מרץ 2024 הוא חודש המודעות הבינלאומי לסרטן המעי הגס – הנה מה שחשוב לדעת

על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן אובחנו ב-2023 אבישראל כ-3,000 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס וכ-1,300 ישראלים נפטרו מהמחלה. איור האגודה למלחמה בסרטן
לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן המעי הגס והחלחולת (רקטום) המצוין בחודש מרץ 2024, האגודה למלחמה בסרטן מגישה המלצות להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס

באגודה למלחמה בסרטן קוראים לנשים ולגברים מגיל 50 ומעלה, לבצע בכל שנה בדיקה פשוטה וקלה בחינם בקופת החולים, ומדגישים כי במידה והתגלתה תוצאה חיובית, חיוני להמשיך את הבירור הרפואי גם בתקופה של אי-ודאות ביטחונית כמו בנו מצויים השנה.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי אם קיים סיפור משפחתי של סרטן המעי הגס, חשוב להתחיל את המעקב הרפואי כבר מגיל 40 או 10 שנים לפני גיל אבחון המחלה אצל קרוב המשפחה. במקביל, בכל גיל אם מבחינים בתסמינים כלשהם שאינם חולפים במערכת העיכול, חשוב לפנות לבירור רפואי.

סרטן המעי הגס נפוץ בקרב נשים וגברים בשיעור דומה. זהו הסרטן השני בשכיחותו בקרב נשים בישראל, אחרי סרטן השד, והשלישי בשכיחותו בגברים אחרי סרטן הערמונית וסרטן הריאה.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, סרטן המעי הגס הוא הגורם השני בעולם למקרי מוות הקשורים לסרטן. על פי ההערכות, בשנת 2020 אובחנו ברחבי העולם יותר מ-1.9 מיליון מקרים חדשים של סרטן המעי הגס, ואירעו יותר מ-930,000 מקרי מוות כתוצאה מסרטן זה.

על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו במרץ 2023, אובחנו במהלך שנת 2020 בישראל 2,787 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס והחלחולת. באותה שנה נפטרו 1,208 מתושבי ישראל מהמחלה.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, אומר: "בכל חודש מתגלים בישראל כ-250 נשים וגברים עם סרטן המעי הגס. אבחון מוקדם יכול להפחית באופן משמעותי את התמותה מסרטן, ולעתים אף למנוע את התפתחותו".

פרופ' ברוך ברנר, האונקולוג הראשי של שירותי בריאות כללית וחבר הוועד המנהל באגודה למלחמה בסרטן, אומר: "חיוני שהציבור יבין כי מקורם של רוב הגידולים הסרטניים במעי הגס, הוא בפוליפ שפיר לחלוטין אשר עלול להפוך במשך הזמן לממאיר. לכן כאשר מתקבלת תשובה חיובית בבדיקת צואה לדם סמוי, יש להמשיך ללא דיחוי את הבירור באמצעות בדיקת  קולונוסקופיה, בה ניתן לאתר ולכרות פוליפים שפירים וכך למנוע התפתחות של סרטן במעי הגס".

פרופ' אליזבת הלף, חברת ועדת העדכון של האגודה למלחמה בסרטן, אומרת: "סיפור משפחתי של ממאירות במעי או פוליפים במשפחה, מעלה באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. לכן חשוב מאוד במקרים אלו לברר, האם יש צורך בבירור גנטי ולהתחיל מעקב רפואי כבר מגיל 40 (או 10 שנים לפני גיל אבחון המחלה אצל קרוב משפחה). בכל גיל, אם מבחינים בתסמינים כלשהם, כגון דימום רקטלי חדש או שינוי בהרגלי יציאות או אנמיה לא מוסברת – חשוב לפנות לבירור רפואי".

בישראל פועלת מאז שנת 2005 התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס והחלחולת ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, אשר יוצאת לפועל הודות לקופות החולים. במסגרת התוכנית נשים וגברים מעל גיל 50 מוזמנים לבצע באופן יזום ובחינם בכל שנה בדיקה פשוטה לגילוי דם סמוי. באגודה למלחמה בסרטן מדגישים, כי בכול גיל חשוב ביותר לשים לב לסימנים ולשינויים בגוף. סרטן המעי הגס יכול שלא לגרום כלל לתלונות בתחילה, אך הוא יכול גם לגרום לאחד מהתסמינים הבאים: שינוי בהרגלי היציאות כמו שלשול, יציאות רכות וריריות, עצירות, שינוי בקוטר היציאה אשר נמשך יותר מכמה ימים, תחושה של חוסר התפנות, דימום רקטלי בצואה (הדם יכול להיות אדום או בצבע אגוז ואף נוטה לשחור), כאבי בטן, חולשה/אנמיה על רקע חסר ברזל, ירידה במשקל. הופעת אחד מהסימנים מחייבת פנייה לרופא המשפחה. במקרים אלו הרופא ישקול הפניה לבדיקת קולונוסקופיה. שכן בדיקות דם סמוי אינן מיועדות לאנשים עם תלונות אלו, אלא לאנשים בריאים ללא תסמינים.

המלצות להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס

שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת והקפידו על משקל גוף תקין – הוכח כי עודף משקל והשמנת יתר, מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. הרבו באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות. הימנעו מאכילת בשר מעובד, והמעיטו בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. מחקרים הוכיחו כי קיים קשר הדוק בין צריכת ירקות לבין הפחתת הסיכון לחלות.

שלבו פעילות גופנית בשגרת היומיום והגבילו את זמן הישיבה – בצעו פעילות גופנית מתונה כגון הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת, לפחות 30 דקות באופן יומיומי. נסו לשלב את הפעילות בחיי היומיום במהלך יום העבודה, כאמצעי להגיע ממקום למקום, בעבודות הבית או בשעות הפנאי. הוכח מחקרית כי פעילות גופנית מוגברת קשורה לסיכון מופחת לתמותה מסרטן המעי הגס.

הגבילו שתיית אלכוהול ומשקאות ממותקים, ועדיף להימנע מצריכתם לחלוטין – יש להמעיט ככל האפשר בשתיית משקאות אלכוהוליים, כחלק מאורח חיים בריא המפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס וסוגי סרטן נוספים. במקביל רצוי להימנע ממשקאות ממותקים המגבירים את הסיכון לסרטן המעי הגס. מחקר ענק בהשתתפות למעלה מ-100,000 גברים ונשים,  קבע לאחרונה כי מי שצרכו משקה ממותק אחד ביום או יותר, היו בסיכון גבוה ב-38% לחלות בסרטן המעי הגס ובסיכון גבוה פי שניים לתמותה מהמחלה.

הימנעו מעישון סיגריות וכל מוצרי העישון בכלל, כולל סיגריות אלקטרוניות, מוצרים לחימום טבק וגם נרגילה – בכל סוגי העישון אין  רמה של צריכה בטוחה, וגם עישון של סיגריה אחת ביום, או רק באירועים חברתיים, עלול להוביל לתחלואה ומוות בטרם עת. מחקרים רבים הצביעו על הקשר של עישון לסרטן המעי הגס.

לרגל חודש המודעות תערוך האגודה למלחמה בסרטן יום עיון אונליין בנושא סרטן המעי הגס ביום שלישי 19.3.2024, אשר יכלול הרצאות על חידושים ועדכונים וכן פאנל לשאלות ותשובות. לעיון בתוכנית המלאה ולהרשמה ללא תשלום יש להיכנס לאתר האגודה למלחמה בסרטן בקישור כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר