איך לסדר את שולחן הסדר

צלחות לא חייבות להיות מונחות כסט תואם ואחיד לאורך השולחן. ברגע שמספר המוזמנים עובר את מספר הסרוויסים הקיימים, זה הזמן להוקיר על החברים המרובים והמשפחה הגדולה ולקחת ברצינות את תפקיד המארח

לפניכם טיפים ורעיונות, שינחו אתכם להערכות מוקדמות ולסידור שולחן ערב חג הפסח:

צלחות
צלחות לא חייבות להיות מונחות כסט תואם ואחיד לאורך השולחן.
ברגע שמספר המוזמנים עובר את מספר הסרוויסים הקיימים, זה הזמן להוקיר על החברים המרובים והמשפחה הגדולה ולקחת ברצינות את תפקיד המארח. במקרה כזה ניתן לשלב צלחות בעיצוב שונה אך בקוטר זהה. אם מדובר בהשלמת סרוויס שאינו קיים יותר בשוק, מומלץ לא לנסות להתאים בדיוק את הצלחות החדשות לאלה הקיימות בשוק. בינינו, ה"כמעט" הזה לא עובד על אף אחד וגם נורא משעמם.
הצלחות הנוספות יכולות לרענן סט קיים, ולהכתיב עקרון מנחה חדש למראה השולחן.

תחתיות
לפי חוקי סידור שולחן פורמליים, יש להסיר את צלחת התחתית הדקורטיבית לפני הגשת המנות הראשונות. ארוחת חג הפסח הינה הזדמנות טובה להשתמש בצלחת הדקורטיבית כבסיס מהודר לצלחות האוכל, שכן קריאת ההגדה מותירה לנו הרבה זמן פנוי בכדי ליהנות ממראה סידור השולחן עד לרגע בו יוגש האוכל. ניתן הניח תחתית זכוכית מחורצת שממנה משתקפים פתיתי זהב המקנים לתחתית ברק שנהב.
תחתית נוספת ומרשימה לא פחות לעיצוב הדורש תחתית לבנה: מדובר בצלחת דקיקה ביותר לעומת קוטרה הרחב שבמרכזה עיטור עדין. ליד העיטור נוספה חותמת בית הייצור שהוטבעה כבמטבע עתיק על פני הצלחת.

סכו"ם
לפי חוקי סידור השולחן, ככל שהמנה יותר מתקדמת כך היא מתקרבת לצלחת. כך שאם מתחילים ממרק, הכף תמוקם כחיצונית ביותר. לא לשכוח שלהב הסכינים צריך לפנות תמיד לכיוון הצלחת.

כוסות
ארוחת חג הפסח מצריכה שימוש בכל סוגי הכוסות: כוס יין קידוש, כוס יין רגיל, כוס מיץ, מים וכו'.
לכן רצוי לוודא שלפחות עיצוב הכוסות יהיה תואם ויכתיב מראה מאוחד.
מי שרוצה לדעת באיזה אופן ממקמים את הכוסות על השולחן, יכול להתנחם בכך שהשיטה מאוד פשוטה. יש להתחיל בכוס המים, שהיא הנמוכה מבין הכוסות, ולהניחה לראש קצה הסכין. מימינה תונח כוס גבוהה יותר ליין, ולאחריה יש להמשיך ולמקם את שאר הכוסות מהנמוכה לעבר הגבוהה.

רנרים, מפיות ומפות שולחן
צורה מרעננת לסידור הטקסטיל על השולחן יכולה להיעשות ע"י רנרים שחוצים את השולחן לרוחבו. שיטה זו משמשת כתחתית אחת לכל שני סועדים הממוקמים אחד מול השני. הסידור יוצר תכתיב נוח למיקום המנות המרכזיות על השולחן, ופותר את בעיית הכתמים הקשים שמאלצים אותנו לזרוק לפח מפה שלמה בגלל כתם יחיד שמסרב להיפרד מאיתנו.
גם על המפיות להיות תואמות לסידור הכללי: בין אם תואמות לצלחות ולכוסות, או שנקנו כחלק בלתי נפרד ממפת השולחן. לשדרוג מפה חלקה לבנה ופשוטה ניתן להיעזר במפיות בד לבנות בעלות עיטור רקמה צבעונית, או לרכוש סט שלם הכולל מפה, 12 מפיות, ותחתיות לשילוב המושלם שחלקים ממנו אף יכולים לשמש אותנו בכל ימות השנה.

רק אחרי שנשנה את אופן הסידור על פי החוקים היבשים, נוכל להתפנות ולסדר את השולחן לפי איך שבא לנו באמת. במקרה זה תנו ליצירתיות להנחות אתכם. יתכן ורעיונות שיצוצו לכם עתה ידרשו קנייה מוקדמת של פרטי השלמות. לכן כדאי להיערך מראש.
בנוסף לרשימת הפריטים ההכרחיים, ראו רשימת תוספות קטנות המבדילות בין חווית אירוח סתמית לחווית אירוח מושלמת.

חבקי מפיות הם התכשיטים של השולחן: החבק כשמו – חובק את המפית לתוספת למראה השולחן.
נרות שולחן יוצרי האווירה: לפני הכול יש לוודא שהנרות המיועדים לשולחן אינם מפיצי ריח. את הנרות יש להניח בכוסות "הוריקן" השומרות על הלהבה ומונעות מגע ישיר עם האש.


אלין ליקא היא מעצבת בבית העיצוב RUGINE, המציע לקראת הפסח מגוון של כלי שולחן וכלי הגשה חגיגיים המתאימים במיוחד לארוחת ליל הסדר.
רח' מונטיפיורי 46 ת"א, א' – ה' 18:00 – 10:00, ו' 14:30 – 9:30.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר