סיור כרמים בצפון עם חברים ודמיון חופשי

כרם המעיין נטוע מתחת למושב כרם בן זימרה בדרך לעין עלווה על שני סוגי קרקעות – טרה רוסה ובזלת. שילוב זה בתוספת מבנה צפוני יוצר טרואר ייחודי לכרם. צילום יוסי נאור
ביום שישי יצאו שלושה חברים מקיבוץ הזורע לסיור לימודי וכיפי בכרמים בצפון. אייל – חובב יין, יחיעם – חקלאי ואגרונום ראשי באירופה בחברת נטפים, ויוסי נאור שכתב וצילם. שלושתם חברים בקבוצת טועמי יין מקומית הנקראת 'שותי הנבואה'. נפגשים פעם ב, כאשר כל פעם מתארחים אצל חבר אחר, שותים יין, מנשנשים ונהנים

ביום שישי יצאנו שלושה חברים מקיבוץ הזורע לסיור לימודי וכיפי בכרמים בצפון. אייל – חובב יין, יחיעם – חקלאי ואגרונום ראשי באירופה בחברת נטפים, ואני. שלושתנו חברים בקבוצת טועמי יין מקומית הנקראת 'שותי הנבואה' (שם קודם היה 'שותי הכפר'). נפגשים פעם ב, כאשר כל פעם מתארחים אצל חבר אחר, שותים יין, מנשנשים, ונהנים. לפני שלושה שבועות נפגשנו שלושתנו במקרה בכולבו המקומי (סופרמרקט בקיבוץ), ויחיעם העלה רעיון על הסיור בחלקות של 'רום חקלאות' – שם השותפות של יחיעם ואודי.

החברים – מימין אייל, יחיעם ואודי. צילום יוסי נאור

תחנה ראשונה הייתה במושב כפר שמאי, אצל אודי אבו ואשתו הילית. אודי הוא חקלאי מגיל 12 במשק המשפחתי, ובחברה לעיבודים חקלאיים. לפני כשנה הצטרף למחלקה החקלאית של 'יקב דלתון' ככורם ראשי.

חממת התותים בכפר שמאי. צילום יוסי נאור

תותים תותים

התחלנו את הסיור בחממת תותים, ליד הבית של אודי והילית. כרגע הם מגדלים כפיילוט תות שדה במצע מנותק בקיץ, מחוץ לעונת גידול הראשית, תוך ניצול תנאי האקלים של מרום הגליל. זו עונה ראשונה, והתוצאות מוצלחות מבחינת היבול, עיתוי הקטיף, וכמובן המחיר הסופי. בעונה הבאה יחליטו האם לגדל בחממה גדולה יותר. בגידול התות הכניסו יחיעם ואודי את כל היכולות שלהם: ניטור על ידי חיישנים, בקרה, בדיקות קרקע ועלים, דיגום נקז, ומעקב יומי אחרי יסודות ההזנה של הנקז (באחריותה בלעדית והמסורה של הילית). במבחן הטעימה: התותים גדולים, לא רכים, מתוקים וטעימים. מדהים שאפשר לאכול תותים בקיץ.

לשבור את הפרדיגמה

צמוד לחממת התותים נטוע כרם שיראז, וכאן אייל ואני הקשבנו לאודי ויחיעם, ולמחשבות על גידול הכרמים שלהם: "לשבור את הפרדיגמה (דפוס חשיבה מקובע או תפיסה מוטעית – י.נ.) שגורסת שאי אפשר לקבל יבול איכותי במקביל ליבול גבוה יחסית. אנחנו חושבים שעם ממשק נכון וניטור אופטימלי של השקיה ודישון, ניתן לקבל יבולים גבוהים באיכות מעולה".

אודי בכרם עם המכשיר שמשדר לחיישנים. צילום יוסי נאור

עבודה עם חיישנים

בכרם הותקנו חיישני תכולת רטיבות בקרקע במספר עומקים, וחיישני התכווצות יומית בגזע. החיישנים מספקים נתונים של התכווצות והתרחבות יומית של הגזע, והדלתא נותנת את גודל הסטרס – ככל שגדולה יותר כך הגפן בעקה גדולה יותר. "החיישנים עוזרים מאוד ללמוד על הגפן: שורשים, השקיות, כמה מים באמת יש בקרקע, באיזה עומק עובדים השורשים בכל שלב פנולוגי (חלוקה של העונה לשלבי ההתפתחות השונים של הגפן). לדוגמא: בשלבי העקה הרצויה אנו רואים עבודה של שורשי העומק, מה שנותן אינדיקציה ליצירה של חומרי טעם וצבע".

מזכיר מיניון אבל זה חיישן בכרם בגובה. צילום יוסי נאור

והנה דוגמא נוספת: "אנחנו מצליחים בלא מעט עונות, להתמודד נכון עם התכווצות הגרגיר לפני בציר שאופיינית לשיראז. החיישנים ויישום התוצאות בשטח, עוזרים לנו מאוד להגיע עם גרגיר מתוח ולא מכווץ מחד, ואיכות וטעמים מוצלחים מאידך. מצד אחד יש את הטכנולוגיה, ומצד שני יש את הניסיון בשטח: סיבובים בחלקה, הרגשה של העלים והאם הם בעקה מוגזמת, מעקב אחרי הצימוח, בדיקות של פוטנציאל המים בגזע באמצעות תא לחץ, בדיקות עלים, ובדיקות קרקע".  בנוסף הם עובדים עם רחפנים כדי לקבוע את המיקום האופטימלי להתקנת החיישנים.

וואו וואו, כמה ידע, תעוזה, ותשוקה יש באודי ויחיעם שמצליח להם בשטח.

זו לא תולעת – זה חיישן על הקרקע. צילום יוסי נאור

את הענבים שלהם הם מכרו בעיקר ליקב פלדשטיין. כיום עובדים עם יקב מוניץ ויקב אמפורה, ועם עוד מספר יקבים נוספים על בסיס לא קבוע: יקב פאר, יקב תדהר, אפיריון ואחרים. "רוב הענבים שלנו נמכרים, כי יש להם ביקוש גבוה. בעבר ייצרנו ביקב פאר בטל שחר. בגלל המרחק עברנו לייצר כ- 1,500 בקבוקים בשנה ביקב לוריא".

היין של אודי ויחיעם – 'רום 728/כרם אהוד סירה 2020'. צילום יוסי נאור

היין של אודי ויחיעם

היינו צריכים הפסקה מהשטח. הילית ואודי אירחו אותנו בביתם לארוחת בוקר צבעונית, מגוונת, משובחת וטעימה. הכול מהכול. ואיך לא: טעמנו יין מקומי – 'רום 728/כרם אהוד סירה 2020' – Single Vineyard פירותי, תבלינים, טאנינים רכים, אלגנטי, עגול ונעים. היין זכה במדליית כסף בתחרות טרה וינו 2022-23 בקטגוריית יקבים ביתיים.

צילום דוד סילברמן dpsimages
גיא אשל יינן יקב דלתון. צילום דוד סילברמן dpsimages

טעימות בדלתון

שבעים ומרוצים נסענו לתצפית בנקודה הכי גבוהה ברמת דלתון ("הפלאטו"). מסביב כרמים בשלכת, חוויה צבעונית משגעת. לכיוון צפון מזרח וליד היישוב כרם בן זמרה, יש ליחיעם ואודי חלקה של כרם מרסלאן. בכיוון מזרח שוכן אזור תעשייה דלתון, ובו כמה יקבים נהדרים. פנינו שם ל'יקב דלתון' לטעום יין 'גלילו '2018' – קברנה סוביניון, שיראז וגרנאש נואר. גוף מלא, מדהים ומרשים, עשיר ומתובל. לשתות לאט לאט, שלא ייגמר לעולם. וואו נוסף ביום הזה. טעמנו גם 'דלתון שרדונה אסטייט UNOAKED 2021' מאוזן, רענן, ארומטי, פירותי ונעים. מהנה ומענג.

סיור כרמים – כרם המעיין. צילום יוסי נאור

כרם מעיין

משם פנינו לכרם המעיין, מתחת למושב כרם בן זימרה, בדרך לעין עלווה. יחיעם בן המושב סיפר על הכרם: "שני סוגי קרקעות – טרה רוסה ובזלת". מה זה עושה לענבים? "טרה רוסה אופיינית לגליל, ובזלת מרמת דלתון. השילוב הזה בתוספת מבנה צפוני, יוצר טרואר ייחודי לכרם, עם יכולת ניקוז טובה במקביל להעמקת שורשים שחיונית לאיכות הפרי. בכרם המעיין אנו מגדלים קברנה פרנק ומרלו, ומגדלים חלקה נוספת של מרלו וקברנה סוביניון באזור עלמה".

"החיים שלנו תותים" עם תותים מהחממה. צילום יוסי נאור

תוכניות לעתיד

תוכניות לעתיד? "כרגע מיצינו את כל הקרקעות הזמינות שלנו. יש במרום הגליל ביקוש עצום לאדמות לכרמים, ואנחנו עובדים להשיג שטחים נוספים. התוכניות: להרחיב את השיראז, ולהיכנס גם לנטיעה של לבנים בעונה הבאה. יש תוכניות לעשות גם יין רוזה על ידי הסבה של החלקה הוותיקה שלנו (נטיעת 2005) מכרם איכות גבוהה לכרם איכות בינונית, והפניה של הפרי לרוזה". בתחום התותים: "השאיפה להגדיל את התות לחממה גדולה יותר ומסחרית, ולהמשיך להתמקצע בגידול הזה. ויש לנו כמובן חלומות גדולים על מרכז מבקרים, סיורים וביקורים. הכול בעיתו ובזמנו".

כיף להקשיב ולראות: שני אנשים טובים, צנועים ותמימים, שהולכים אחרי החלומות שלהם ומשלבים את אהבתם לחקלאות, בונים ויוצרים מוצר טעים ואיכותי.

צילום דרור ברקו בהופעה של להקת כוורת במסגרת אירועי "קלבת שבת 2009" בחיפה. פורסם בויקיפדיה

דמיון חופשי ויצחק קלפטר

כל זה מוביל אותי ליצחק קלפטר. מוזיקאי אדיר, יוצר נהדר, נגן מדהים, וכמובן זמר. מהיוצרים הבולטים במוזיקה הישראלית, מחלוצי הרוק הישראלי, שנחשב עד היום לגדול הגיטריסטים הישראלים. כשהיה בן 13 הוטל עליו לשאת הרצאה בבית הספר על וינסטון צ'רצ'יל. מאז הוצמד לו הכינוי "צ'רצ'יל" שנשאר איתו שנים רבות. כשהיה בן 15 הקים עם חיים רומנו, מיקי גבריאלוב ואחרים את להקתו הראשונה שנקראה על שמו, "הצ'רצ'ילים". הוא ניגן בלהקת אחרית הימים ובהרכב צליל מכוון, וכמובן בכוורת. בין להיטיו: בשבחי הסמבה, טירוף במה, נפגשנו, צליל מכוון, אם אתה בסביבה, האהבה שלי היא לא האהבה שלו, מחזיק מעמד, ועוד ועוד ועוד. לפני שבועיים נפטר, והוא בן 72. ב- 8 בנובמבר 2015 אירחו אבי סינגולדה וחברים את יצחק קלפטר בהופעה חיה באמפי שוני. בחרתי בשיר 'דמיון חופשי', מילים ולחן יצחק קלפטר.

שניים מהגיטריסטים הכי טובים בישראל על אותה במה.  בקליפ המצורף אומר סינגולדה "היום אני מארח גיטריסט ענק, ישראלי. זה מרגש מאוד. ואני שמח שאני מתעד את זה. זה חשוב שעם ישראל יידע מי זה הענק  הזה שאיתי על הבמה"לפני שבע שנים…

אני מרשה לעצמי: עם דמיון קצת חופשי, שניים ביחד ויצחק אחד. מוכשרים, צנועים ויצירתיים. מנגנים עם חיישנים, יוצרים מילים. בשורות ובצורות, בכול מיני צלילים.

נפגשנו, שמש מעל הראשים / הכרמים בצבעים שונים / הסיור מסתלסל עם המילים /  השורות הופכות לענבים. אני מרים עוד כוסית / ורק יכול להגיד / שכשכולם מחוברים / כולם מחייכים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר