לעבור את האלרגיה בשלום

בעונת מעבר יש חשיפה גדולה יותר לאלרגנים שונים ובהם קרדית האבק, אבקני עצים, דשא ועשב, סוגי פטריות
הסתיו מתקרב ואיתו גם תופעות עונת המעבר המקשות על הסובלים מאלרגיות. איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית מחלקת דיאטה בסטודיו סי, מציגה טיפים מעשיים להכנה נכונה של הגוף לסתיו ולחיזוק מערכת החיסון באמצעות תזונה

כחמישית מאוכלוסיית העולם סובלת מאלרגיות ברמות שונות, ובעיקר בעונות מעבר. ישנם גורמים שונים לתגובות אלרגיות, ובהם נטייה גנטית, עיכול לקוי, מעיים חדירים, גמילה מוקדמת מהנקה, דלקת במערכת העיכול, הפרעות במערכת החיסון, שינויים הורמונליים ומתח נפשי. עבור הסובלים מאלרגיות, הסתיו ההולך ומתקרב יהווה תקופה מאתגרת, שכן בעונת מעבר יש חשיפה גדולה יותר לאלרגנים שונים, ובהם  קרדית האבק, אבקני עצים, דשא ועשב, סוגי פטריות (יצורים רב וחד-תאיים).

אנשים שרגישים יותר למחוללי האלרגיה, עלולים לסבול בסתיו מתופעות כמו התעטשויות רבות, גירוד ועוד. נוסף על כך, בשל המעבר מחום לקור, אנו חשופים יותר למחלות שונות ובהן מחלות בדרכי הנשימה, הצטננויות וכאב גרון. יש דרכים כיצד להיערך מבעוד מועד, ולחזק את הגוף ואת מערכת החיסון באמצעות תזונה נכונה ופעולות נוספות שמסייעות להתמודד עם מחוללי האלרגיות ותסמיני עונת הסתיו.

 

לאוורר את חדרי הבית: מחלות של דרכי הנשימה העליונות שכיחות בתנאי צפיפות. שהייה בחללים קטנים וצפופים מעלה את הסיכויים להידבק במחלות אלו, ולכן רצוי לאוורר את הבית לעיתים קרובות.

לשמור על היגיינה: הגבילו את חשיפתכם לחיידקים על ידי הקפדה על  היגיינה נאותה. שטפו ידיים לפני ואחרי האוכל, לאחר השימוש בנוחיות, לאחר מגע עם משטח מלוכלך, ולאחר מגע ישיר עם אנשים.

מים, מים, מים: המים מהווים 70 אחוז מכלל גופנו, ובעלי חשיבות עליונה לכל תפקודי הגוף. בין השאר, המים שומרים על טמפרטורת הגוף ומגינים על האיברים הפנימיים. הקפדה על שתיית מים עוזרת למערכות הגוף לתפקד טוב יותר ולסלק מזיקים ורעלים מהגוף. במשך היום והלילה גופנו מאבד מים, לכן שתייה מספקת של מים חיונית ביותר כדי לשמור על איזון משק הנוזלים בגוף.

לישון: מחסור בשינה עלול להחליש את גופנו. זמן השינה האידיאלי לשמירה על תפקודי הגוף עומד על 8-7 שעות בלילה.

ויטמינים ומינרלים: צריכה מספקת של ויטמינים ומינרלים, חשובה לתפקוד מערכת החיסון. מחסור בהם יכול לגרום להחלשת מערכת החיסון, ובכך להגביר את הסיכון להיחשף לזיהומים ולמחלות שונות. רצוי לצרוך את הוויטמינים והמינרלים מהמזון. רק במקרים של מחסור שלהם בדם, יש לשקול שימוש בתוספי תזונה. הוויטמינים והמינרלים המומלצים לצריכה לחיזוק מערכת החיסון הם ויטמין C, A, D, E, ויטמיני B בדגש על ויטמיני B12, B6 וחומצה פולית. כמו כן, מינרלים כמו ברזל, אבץ, סלניום, מגנזיום ונחושת. דוגמאות למזונות העשירים בוויטמין C: פלפל אדום, עגבניות, ברוקולי, כרובית, תותים, פירות יער, פירות הדר, קיווי, מנגו ותפוחי אדמה. דוגמאות למזונות העשירים בברזל: מן החי – כבד, בקר, הודו, עוף, דגים וביצים. מן הצומח – קטניות, דגנים מלאים, ירקות ירוקים, אגוזים, זרעים.

לאכול מזונות עשירים בחומצת שומן אומגה 3: זו חומצת שומן חיונית שאנו צריכים לקבל מהמזון, הידועה גם כנוגדת דלקת ודלקות כרוניות. לדלקת יש תפקיד מפתח בתגובה האלרגית, והוספת אומגה 3 לתפריט יכולה לסייע במניעת היווצרות דלקת והפחתת תסמיני האלרגיה. מזונות מומלצים לצריכה: זרעי פשתן, אגוזי מלך, שמן דגים, או דגי ים כמו סלמון ומקרל.

תזונה ים תיכונית: במחקרים שונים נמצא כי תזונה ים תיכונית עשויה לסייע לאנשים הסובלים מאלרגיות, בעיקר ילדים. לפי הממצאים, תזונה ים תיכונית תורמת לתוחלת חיים ארוכה יותר ומסייעת במניעת מחלות שונות כמו סרטן, דלקת פרקים ראומטית, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנת יתר, אלצהיימר ופרקינסון .תזונה ים תיכונית עשירה בפירות וירקות, בשמנים טובים – מדגים או משמן זית, קטניות, אגוזים וזרעים ובדגנים מלאים, ודלה בבשר אדום, במזונות מעובדים ובממתקים.

יש לזכור: שינוי בתזונה יכול להשפיע על המערכת החיסונית, במובן זה שהוא יכול לגרום לגירוי אלרגני או להשקיט אותו. מערכת העיכול חשופה למספר רב של אלרגנים, כמו חלבונים מורכבים שעלולים לגרום לגירוי המערכת החיסונית, במיוחד אצל אנשים רגישים. לכן, רצוי להפחית בצריכת מזון שיכול לגרום לדלקות ולתגובות אלרגיות, כמו מזון מעובד שמכיל צבעי מאכל, חומרים משמרים, קפאין, אלכוהול, טבק, וכן שקדים ואגוזים. כמו כן, מומלץ לצמצם את צריכת הסוכר שלעיתים גורם לעומס על איברים שונים בגוף, כמו הכבד והלבלב, ומקשה על פעילות מערכת החיסון.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר