אירועי קיץ 2008 באתרים ובגנים הלאומיים בצפון

לקראת ימי הקיץ החמים רשות הטבע והגנים מציעה פעילות מהנה באתרי המים השונים או פעילות לילית מסתורית וקסומה לעת שעות הדמדומים.

עם בואו של החופש הגדול .. גלגלי המוח מתחילים לעבוד בקדחתנות "לאן ניקח את העוללים בחופש"? מחשבות על עוד יום בריכה, עוד פיקניק בטבע, שבוע אצל הסבתא ובסוף קלאב בתורכיה כבר מתחילים למלא את טבלת הייאוש.. אז אל ייאוש.. החופש הגדול זו דווקא הזדמנות לטייל בארץ במקומות מיוחדים ולקראת ימי הקיץ החמים רשות הטבע והגנים מציעה פעילות מהנה באתרי המים השונים או פעילות לילית מסתורית וקסומה לעת שעות הדמדומים.

אתרי מים

ימי הקיץ החמים מזמינים טבילה והתרעננות באתרי המים, לשכב פרקדן על הדשא וליהנות מפכפוך המים.
גן השלשה (הסחנה) נמצא בעמק בית שאן, למרגלות הגלבוע, והוא אחד האתרים היפים בארץ, אם לא היפה בהם. הוא הוקם בסוף שנות ה-50 ונקרא על שמם של אהרון אטקין, חיים שטורמן ודוד מוסנזון, שעלו על מוקש ונהרגו בבית שאן בעת שיצאו לסיור בעמק בספטמבר 1938. השם "גן השלושה" נקבע לזכרם.
בגן מצוי מעיין הנובע מבין הסלעים, ונמצא בתחתית בריכת מים טבעית וגדולה.
מי המעיין צלולים וחמימים. חום המים קבוע כל ימות השנה ומגיע ל- 28 מעלות. בשל חמימותם של המים נעים לשחות בהם כל ימות השנה, כולל בחורף.
מסביב לבריכות המים משתרעים משטחי דשא נרחבים, עצים רבים המעניקים צל, דקלים ושיחים יפהפיים. כל אחד יכול למצוא במקום פינה שלווה, להלך בשבילים בין הדשאים והשיחים, לערוך פיקניק בחיק הטבע סביב שולחנות האבן הפזורים בגן, וכמובן לטבול במי המעיין הצלולים.

לאחרונה הוקם בגן מרכז חווייתי לימודי הנקרא "עקבות בעמק" והוא משלב בתוכו את המוזיאון לארכיאולוגיה אזורית וים תיכונית, אתר משוחזר "חומה ומגדל", טחנת קמח עתיקה ומסלול הליכה בטבע המקשר בין כל האתרים האלה.
אתר "חומה ומגדל" הנמצא בחלקו המזרחי של הגן משחזר בגודל טבעי את הקמת היישובים היהודיים שהוקמו בין לילה בשנות ה-30 של המאה הקודמת ובכך קבעו את גבולות מדינת ישראל.
מהאתר המשוחזר של "חומה ומגדל" ניתן לעבור דרך גשר העובר מעל הנחל למוזיאון הארכיאולוגיה. המוזיאון, הממוקם אף הוא בגן, מציג אוסף נדיר של כלים יוונים עתיקים, ממצאי חפירות ארכיאולוגיות שנערכו בעמק בית שאן וממצאים שמקורם ממצרים ומפרס.
אחת התערוכות המומלצות במוזיאון היא התערוכה האטרוסקית המשלבת מוסיקה, ריחות ומראות, ומקנה לכל המשתתפים בה חוויה מיוחדת.
מהמוזיאון לארכיאולוגיה פונים מערבה ומגיעים לטחנת קמח עתיקה ומשוחזרת, אשר עובדת על עיקרון כוח המים (מתעלה המגיעה עד לטחנה).
טחנת הקמח שוחזרה באופן אותנטי והיא היפה והמיוחדת ביותר מבין הטחנות הפעילות בארץ. באתר ניתן לראות את חדרי החלוצים שרוהטו בחפצים מהימים ההם, להיפגש עם "חלוצים", להתלבש בבגדי החלוצים, לאכול ארוחה באווירה של פעם ולצפות בסרט המספר את סיפור העלייה לקרקע על רקע התקופה.

לפרטים: 04-6586219


חורשת טל

חורשת טל היא שמורת טבע וגן לאומי בעת ובעונה אחת. החורשה, שבה צומחים כ- 240 אלוני תבור קשישים, הוכרזה כשמורת טבע, ואופייה נשמר בקפידה. רק מעטים מבין עצי הבר בישראל משתווים בגובהם וביופיים של האלונים בשמורת טל.
השטח שמחוץ לחורש הוקדש לבילוי בחיק הטבע. יש כאן 200 דונם של מדשאות ירוקות ופלגים המביאים את מי נהר הדן אל אגם שחייה ענק. המים מגיעים דרך נחל טל, שייתכן כי במקורו היה תעלת השקיה מהתקופה הביזנטית (מאה 5 לספה"נ).
בתחום חורשת טל מתפצל נחל טל לשלושה פלגי משנה מלאכותיים, להנאת הנופשים במקום. אחד הפלגים מוביל לפארק הדיג. חובבי דיג יכולים להשליך חכה ולקוות שיתמזל מזלם.
במקום חניון קמפינג מהוותיקים והמשוכללים בישראל. לרשות המבלים בגן הלאומי עומדים שירותים, מי שתייה, מקלחות חמות, שולחנות לפיקניק, תאי קירור, תאורת שטח ומזנון. אפשר ללון גם בבונגלו ובחדרי אירוח.
לפרטים: טל 04-6942360, 04-6942440.
גן לאומי חורשת טל (4) נמצא מדרום לכביש קרית שמונה – בניאס (כביש מס' 99), סמוך לקיבוץ הגושרים.


מעיין בניאס בוקע למרגלות החרמון. בדרכו, במורד עמק החולה, יוצר הנהר את מפל הבניאס, מפל גועש ושוצף, המפל העז והמרשים ביותר בישראל. לאחר זרימה של תשעה קילומטרים מגיע נחל חרמון אל מפגשו עם נחל דן והשניים מתמזגים לנהר הירדן. סמוך למעיין בניאס, ליד המערה שבעבר המעיין נבע ממנה, נמצאים השרידים המרשימים של מקדש האל פאן, שמשמו נגזר גם שם המקום – פניאס, או פמיאס (בערבית – בניאס).
חודשי הקיץ הם הזמן לצעוד מהמעיין למפל הבניאס, במסלול שנמשך כשעה. המפל והנהר במלוא עוזם. המראה מדהים. על הצועדים במסלול לדאוג לרכב שיחכה בחניון שליד המפל. ניתן, כמובן, לצעוד גם בכיוון ההפוך. מי שמוותר על ההליכה, יכול לבקר באזור המעיינות ובמפל בנפרד.
לפרטים: שמורת טבע נחל חרמון (בניאס) 04-6902577


גן לאומי אכזיב, השוכן כחמישה קילומטרים מצפון לנהרייה, משלב חוף ים סלעי ומפורץ, לגונות ובריכות ים טבעיות ומלאכותיות – האחת עמוקה והשנייה רדודה ומתאימה לילדים, שרידי יישוב קדום וכרי דשא גדולים. בקצרה, כל הנתונים הדרושים לבילוי מהנה ומרענן של שעות אחדות בקיץ הישראלי.

ייחודו של הגן הלאומי אכזיב הוא בחוף הים הטבעי שלאורכו הוא שוכן. החוף המפורץ והסלעי יפה ומיוחד כשבין סלעי החוף מתקיים עולם חי עשיר. ניתן לצפות בקלות יחסית בשושנות ים, בקיפודי ים ובתמנונים קטנים, הנחבאים מתחת לאבנים.
בחודשים יולי ואוגוסט עולות נקבות של צבי ים לחולות חוף אכזיב כדי להטיל את ביציהן מול החוף. בים, בולטים מספר איים קטנים – המהווים שמורת טבע בפני עצמה: איי חוף אכזיב. האיים הם שרידים לרכס כורכר, שבעבר היה ביבשה אך עתה רק פסגותיו מבצבצות מעל למים. בקיץ מקננות באיים שחפיות ים.בתחום הגן הלאומי נמצאים שרידי העיר הקדומה אכזיב, שנזכרה בתנ"ך כאחת מערי שבט אשר, וישוב יהודי מוזכר במשנה ובתלמוד. אחד מענפי הכלכלה החשובים של אכזיב בתקופות הקדומות היה ייצור צבע ארגמן מחלזונות מיוחדים שנאספו בחוף.
לפרטים: 04-9823263


שמורת חוף הבונים: שמורת הבונים היא שמורת טבע חופית הכוללת קטע של 4.5 ק"מ מהמעניינים והיפים שבחופי הים התיכון. בתחומי השמורה, המשתרעת מתל דור בדרום ועד מושב הבונים בצפון, מצוי החוף המפורץ ביותר בארץ ישראל.חוף זה עוצב ע"י הרוח וגלי הים שהכו במשך שנים רבות על גבעות הכורכר שלאורכו. נמצא כאן מפרצונים חוליים, שוניות, מערות חוף ומזרקות גלים. לאורך קו המגע של המים בחוף קיים עולם של בעלי חיים מיוחדים לבית גידול זה של מפץ גלים, חופית, טחבית סלעים, בלוט ים ועוד.
על גבעות הכורכר מצויה צמחייה העמידה לרוחות החזקות ולרסס מי הים: פריגה צהובה, חבצלת החוף, נר הלילה החופי, לפופית החוף, ציפורנית בשרנית ועוד. בשל יחודו, הוכרז קטע חוף זה שמורת טבע. השמורה כולה מעוטרת במפרצים ציוריים, שחלקם מרופדים בצדפות.

בשמורה 2 מסלולי הליכה עיקריים – האחד מעגלי והשני קווי. המסלול המעגלי (כשעתיים) עובר במספר נקודות וחוזר לחניה ואילו המסלול הקווי (כ-4 שעות) עושה את דרכו עד לחוף דור. שני המסלולים מסומנים בשטח ובמפת האתר שבדפדפת המידע שניתנת בכניסה.
מומלץ להתקדם במסלול על רכס הכורכר דרומה ולעלות לתצפית מרהיבה על השמורה והאזור כולו במעגל האבנים הנמצא בנקודה הגבוהה ביותר בחוף. משם אפשר לרדת ל"מערה הכחולה". זהו סדק שנפער שנוצר מבליית רכס הכורכר על-ידי גלי הים. בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות השקיעה תוכלו לראות את הצבע הכחול שהמים מקבלים במערה.
במהלך חודש יולי, בימי שישי, בשעות בין הערביים, ייערך סיור מודרך בשמורת הטבע לארוך חוף הים, פוגשים בחופים סלעיים וחופים חוליים, נכיר את בע"ח והצמחייה האופיינית לכל אזור, נתבונן במפרצי הצדפים, במערה הכחולה החצובה בכורכר ונסיים בביקור במרכז הסובב הימי המכיל מוצגים מהעולם הימי וסרטון המספר את סיפורם של צבי הים.
הסיור יתקיים במהלך שעתיים, בסיום הסיור קבלת שבת חגיגית- עם חלה ויין לאור השקיעה ומול גלי הים.
פרטים: 04-8252266


שמורת תל דן היא מעין ארץ הפלאות: פלגי המים זורמים כאן מכל העברים ומצטרפים לנהר גועש, וצמרות העצים מתנשאות אל על ושומרות על אפלולית תמידית וקרירות מרעננת, גם בצהרי יום קיץ חם.
נהר הדן הוא הגדול והחשוב מבין שלושת מקורות הירדן.
הוא ניזון ממי שלגים וגשמים שיורדים בהר חרמון. המים מחלחלים בבטן ההר ופורצים למרגלותיו במאות מבועים, שיוצרים ביחד את המעיין הקרסטי השופע ביותר במזרח התיכון – 240 מ"ק מים בשנה. למרות שטחה הקטן, 481 דונם בלבד, קיימים בשמורת תל דן שלושה מסלולי טיול שונים באופיים ובאורכם. חלק מן התוואי הוכשר למעבר עגלות נכים. מסלול הטיול עובר בין פלגים ובצד הנהר, בצל חורש וסבך של עצים, בעיקר עצי ער אציל, מילה סורית ואשחר רחב עלים. התנאים הטובים בין פלגי הדן מאפשרים למילה הסורית להגיע בשמורה לגבהים של עד 20 מטרים.
בהמשך הדרך מטחנת הקמח, שפעלה עד 1948, נגיע לשרידי העיר הכנענית ליש, שנכבשה על ידי שבט דן בתקופת השופטים. באתר ממצאים מיוחדים במינם ובהם אתר פולחן המיוחס לימיו של ירבעם. בתל שוחזר שער העיר המרשים מהתקופה הישראלית וכן קשת השער הכנעני, אולי הקשת הבנויה הקדומה ביותר שהתגלתה עד מעולם.מומלץ להשלים את הסיור בשמורה בביקור בבית אוסישקין – מוזיאון אזורי לטבע ולארכיאולוגיה. המוזיאון מציג את עולם הצומח והחי שבבקעת החולה ובסביבותיה, מהתקופה שקדמה לייבוש הביצה ואילך.

בחודש יולי ה- 05.07.08 יתקיים סיור משפחות אל החרמון הגבוה, תל דן, ושייט קיאקים.
נתחיל את היום בסיור במרומי החרמון הגבוה בתצפיות מרהיבות ובפריחה ייחודית למרומים משם נרד לשמורת תל דן הקסומה, הקרירה, העשירה בנופי מים וצמחיה עבותה ונקנח בשייט קיאקים משפחתי בנחל שניר. הערות: הטיול מיועד למשפחות עם ילדים מעל גיל 6.משך הטיול כ – 6 שעות.
יש להצטייד בנעלים נוחות להליכה במים –לא סנדלים למיניהם. עליה ברכבל ושייט הקיאקים כרוכים בתשלום נוסף!.
לפרטים: 3639* או 04-6951579


סיורי לילה, שקיעה וזריחה

עם שעות הדמדומים הגנים הלאומיים רק מתעוררים לחיים.. לקראת בואו של החופש הגדול, הגנים הלאומיים ושמורות הטבע מציעים סיורים ליליים קרירים והדרכות מרתקות, עם עששיות, בנבכי המערות וסיורי שקיעה רומנטיים בנוף עוצר נשימה.

גן לאומי מבצר נמרוד :

מבצר נמרוד נושא בכבוד את התואר המבצר הגדול ביותר בישראל. הסיור במקום הוא חוויה בלתי שגרתית. מסלול הסיור עובר בין מגדלי שמירה, מאגרי מים גדולים ואולמות ענקיים. במקום הגבוה במבצר נמצא מגדל העוז (דון ז'ון), שהוא מבנה מבוצר בפני עצמו. מראשו אפשר לצפות במדרונות המיוערים של החרמון ובנחלים העמוקים שיורדים ממנו. כדאי לצאת מהמבצר דרך מעבר הסתרים, הבנוי מאבני ענק. המעבר נמצא בחומה הצפונית, לא הרחק משער הכניסה. הוא מוליך את המטייל אל מחוץ לחומה בגרם מדרגות מפואר העובר בתוך מנהרה מרשימה. פתח המוצא הוסווה היטב מבחוץ.

במהלך ימי חמישי בחודש יולי יתקיימו סיורי שקיעה ועששיות בגן הלאומי מבצר נמרוד, עליו מרק טווין כתב "תל החורבות היפה מסוגו בעולם". סיור השקיעה יצא בשעה 18:00 לרחבי המבצר, בסיום ההדרכה עולים אל תצפית נוף מרשימה על הגליל העליון וצופים בדמדומי השקיעה.
בשעה 20:30 יצא סיור עששיות וסיפורי מעשיות דרך נבכי המבצר. הסיורים בהרשמה מראש ובתשלום ב"כוכבית בטבע" 3639 *מחיר: 45 מבוגר , 35 ילד.
גן לאומי מבצר נמרוד (5) נמצא בצד הדרך העולה מבניאס לנוה אטי"ב (כביש 989, בין סימני ק"מ 4-5).
לפרטים: גן לאומי מצודת נמרוד 04-6949277
או www.parks.org.il


בית שערים : גן לאומי בית שערים שופע קסם ומסתורין, העיירה היהודית העתיקה "בית שערים" שכנה על גבעה נמוכה בגליל התחתון המערבי, והגיעה לשיא פריחתה במאות השנייה עד הרביעית לספירה. בבטן האדמה, עמוק במדרון הגבעה, חצבו תושבי בית שערים עיר קברים מפוארת.
המבקר עובר דרך חצרות קדומות, מסדרונות ומדרגות לתוך אולמות גדולים, שבהם חצובים תאי קבורה ולצדם ארונות קבורה מאבן. החדרים וארונות המתים משופעים בתבליטים, בכתובות ובציורי קיר. דלתות חצובות באבן, המחקות בצורתן דלתות עץ, סוגרות על חלק מפתחי המערות. התבליטים והצירים מייצגים את האמנות העממית היהודית בתקופה הרומית.
בכל המערות מוצאים סימנים יהודיים: מנורת שבעת הקנים, ארון הקודש, השופר, הלולב והאתרוג. בנוסף ישנם גם יצירות על נושאים חילוניים – ספינות, בעלי חיים, דמויות אדם ודגמים גיאומטריים.רוב הכתובות שנמצאו כתובות בשפה היוונית שרווחה אז בארץ ישראל, אך יש גם כתובות בעברית, בארמית ובתדמורית. מן הכתובות אפשר לדעת לעיתים את שמו של הנפטר, משלח ידו ולפעמים את מקום מוצאו.
היישוב בית שערים נודע כמרכז הרוחני של העם היהודי באותה תקופה בזכות רבי יהודה הנשיא ("רבי"), רבי נחשב לסמכות הרוחנית של עם ישראל באותה תקופה. הוא קשר קשרים אמיצים עם השלטונות הרומיים, שחיזקו את מנהיגותו. כשנפטר בשנת 220 לספירה לערך, הובל לקבורה בבית שערים ומאז נעשה בית העלמין של העיירה למקום מקודש ונהפך לבית קברות מרכזי של העולם היהודי בתקופת המשנה והתלמוד.
במהלך ימי רביעי בחודש יולי יתקיימו סיורים מודרכים ליליים מלאי מסתורין עם פנסים בתוך המערות התת קרקעיות של הגן הלאומי, במהלך הסיור נפגשים עם דמויות מומחזות מתקופת הסנהדרין והמשנה המספרים את סיפור הגן הלאומי.
מחירי כניסה לאתר: מבוגר 18 ₪ ילד 8 ₪
לפרטים: גן לאומי בית שערים 04-9831643 או 3639*


על פסיפסים, מזלות והרואות בנסתרות בגן לאומי חמת טבריה:
במהלך ימי חמישי בחודש יולי- אוגוסט (24.07.2008, 31.07.2008 07.08.2008, 14.08.2008) הגן הלאומי חמת טבריה ייפתח לקהל הרחב לפעילות לילית בנושא מיסטיקה ואסטרולוגיה הכוללת התכנסות סביב גלגל המזלות (הזודיאק) העשוי פסיפס, ברצפת בית הכנסת העתיק באתר. במסגרת הפעילות נחווה הרצאה מרתקת בנושא אסטרולוגיה, נלמד מה אומרים הכוכבים, מה מייחד כל מזל ומה צפוי לנו בעתיד. עוד במקום מתחם מיסטיקה לייעוץ רוחני פתיחה בקלפים קריאה בקריסטלים הפתוחים לייעוץ למשתתפים ללא תשלום נוסף. הפעילות מתקיימת בין השעות 20:00 – 24:00. בימי חמישי, בתאריכים: 24.07.2008, 31.07.2008, 07.08.2008, 14.08.2008
מחיר: כניסה לגן ולפעילות 25 ₪
הפעילות בהרשמה ובתשלום מראש בטלפון 3639*
לפרטים: גן לאומי חמת טבריה 04-6725287
או www.parks.org.il


סיור זריחה בארבל : "חכמים שהיו מהלכים בבקעת הארבל בבקר השכם וראו לפניהם את כוכב איילת השחר, שאורו היה עולה ובוקע בחשכה. אמר אחד לחבריו: הרואה אתה את איילת השחר, כך תהיה גאולתם של ישראל, בתחילה לאט, לאט, ובכל מה שהגאולה הולכת היא רבה והולכת" (ירושלמי, ברכות,ב, ד).
במהלך חודש יולי יתקיימו סיורי זריחה אל מצוק הארבל במהלכם נעלה למצוק הארבל לצפייה בזריחה העולה לאיטה מעבר לרמת הגולן. נקשיב לציפורים, נצפה על הנופים ולאחר עליית השמש נצא לטיול בשביל המעגלי סביב מצוק הארבל. נשמע אודות החיים ובעלי החיים שהיו ונקשרו להר ולמצוק.
לפרטים: 3639*



לפרטים נוספים והתעדכנות אודות הפעילויות באתרים : www.parks.org.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר