ארגון וסדר בבית – יש מי שתעזור

רובנו ממשיכים לקפל את הבגדים בארון כמו שאימא קיפלה בבית. אבל מה אם הארון שלנו בנוי אחרת? לפעמים צריך לעמוד רגע מהצד, ולמקסם את השימוש במה שיש לנו. מה עושים עם ניירת? קלסרים הם שימושיים, אבל יש שיטות תיוק רבות, ולכל אחד מתאימה שיטה אחרת

כמה זמן לקח לכם להבין במה אתם טובים? מדהים לפעמים איך החיים לוקחים אותנו למקומות.
אני ליאור רועי. בת 33, כמעט עשור בתל אביב. בסך הכל אני אדם ביתי – אוהבת לקרוא ולבשל, אבל גם אוהבת להיות בחוץ, לבלות עם חברים, לטייל. אחרי המון עבודות ותואר בפסיכולוגיה ובביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, גיליתי שאני הכי טובה במה שעשיתי תמיד: ארגון וסדר. כבר קרה לכם שגיליתם שבכלל בלי לתכנן הכנתם את עצמכם לדבר הנכון? זה מה שקרה לי.

אז מה בעצם אני עושה? בואו נדבר לרגע בדוגמאות, הכי קל. כמעט בכל בית שאני מכירה, הבית יוצר לעצמו פינות מחסן. כולנו מכירים את החדר ההוא שפעם היה חדר אורחים, והיום כשהאורחים באים סוגרים את הדלת שלו, נכון?

המומחיות שלי היא לפתור את הפלונטרים האלה. למשל, רובנו ממשיכים לקפל את הבגדים בארון כמו שאימא קיפלה בבית. אבל מה אם הארון שלנו בנוי אחרת? לפעמים צריך לעמוד רגע מהצד, ולמקסם את השימוש במה שיש לנו. מה עושים עם ניירת? קלסרים הם שימושיים, אבל יש שיטות תיוק רבות, ולכל אחד מתאימה שיטה אחרת.

למעשה, מהות הדבר היא ההתמודדות הלא אמצעית עם החפצים שלנו. החפצים שלנו מקיפים אותנו יום יום ושעה שעה. מרבית הזמן אנחנו לא טורחים להעיף בהם מבט שני, בוודאי שלא להקדיש להם מחשבה של ממש. די הגיוני, עלינו להתרכז בחיים שלנו. אלא מה? ההתייחסות למרחב בו אנחנו חיים ולחפצים שהוא מכיל – אם זה בבית, במשרד, בסדנה או בכל מקום אחר בו אנחנו מבלים זמן רב – מאפשרת לנו להשיג כמה דברים חשובים.

ראשית, אנחנו יודעים מה יש לנו. נשמע טריוויאלי להפליא, אבל כמה פעמים חיפשתם משהו ומצאתם כל מיני דברים אחרים שלא זכרתם שיש ברשותכם? הידיעה הזאת של מה יש לנו, ממקדת ומאפשרת לנו להחליט בתבונה. דבר נוסף שנותנת לנו התייחסות זו לפריטים שלנו, הוא היכולת לשלוט בסביבה בה אנחנו חיים. כבני אדם יש לנו מעט מאוד שליטה על הסובב אותנו, אך החלטה מודעת לגבי החפצים המקיפים אותנו מעניקה את היכולת ליצור סביבה שתתאים לחיים שאנו שואפים לחיות. כשאנחנו יודעים מה יש לנו, קורה עוד דבר מעניין. אנחנו לומדים על עצמנו. כשלוקחים פסק זמן ומתייחסים לחפצים שצברנו עד היום, אנחנו יכולים לפעמים לגלות דברים שלא ידענו על עצמנו.

איך זה קורה? "ספירת מלאי" שכזאת מראה לנו אילו דברים בחרנו לשמור. בדרך כלל נמצא שיש מין "קו מנחה" לסוג הפריטים שאנו נוטים לצבור. כל אחד מאיתנו נותן משמעות לפריטים אחרים, ופעמים רבות נגלה שלמרות שאנחנו מנסים לשנות היבט מסוים של חיינו, הרי החפצים שבחרנו לשמור מראים שעוד רבה הדרך.

אז עכשיו אנחנו יודעים מה יש לנו. מצוין. מה הלאה?
זה הזמן להחלטות. הזמן להתאים את החפצים שברשותנו לחיי היום יום, לצרכים שלנו, לרצונות שלנו, לאדם שאנו רוצים לגדול להיות. זה הרגע בו ממיינים. מה מכלל הדברים שמקיפים אותנו אכן נחוצים לנו, באיזה סיטואציות. המיון מצריך אותנו להבחין ולהחליט מה אנחנו צריכים, מתי אנחנו צריכים, כמה אנחנו צריכים והיכן.

החלטות אלה לא תמיד פשוטות, וכאן אני נכנסת לתמונה. התפקיד שלי במהלך המיון הוא למקד. בעזרת הצגת השאלות הנכונות, אני מייעלת את תהליך הברירה כך שכל חפץ נבחן באופן מודע על מנת שנוותר עם הדברים שנחוצים לנו באמת, עם הזכרונות שמניעים אותנו ולא מגבילים אותנו, עם מה שיתרום לסביבתנו להיות תומכת ומתאימה עבורנו באופן אישי. תוך כדי תהליך המיון אני גם לומדת על החיים, הרצונות והשאיפות של האדם מולי, מה שמאפשר לי מאוחר יותר לסדר את הסביבה שלו בצורה אופטימלית שתאפשר לו ליהנות מסביבה מאורגנת, יעילה ונעימה שתמלא את כל הצרכים השונים שלו.

אחד הדברים החשובים ביותר בעבודה שלי הוא ההבנה שאנחנו שונים זה מזה. עבור כל אחד מאתנו יש דרך אופטימלית אחרת כדי לסדר את המרחב. חלק ניכר מתפקידי הוא למצוא את השיטה המתאימה ביותר עבור האדם הספציפי מולי.

חפצים הם תמיד יותר מסתם חפצים. אולי בדומה להפרעת אכילה שבה האוכל הוא הרבה מעבר לסתם אוכל, האוכל עשוי לשמש כדבר המעניק תחושת ביטחון, או פיצוי, או נחמה, כך גם החפצים שלנו מייצגים פעמים רבות רגשות, בין אם אנו מודעים להם או לא.
החפצים שלנו יכולים להיות מעמסה או מנוף לשינוי חיובי. החלק המדהים באמת במה שאני עושה הוא שזה משנה לאנשים את החיים.

ההתמודדות הזאת עם החפצים שלנו מאפשרת לנו לבחון את חיינו עד כה, ולבחור במה ואיך להתמקד. הסדר החדש משפיע עלינו גם ברמה היומיומית וגם בהחלטות חיים גדולות יותר.
ככל שלמדתי יותר ונחשפתי אל תיאורית הפנג שווי, גיליתי שיש קוים משיקים רבים בין סדר פונקציונלי ונעים לבין הרעיונות אליהם שואף הפנג שווי, הרצון לאזן את האנרגיות שלנו ושל המרחב בו אנו חיים.

כפי שיאמר לכם כל יועץ פנג שווי, אזורים של עומס ובלאגן משפיעים על מצב הרוח בבית. כמה פעמים בזבזתם שעתיים בלחפש משהו שאתם יודעים שנמצא בבית? נכון שזה מרגיז?
תורת הפנג שווי מתייחסת גם לנגישות. אם יש ברשותנו חפץ מסוים, אך כדי להגיע אליו אנחנו צריכים להזיז שני כסאות ולפנות מחצית מהפריטים על המדף, אנחנו מזיקים לעצמנו. לפי פנג שווי, פינות אפלות פוגעות באנרגיה של הבית.

אם ננסה לתרגם את זה לשפה של יום יום, זה מזכיר משהו שכולנו מכירים. הדברים שדחוסים מתחת למיטה, או בארון במחסן. אולי הם לא עוברים במחשבתנו כל היום, אבל אנחנו יודעים שהם שם. במקרה הזה – רחוק מהעין אינו באמת רחוק מהלב, וכשמפנים תשומת לב למקומות האלה ופותרים אותם, קשה להתעלם מתחושת ההישג (חוץ מזה, לא יותר קל לנקות מתחת למיטה אם אין שם ערמות חפצים שכוחות אל?).

לא מעט פעמים, אנשים שהכרתי ולמדו מה אני עושה שואלים אותי בחיוך: "תגידי, והבית שלך? מסודר?" ואני עונה תמיד אותה תשובה: בית לא צריך להיות מוזיאון. בבית חיים, וטוב שכך. המטרה היא לאפשר חיים כאלה בנוחות.

מה זה אומר? גם אצלי לפעמים לא רואים רצפה, אבל כל החכמה היא שהבית מאורגן היטב בבסיס, ולכן אם הכל הפוך ואורחים מגיעים בהפתעה, תוך רבע שעה הכל מסודר למשעי. ולא, לא דחפנו הכל מהר למגירות. לכל דבר מוגדר המקום שלו, וכל החפצים שקשורים לנושא מסוים מקובצים במקום אחד. החיים הרבה יותר פשוטים.

מאז ומעולם סידרתי. המון שנים בהתנדבות אצל חברים, כל פעם שמישהו עבר דירה או היה צריך להכניס לספייס שלו עוד פונקציה וחסר לו מקום, נקראתי למשימה. בינתיים הלכתי לאוניברסיטה, תואר ראשון בביולוגיה ופסיכולוגיה, התואר בפסיכולוגיה נותן לי כלים שמשמשים בעבודה שלי באופן יום יומי. לאחר הלימודים הבנתי שאין לי רצון לעסוק בתחום באופן ישיר, וחיפשתי דברים אחרים. בסופו של דבר הבנתי שלסדר הוא היעוד שלי. כדי להתחיל מהבסיס עבדתי כשכירה בחברה אחרת. עם הזמן החלטתי לקחתי את כל הידע שצברתי לבד, את הנסיון ואת המטען האקדמי, ולהתחיל לעשות בעצמי את מה שאני יודעת הכי טוב: לסדר. בחוכמה.


הכל הפוך? ליאור מסדרת
טל. 054-5997422
www.liorroy.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר