איך לעבור את חג הפסח בשלום עם תבלינים

ארוחות ליל הסדר והחג הן חגיגה קולינאית הכוללת מגוון מנות וכמויות, אשר עלולות להסתיים בחוויה לא נעימה של כאבי בטן, נפיחות, גזים, כאבי ראש, אלרגיות ועוד.
לפניכם שורת המלצות לשימוש בתבלינים לטיפול בתופעות הלוואי השונות כמו כאבי בטן, גזים, כאבי ראש ועוד.

לתבלינים תפקידים רבים בטיפול ומניעת מחלות שונות. ישנם תבלינים המשככים כאבי בטן, מטפלים בגזים, עצירות ועוד, ישנם תבלינים המשפיעים על מערכת העצבים ומרגיעים מפני לחצי החג והמפגש המשפחתי, ישנם תבלינים המאזנים את רמת הסוכר ומונעים תופעות של חולשה ועצבנות, ועוד.

להלן רשימת תבלינים ששילובם בארוחות החג עשוי לסייע לנו לעבור את החג בשלום:
שומר – מונע גזים וכאבי בטן. נגד עצירות מאכילת מצות. מסייע גם בכאבי ראש. משמש גם להיגיינת הפה – במקום משחת שיניים, כך שיש לנו "משחת שיניים כשרה לפסח".
ניתן להשתמש בתה בסוף הארוחה, או להוסיף בבישול – למרק, מאכלי דגים, ירקות, מאפים ובכבישת ירקות.
קימל – נוגד עוויתות וכאבי בטן. מגביר הפרשת מיצי עיכול. תוספת גורמה לסלט כרוב. משמש תוספת ללחם, תפוחי אדמה, דג מזרחי, סלטים שונים, גבינות, ניתן גם בחליטה להכנת תה.
כוסברה – (גד השדה) – נוגד עוויתות במערכת העיכול, מרגיע, עוזר בכאבי ראש. ניתן להוסיפו בסוף הבישול בהכנת רוטב ובסלט.
פטרוזיליה – נוגד עוויתות במערכת העיכול, מעודד השתנה (יציאת נוזלים וניקוי דרכי הכליות). מוריד לחץ דם, מנטרל את ריח השום. ניתן להשתמש לאחר הבישול (בהכנת מרק) או בסלט ירקות. לא מומלץ במצבים קשים של בצקות הנגרמות בגלל אי-ספיקת לב או אי-ספיקת כליות.
שילוב של כוסברה ופטרוזיליה – שילוב של סיבים תזונתיים המסייעים לתפקוד טוב של מערכת העיכול. מונעים עצירות וגורמים להרגשת שובע, מאזנים את רמת הסוכר, מסייעים לאיזון הכולסטרול.
אגוז מוסקט – מפיג גזים ועוזר בבחילות. תוספת למאפים, רטבים, גבינות, פודינג, מתוקים, מרק, בשר. טעמו מריר וריחו מאוד דומיננטי.
זעתר – (אזוב מצוי) – נגד גזים, מגביר תיאבון. לנשים מניקות – מגביר חלב. מסייע בטיפול בשיעול. ניתן להוסיף לפשטידות, מצות וגבינות.
כמון – נגד כאבי בטן ונפיחות. נוגד תולעים. שאיפת אדים של כמון וחומץ במים רותחים מסייע במקרים של התעלפות וקוצר נשימה. לשימוש בסוף הבישול – דגים, בשר, מרק.
קינמון – נגד בחילות, עוזר בשלשול. מוריד חום. מפיג גזים במעיים. בסוף הארוחה – כתה ותוספת בעוגות.
זנגביל (ג'ינג'ר) – נגד בחילות ותחושה של כבדות בבטן.
ניתן להשתמש במאכלים סיניים, עוגות, דברי מתיקה, משקה ותוספת לסלט.
כורכום – נגד עצירות. מסייע לניקוי הכבד, להורדת הכולסטרול. לשימוש באורז, בשר, דגים, מרק.
ציפורן – מחטא, מרגיע, מעורר את מיצי העיכול. לא מומלץ לנשים עם גלי חום. לשימוש בפשטידות, עוגות, למאכלים מהחי וירקות כבושים.
חילבה – לאיזון רמת הסוכר, לחץ דם גבוה ומחלות לב. ריחו חריף ולא נעים– לאחר אכילתו מורגש בשתן ובזיעה.
רוזמרין – נגד בחילות וגזים. משפיע על מערכת העצבים – כאבי ראש, סחרחורות, חולשה ועייפות, לחץ דם נמוך. לשימוש בבישול תפוחי אדמה ובטטה, דגים, בשר וסלט. טעמו מתוק ומרענן.
שום – מחזק, מגרה את הפרשת מיצי העיכול, מפחית שומנים בדם, מסייע בלחץ דם גבוה, כאב ראש, שלשולים. להוסיפו בסוף הבישול כדי לשמר את טעמו הדומיננטי.
פלפל חריף – מונע גזים ונפיחות, מכייח – ליחה. תיבול: דגים, בשר, גבינות, ביצים.

שימוש התבלינים בהכנת חליטות תה:
נגד גזים – שומר.
נגד גזים ובחילה – קינמון, זנגביל, אגוז מוסקט, ציפורן, רוזמרין.
נגד כאבי ראש – רוזמרין.
לאיזון רמת הסוכר – חילבה, פטרוזילה, כוסברה.

(מידע זה הנו המלצה בלבד מהרפואה המשלימה והמונעת. במקרה של בעיה רפואית יש לגשת לרופא המטפל).


ד"ר הילה גבע-אבירם N.D –נטורופטית, מומחית לצמחי תבלין ומרפא, הנה יועצת של חברת "נווה התבלין".
טל. 09-8334355






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה