום אורנה לב

רני רוגל:  בשנת 2006 עברתי יחד עם גיסתי בבית הספר ליין של יקב שורק במשך שנה, קורס עשיית יין אדום בדמיג'נים למתחילים. החלום היה, כמובן, להקים יקב ביתי קטן, אך בסוף הקורס הבנו שאחרים יעשו יין ואנחנו נשתה. מאז עברו 18 שנים, הוקמו עשרות אם לא יותר ממאה יקבים ביתיים חדשים, וזרמו במיכלי בית הספר והדמיג'אנים עשרות אלפי ליטרים אם לא יותר מכך. לכן שמחתי לקבל את המידע על הקורסים שייפתחו בקיץ 2024.

חניכה בקורס עשיית יין ביקב שורק. צילום מהיקב

 יקב שורק, שחרט על דגלו את החזון "יצירת שמחה דרך עולם עשיית היין", הוקם לפני שלושים שנה כיקב וכבית ספר. קורסי עשיית היין שלו מאפשרים לממש חלום אישי לכול מי שרוצה לייצר יין – או כמונו, להתנסות בתהליך המרתק מהבשלת הענבים בכרם עד הביקבוק והבקבוק עם התווית האישית, בהובלת ניר שחם – בעלים יינן ומדריך ראשי.

קורס עשיית יין אדום בדמיג'נים (מתחילים) – קורס עיוני ומעשי, בו כל משתתף מייצר יין אדום אישי בליווי צמוד של יינני היקב. הקורס יתקיים בשני מחזורים, כל מפגש יימשך כשלוש שעות. מחזור אמצע שבוע: ימי שני. מפגשים מעשיים 09:00-12:00, מפגשים עיוניים 18:00-21:00. מפגש ראשון 15.7.24. מחזור סופ"ש: ימי שישי 09:00-12:00. מפגש ראשון 19.7.24.

חניך בקורס עשיית יין ביקב שורק. צילום מהיקב

קורס עשיית יין אדום בחביות (מתאים גם למתחילים) – קורס עיוני ומעשי, בו כל משתתף חווה את תהליך עשיית היין האישי במלואו – מליווי הבשלת הענבים, דרך הטיפול ביין עד הביקבוק. המפגשים יתקיימו בימי שלישי: מפגשים מעשיים 09:00-12:00, מפגשים עיוניים 18:00-21:00. מפגש ראשון: 16.7.24.

קורס עשיית יין לבן – רוזה (מתקדמים) –  קורס עיוני ומעשי בו כל משתתף מייצר יין לבן או רוזה אישי – מקליטת הענבים וד הביקבוק, בדגש על הפרקטיקה המוקפדת של ייצור היין. המפגשים יתקיימו בימי רביעי: מפגשים מעשיים 09:00-12:00, מפגשים עיוניים 18:00-21:00, מפגש ראשון: 24.7.24.

מידע נוסף והרשמה לקורסים ביקב שורק כאן

שיתוף פעולה בלעדי בין יקב רקנאטי לבית הספר לברמנים 'זמן אמיתי'

בתמונה שחף טל – מנכ"ל זמן אמיתי ודנה אבנרי – מנהלת השיווק של יקב רקנאטי. צילום מהיקב

יקב רקנאטי ו'זמן אמיתי' – בית הספר לברמנים.יות המעיד על עצמו שהינו הגדול בישראל, דיווח כי חתם לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה בלעדי, שמחליף הסכם קודם שהיה לבית הספר עם יקב ברקן.

כחלק משיתוף הפעולה יתקיימו מעתה הכשרות תלמידות ותלמידי מוסד זה עם יינות יקב רקנאטי. בנוסף, סדנאות היין והאלכוהול לקהל הרחב, אותן מעבירים מדריכי ומדריכות זמן אמיתי, יתבססו על מגוון יינות יקב רקנאטי בלבד.

מה המשמעות הכספית של ההסכם? עד כאן. את זה ביקב רקנאטי לא הסכימו לגלות לנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר