בעקבות התוכנית על היורד בגדול שעלה בחזרה בערוץ 10: לא מוטי נכשל, אלא השיטה

"לרדת בגדול" מחטיאה את המטרה האמיתית – להיות בריא. כך טוענת התזונאית איילת קלטר, מובילת גישת ה- nutrition therapy בישראל.

איש אינו מעז לומר את האמת – לא מוטי נכשל, אלא השיטה. זאת בעקבות התוכנית ששודרה לאחרונה בערוץ 10.
דיאטנים ורופאים מביאים את גישת ה- nutrition therapy, ההולכת ותופסת בעולם המערבי. תכני הגישה, שהתפתחה בארה"ב בשנים האחרונות ההולכת ותופסת לה מקום בקרב אנשי רפואה, פסיכולוגים וסוציולוגים, נלמדים בתוכנית עבור אנשי מקצוע בתחום הבריאות במרכז האוניברסיטאי אריאל – היחידה ללימודי חוץ והמשך.

כמו כולנו, מטפלים ומטופלים, מוטי הוא קורבן של תעשיית הרזון. השמנה והרזייה הן לא תולדה של כוח רצון, שכן 80% מנתוני המשקל שלנו נקבעים על בסיס גנטי. על פי הנתונים, דיאטה אינה התשובה להשמנה, שכן 95% מעושי הדיאטות למיניהם משמינים חזרה. תנודות קיצוניות במשקל מסוכנות יותר מלהיות בעל עודף משקל. עד מתי נמשיך להאשים את השמן במשקלו? לא חייבים להיות רזים כדי להיות בריאים. אנשים אמיתיים באים בכל מיני גדלים.

בשנים האחרונות יש יותר ויותר עדויות לכך שלא בהכרח משקל גופנו הוא הבעיה, אלא דווקא המזון שאנחנו אוכלים וחוסר הפעילות הגופנית. עוד אנו יודעים שיש אנשים רבים שעבורם "עודף משקל" הוא דווקא המשקל הטבעי שלהם, והניסיון לכבוש את הרזון החברתי גובה מהם מחירים ביולוגיים ונפשיים כואבים ופוגעים. המסקנה המתבקשת היא כי קיימת שונות טבעית במשקל הגוף בקרב האוכלוסייה, ולא כולנו נועדנו להיות רזים.

השמנה עבור מרביתנו היא פשוט תולדה של גנטיקה המועצמת על ידי גורמים סביבתיים, והדיאטה, מעצם קיומה, נועדה שישברו אותה. חווית הכישלון ותחושות האשמה המונחים בבסיסה רק מעצימים את התקפי הזלילה ואובדן השליטה שלנו על האכילה. תעשיית הדיאטה, לה יש הצלחות, אך מעטות, מוכרת לנו את תחושת האשם, היות וזו משרתת מחד את האינטרסים הכלכליים שלה, ומאידך את התלות שלנו במוצריה.

לעומתה, השיטה המוצעת מנסה להיפרד משפת הדיאטה, השוקלת הצלחה או כישלון בקילוגרמים על סקלת משקל, להתנתק מחוקי המותר ואסור, ולהתמקד בנרמול האכילה, וברכישתה של שפה חדשה – שפת האכילה האינטואיטיבית, העוסקת בדיאלוג הפנימי שלנו לרעב ולשובע. בבחירות היומיומיות הפשוטות של מה באמת היינו רוצים לאכול, מה יענג וישביע אותנו כך שנרגיש טוב עם הגוף שלנו. היא מובילה לחיים פעילים לא לשם הרזיה, אלא פשוט להנעת הגוף והנאתו, והיא בעיקר מאמינה שאי אפשר לשקול את האושר שלנו במספרים ובקילוגרמים.

התזונאית איילת קלטר היא מובילת גישת ה- nutrition therapy בישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר