איש השיווק של מאי 2020 – החקלאי הישראלי

איגוד השיווק בחר כאיש השיווק של חודש מאי 2020 את "צביקה החקלאי" – שם קוד לכל החקלאים הישראלים, שבימי הקורונה הגיעו למאות ישובים ברחבי הארץ וביצעו מכירה ישירה של תוצרת חקלאית מגוונת מהחקלאי לצרכן

באיגוד השיווק אומרים כי הסגר הארוך שאפיין את ימי הקורונה, הצמיח תופעה ארצית חדשה של כלכלה קהילתית הנשענת על קשר ישיר ובלתי אמצעי בין חקלאים וחקלאיות לבין הצרכנים. זאת ללא פערי תיווך ומתוך תחושה של הצרכנים שהמחירים נוחים יותר, הסחורה טובה יותר, ובעיקר – ערבות הדדית. נראה כי גם למורים וגם  לקונים המהלך השתלם הדדית, חברתית וכלכלית.

בימי הקורונה הגיעו לרחבי הארץ ארטישוקים ואננס, אבוקדו ושסק, דובדבנים ותותים, ביצים ודבש, גבינות, שמן זית, פרחים, יינות, והכל ישירות מהמגדלים עצמם, כשהגורם המקשר היו הרשתות החברתיות וקבוצות ווטסאפ שכונתיות ברחבי הארץ. כל קהילה התארגנה באופן שלה לרכישה מהחקלאים. היו כאלה שפתחו גיליונות  אקסל, ריכזו הזמנות  וניהלו קבוצות רכישה, והיו מקרים בהם אנשים הגיעו למקום החלוקה ועמדו בתור. רבים מאיתנו נהנו מקניית ירקות ופירות טריים בימים בהם לא עבדו, ונהנו מהתחושה שבכך הם מסייעים לחקלאים רבים שנתקעו עם סחורה רבה שעלולה להיזרק.

צילום pixabay

באיגוד השיווק מוסיפים כי המכירות הישירות הללו סיפקו חמצן לנשימה לחקלאים ולחקלאיות רבים, שעוד לפני משבר הקורונה מצאו את עצמם שחוקים מפערי תיווך גבוהים ומהיתרים הולכים וגדלים ליבוא פירות וירקות. כאשר אל כל אלה הצטרפה המגפה שסגרה את היצוא, את המסעדות ואת השווקים – נותרה המכירה הישירה כמוצא אחרון להישרדות אפשרית.

אותם חקלאים שתמיד שיווקו BTB (מעסק לעסק) שינו לחלוטין את קונספט השיווק שלהם, ועברו לשיווק BTC – ישירות לצרכן. מדובר גם מבחינתם בשינוי מהותי של שיטת העבודה שלהם ודרכי החשיבה שלהם. לראשונה מצאו את עצמם בונים ומתחזקים מסד נתונים של צרכנים סופיים, מקימים מעין מוקד שירות לקוחות, בונים מערכי לוגיסטיקה והפצה עד לבית הלקוח בזמן המתאים ללקוח, מתארגנים להפצה בחבילות קטנות של קילוגרמים בארגזים קטנים ולא של טונות במכלי ענק, כדרכם.

באיגוד השיווק אומרים כי רבים מבקשים למסד את התופעה של המכירה הישירה, ולהעתיק אותה מימי קורונה גם לימי שיגרה. "כוחות רבים מעורבים בתהליך כזה ורק ימים יגידו אם נמשיך לקנות פירות מהחקלאי שיגיע פעם בשבוע לשכונה, או שנחזור לרשתות השיווק ולשווקים כבעבר".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר