מי הסומלייה הטוב ביותר באירופה ואיפה הישראלים? קדימה הצטרפו

הזוכים בתחרות הסומלייה הטוב ביותר באירופה ואפריקה – במרכז המנצח סלבטורה קוסטאנו, משמאל מקום שני נינה ג'נסן, מימין מקום שלישי סובאד זלאטיק. צילום יונתן לבני
למה בתחרות זו לא היה נציג מישראל? כי בישראל אין סניף של ארגון הסומליירים הבינלאומי. אנו מזמינים אתכם לארגן עמותה ישראלית שכזאת באמצעות עו"ד יונתן לבני הכותב, שנרתם למשימה

את וויליאם ווטרס, בן זוגה ושותפה של פיליפה פאטו, אחת היינניות המוכשרות בפורטוגל, שיין שלה מופיע השבוע בין 100 היינות הטובים  לשנת 2021 של ירחון היין המפורסם  Wine Spectator, פגשתי כשהגיע ארצה לביקור ביקבי ישראל. בשבוע שעבר פגשתי בו שנית, בתפקידו כנשיא ארגון הסומליירים הבינלאומי ,בתחרות לבחירת הסומלייה הטוב ביותר באירופה ובאפריקה שהתקיימה בלימסול שבקפריסין. Sommelier בצרפתית, או 'אוצר יין' בעברית, הוא האחראי על היין, המומחה ליין, שבדרך כלל עובד במסעדות יוקרה ברחבי העולם, ומתמחה בכל הקשור בהתאמת האוכל ליין, ובארגון הזמנות היין למסעדה.

גם בישראל יש לא מעט סומליירים (גם נשים), אך בתחרות זו לא היה נציג מישראל. כששאלתי את ווטרס על כך, הוא השיב  כי ההסבר אינו משום שלא מכירים בישראל, אלא מפני  שאין בישראל סניף של ארגון הסומליירים הבינלאומי –  Association de la Sommellerie Internationale, או בשמו המקוצר והמוכר ASI. הוא ביקש ממני לארגן עמותה ישראלית שכזאת, ואני הבטחתי, בעיסוקי כעורך דין, להשתדל למלא את מבוקשו – עכשיו הכפפה בידי סומליירות וסומליירי ישראל.

המשתתפים בתחרות. צילום יונתן לבני

ארגון האירוע היה ללא רבב, עם בהכנה וביצוע מדוקדקים. בתחרות השתתפו 40 נציגים שנבחרו בתחרויות בארצות מוצאם. במשך שלושה ימים התחרו הזוכים מכל הארצות בתחרות מורכבת של ידע ביינות, התאמת יינות למיני מזון, ובהגשה לשולחן של אוכל ומשקאות. גם ישראל, למרות שלא השתתפה, הייתה חלק מבחינות הידע של המשתתפים: אחת השאלות במבחן בכתב הייתה לאיזה אזור יין ישראלי שייכת ירושלים וסביבתה? התשובה הנכונה: הרי יהודה, אך היו  כאלה שענו 'שומרון'.

הטעה את המומחה ברשימת היינות. צילום יונתן לבני

ביום האחרון השתתפנו כולנו כצופים בגמר שנערך בבית קולנוע מקומי. הסומליירים נדרשו להכין משקה קוקטיל מותאם למנה ראשונה, לטעום חמש כוסות יין ולדעת איזה יין נמצא בכל כוס, מי היצרן ומאיזו שנה היין שנטעם. לפיינליסטים הוצגה גם רשימה של כ-30 יינות אדומים ולבנים עם שמות היצרנים ושנת הייצור של היין. ברשימה היו חבויות טעויות שקשה לגלות אותןן אם אינך מומחה ליין. מטלה נוספת הייתה, טעימת שישה יינות ודירוגם לפי רמת  המתיקות – מיבש עד מתוק ביותר. את התחרות סיימו עוד שאלות והתאמות של אוכל לסוגי יין, והגשה מהירה ויעילה.

סלבטורה קוסטאנו – הסומלייה הטוב ביותר באירופה ואפריקה 2021

לבסוף נבחר כמנצח, הסומלייה שייצג את איטליה – סלבטורה קוסטאנו, שהפליא בתשובות מדויקות ובידע מעורר קנאה. בראיון שנערך עמו הוא סיפר, כי משך למעלה משנה הוא התאמן, למד וקרא ספרי יין. למרות שהוא מתגורר בלונדון, הוא איטלקי במבטאו ובאהבתו לאיטליה בה גדל. במשך הימים בהם נערכה התחרות, שתינו יינות כמעט מכל המדינות שנציגיהן השתתפו בתחרות. בשנה הבאה תתקיים תחרות דומה בה יבחר נציג של מדינות אמריקה, ולבסוף תחרות בינלאומית בין כל הזוכים שתתקיים ביפן.

במרכז המנצח סלבטורה קוסטאנו, משמאל מקום שני נינה ג'נסן, מימין מקום שלישי סובאד זלאטיק. צילום יונתן לבני

קפריסין שאירחה את התחרות, זכתה לפרסום רב, שכן כל עיתונאי היין ביקרו בביקורים יזומים במיטב היקבים של האי, ובמסעדות שהכינו לנו אוכל מקומי מגוון. איך אומרים: חזרנו ארצה עייפים אך מרוצים.

אז אם מי מהסומליירים הישראלים קוראים את הדיווח על התחרות ורוצים להצטרף אלי להקמה בארץ של עמותת סומליירים, אשמח לשמוע מהם. התקשרו אלי או שלחו ווטסאפ: יונתן לבני, 054-4230237.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר