איך לעבור את צום יום הכיפורים בשלום

בכל שנה הופך להיות צום יום כיפור קשה יותר – החום הכבד, התזונה היומיומית הלקויה והאכילה המוגברת – כל אלו מקשים עלינו לעבור את היממה.
רבים אינם יודעים אילו מזונות להעדיף בארוחה המפסקת, שישמרו על רמת שובע לאורך זמן יותר, ולא יגרמו לצמא גדול מהצפוי. בעיה נוספת מתעוררת בסיום הצום: הרעב הגדול שהצטבר במשך היום, מביא רבים “להתנפל” על מאכלים כבדים, וגורם לתחושה גופנית וכללית קשה לאחר מכן.
לפניכם עצות וטיפים שיעזרו לנו להתחיל ולסיים את הצום בצורה הטובה והנכונה ביותר:

1. מעבר לקושי הפיזי שבצום, מהווה הצום גם לחץ פסיכולוגי. הידיעה כי אנו עומדים להפסיק לאכול ליממה, מלחיצה מאד רבים. עם זאת אין טעם להילחץ, אלא להיערך בהתאם, ולהיות שקול במזונות שאוכלים לפני הצום ואחריו.
2. במהלך היום שלפני הצום רצוי לאכול ארוחות מסודרות, עשירות בפחמימות מורכבות כמו אורז, תפו”א, לחם ותירס. יש להעדיף מזונות עשירי סיבים תזונתיים, כדי לשמור על רמות שובע לאורך זמן, וכן רמות סוכר מאוזנות לאורך היום.
3. רצוי לא “להתפוצץ” בארוחה המפסקת מתוך הידיעה כי לא נאכל בהמשך, אלא לאכול ארוחה מגוונת ומזינה. אנו לא “אוגרים” אוכל להמשך, ואכילה לא מבוקרת עלולה להפריע להמשך הצום.
4. חשוב לא לאכול דברים מלוחים מדי, בשל הרצון לשתות הרבה לאחר ארוחה מלוחה.
5. רצוי לא להרבות במזון שמן, כדי לא להרגיש כבדות יתר במהלך יום הצום.

לאחר הצום
לאחר סוף הצום רצוי להתחיל את הארוחה עם כוס תה בטעם המועדף, ממותק בסוכר, ולאחר הפסקה קלה להתחיל את הארוחה במרק חם, אשר גם ימתן את הרעב, יסייע להתחיל את הארוחה באיטיות, ולא להעמיס ולהתנפל על האוכל.
מרק חם הוא למעשה נקודת פתיחה מצוינת לקבלת נוזלים ומזון חם ומזין.
לאחר המרק פנויים להתחיל את הארוחה במנה הראשונה ובמנה העיקרית, להעשיר בסלט ירקות מכל הצבעים, ולהקפיד לאכול לאט מזון מזין.
יש לבחור את גודל המנות בקפידה, ולא להעמיס את הצלחת במנות גדולות מדי, שעלולות לגרום בסופו של דבר לתחושה לא טובה.


אורנה לוי היא תזונאית קלינית ביוניליוור ישראל-תלמה






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה