איך לצלוח את חגי תשרי ללא קילוגרמים עודפים

פעמיים בשנה (לפחות…) אנו יושבים ליד שולחן עמוס לעייפה בפיתויים, ניחוחות, מנות ראשונות, עיקריות ואחרונות, שתייה מתוקה, יין – מכל טוב ארצנו בטעמים מוכרים של בית וחג. והנה מתחילות ההתלבטויות: אטעם רק מעט מזה, ואחר כך אטעם קצת – ממש טיפונת מזה. זה נראה כול כך נימוח ומגרה – רק טיפ-טיפה ודי. והקינוחים – כול כך הרבה סוגים; ביס קטן מכל אחד ודי

פעמיים בשנה (לפחות…) אנו יושבים ליד שולחן עמוס לעייפה בפיתויים, ניחוחות, מנות ראשונות, עיקריות ואחרונות, שתייה מתוקה, יין – מכל טוב ארצנו בטעמים מוכרים של בית וחג. והנה מתחילות ההתלבטויות: אטעם רק מעט מזה, ואחר כך אטעם קצת – ממש טיפונת מזה. זה נראה כול כך נימוח ומגרה – רק טיפ-טיפה ודי. והקינוחים – כול כך הרבה סוגים; ביס קטן מכל אחד ודי.
קצת אחרי ארוחת הטעימות גם מתחילה לעלות תחושת הכובד אליה מתלווים ייסורי המצפון.
כיצד ניתן להימנע מתחושות אלו ובכל זאת ליהנות מארוחת חג מסורתית?

לפניכם עשרת הדברות לשמירה על משקל והרגשה חיובית בחגי ישראל:
1. כדאי להתחיל בקבלת החלטה מושכלת ולשתף בה כמה שיותר בני משפחה. אין צורך לעשות רושם על הסביבה באמצעות אוכל – אפשר פשוט להכין פחות מנות.

2. כיצד להתכונן לארוחה הגדולה ולא להגיע מתים מרעב? כדאי לאכול ארוחה קלה (או אפילו שתי פרוסות לחם) לפני היציאה מהבית. צריך לזכור שבחגים יש גם מחר ומחרתיים בהם נאכל.

3. לשתות הרבה – שתייה נותנת תחושה של שובע. מומלץ להימנע משתייה ממותקת. בכוס משקה תוסס או מיץ טבעי יש כחמש כפיות סוכר. גם היין הוא משקה עשיר בקלוריות, ולכן רצוי לשתות רק על פי המידה המסורתית הנדרשת.

4. מרק בפתיחה – כדאי להתחיל את הארוחה עם מרק ירקות עשיר, אשר אינו מכיל הרבה קלוריות. משביע מרווה ותופס מקום בקיבה.

5. "ויתורים כואבים" – לכל אחד יש המאכל האהוב שאי אפשר בלעדיו. אבל יש הרבה מאכלים אחרים שאפשר לוותר עליהם בקלות. איכלו לאט, לעסו היטב את המזון, התענגו על כל ביס, עשו הפסקה של כמה דקות בין המנות.

6. מבושל ולא מטוגן – בחרו למנה העיקרית מאכל אפוי, צלוי או מבושל, השתדלו לוותר על מטוגן. טיגון עלול להכפיל את כמויות השומן ואת הערך הקלורי של המנה.

7. שימו לב לגודל המנות – צלחת קטנה יותר תעזור לנו להעמיס פחות אוכל. מומלץ לשבת רחוק מהצלחת המרכזית, ולא להגזים בכמויות.

8. דגים במקום בשר – ידוע כי דגים קלים לעיכול, עשירים בחלבון וויטמינים. תחושת הכבדות האופיינית לארוחות חג עקב אכילת בשר, נחסכת מאיתנו.

9. קינוח – אל תוותרו אך בחרו בחוכמה. פרוסת עוגת שוקולד/שמנת יכולה להכיל כ- 600 קלוריות. בחרו קינוח עשיר פחות: עוגת דבש, סלט פירות, גלידה דלת שומן. אם קשה לוותר על הדבר האמיתי – בקשו מראש שליש מנה ותתענגו על כל ביס.

10. חגים הם לא תירוץ לוותר על פעילות גופנית – שלבו בסדר היום פעילות גופנית קבועה. כדי לאזן את עודפי הקלוריות מומלץ להוסיף 30 דקות יומיות של פעילות גופנית, כולל הליכה, טיול, ריקוד, התעמלות אירובית, טניס, או פעילויות מהנות אחרות שעשויות לסייע במשימה.


רותי אבירי היא דיאטנית קלינית ןיועצת התזונה של חברת טונה סטארקיסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר