איך תזונה מסייעת במניעת התקפי מיגרנה?

כ-10% מבני 65-18 סובלים ממיגרנה (צדעת, צלחה או צלחית בעברית). האם שינוי באורח החיים ובתזונה יכול לסייע במניעת ההתקפים? איילת נדיב, דיאטנית קלינית ואחראית מקצועית מחלקת דיאטה בסטודיו סי, גיבשה רשימת מזונות שכדאי לשלב בתפריט, וטיפים מעשיים להקלת הכאב

על פי ארגון הבריאות העולמי, נשים סובלות ממיגרנה פי שניים יותר מגברים. צילום pixabay
על פי ארגון הבריאות העולמי, נשים סובלות ממיגרנה פי שניים יותר מגברים. צילום pixabay

רובנו חווינו לפחות פעם אחת בחיינו כאב ראש. בני המזל יידעו רק לעתים רחוקות מהו כאב ראש, אבל יש הסובלים ממיגרנות, אשר חווים התקפים חוזרים במשך כל חייהם. כ-10% מבני 65-18 סובלים ממיגרנות. על פי הגדרת ארגון הבריאות העולמי, מיגרנה היא "הפרעת כאב ראש ראשונית, שמופיעה לרוב בגיל ההתבגרות ומשפיעה בעיקר בגילים 35 עד 45". על פי הארגון, נשים סובלות ממיגרנה פי שניים יותר מגברים. הסיבה לכך הן השפעות הורמונליות.

מיגרנה נגרמת על ידי פעולת מכניזם עמוק במוח, הגורם לשחרור חומרים דלקתיים שמייצרים כאבים סביב העצבים וכלי הדם בראש. הסימפטומים של התקף מיגרנה יכולים להיות כאב בצד אחד של הראש, תחושה של "פעימות" בתוך הראש, בחילות, חולשה ועוד. ההתקפים יכולים להיות קלים עד חמורים. בקרב הסובלים ממיגרנות עם אאורה (הילה), עשויים להופיע גם שינויים תחושתיים וויזואליים – למשל, רגישות לאור.

מה בדיוק גורם למיגרנות?

אין תשובה חד משמעית. הדעה הרווחת בקרב מומחים בתחום היא, כי גורמים גנטיים וסביבתיים הם שמעוררים את התקפי הכאב. החדשות הטובות הן שאפשר להפחית את תדירות ההתקפים, ואף למנוע חלק מהם בעזרת שינויים באורח החיים. שינויים אלה עשויים להיטיב גם עם הסובלים מכאבי ראש שאינם מיגרנה, אשר נובעים מסיבות שונות כמו אי שתייה מספקת של נוזלים, מתח, כאב שרירים ועוד.

איך עושים זאת?

הרבו בשתיית מים – אי שתייה מספקת של נוזלים עלולה לעורר התקף של מיגרנה. לעתים, כשאתם מתחילים רק להרגיש את כאב הראש מגיע, שתו מיד שתי כוסות מים, ויש סיכוי טוב שכאב הראש לא יתפתח ויחמיר. קשה לכם לשתות מים? שתו תה קר (עדיף ללא סוכר) או מים עם פלחי לימון, תפוז או עלי נענע.

הגבילו את צריכת הקפאין – הקפאין נמצא, בין השאר, בקפה, בתה, בשוקולד, במשקאות אנרגיה ובמשקאות מוגזים מסוימים. על פי הידוע, קפאין עלול לעורר התקפי מיגרנה, ולכן כדאי להמעיט בצריכתו.

שתו אלכוהול במידה – כולם מכירים את תופעת ההנגאובר – כאב ראש קשה שקמים איתו לאחר לילה של שתיית אלכוהול מופרזת. אלא שבמקרה זה אין מדובר במיגרנה. בקרב אנשים שסובלים ממיגרנה – אלכוהול, במיוחד יין אדום, עלול להוות טריגר להתקף. זאת בגלל מרכיבים דוגמת היסטמין וטיראמין המצויים במשקאות האלכוהוליים.

קשר בין אכילת שוקולד להופעת התקפי מיגרנה. צילום pixabay
קשר בין אכילת שוקולד להופעת התקפי מיגרנה. צילום pixabay

אל תדלגו על ארוחות – אחד הגורמים שמעוררים מיגרנות הוא הימנעות מאכילה לאורך שעות, שגורמת להפרשת הורמונים המופרשים בעת סטרס, ובעקבות זאת מעוררת מיגרנה.

הגבילו צריכת שוקולד – חולים רבים במיגרנות מספרים על קשר בין אכילת שוקולד להופעת התקף.

פחות גבינות שמנות ונקניקים מעובדים – מזונות אלו מכילים ניטריטים, שחלקם עלולים לעורר מיגרנה בקרב הסובלים ממנה.

 3 דג סלמון עשיר באומגה
דג סלמון עשיר באומגה 3

סובלים ממיגרנה? מזונות שכדאי לשלב בתפריט

דגים עשירים בשומן בריא כמו סלמון – דגים אלו מכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3, המסייעות להילחם בתהליכים דלקתיים בגוף.

אגוזים כמו אגוזי מלך ושקדים – אגוזים אלו עשירים במגנזיום, שעוזר להגביר את זרימת הדם בגוף ולהפחית את כאב המיגרנה.

ג'ינג'ר – מקל על מיגרנה הודות ליכולת שלו לחסום חומרים דלקתיים.

ירקות עליים ירוקים – עשירים במגנזיום, שמחסור בו נקשר לא אחת להופעת התקפי מיגרנה.

קטניות – עשירות באסטרוגן צמחי, שיכול להקטין את השפעות האסטרוגן המיוצר בגוף. הסיבים בקטניות עשויים לעזור נגד המיגרנות, על ידי הסרת עודפי האסטרוגן בגוף.

כדאי, רצוי ומומלץ לנהל יומן המתעד את תדירות ההתקפים, חומרתם והאופן שבו טופל הכאב – בין אם באמצעות תרופה, מנוחה, מזון מסוים וכדומה. התבוננות ביומן עשויה לסייע לכם לאתר את הטריגרים להתקפים, ולפעול בהתאם כדי לצמצם אותם. למשל, הבחנתם כי בכל פעם שאתם מדלגים על ארוחת הבוקר אתם חווים התקף מיגרנה בצהריים? שנו את זמני הארוחות כך שלא ייווצר מצב שבו תצומו שעות ארוכות.

 






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה